Marnix schreef:Vrijzinnig zijn is geloven wat je maar wil in plaats van alleen de Bijbel als leidraad nemen.
Hier heb ik moeite mee. In een ander topic over een ander onderwerp zei Mortlach dat hij geloof nog steeds ziet als iets vrijwilligs, iets dat je ook niet kunt doen of iets dat je kunt aanpassen.
Jouw (m.i. terechte) antwoord: "Klopt maar geloof is wel een overtuiging en dat is iets anders dan dat je ergens gewoon maar voor kiest terwijl je ook best wat anders kan kiezen. Als je gelooft en wert dat God bestaat is “maar kiezen om niet in Hem te geloven” net zo onnatuurlijk als dan alsof je hetero bent terwijl je dat niet bent."
viewtopic.php?f=2&t=31706&p=2100685&hilit=overtuiging#p2100685Nou kun je natuurlijk de 'objectieve' overtuiging hebben dat je de Bijbel van kaft tot kaft gelooft en als leidraad neemt.
Maar God ziet het hart aan, dus zodra je in die Bijbel dingen tegenkomt waar je met je hart niet in gelooft ben je in principe ook gewoon vrijzinnig. Niet met je belijdenis, maar wel met je hart.
Rom. 14 "Alles wat niet uit geloof voortkomt is zondig." Hieronder versta ik dat het zijn doel mist als het geen hartelijk geloof is.
Ik denk dat vrijzinnigen weinig tot geen last hebben van tegenstrijdigheden tussen objectief en subjectief geloof omdat het 'objectieve geloof' niet meedoet dan wel ondergeschikt is aan het subjectieve geloof. (neem bijvoorbeeld zaken als erfzonde-uitverkiezing, homo's-vrouwen)
"In vrijzinnige kerken wordt ruimte gegeven aan individuele opvattingen over het geloof, waarbij plaats is voor kritische vragen en waarbij iedere traditie of dogma in twijfel mag worden getrokken." (Wiki)
Verder wordt je al snel vrijzinnig genoemd. Ik krijg dat etiket al opgeplakt omdat ik de Bijbel wil lezen in zijn eigen tijd en cultuur en dan wil zien wat dat ons in deze tijd nog te zeggen heeft.
Omdat ik rekening hou met de literaire genres, en zo regelmatig tot andere inzichten en conclusies kom dan de traditionele.
Omdat ik me niet hou aan de kaders van een theologisch systeem (trouwens, in alle systemen die ik ken wordt de Bijbel slectief gebruikt).
Toch neem ik de Bijbel heel serieus. Het gaat me om de kern, en tegelijk geloof ik dat de leiding van de H.G. in de toepassing progressief is.
Geloven uit onvertuiging of geloven wat ik wil valt niet per definitie samen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)