Bijzondere ervaringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Bijzondere ervaringen

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2015 14:19

De Heere spreekt eerstens tot je vanuit Zijn Woord. Als je de Bijbel openslaat en deze leest, spreekt Hij tot je.
We krijgen niet voortdurend een stemmetje van binnen, die je links of rechtsaf laat slaan, bij wijze van spreken.
Ons voortdurende gebed zou moeten zijn: Heere, wat wilt U nu dat ik doen zal?
Maar in het dagelijks leven is er veel ruis, zijn er bijgeluiden. Zowel letterlijk als figuurlijk.
Als je je werkdagen in een rumoerige omgeving moet doorbrengen, waar radio 538 de hele dag staat te schetteren, zal het niet meevallen om de Heere te horen.
Of als je je collega's hoort vloeken of grove taal hoort hanteren.
Allemaal afleidingen, waarin het soms moeilijk is om staande te blijven.
Er zijn ook mensen die op zondagmorgen de natuur in trekken, omdat zij daar de aanwezigheid van God kunnen ervaren.
Dat is wel zo, maar kan een kerkdienst nooit vervangen.

Maar het staat in Psalm 85 he,
Merk op mijn ziel, wat antwoord God u geeft, Hij spreekt gewis tot elk die voor Hem leeft.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 mar 2015 14:26

Ik vraag de hele dag door wat God wil wat ik doe en als je leert je hart op Hem te richten, dan hoor je Zijn stem.
Het is een kwestie van je leren afsluiten voor de buitenwereld en je eigen emoties en te leren in je hart naar Hem te luisteren en dan leer je dat vanzelf.
Oftewel: de stilte van de binnenkamer in jezelf opzoeken.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 mar 2015 14:39

De Heere Jezus ging de berg op als Hij met Zijn Vader wilde spreken, bidden dus.
Hij zegt ook: ga naar je binnenkamer als je wilt bidden en ga niet op de hoeken van de pleinen staan.
Toch wel opmerkelijk he.
M.a.w. we moeten er geen demonstratie van maken, maar bescheiden blijven, welhaast "onzichtbaar".
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 mar 2015 15:17

mona schreef:Nee, dat bedoelde ik niet, ik bedoelde dat het een bijzondere ervaring is als God je opzoekt in je leven.
Die ervaring is voor elke christen anders, maar het blijft een onbevattelijk wonder van genade dat
God naar je om heeft gezien.
Het leven met de Heere is voor mij niet dat ik af en toe in een oase mag zijn, en daarna een tijdje niets meer van Hem verneem.
Wel dat Hij mij in bepaalde omstandigheden extra bemoedigt, of vertroost. Dat is, naast de dagelijkse omgang met de Heere, zeer bemoedigend.
Als het donker is, ligt het veelal aan mij. Dat ik twijfel, of meer op mezelf zie, of dat ik naar kenmerken in mezelf zit te speuren.
Van dat laatste wordt het altijd erg donker.

Ik vind het ook een bijzondere ervaring als de Heere Zijn vinger legt op een bepaalde zonde in je leven.
Want ook al is dat niet fijn, het is wel Zijn Vaderlijke liefde die je bestraft.

Ik herken dat wel, ben ook nog steeds verwonderd door het besef dat wel God van me houdt.

Het is zo anders dan ik geleerd heb: dat God alleen maar van een paar mensen houdt, die van te voren zijn uitverkoren en die stemmig in het zwart gekleed gaan.
En van de rest niet houdt, maar alleen maar in de gaten houdt en straft.
Het is er dus met de paplepel ingegoten in de kerk, dat ik niet bij de uitverkorenen hoor.
En als je wel bij de uitverkorenen ging horen, dan moest je je toch wel zo beroerd gaan voelen.

En daarom is het voor mij ook vaak moeilijk, om te durven geloven dat Hij wel van me houdt.
Maar ook het laten zien van mijn fouten, gebeurt heel anders dan er geleerd werd.
Er werd geleerd dat God boos is, dus als ik fouten had begaan, ging ik er van uit dat Hij boos was.
Maar in het echt gaat het heel anders.
Als Hij me op mijn fouten wijst, dan voel ik Zijn liefde erbij en niet Zijn boosheid.
Daarom is het ook makkelijk toe te geven dat ik fout zat.
En doordat Hij me dan het hele plaatje laat zien en zo inzicht geeft, is het ook makkelijker te veranderen.

Ook laat Hij me zien dat Hij van iedereen houdt en wil dat iedereen zich tot Hem bekeerd.
En niet dat iedereen zich eerst van de fouten bekeerd en dan pas naar Hem komt.
Maar gelijk naar Hem komt en dan gaat Hij ze hun fouten wel in laten zien.
En niet bij iedereen eerst alle fouten zodat ze beseffen dat ze Hem nodig hebben.
Maar bij velen juist het besef dat mensen Hem nodig hebben in hun leven.

Want de meeste gelovigen vergeten wat de echte reden is, waarom de Heere Jezus aan het kruis ging voor ons.
En die blijven hangen bij het zondebesef en dat ze daar de Heere Jezus voor nodig hebben.
En daar vertellen ze anderen alleen maar over en wijzen anderen alleen maar op.
Maar de echte reden dat de Heere Jezus aan het kruis ging voor onze zonden, was om ons met God te verzoenen.
Daardoor is het voor ons weer mogelijk om een relatie met God te hebben.

Ik zelf ben gelijk naar God gegaan, wat dus mogelijk was dankzij de Heere Jezus.
Want daar draait het hele evangelie om.
En gaandeweg leer ik steeds meer over mijn zonden en dat de Heere Jezus daarvoor aan het kruis gehangen heeft.

2 Korinthiërs 5:20
Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.

Ik wil er nog wel aan toevoegen dat ik als kind al geloofde dat de Heere Jezus de Zoon van God was, die aan het kruis gehangen had voor onze zonden.
En sprak God ook altijd automatisch aan met "Heere God"
Waarvan ik nu begrijp dat ik God de Vader en de Heere Jezus allebei aansprak.
Alleen het besef dat de Heere Jezus ook voor mijn zonden was gestorven, dat had ik niet, want ik had geleerd dat je dan eerst je zonden moest voelen op een speciale manier.
En door God gelijk bevestigd worden dat het ook voor jouw zonden was.
Super ingewikkeld dus.
En nu besef ik op een andere manier, dan gepreekt wordt, dat het ook voor mij is gebeurd.
Ik geloofde als kind al in de Heere Jezus en voel in mijn relatie met God de liefde voor mij van Beiden.
En bij dagelijkse zonden, worden die in liefde getoond en vergeven en verander ik er door.
Paulus zegt het ook heel eenvoudig:
Romeinen 10:9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 14 mar 2015 16:39

Even een citaat van ds R. van Kooten:
De discipelen verwonderen zich over de heerlijkheid van Christus. Dat gebeurt ook als God in je leven werkt. Dat je zegt: "Wat is dit, die preek, die uitleg." Vroeger waren alle preken hetzelfde voor je. "Ja, het ging over zonde, Jezus en genade." En dan kon je elke keer zeggen als je thuis kwam en je vader vroeg: "waar heeft ie over gepreekt"
- over de zonde -
"wat zei die dr van"
-nou, dat ie dr tegen was -
Nou, dat klopte dan altijd. Alle preken hetzelfde totdat,... je ogen en oren open gaan.
Ds. R. Van Kooten

Chaya schreef:De Heere Jezus ging de berg op als Hij met Zijn Vader wilde spreken, bidden dus.
Hij zegt ook: ga naar je binnenkamer
Ja, de binnenkamer is onmisbaar. Onzichtbaar voor de wereld,
daar mag je voor Hem je hart uitstorten, en op Zijn inspraak wachten.
Maar daar blijft het niet bij. Vaak gaat na de binnenkamer het gesprek gewoon door, met ' de pet op' zeg maar,
onder het fietsen, of bij de tandarts, of tijdens het poetsen.
Tijdens het wakker zijn in de nacht.

wel is dat niet altijd even sterk, dat is waar.
Maar het is wel een gemis als het er niet is. En ik merk dat ik het ook niet zelf kan maken.

Chaya schreef:We krijgen niet voortdurend een stemmetje van binnen, die je links of rechtsaf laat slaan, bij wijze van spreken.
Ja, als dat gebed er is, dan laat de Heere het ook zien, wat je doen moet. Dat gaat wel om wezenlijke zaken, en niet om de kleur van je sjaal. Maar om onderwezen te worden Wie God is, en voor ons wil zijn, en ook wie je zelf bent, en waar het bij jezelf aan mankeert.

Chaya schreef:Als je je werkdagen in een rumoerige omgeving moet doorbrengen, waar radio 538 de hele dag staat te schetteren, zal het niet meevallen om de Heere te horen.
Dit lijkt mij echt heel erg moeilijk. Moet je dan niet overwegen of je daar wel kunt blijven werken? Ik vind radio 538 zo Godonterend. (zoals alle muziekzenders).
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 mar 2015 18:02

mona schreef:Dit lijkt mij echt heel erg moeilijk. Moet je dan niet overwegen of je daar wel kunt blijven werken? Ik vind radio 538 zo Godonterend. (zoals alle muziekzenders).

Kan ik ook niet. Iemand zei weleens: sluit je geest ervoor af. Ja hoor, het zal wel. Ik bad dat die herrie eens ophield en toen was de radio kapot, lol.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 14 mar 2015 18:41

Wat een vele bemoedigende reacties in dit topic opbouwend!

Hoe weet je of een bijzondere ervaring van God is.
Inderdaad bij alles is het niet mijn wil maar Uw wil geschiede
Onrustig is ons hart tot het rust vind bij God.
‘Houd de onderlinge liefde in stand en houd de gastvrijheid in ere, want zo hebben sommigen zonder het te weten engelen ontvangen’ (Hebr. 13: 1, 2).
God is ons meer nabij dan we beseffen kunnen.
Soms vragen we: waar is God?
Terwijl Hij in onze huiskamer is, of Hij Zijn vrede neerlegt in ons hart.
We herkennen Hem vaak niet.
Dat is wel een probleem.
Maar dat Hij nabij is, daar hoeven we niet aan te twijfelen.
Op talloze manieren is Hij nabij.
Hij stuurt zelfs engelen op uw pad.
Die ene kaart in uw brievenbus, die ene vriendelijke glimlach van een volstrekte vreemde, een terloops zinnetje midden in een gesprek, een lekke band met de fiets, in ieder moment en bij elke gelegenheid kan God iets tegen u zeggen of raakt Hij u aan met Zijn vrede.
Wees dus alert en open, of in de woorden van de apostel: houd de onderlinge liefde in stand en houd de gastvrijheid in ere.

Onderstaande link, als er de tijd voor is, zo rijk om mee te luisteren zingen bidden...... O Heere, maak mij Uwe wegen bekend, door Uw Woord en Geest ...... met de woorden van Psalm 25 (tekst in beeld) wat verder volgt

https://www.youtube.com/watch?v=DXPtDiFPgVE
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 mar 2015 18:45

Chaya schreef:We krijgen niet voortdurend een stemmetje van binnen, die je links of rechtsaf laat slaan, bij wijze van spreken.

mona schreef:Ja, als dat gebed er is, dan laat de Heere het ook zien, wat je doen moet. Dat gaat wel om wezenlijke zaken, en niet om de kleur van je sjaal. Maar om onderwezen te worden Wie God is, en voor ons wil zijn, en ook wie je zelf bent, en waar het bij jezelf aan mankeert.

Hangt er maar net vanaf wat je van God vraagt en in hoeverre je afhankelijk van Hem bent.
Toen ik pas zwaar in mijn burnout, zat kon ik niet eens meer kiezen wat ik aan moest trekken en zelfs dan vertelt God dat.
En als ik wil weten welke weg ik moet nemen, links of rechts en ik vraag dat, dan vertelt God dat ook.
En als ik gewend ben om die linkse weg te nemen en God weet dat daar een enge man staat die gevaarlijk voor mij is, dan zegt Hij ook dat ik de rechtse weg moet nemen.

Ik snap niet waarom dat voor veel mensen zo'n raar begrip is.
Het is juist de bedoeling dat we in afhankelijkheid van God leren leven, steeds minder van onszelf en steeds meer van Hem.
Er staat toch ook in de Bijbel dat we alles wat we hebben, van Hem ontvangen?
Dan is het ook niet meer dan normaal dat we Hem daar ook in betrekken?
Koop ik die trui die ik zo mooi vind, of vraag ik aan God of Hij wil dat ik hem koop, omdat we uiteindelijk alles van Hem ontvangen hebben? enz...

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 14 mar 2015 19:04

Dat is zeker zo Bambi, Hij moet meer worden en ik minder....
Afhankelijk en in Geborgenheid leven in de zekerheid van het Geloof geworteld in de Heere Jezus Christus

https://www.youtube.com/watch?v=TekaIwTyuNA

Eens was ik een vreemdeling voor God en mijn hart;
Ik gevoelde geen schuld en ik kende geen smart.
Ik vroeg niet: ,Mijn ziele door ziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?"

Al sprak daar een stem uit de Heilige Blaân,
Van 't Lam, met de zonden der wereld belaân.
Ik zocht bij de Kruispaal geen veilige wijk;
'k Stond blind, en van verre, in mij zelve zo rijk.

Ik deed als Jeruzalems dochters weleer;
Ik weende om de pijn van mijn lijdende Heer,
En dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld,
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.

Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt,
Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
Toen voelde ik wat eisen Godsheiligheid deed;
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet;
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij;
Ik boog me, en geloofde, en mijn God sprak mij vrij.

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
Dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf,
Nu neemt mij geen Satan de zegekroon af!

Nu reis ik getroost onder het heiligend kruis,
Naar het erfgoed daar Boven, in het Vaderlijk Huis,
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn,
,,Gestorven voor mij!" zal mijn zwanenzang zijn!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 mar 2015 19:13

Bambi schreef:
Ik snap niet waarom dat voor veel mensen zo'n raar begrip is.
Het is juist de bedoeling dat we in afhankelijkheid van God leren leven, steeds minder van onszelf en steeds meer van Hem.
Er staat toch ook in de Bijbel dat we alles wat we hebben, van Hem ontvangen?
Dan is het ook niet meer dan normaal dat we Hem daar ook in betrekken?
Koop ik die trui die ik zo mooi vind, of vraag ik aan God of Hij wil dat ik hem koop, omdat we uiteindelijk alles van Hem ontvangen hebben? enz...

Niet raar, mooi dat je zo leeft, maar veel dingen doe ik niet zo, want ik deed dat vroeger toen ik nogal raar was en dan sloeg ik de Bijbel open en mocht ik nog niet naar school van God want het was ongeloof om op de wekker te kijken en vervolgens was ik te laat voor m'n tentamen en hielp gelukkig een aardige christelijke leraar me nog. Het is geen zonde om ook je verstand te gebruiken.
Kleren koop ik zelden, zonde van het geld. Ik kreeg laatst een zak vol van een collega.
Laatst gewijzigd door Boerin op 14 mar 2015 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

Bambi

Berichtdoor Bambi » 14 mar 2015 20:04

Adam had een levende relatie met God.
Door de zondeval is er een kloof tussen God en de mens gekomen.
En kon de mens God's Stem ook niet meer verstaan.
De mens was blind en doof geworden voor God en Zijn Stem.
Daarna kwamen er mannen, die wel een relatie met God hadden en die de boodschappen van God aan het volk door moesten geven.
En verder had het volk de regels en wetten en overleveringsverhalen, over hoe God tegen vorige mannen sprak en het volk hielp.
Dat was de tijd van de profeten en die heeft de Heere Jezus vervult, want Hij heeft Zijn leven gegeven voor onze zonden, zodat wij weer zelf die relatie met God kunnen hebben, dmv de Heilige Geest.

Maar helaas, Zijn volk heeft er niet zo'n behoefte aan en leeft liever net zoals in de tijd van de profeten:
Een man die een relatie met God heeft, nu in de vorm van dominee/oudvader, vertelt ze wat God's boodschap is en verder lezen ze God's wetten in de Bijbel en doen de rest met hun eigen verstand wel.
Maar ze vinden het wel handig dat de Heere Jezus voor hun zonden geleden heeft en verder hebben ze hun mond vol over zonde en ellende kennis.
Maar hun grootste zonden, nl dat ze geen relatie met God Zelf willen, die zien ze niet.
Hun zonden dat ze nog steeds doof zijn voor Zijn Stem in hun dagelijks leven, dat zien ze niet.
En hun zonden in de vorm van het spottend neerkijken op mensen die die relatie wel hebben, die zien ze ook niet.

Op een ander forum las ik dat mensen hele Bijbelteksten uit gingen pluizen, om toch maar die zonde en ellende kennis duidelijk te krijgen.
Vraag liever aan God of jullie ook Zijn Stem mogen verstaan, dat heeft Hij liever dan alle zonde en ellende kennis uit te pluizen.
Wat trouwens iets vd duvel is.
Want de duvel pluist juist graag alle Bijbelteksten zo uit elkaar, dat de kracht en de echte boodschap verloren gaan.
Terwijl als je aan God vraagt om een Bijbeltekst uit te leggen, dan snap je niet alleen die Bijbeltekst, maar het hele verhaal wat er omheen zit ook nog.
Omdat Hij dan Zelf je ogen ervoor opent.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mar 2015 00:40

mona schreef:Dit lijkt mij echt heel erg moeilijk. Moet je dan niet overwegen of je daar wel kunt blijven werken? Ik vind radio 538 zo Godonterend. (zoals alle muziekzenders).

Boerin schreef:Kan ik ook niet. Iemand zei weleens: sluit je geest ervoor af. Ja hoor, het zal wel. Ik bad dat die herrie eens ophield en toen was de radio kapot, lol.

Waarna ik bad om een betere en onverwoestbare radio (prayer proof) en radio 538 opzette.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mar 2015 00:42

Bambi schreef:Op een ander forum las ik dat mensen hele Bijbelteksten uit gingen pluizen, om toch maar die zonde en ellende kennis duidelijk te krijgen.
Vraag liever aan God of jullie ook Zijn Stem mogen verstaan, dat heeft Hij liever dan alle zonde en ellende kennis uit te pluizen.
Wat trouwens iets vd duvel is.
Want de duvel pluist juist graag alle Bijbelteksten zo uit elkaar, dat de kracht en de echte boodschap verloren gaan.
Terwijl als je aan God vraagt om een Bijbeltekst uit te leggen, dan snap je niet alleen die Bijbeltekst, maar het hele verhaal wat er omheen zit ook nog.
Omdat Hij dan Zelf je ogen ervoor opent.

De duivel is juist verblind en heeft geen kennis van God.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 15 mar 2015 10:22

mohamed schreef:Waarna ik bad om een betere en onverwoestbare radio (prayer proof) en radio 538 opzette.

waar ik geen last van had in Utrecht. Blij dat ze geen rotherrie meer opzetten op m'n werk. In dat studentenhuis hadden we buren die soms keiharde hardrock opzetten en dan had m'n christelijk gereformeerde huisgenote daar last van en mocht ze m'n geologenhamer lenen om op de muur te rammen en was het stil. Ik blies ze gewoon weg met de Edwin Hawkins Singers. Hadden ze in de zomer die rotherrie buiten op, dan dacht ik: dat kan ik ook. :lol: mooie tijd
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 mar 2015 11:40

mohamed schreef:Waarna ik bad om een betere en onverwoestbare radio (prayer proof) en radio 538 opzette.

Boerin schreef:waar ik geen last van had in Utrecht. Blij dat ze geen rotherrie meer opzetten op m'n werk. In dat studentenhuis hadden we buren die soms keiharde hardrock opzetten en dan had m'n christelijk gereformeerde huisgenote daar last van en mocht ze m'n geologenhamer lenen om op de muur te rammen en was het stil. Ik blies ze gewoon weg met de Edwin Hawkins Singers. Hadden ze in de zomer die rotherrie buiten op, dan dacht ik: dat kan ik ook. :lol: mooie tijd

Maar wat je niet wist is dat het christelijke metal was, toevallig een tekst waarin het evangelie verkondigd werd.

Het was deze band.

Terug naar “Archief”