elbert schreef:Nou je bent er blijkbaar wel snel uit dat het geen christelijke gemeente is. Wat is het dan wel, als ik vragen mag? Zitten er geen broeders en zusters in de Heere in deze gemeente?
Mijn vraag hierbij is of je zo snel wel mag concluderen dat iets geen christelijke gemeente is, als er onzuiverheid is in leer of leven van zo'n gemeente. Want als dat wel zo is, kunnen we een heleboel kerken en gemeenten als niet-christelijk afserveren.
In de brieven aan de 7 gemeenten van Klein-Azië (Openbaring 2 en 3) lees ik vrijwel bij elke gemeente dat de Heere er wel wat op aan te merken heeft. En toch zijn het Zijn gemeenten.
Ik baseer me op de artikelen waar naar is verwezen. Nou moet ik inderdaad wel er bij vermelden dat dat van 1 kant is en dat er wel sprake moet zijn van hoor en wederhoor. Maar als wat ik lees klopt, dat bijvoorbeeld een reden is dat 2 zoontjes van de predikant lid zijn van een voetbalvereniging, dat de kerkenraad strenge regels oplegt (en blijkbaar voor 70-80 procent van de gemeente niet in hun beleid wordt gesteund) en allerlei andere wettische randzaken (niet op Woord en Daad-bijeenkomsten spelen want misschien worden er wel gezangen gezongen enz) dan zou ik een andere gemeente zoeken en dat anderen ook aanraden om te doen.... puur omdat het me totaal niet goed lijkt voor het geestelijke leven en gemeente-zijn. Ik denk wel dat van gemeenten gevraagd mag worden dat:
1. Ze zich richten op het Hoofd, Christus en op wat Hij leert.
2. Ze niet zelf regels gaan verzinnen
2. Er onderlinge eenheid is ipv ruzie en rivaliteit.
Als een predikant wordt aangesproken of zelfs weggestuurd omdat hij kinderen heeft die voetballen bij een vereniging, men zich druk maakt om allerlei randzaken ipv om Gods Woord, tegen een grote meerderheid van de kerk in een eigen beleid voert dat niet overeemstemt met wat de Bijbel leert enz, in hoeverre is een kerk dan christelijk... als wat er gebeurt totaal niet christelijk is? Ik zou dan hopen dat er heel snel veranderingen komen en anders zeker niet in zo'n gemeente blijven. En natuurlijk kaart je dan eerst de misstanden aan maar als men dat niet wil onderkennen en er niets aan wil doen is het denk ik voor de leden slecht om er te blijven. Want in de brieven uit Openbaring roept Christus ook telkens op tot bekering van het verkeerde... Daarnaast is de kritiek wel wat anders, inhoudelijker toegespitst op het kerk-zijn dan "maar dit heb ik op u tegen, dat de kinderen van de predikant op een voetbalvereniging zitten, hij Woord-en-Daad-bijeenkomsten bezoekt waar misschien wel gezangen worden gezongen en het geloof boven de regeltjes wordt gesteld".
Dit vind ik een pijnlijk citaat:
,,Als er iemand overleden is, wil de kerkenraad dat de dominee eerst met een A4-tje bij de nabestaanden komt met voorschriften hoe de begrafenis dient te verlopen, zonder bloemen en dergelijke. Maar Jongejan wil graag met het Woord komen en die mensen troosten. Dat botst'', aldus het kerklid.
Als dat echt botst, dan gaat er toch iets gigantisch mis?