dan maar verkorte versie
dat klopt, je beschrijft de eerste edele waarheid.Mortlach schreef:Nee, attachment/gehechtheid is de oorzaak van lijden. Gehechtheid aan materie veroorzaakt dus lijden, niet de materie zelf. Maar dat is een onderscheid dat niet altijd wordt gemaakt.
Waar ik echter op doelde is het onderliggende wereldbeeld en de Buddhistische kosmologie. daarin is de schepper god een slechterik omdat hij materie geschapen heeft. (ja, goden bestaan in het buddhisme maar zijn niet belangrijk en maken deel uit van het wiel der wedergeboorte.) Buddha is een beetje tegenstrijdig over de oorsprong (de vraag "waar komt het eerste begeren vandaan?"). enerzijds zegt hij dat er geen oorzakelijk begin is. en anderzijds zegt hij dat materie (niet de gehechtheid eraan!) de eerste oorzaak is die karma (de wet van oorzaak en gevolg) in beweiging heeft gezet.
in de vorige eeuw zijn er twee buddhistische wereld congressen geweest waarin aan de offiecele leer gesleuteld is. (zoals de chr. concilies dat voor de bijbel deden) Dit is echter niet de eerste keer dat de Buddhistische leer vastgelegd werd. er zijn een paar eerdere congressen geweest waarin de leer aangepast werd naar de tijd. omdat dit de laatste wereldwijde congressen geweest zijn aangaande de leer meen ik te mogen spreken van de officiele leer! (frappant is dat op deze congressen vrijwel alle teksten aangaande de komende Buddha (Maytreya= goede vriend) afgevoerd zijn. dit komt m.i. omdat christenen deze teksten met succes gebruikten om op Jezus te wijzen. de overeenkomsten en buddhistische profetien over de komende verlosser waren te duidelijk. Tegenargument is dat jezuieten valse geschriften in Buddhistische tempels gepland hadden zodat ze later 'ontdekt' en canoniek zouden zijn. en dat waren ze dus ook tot aan de congressen. wie het weet mag het zeggen. vandaag de dag weten alleen de ouderen nog van deze profetien en vind je alleen in oude tempelschildreingen nog de heenwijzingen.)Mortlach schreef:De officiële leer nog wel... Poe poe. En in welk officiëel, door ALLE Boeddhisten wereldwijd erkent document staat die leer dan precies?
ik ben het met Mortlach eens dat er een grote variateit binnen het Buddisme bestaat. ook zijn er tal van lokale heilige geschriften die onderling sterk af kunnen wijken en tegenstrijdig zijn. daarom kan het Buddhisme al snel overkomen op 'geloof maar wat je het prettigst vind', hoe kan je de waarheid vinden in dit alles.




