Is het chiliasme combineerbaar met de gereformeerde leer?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Is het chiliasme combineerbaar met de gereformeerde leer

Berichtdoor mealybug » 15 okt 2013 16:19

elbert schreef:Bij elke verbondsbreuk, volgt ook een verbondssstraf. In het verbond met Abraham is dat de uitsluiting uit het volk, in het Sinaiverbond is dat de ballingschap. Op het Sinaiverbod volgde de komst van de Messias en het nieuwe verbond ("de tijd van verbetering" Hebr. 9:10).

''Het verbond, dat eertijds door God rechtsgeldig was gemaakt met het oog op Christus (!), wordt door de wet, die na vierhonderddertig jaar gekomen is, niet krachteloos gemaakt om de belofte teniet te doen.

Alles werkte toe naar de komst van Christus, daar zou veel meer op gefocussed moeten worden dan op allerlei verbonden en helemaal oude verbonden die niet eens met ons, heidenen, gesloten zijn.

Het blijft me verbazen hoe de mens telkens weer God's ondoorgrondelijk en onnaspeurlijk handelen meent te kennen en in een systeem denkt te moeten persen.
Van daar de naam ''Institutie'', waarschijnlijk ?
Ik pas ervoor, want het leidt alleen maar af van waar het om gaat.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 okt 2013 16:58

mealybug schreef:Alles werkte toe naar de komst van Christus, daar zou veel meer op gefocussed moeten worden dan op allerlei verbonden en helemaal oude verbonden die niet eens met ons, heidenen, gesloten zijn.

Als ik niet beter wist zou ik bijna gaan denken dat 'verbond' een vulgair woord is. Ieder verbond is een conditionering van het vorige.

- het verbond met Adam wat na de val wordt vernieuwd;
- het verbond met Noach wat feitelijk een voortzetting is van het verbond met Adam: “En gij, weest vruchtbaar en wordt talrijk, wemelt op de aarde, ja, wordt talrijk daarop”.
- het verbond met Abraham: "Ik zal mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn." Een verbond, wat dus ook met ons, heidenen, gesloten is: “Indien gij nu van Christus zijt, dan zijt gij zaad van Abraham, en naar de belofte erfgenamen”.
- het verbond met Mozes. Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: “Het verbond dat God met Mozes heeft (of eigenlijk via Mozes) met het volk gemaakt heeft, is een voortzetting van het verbond met Abraham.” Het is namelijk gebaseerd op dezelfde beloften; het land, het volk en de grote zegen.
- het (ver)nieuw(d)e verbond (Jer.31:31-34, Heb.8 ) wat ook duidelijk een voortzetting van een ouder verbond is (zie alleen al Rom. 9&11).

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 okt 2013 17:13

Jvslooten schreef:- het (ver)nieuw(d)e verbond (Jer.31:31-34, Heb.8 ) wat ook duidelijk een voortzetting van een ouder verbond is (zie alleen al Rom. 9&11).

Om even bij deze laatste te blijven, hoeveel duidelijker had Jeremia kunnen zijn door te benadrukken in 31:32:
NIET zoals het verbond dat ik met hun vaderen gesloten heb etc...?
Niets vernieuwd, maar geheel nieuw.

het oude is voorbijgegaan, het nieuwe is gekomen.
2 Cor 5:17.

](*,) ](*,) ](*,)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 15 okt 2013 17:39

mealybug schreef:Om even bij deze laatste te blijven, hoeveel duidelijker had Jeremia kunnen zijn door te benadrukken:
NIET zoals het verbond dat ik met hun vaderen gesloten heb etc...? Niets vernieuwd, maar geheel nieuw.

het oude is voorbijgegaan, het nieuwe is gekomen.
2 Cor 5:17.

Ik zeg dit niet alsof het Woord van God vervallen is, schrijft de heilige apostel Paulus in Romeinen 9. Verder hou je er wel een hele vrije interpretatie van 2 korinthe 5:17 op na trouwens.

Terug naar “Archief”