atheïsme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: atheïsme

Berichtdoor schaapje » 17 okt 2011 13:37

Misschien heb je wel gelijk Mortlach...maar waarmee komen we dan verder als ik de atheïst vraag
waarom geloof jij niet in God....dan krijg je toch het antwoord, omdat ik geen bewijs heb. :D

Maar je kan in iedre geval naar elkaar luisteren en respect hebben voor elkaar en dat is wat jij bedoelt.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 okt 2011 13:43

schaapje schreef:Misschien heb je wel gelijk Mortlach...maar waarmee komen we dan verder als ik de atheïst vraag
waarom geloof jij niet in God....dan krijg je toch het antwoord, omdat ik geen bewijs heb. :D

Maar je kan in iedre geval naar elkaar luisteren en respect hebben voor elkaar en dat is wat jij bedoelt.

Tja, je kunt vragen naar hoe dat effect heeft op zijn leven, normen en waarden en al die mooie dingen - let op, zonder zijn antwoorden aan te vallen. De atheïst geeft geen 'foute' antwoorden, alleen antwoorden die anders zijn dan jouw antwoorden. Je wilt eigenlijk voorkomen dat je reageert op zijn uitleg met een "ja maar...' om vervolgens aan te wijzen waarom ZIJN antwoord in JOUW kader niet werkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 okt 2011 13:52

Ik zie je goede bedoelingen, maar dat wordt een geprek van luisteren en elkaar niet begrijpen,
denk ik, en een gesprek wat nergens toe leidt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2011 13:56

Ik merk dat atheïsten bij hun kritiek op de Bijbel meestal uitgaan van een bepaalde interpretatie van de Schrift waardoor hun kritiek feitelijk bevestigt dat de interpretators onfeilbaar zijn. Overigens beschouw ik uitsluitend de geïnspireerde uitleggers aldus.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 17 okt 2011 13:58

schaapje schreef:Ik zie je goede bedoelingen, maar dat wordt een geprek van luisteren en elkaar niet begrijpen,

Een gebed zonder einde dus. :mrgreen:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 okt 2011 14:03

schaapje schreef:Ik zie je goede bedoelingen, maar dat wordt een geprek van luisteren en elkaar niet begrijpen,

Hmm, dat zie ik toch anders. Hopelijk begrijp je elkaar na zo'n gesprek iets beter, en dat is het enige waar het om gaat. Ik heb nog steeds het idee dat je 'iets begrijpen' gelijkstelt aan 'hetzelfde over iets denken', dat is niet zo.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 okt 2011 14:47

quote="Mortlach"

Hmm, dat zie ik toch anders. Hopelijk begrijp je elkaar na zo'n gesprek iets beter, en dat is het enige waar het om gaat.

Ik zal nooit kunnen begrijpen dat een mens zegt...er is geen God....tenminste als hij daarvan overtuigd is. Dan zou ik kunnen vragen op basis van wat ? Wat is een mens, is ons begrijpen
van hoe alles in elkaar steekt niet heel erg beperkt.

Ik heb nog steeds het idee dat je 'iets begrijpen' gelijkstelt aan 'hetzelfde over iets denken', dat is niet zo.

Nee dat is niet zo, ik kan heel goed begrijpen dat mensen, om wat voor redenen dan ook niets met God te maken willen hebben. Maar dat is iets anders dan stellig er van overtuigd zijn dat er geen God is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 okt 2011 15:21

schaapje schreef:Ik zal nooit kunnen begrijpen dat een mens zegt...er is geen God....tenminste als hij daarvan overtuigd is. Dan zou ik kunnen vragen op basis van wat ? Wat is een mens, is ons begrijpen van hoe alles in elkaar steekt niet heel erg beperkt.

Ik begrijp je punt wel - zie je, ik probeer me te verplaatsen in jouw kader. Vergeleken met een alwetende God is het misschien beperkt, maar de atheist maakt die vergelijking niet, en hij of zij zal kijken naar bijvoorbeeld kwantummechanica en hoeveel we daarvan weten en zeggen 'beperkt? hoezo?'

Nee dat is niet zo, ik kan heel goed begrijpen dat mensen, om wat voor redenen dan ook niets met God te maken willen hebben. Maar dat is iets anders dan stellig er van overtuigd zijn dat er geen God is.

Als hij niet bestaat, kun je er ook niets mee te maken hebben, zelfs al zou je willen, toch?

Thijs11

Berichtdoor Thijs11 » 17 okt 2011 17:35

Ik zal nooit kunnen begrijpen dat een mens zegt...er is geen God....tenminste als hij daarvan overtuigd is. Dan zou ik kunnen vragen op basis van wat ? Wat is een mens, is ons begrijpen van hoe alles in elkaar steekt niet heel erg beperkt.

Dat is juist 1 van de redenen dat ik niet in God of een god geloof. Ons weten is zo beperkt, hoe kun je dan een uitspraak doen over iets wat niet zintuiglijk waarneembaar is? Zoals eerder gezegd is het allemaal speculatief, en gezien ons beperkte denken heb ik er geen vertrouwen in dat die speculaties dicht bij de waarheid zitten.

Toch grappig dat we hetzelfde argument op een totaal tegenovergestelde manier gebruiken. Zoals jij niet kan bevatten als iemand zegt dat er geen god is, zo kan ik niet bevatten als iemand zegt dat er wel een god is.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 okt 2011 19:21

Inderdaad grappig Thijs11 :D
Alleen had ik het over ons "begrijpen" dat zo tekort schiet, in ons "weten" over God daarin komt Hij
ons zelf tegemoet, ik kan niet anders zeggen dat God zelf die zekerheid in een mensenhart legt
als die mens zich oprecht bekeerd tot God. (zie mijn eerdere post) zoals Hij heeft beloofd.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 okt 2011 19:30

Mortlach schreef:Het is nog veel erger: voor de atheïst is het al dan niet bestaan van jouw God irrelevant.

Luisteren, luisteren, niet de positie van de ander proberen te ondergraven of twijfel te zaaien.

Ik heb het over God, niet "mijn" God.................Goed lezen, Goed lezen :-oo

Het wel of niet bestaan van God is niet afhankelijk van jou of mijn geloof(hoe verschillend dat ook is), of door wat jij vindt("het bestaan van God is irrelevant").

Als God niet bestaat, valt er niets te ondergraven of in twijfel te trekken.
Bestaat Hij wel, dan is Hij degene die ondergraaft en twijfels zaait............alleen al door Zijn bestaan!...(en niet Learsi!!)

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 okt 2011 19:37

jaapo schreef:Juiste opmerking. Als je eerlijk en consequent wilt zijn, geldt dat dus ook voor gelovigen. Geen enkel bewijs, maar daarom is het een geloof.

Onjuiste opmerking [-X .Lees de Bijbel eens met de vraag van het Godsbewijs in je achterhoofd, en je zult in die Bijbel lezen, dat de Heere kan bewijzen dat Hij bestaat!

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 okt 2011 19:51

RogierV schreef:Lijkt me sterk als er een is.

Na 3sec. googelen deze link: http//hetbestaanvangod-boek.blogspot.com/
Wellicht vindt je er zelf wel meer(als je dat zou willen)

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 okt 2011 20:02

RogierV schreef:[Dat begrijp ik helemaal, maar als je getuigd van iets ben je er zelf wel van overtuigd lijkt me toch? De manier waarop ``de twee partijen`` zichzelf overtuigen is fundamenteel anders.

Je opmerking klopt slechts voor de helft.
Je hebt gelijk, dat de atheist zichzelf overtuigt.
De andere partij .............wordt(!)..........overtuigd!

h.g. Learsi

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 17 okt 2011 20:09

[quote="Mortlach"]Ik begrijp je punt wel - zie je, ik probeer me te verplaatsen in jouw kader. Vergeleken met een alwetende God is het misschien beperkt, maar de atheist maakt die vergelijking niet, en hij of zij zal kijken naar bijvoorbeeld kwantummechanica en hoeveel we daarvan weten en zeggen 'beperkt? hoezo?'[quote]

die Kwantummechanica wordt volgens mij ook genoemd in de link die ik hierboven gaf.

h.g. Learsi

Terug naar “[Religie] - Open forum”