Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Uitspraak van der Staaij over verkrachting en zwanger wo

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2012 11:24

dalethvav schreef:Wat is, volgens jou dan, het wetenschappelijk bepaalde moment dat "het klompje" kind wordt....?
Daar ben ik dan wel weer erg benieuwd naar.

Geen idee. Ik laat me in ieder geval niet verleiden tot een harde uitspraak, want die grens is lastig te trekken. Het is niet op de ene dag nog een klomp cellen en de dag erna 'ineens' een kindje. Ik ben erg blij dat er andere mensen zijn die daar zorgvuldig over nadenken en tot een bedachtzame afweging komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 03 sep 2012 11:45

dalethvav schreef:Wat is, volgens jou dan, het wetenschappelijk bepaalde moment dat "het klompje" kind wordt....?
Daar ben ik dan wel weer erg benieuwd naar.

Mortlach schreef:Geen idee. Ik laat me in ieder geval niet verleiden tot een harde uitspraak, want die grens is lastig te trekken. Het is niet op de ene dag nog een klomp cellen en de dag erna 'ineens' een kindje. Ik ben erg blij dat er andere mensen zijn die daar zorgvuldig over nadenken en tot een bedachtzame afweging komen.

Dan is feitelijk en wetenschappelijk gezien, ook de grens van abortus niet te bepalen, ervan uitgaande dat "een klompje" wel en een kindje niet geaborteerd zou mogen worden.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2012 11:47

dalethvav schreef:Dan is feitelijk en wetenschappelijk gezien, ook de grens van abortus niet te bepalen, ervan uitgaande dat "een klompje" wel en een kindje niet geaborteerd zou mogen worden.

Nee. Een klompje van 4 of 8 cellen is geen kind en een foetus van 9 maanden wel. Dat er geen harde grens te trekken is, maakt het gesprek erover moeilijk, maar niet onmogelijk. Je kunt het niet simpelweg in 1 categorie gooien.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 sep 2012 12:00

Mortlach schreef: Een klompje van 4 of 8 cellen is geen kind en een foetus van 9 maanden wel.
Een klompje van 4 cellen of een klompje van 65 biljoen cellen (een volwassen mens), wat maakt dat voor principieel verschil? Het is slechts een verschil in aantallen cellen, niet een verschil in genetische informatie, want die 4 cellen bevatten die informatie ook al. Die 65 biljoen cellen zijn dus meer van hetzelfde t.o.v. de 4.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2012 12:29

elbert schreef:Een klompje van 4 cellen of een klompje van 65 biljoen cellen (een volwassen mens), wat maakt dat voor principieel verschil? Het is slechts een verschil in aantallen cellen, niet een verschil in genetische informatie, want die 4 cellen bevatten die informatie ook al. Die 65 biljoen cellen zijn dus meer van hetzelfde t.o.v. de 4.

Ach, ik weet het niet, een zenuwstelsel, hersenen, een maagdarmkanaal? Zo simpel als een vermenigvuldigingetje is het in ieder geval niet.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 03 sep 2012 12:39

elbert schreef:Een klompje van 4 cellen of een klompje van 65 biljoen cellen (een volwassen mens), wat maakt dat voor principieel verschil? Het is slechts een verschil in aantallen cellen, niet een verschil in genetische informatie, want die 4 cellen bevatten die informatie ook al. Die 65 biljoen cellen zijn dus meer van hetzelfde t.o.v. de 4.

Mortlach schreef:Ach, ik weet het niet, een zenuwstelsel, hersenen, een maagdarmkanaal? Zo simpel als een vermenigvuldigingetje is het in ieder geval niet.

Als "men" het dan niet weet, waar haalt een mens dan in vredesnaam het recht vandaan om toch een grens te bepalen. Is dit dan niet het toppunt van wetenschappelijke arrogantie?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2012 12:46

dalethvav schreef:Als "men" het dan niet weet, waar haalt een mens dan in vredesnaam het recht vandaan om toch een grens te bepalen. Is dit dan niet het toppunt van wetenschappelijke arrogantie?

Houd nou eens op met steeds dat 'wetenschappelijke' er aan de haren bij te trekken. De beslissing is een politieke. Verder ben ik geen embryoloog, maar die lui zullen ongetwijfeld een wat genuanceerder beeld kunnen geven dan ik. En verder is grenzen trekken heel normaal, dat doen we overal. Waar haalt de mens het recht vandaan om te bepalen dat iemand pas na zijn 18de verjaardag mag stemmen/drinken/autorijden?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 03 sep 2012 13:52

Bij mijn weten ligt de grens tussen embryo en foetus rond de zes tot acht weken. Met embryo bedoeld men een vrucht die nog niet herkenbaar is als mens. Als je ongewenst zwanger bent, dan kun je dat ongeveer 3 tot vier weken na de bevruchting weten. Dus overweeg je abortus, dan liefst vóór acht weken. Maar in het geval van verkrachting, met name bij jonge meisjes, die weten vaak nog niet hoe hun cyclus verloopt, en je hoort zelfs wel dat ze zo'n zwangerschap mentaal kunnen verdringen.

Ik moet ook weer een beetje denken aan dat meisje van 12 dat vorig jaar een kind kreeg van haar vader. Kinderen van 12 horen niet te bevallen, en het kan zelfs heel gevaarlijk zijn. Dus wat moet je dan?

Overigens is een miskraam ook gewoon een abortus. Die vormen volgens mij de grootste groep abortussen en in de tijd van voor de pil, de tijd van de grote gezinnen kreeg bijna elke vrouw wel es een miskraam. Pas na 3 maanden werd het nieuws verteld, want voor die tijd kan het sowieso misgaan.
Ook gif is geschapen.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 03 sep 2012 16:46

In de vroege stadia is het nog geen kindje.

voor de 4 weken klopt het hartje al, met acht weken kun je duidelijk een kindje onderscheiden, met twaalf weken zijn de organen al aangelegd, tot 24 weken mag je laten aborteren.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor lekkerbek » 03 sep 2012 18:28

Bij ons in het ziekenhuis op poli gynaecologie vonden de gynaecologen het belachelijk dat er zoveel ophef over gemaakt wordt. Ze zeiden dat het altijd al duidelijk is geweest wat voor standpunt de SGP over abortussen heeft, dat er niets nieuws onder de zon is. Het feit dat abortussen na verkrachting een kleine groep vormt van alle abortussen is ook voor hen duidelijk.
Je moet eens weten wat je aan de telefoon krijgt: ik wil een abortus laten doen, de zwangerschap komt nu niet uit, we gaan op vakantie.
Ik wil een abortus laten doen, er is een afwijking geconstateerd. En soms gaat het echt over hele kleine afwijkingen. Je weet soms echt niet wat je hoort, pas één die 4 abortussen heeft laten doen, en nu wel zwanger wil worden maar nu lukt het niet, of ze een behandeltraject in mogen.
Kijk, dáár doelt de SGP nu op!!!!!!!!!!!!!

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 03 sep 2012 18:34

Samanthi schreef:voor de 4 weken klopt het hartje al, met acht weken kun je duidelijk een kindje onderscheiden, met twaalf weken zijn de organen al aangelegd, tot 24 weken mag je laten aborteren.

Nee, Het hartje klopt pas na vijf weken, als het goed is weet je dan al dat je zwanger bent.

Een abortus tot de 24e week vindt ik veel te laat, maar ik hou daarbij rekening met de moeder, als die pas 11 is (en verkracht door haar eigen vader) , denk ik er anders over.
Ook gif is geschapen.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 03 sep 2012 19:09

lekkerbek schreef:Bij ons in het ziekenhuis op poli gynaecologie vonden de gynaecologen het belachelijk dat er zoveel ophef over gemaakt wordt. Ze zeiden dat het altijd al duidelijk is geweest wat voor standpunt de SGP over abortussen heeft, dat er niets nieuws onder de zon is. Het feit dat abortussen na verkrachting een kleine groep vormt van alle abortussen is ook voor hen duidelijk.
Je moet eens weten wat je aan de telefoon krijgt: ik wil een abortus laten doen, de zwangerschap komt nu niet uit, we gaan op vakantie.
Ik wil een abortus laten doen, er is een afwijking geconstateerd. En soms gaat het echt over hele kleine afwijkingen. Je weet soms echt niet wat je hoort, pas één die 4 abortussen heeft laten doen, en nu wel zwanger wil worden maar nu lukt het niet, of ze een behandeltraject in mogen.
Kijk, dáár doelt de SGP nu op!!!!!!!!!!!!!

Ik geloof er niets van dat er vrouwen zijn die vanwege een vakantie een abortus plegen (op een enkele verknipte geest na). Daar is het veel te ingrijpend voor!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 03 sep 2012 19:13

Nou Beantsje... helaas kan ik het ook bevestigen. Gehoord uit de mond van een gyneacoloog.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

beantsje
Mineur
Mineur

Berichtdoor beantsje » 03 sep 2012 19:23

Misschien is het inderdaad een keer voorgekomen? Misschien wilde de vrouw in kwestie niet de ware reden zeggen?
Maar het is zeker geen normale gang van zaken!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 03 sep 2012 19:51

Nee, Het hartje klopt pas na vijf weken, als het goed is weet je dan al dat je zwanger bent.

echt niet, dan is het te zien op een gewone echo, maar het klopt al voor de 4 weken.
Maar waarom is 24 weken wel te laat? en bijv. 9 weken niet?

Dat kind van 11 door haar eigen vader verkracht, krijgt er een probleem bij.
Ik praat niet makkelijk over misbruik, weet zelf wat het is.

Terug naar “Archief”