de verbondsleer leidt tot wettisisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: de verbondsleer leidt tot wettisisme

Berichtdoor schelpje3 » 30 nov 2012 17:20

Wilsophie schreef:
Ik vermoed dat als ik soms dingen lees (hoe iemand niet aan het avondmaal mag omdat hij tv in huis heeft,) dan lijkt het of de wet leidt totdat waar de Bijbel voor waarschuwt.
En dat doet de Bijbel pas onder het nieuwe verbond.

Nee wilsophie, dat heb je dan verkeerd begrepen. Het gaat hier steeds over M A G, maar we zullen de zaak eens om moeten draaien. Nogmaals, ik vind het een regel die eigenlijk niet meer te handhaven is, daar een tv allang niet meer het alleenrecht als "kijkkast van de duivel" heeft. Raadpleeg je computer of smartphone en je kunt ook kijken dus...
M.i. moet open internet dan ook verboden worden, maar je kunt toch niet zover gaan om een broeder van de k.r. naar jouw internetabo te laten kijken?
Het gaat er ten diepste om, waar ons eigen hart naar uitgaat. 6 dagen allerlei rommel op tv bekijken en dan op zondagmorgen even aanschuiven aan het H.A.? En smiddags/savonds desnoods verder koekeloeren?
Daar gaat het om!

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 30 nov 2012 20:06

Het is mij prima wat je schrijft, ik herken me er niet in. Het zijn jouw gedachten.
A dirty mind is a joy for ever. =;

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 30 nov 2012 23:35

Wilsophie schreef:Het is mij prima wat je schrijft, ik herken me er niet in. Het zijn jouw gedachten.

Nee, jij bent zeker zonder zonden?

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 dec 2012 00:08

Ja, ik ben nu stenen aan het verzamelen. :-oo

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2012 00:51

Wilsophie schreef:Het is mij prima wat je schrijft, ik herken me er niet in. Het zijn jouw gedachten.

Touche! :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2012 00:57

schelpje3 schreef:Het gaat er ten diepste om, waar ons eigen hart naar uitgaat. 6 dagen allerlei rommel op tv bekijken en dan op zondagmorgen even aanschuiven aan het H.A.? En smiddags/savonds desnoods verder koekeloeren?
Daar gaat het om!

Misschien moet je voordat je begint te preken zelf even lezen waar het over gaat. Wat betreft slechte invloeden van buiten kan ik je Marcus 7 met klem aanraden:

14 En toen Hij heel de menigte bij Zich geroepen had, zei Hij tegen hen: Luister allen naar Mij en begrijp het goed:
15 Er is niets dat van buitenaf de mens binnengaat, dat hem kan verontreinigen; maar de dingen die van hem uitgaan, die zijn het die de mens verontreinigen.
16 Als iemand oren heeft om te horen, laat hij dan horen.
17 En toen Hij bij de menigte vandaan thuisgekomen was, vroegen Zijn discipelen Hem naar de gelijkenis.
18 En Hij zei tegen hen: Bent ook u zo onwetend? Ziet u niet in dat alles wat van buitenaf de mens binnengaat, hem niet kan verontreinigen?
19 Want het komt niet in zijn hart maar in zijn buik en gaat in de afzondering naar buiten. Zo wordt al het voedsel gereinigd.
20 En Hij zei: Wat de mens uitkomt, dat verontreinigt de mens.
21 Want van binnenuit, uit het hart van de mensen, komen voort kwade overwegingen, alle overspel, ontucht, moord,
22 diefstal, hebzucht, allerlei kwaadaardigheid, bedrog, losbandigheid, afgunst, lastering, hoogmoed, dwaasheid;
23 al deze slechte dingen komen van binnenuit en verontreinigen de mens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 02 dec 2012 09:23

Vroeger toen ik nog rookte en mensen mij ongevraagd kwamen melden dat mijn lichaam een tempel is van de Heilige Geest en ik verkeerde inadem, citeerde ik altijd een gedeelte van deze tekst: "Wat de mens uitgaat is onrein", meestal hielp dat wel en droop men af.

Het lichaam dat een tempel is van de Heilige Geest is het Lichaam van Christus en niet ons vergankelijk verdorven vol met ziekte zittend lijf. Als we ons lichaam zouden stellen tot een Gode welbehagelijke offerande dan geldt dat ons wezen, onze ziel. Het Griekse woord voor lichaam is soma, het hebr. woord ken ik niet.
De mens werd een levende ziel en mijn ziel roept tot de Heere en niet mijn lichaam.

Kortom het kijken naar verkeerde dingen treft ons denken ons "ik" .
Als ik mijn lichaam mooi en zuiver zou houden en schoon dan keek ik nooit meer televisie.
Helaas is er veel meer dat ons oog treft , gewoon op straat, in winkels, waar we ook gaan of staan.
Thuis rustig tv kijken is in dat geval kan het minste kwaad.
Daarom is verbieden van dat soort dingen dikke onzin.

Ik kan wel andere dingen noemen die leden van de k.r. doen of laten. Keken ze maar televisie. Want ledigheid is des duivels oorkussen ook op Zondag.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 dec 2012 09:34

Wilsophie schreef:Vroeger toen ik nog rookte en mensen mij ongevraagd kwamen melden dat mijn lichaam een tempel is van de Heilige Geest en ik verkeerde inadem, citeerde ik altijd een gedeelte van deze tekst: "Wat de mens uitgaat is onrein", meestal hielp dat wel en droop men af.

Het lichaam dat een tempel is van de Heilige Geest is het Lichaam van Christus en niet ons vergankelijk verdorven vol met ziekte zittend lijf. Als we ons lichaam zouden stellen tot een Gode welbehagelijke offerande dan geldt dat ons wezen, onze ziel. Het Griekse woord voor lichaam is soma, het hebr. woord ken ik niet.
De mens werd een levende ziel en mijn ziel roept tot de Heere en niet mijn lichaam.

Als ik mijn lichaam mooi en zuiver zou houden en schoon dan keek ik nooit meer televisie.
Helaas is er veel meer dat ons oog treft , gewoon op straat, in winkels, waar we ook gaan of staan.

Ik kan wel andere dingen noemen die leden van de k.r. doen of laten. Keken ze maar televisie. Want ledigheid is des duivels oorkussen ook op Zondag.

Fijn dat je gestopt bent met roken.
Maar blijft natuurlijk nog wel geldig dat de roker moedwillig zijn leven bekort, in feite al aan zijn euthanasie is begonnen.
En dat terwijl sommige rokers heftig hun SGP-standpunt tegen euthanasie verdedigen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 02 dec 2012 10:00

Wilsophie schreef:Toch leert een ander forum met wat strengere aanpak dat een dergelijke gedachte "remonstrants" is en onbijbels en ik schrok ervan hoe men de Dordse leerregel artikel zoveel x?(weet het niet meer) telde boven de Bijbel.
Men heeft in die regel gewoon het woordje "uitverkoren" toegevoegd wat in de Bijbel bij genoemde tekst niet staat, maar ik wil graag ervan leren, want misschien staat het in de grondtekst wel, dat weet ik niet, dat moet toch iemand mij kunnen uitleggen?
Er staat dat God je trekt en dan volgt er niet echt een relatie zo heb ik begrepen, maar een soort "inlijving' op grond van Gods keus en niet de keus van de mens om Hem te willen dienen.

Iedereen verschijnt voor de Grote Witte TRoon en zelfs gelovigen worden nog een keer geoordeeld.
Het geloof wordt gegeven enz....
Eigenlijk vind ik regels stellen boven de Bijbel de ergste vorm van wetticisme. Want je bent snel uitgepraat en er is een verschillend referentiekader dus kom je er niet uit.
Maar dan is de ander die de Bijbel hanteert altijd onbijbels of remonstrants en het gereformeerde gedachtegoed is juridisch dus met de wet in de hand de waarheid.
Dan zijn er geen raakvlakken meer en is dat wel objectief genoeg?

Abraham werd gerekend tot rechtvaardigheid omdat hij gehoorzaam was en deed wat God gesproken had, dat deed hij actief, want hij trok zijn land uit op gebod van God.
De Here Jezus was nog niet gestorven voor zijn zonden, maar er was een verbond waar hij zich op kon beroepen.
Je kunt dat verbond niet vloeiend over laten lopen en bijstellen want er kwam een totaal nieuw heilsfeit, n.l. dat God verzoening tot stand bracht en juridisch Zijn eigen wet uitvoerde, met de dood van de Here Jezus.
De rekening kwam op nul maar dan ben je niet behouden.

En hoe je het keert of wendt, altijd was geloof de voorwaarde voor behoud, onder het oude en onder het nieuwe verbond. De 2 bedelingen die de Bijbel expliciet kent.

Als dat onbijbels is en reden om je tijdens je onderzoek in de Bijbel terwijl je aan het typen bent een permanente ban geeft op grond van ongereformeerde leer dus onbijbels is mij een raadsel. Wat een remonstranstse leer is weet ik niet, maar ik heb hèt, en of ik daar blij mee moet zijn, ik denk het niet.

Het is het hanteren van wetten te onpas. Wetticisme waar het niet voor bedoeld is.

De beschuldigende stokpaardjes ''remonstrants'' en ''arminiaans'' zijn zo ongeveer de ergste beschuldigingen die je kunt krijgen.
Dat komt door dat het gebrachte Offer niet wordt aangenomen.
Christus Offer was en is voor eens en voor altijd gebracht.
Wij zijn al aanvaard.In Hem.
(Aanvaard elkander zoals ook Hij jullie aanvaard heeft)
De verbondsleer zegt dat we maar veel moeten bidden en wie weet, mocht het er ooit nog eens van komen.
We moeten er dus nog wat voor doen.
Fout.
Alles is al volbracht.
Wij hoeven alleen nog maar aan te nemen met een oprecht hart en onze zonde te belijden.
Wie dat werkelijk doet en meent, zal daaruit ook leven en vrucht dragen, zichtbaar voor anderen.
Dus niet een hoedje op naar de kerk en een jurk en geen TV en 10 kinderen en 3 keer per week naar de kerk OM de hemel te verdienen, maar een gehoorzaam leven leiden, welke laat zien hoe dankbaar je bent voor wat Hij voor ons gedaan heeft.
Want Hij heeft iedereen gekocht.
Zelfs de valse profeten.(2 Pet 2:1)
En deze genade-bedeling is deel van de verkiezing ook der heidenen, die door Zijn barmhartigheid en ontferming nu hun verkiezing mogen bevestigen.
(2 Pet 10)
De verbondsleer heeft deze uitverkiezing IN HEM en ontferming tot een individuele zaak gereduceerd.
(waardoor weer menige radeloze gelovige dankzij Calvin's predestinatieleer in het gesticht belandt)
Maar goed, de overwinnaar schrijft de geschiedenis en niet de verliezer.
Iedereen die een neutraal verslag van de Reformatie en de synode van Dordrecht leest zal gruwen en niet trots terugkijken.
Naast alle goede dingen die de Reformatie bracht, werd de synode van Dordrecht voor een groot deel ook gedreven werd door politieke motieven. De rol van Prins Maurits en zijn kornuiten is ronduit dubieus te noemen. Daarnaast was het een tijd waarin alle andersdenkenden werden vervolgd en gedood. Volledig gericht op de theocratie van Israel in het OT (omdat Israel niet meer bestond eigende de kerk zich alle beloften aan Israel toe) en niet op het Nieuwe Verbond waar voor de heidenen een grotere plaats was weggelegd, en wat betere voorwaarden heeft dan het Oude Verbond.
Het gevolg was dat alle vijanden van de Reformatie (lees: de mensen die anders dachten) werden vervolgd. Zo stierven onschuldige mensen die het Woord van God serieus wilde nemen en anders dachten dan de Reformatoren. Katholieken, Arminianen, Remonstranten en Anabaptisten. Van de Anabaptisten is bekend dat zijn met een zware steen aan hun voeten in het water werden gegooid (geboeid!) om op die manier wedergedoopt te worden.
Op een dergelijk fondament kan geen zegen rusten, als je het mij vraagt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 dec 2012 18:46

Wilsophie schreef:Vroeger toen ik nog rookte en mensen mij ongevraagd kwamen melden dat mijn lichaam een tempel is van de Heilige Geest en ik verkeerde inadem, citeerde ik altijd een gedeelte van deze tekst: "Wat de mens uitgaat is onrein", meestal hielp dat wel en droop men af.

Die passage is behoorlijk moeilijk verteerbaar, dat valt duidelijk te concluderen uit hetgeen Jezus er in v16 direct achteraan zei.

Wie oren heeft om te horen, die hoort.
Wilsophie schreef:Het lichaam dat een tempel is van de Heilige Geest is het Lichaam van Christus en niet ons vergankelijk verdorven vol met ziekte zittend lijf. Als we ons lichaam zouden stellen tot een Gode welbehagelijke offerande dan geldt dat ons wezen, onze ziel. Het Griekse woord voor lichaam is soma, het hebr. woord ken ik niet.

Het Hebreeuwse woord is nephesh en Mozes leert dat de ziel het bloed is (Gen 9,4) wat jij eigenlijk zegt is dat je bloed tot God roept en dat lijkt me niet zo handig, zie Gen 4,10.

Ons vlees en bloed is wel degelijk Gods tempel, met vlezen tafelen (2 Kor 3,3) van de harten.
Wilsophie schreef:Kortom het kijken naar verkeerde dingen treft ons denken ons "ik" .

Ik ben het helemaal met je eens, hoe houd je het uit in Urk als je zo over de zaken denkt?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 03 dec 2012 03:43

Wilsophie:
Vroeger toen ik nog rookte en mensen mij ongevraagd kwamen melden dat mijn lichaam een tempel is van de Heilige Geest en ik verkeerde inadem, citeerde ik altijd een gedeelte van deze tekst: "Wat de mens uitgaat is onrein", meestal hielp dat wel en droop men af.

Tja ach, een ongevraagde melding geeft natuurlijk het risico van een slimme bitse opmerking. En die is jou kennelijk toevertrouwd. :)
mohamed:
Die passage is behoorlijk moeilijk verteerbaar, dat valt duidelijk te concluderen uit hetgeen Jezus er in v16 direct achteraan zei.

Dat vers komt niet in alle handschriften voor, maar als het er is, is het bedoeld als Wie oren heeft om te horen, die hore. Met de aanvoegende wijst dus, of als je het liever niet zo zegt dan kan het zijn Wie oren heeft om te horen, die moet goed luisteren.
Wilsophie:

mohamed:
Het Hebreeuwse woord is nephesh en Mozes leert dat de ziel het bloed is (Gen 9,4) wat jij eigenlijk zegt is dat je bloed tot God roept en dat lijkt me niet zo handig, zie Gen 4,10.

Ons vlees en bloed is wel degelijk Gods tempel, met vlezen tafelen (2 Kor 3,3) van de harten.

Bij deze dingen, moet je opletten dat het oorspronkelijke Joodse begrip van ziel anders is dan het Griekse.
In de Tenach nefesj met ziel vertalen is niet echt mooi omdat wij bij het woord ziel eerder aan de Griekse invulling denken.
Wilsophie:

Tja, dat is een insinuatie. De kerkenraad zwart maken daar schieten we niet veel mee op.
Met wat erboven staat heb je natuurlijk niet geheel ongelijk.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 03 dec 2012 13:52

Kerkenraadsleden zijn net gewone mensen, ik ben blij dat de gemeenten waar ik kom geen kerkenraden zitting hebben.
Er zijn wel verantwoordelijkheden aan de broeders en zusters toevertrouwd, zoals penningmeester en aanspreekpunten t.a.v. organistorische aangelegenheden, zoals nu een fair voor Israël en de Bijbel en leiding van kinderdiensten en creches en een etentje met elkaar organiseren of bbq e.d. maar dan heb je het gehad.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 dec 2012 18:14

Trajecto schreef:mohamed:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dat vers komt niet in alle handschriften voor, maar als het er is, is het bedoeld als Wie oren heeft om te horen, die hore. Met de aanvoegende wijst dus, of als je het liever niet zo zegt dan kan het zijn Wie oren heeft om te horen, die moet goed luisteren.

Ik dacht dat hore in hedendaags Nederlands prima naar 'hoort' vertaald kan worden, maar ik geloof je direct! Bedankt voor de kanttekening.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 03 dec 2012 19:23

Wilsophie schreef:Kerkenraadsleden zijn net gewone mensen, ik ben blij dat de gemeenten waar ik kom geen kerkenraden zitting hebben.
Er zijn wel verantwoordelijkheden aan de broeders en zusters toevertrouwd, zoals penningmeester en aanspreekpunten t.a.v. organistorische aangelegenheden, zoals nu een fair voor Israël en de Bijbel en leiding van kinderdiensten en creches en een etentje met elkaar organiseren of bbq e.d. maar dan heb je het gehad.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 04 dec 2012 23:17

De voorbeelden zijn niet uitsluitend van toepassing in mijn woonplaats. Zelf heb ik helemaal mijn woonplaats NIET in gedachte als ik kritiek uit op een kerkenraad. Het stamt uit andere tijden toen ik nog niet op Urk woonde.

@ Boer, je schrijft een prachtig stukje, ik lees het nu pas goed en heb er wat aanvulling op als dat mag.

Het werkwoord uitverkiezen heeft een diepgaande betekenis. Het wil niet zeggen "iets uitkiezen en er verder niets mee doen". Ook wil het niet noodzakelijk zeggen dat dat, wat niet uitgekozen wordt, bewust wordt afgewezen. Nee, het betekent: "iets/iemand uitkiezen om iets bijzonders te ontvangen", "uitkiezen met een doel".
Dit woord wordt hier in Efe.1:4 bovendien nog gebruikt in een bijzondere vorm, namelijk "zich uitverkiezen", "uitverkiezen voor zichzelf".
Als we deze volle betekenis zouden vertalen, dan krijgen we dus:
"Hij heeft ons immers voor Zichzelf uitverkoren in Hem met een doel..."

Als God ons dan op zo'n speciale wijze heeft uitverkoren, kunnen we ons afvragen wat dan dat doel is. Wel, dat staat erachter:
"... opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor Zijn aangezicht" (Efe.1:4b).
Daartoe zijn wij in de eerste plaats bestemd! Niet om bouwers van een betere wereld te zijn. Niet om ijveraars voor het milieu te zijn. Nee, wij zijn uitverkoren om heilig en onberispelijk te zijn voor Zijn aangezicht. Daartoe zijn we geroepen. En daar moet elke gelovige zich eerst van bewust worden en dat zal normaalgesproken dan ook werkelijke vrucht hebben voor de praktijk van ons leven.

Is men er goed van doordrongen dat men heilig en onberispelijk is in Christus (!) voor Zijn aangezicht?
Dat geldt voor elke gelovige! Toch zijn zovelen met grote inspanning bezig met sleutelen aan hun geloofsleven, om dit te bereiken. Ga ervan uit dat het al bereikt is, door genade, in Christus. Berust daarin!
Een multi-miljonair die zich niet bewust is van zijn rijkdom, zal altijd blijven zwoegen zodat hij voldoende geld verdient om van te kunnen leven. En misschien kan hij, als hij maar zuinig genoeg leeft, een kapitaaltje opsparen, zodat hij ooit een wat grotere uitgave kan doen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”