Lukas 16:19 e.v. "de rijke man en de arme Lazarus"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jvslooten

Re: Lukas 16:19 e.v. "de rijke man en de arme Lazarus"

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 12:47

Teus schreef:Ik heb je een paar keer uitleg gevraagd over een opmerking die je plaatste, begin daar eerst maar eens aan.
Dat wordt lastig, aangezien ik geen idee heb waar je het over hebt.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 12:49

naamloos schreef:Geen enkele reden op op grond hiervan aan te nemen dat het een gelijkenis is.
Ik heb nog geen enkele gegronde reden gezien om aan te nemen dat het geen gelijkenis is. Hier niet, en in eerdere discussies ook niet (want dit is absoluut niet de eerste!).

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 mar 2014 12:51

@Rozijn
13 De zee stond de doden die ze in zich had af, en ook de dood en het dodenrijk stonden hun doden af. En iedereen werd geoordeeld naar zijn daden. 14 Toen werden de dood en het dodenrijk in de vuurpoel gegooid. Dit is de tweede dood: de vuurpoel. 15 Wie niet in het boek van het leven bleek te staan werd in de vuurpoel gegooid.

Ongelovigen komen nu in het dodenrijk wachtend op de dag des oordeels.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 mar 2014 12:58

Teus schreef:Ik heb je een paar keer uitleg gevraagd over een opmerking die je plaatste, begin daar eerst maar eens aan.
Jvslooten schreef:Dat wordt lastig, aangezien ik geen idee heb waar je het over hebt.

Dus je beledigd iemand en kijkt niet terug wat de reactie erop is zodat de desbetreffende zich niet kan verontschuldigen, verweren of net wat.
Erg sympathiek!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 18 mar 2014 12:59

naamloos schreef:In het verhaal staat dat de rijke man in de hel (hades) zijn ogen ophief, daar had dodenrijk moeten staan.
Geen enkele reden op op grond hiervan aan te nemen dat het een gelijkenis is.
De hel (gehenna) is de plaats van de poel van onuitblusselijk vuur en eeuwige pijniging, en die is nog leeg.

http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Verwarring.pdf

Goeie link!
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 13:00

Teus schreef:Ongelovigen komen nu in het dodenrijk wachtend op de dag des oordeels.
Wat maakt het uit hoe je het noemt? De hel is een onnegeerbare realiteit, en is vervuld van het vuur van Gods toorn (Deu. 32:22).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 13:03

Teus schreef:Dus je beledigd iemand en kijkt niet terug wat de reactie erop is zodat de desbetreffende zich niet kan verontschuldigen, verweren of net wat.
Geen idee, 95% van de keren lees ik alles terug, maar natuurlijk glipt er wel eens wat tussendoor. Overigens is het nooit mijn intentie om individuen te beledigen. Dat even terzijde, ga je de ´openstaande vragen´ nog herhalen?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 18 mar 2014 13:07

Teus schreef:Ongelovigen komen nu in het dodenrijk wachtend op de dag des oordeels.
Jvslooten schreef:Wat maakt het uit hoe je het noemt? De hel is een onnegeerbare realiteit, en is vervuld van het vuur van Gods toorn (Deu. 32:22).

Dit is mijn laatste reactie.
Ik dacht datje de wijsheid in pacht had, tenminste, zo gedraag je je wel.
Het gaat niet om het noemen, het is heel iets anders.
Dodenrijk is niet de hel.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 mar 2014 13:19

Jvslooten schreef:Ik heb nog geen enkele gegronde reden gezien om aan te nemen dat het geen gelijkenis is. Hier niet, en in eerdere discussies ook niet (want dit is absoluut niet de eerste!).
En ik heb geen enkele gegronde reden gezien om aan te nemen dat het wél een gelijkenis is.
Het staat er niet bij, dus jouw stellige uitspraak "dat soewieso" is aan mij niet besteed, pure interpretatie.
Ik heb gezegd dat ik het in het midden hou, juist omdat het er niet bij staat. Maar de situatie neem ik wel voor waar aan.
Ik kan heel veel dingen uit de bijbel beter plaatsen als ik het letterlijk neem, scheelt nogal wat vergeestelijken of erger, negeren.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mar 2014 13:37

Rozijn schreef:Waar baseer je dan op dat de hel nog leeg is?

Op het feit dat op de jongste dag iedereen geoordeeld zal worden en een bestemming zal krijgen. Dat staat nog te gebeuren, zie Openbaring 20.

Dodenrijk is de tijdelijke plek waar de doden heen gaan.... in afwachting op de jongste dag. En dan volgt pas het oordeel. Eeuwig bij God zijn of eeuwig zonder Hem zijn.

Naamloos, wat ik me afvraag is met bovenstaande in gedachten, hoe het dan geen gelijkenis kan zijn. Want de rijke man slaat zijn ogen op in het dodenrijk maar daar is wel bewustzijn en hij zegt pijn te lijden in de vlammen. Hoe verhoudt dat zich tot het dodenrijk? Waren Lazarus en de rijke man dan beiden in het dodenrijk maar was er al wel een scheiding in het dodenrijk voor het laatste oordeel? Is er bewustzijn? Zal men in het dodenrijk God loven?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 mar 2014 13:47

Rozijn schreef:Gisteravond heb ik de verklaring van Dächsel er eens bijgepakt. Die naar Dächsel vernoemd, maar er staan van heel diverse auteurs verklaringen in.
Sommigen nemen het heel letterlijk, anderen toch meer als een gelijkenis. Het hielp me ook al niet verder dus, op dat punt.

Wat ik wel bijzonder vond om te lezen was dat degenen die het letterlijk lezen, er van uitgaan dat Lazarus (en Abraham) in dezelfde plaats waren als de rijke man, zij het dat die plaats in meerdere ruimten was verdeeld, met een kloof er tussen, die onoverbrugbaar was.
Dit sluit aan bij wat Naamloos al zei.

Zij die het meer als een gelijkenis lezen, noemen dit juist weer helemaal niet, of noemen juist dat aspect om aan te tonen dat het een gelijkenis is.
n.a.v. de post van Rozijn, maar niet als reactie op Rozijn.

Het probleem van de letterlijke lezing is dat men dan ook alles letterlijk moet nemen.
1) in de hemel kunnen we dus praten met de mensen in de hel, of in elk geval met de mensen op de plek waar de ongelovigen naartoe gaan en pijn lijden.
2) Elke gelovige komt straks in Abrahams schoot terecht. Kan ik mij moeilijk letterlijk voorstellen, maar anderen blijkbaar wel.

Met dit is mij duidelijk dat Jezus hier een verhaal vertelt om een bepaalde boodschap over te brengen. We moeten op die boodschap letten, zoals de joden ook naar de boodschap van de Wet en de Profeten had moeten kijken. Maar wat deed men? De farizeers letten alleen op de letter van de Wet en schonken alleen daar al hun aandacht aan. Ze zagen de boodschap niet van het OT. Hadden ze die boodschap gezien, dan hadden ze Christus herkend. Het hele OT wijst geestelijk op Christus, zoals ook de woorden van Christus een diepere geestelijke betekenis hadden, die zij, die er alleen maar letterlijk mee om wilden gaan, niet zouden horen.

Maar ja, vergeestelijken is tegenwoordig een vies woord geworden. We willen er niets van horen. Liever hebben we de letterlijke betekenis, want die prikkelt ons vlees zo lekker. We willen details van wat we straks gaan beleven met onze ogen, oren, mond, neus en tast. Zaken van het hart zijn te abstract en richt zich te weinig of te negatief op de mens en teveel op God.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 18 mar 2014 13:52

Marnix schreef:Waren Lazarus en de rijke man dan beiden in het dodenrijk maar was er al wel een scheiding in het dodenrijk voor het laatste oordeel? Is er bewustzijn? Zal men in het dodenrijk God loven?
Was Abraham in het dodenrijk?

"Daar zal gejammer zijn en tandengeknars, wanneer u Abraham, Izak en Jakob en alle profeten in het Koninkrijk van God zult zien, maar u buitengeworpen."
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 mar 2014 14:03

Marnix schreef:Naamloos, wat ik me afvraag is met bovenstaande in gedachten, hoe het dan geen gelijkenis kan zijn. Want de rijke man slaat zijn ogen op in het dodenrijk maar daar is wel bewustzijn en hij zegt pijn te lijden in de vlammen. Hoe verhoudt dat zich tot het dodenrijk? Waren Lazarus en de rijke man dan beiden in het dodenrijk maar was er al wel een scheiding in het dodenrijk voor het laatste oordeel? Is er bewustzijn? Zal men in het dodenrijk God loven?
Ik geloof zeker dat er bewustzijn en gevoelens in het dodenrijk zijn.
God is een Geest, en de bijbel heeft het over zijn rechterhand, zijn ogen, oren, ingewanden enz.
Het gaat ook over zijn berouw, en het smartte hem aan aan zijn hart, dat hij bedroeft is en vreugde kent.
Dus waarom zou onze geest geen emoties en bewustzijn kennen nadat ons lichaam gestorven is?

Ja, ik geloof dat er een scheiding was in het dodenrijk. En ook dat het verhaal niet lichamelijk is bedoelt, want onze lichamen keren terug tot stof.

Nogmaals: :D :D :D
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=2333
http://www.verhoevenmarc.be/PDF/Verwarring.pdf
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 18 mar 2014 14:41

naamloos schreef:Het staat er niet bij
In het Lukasevangelie staan tientallen gelijkenissen, maar bij een heel groot deel staat het er niet specifiek bij. Bij de ´gelijkenis van´ de verloren zoon bijvoorbeeld. Toch heb ik nog nooit van iemand gehoord dat het geen gelijkenis zou zijn, of van iemand dat diegene ´het in het midden liet´. Nee, er is precies één gelijkenis die in de evangelische hoek steevast zo wordt geïnterpreteerd. Bijzonder inconsequent als je ´t mij vraagt.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 mar 2014 14:55

Jvslooten schreef:In het Lukasevangelie staan tientallen gelijkenissen, maar bij een heel groot deel staat het er niet specifiek bij. Bij de ´gelijkenis van´ de verloren zoon bijvoorbeeld. Toch heb ik nog nooit van iemand gehoord dat het geen gelijkenis zou zijn, of van iemand dat diegene ´het in het midden liet´. Nee, er is precies één gelijkenis die in de evangelische hoek steevast zo wordt geïnterpreteerd. Bijzonder inconsequent als je ´t mij vraagt.
Lucas 15: 3 Jezus vertelde hun toen deze gelijkenis: verloren schaap, penning en zoon. Eén gelijkenis met 3 onderwerpen. :D

En de gelijkenis (rijke man en arme Lazarus) wordt heus niet alleen in de evangelische hoek zo geïnterpreteerd. Dat werd al gedaan voor onze stroming er was. :-k :-k :-k
En ik ken ook gereformeerden die er zo over denken. :-$

Terug naar “Archief”