Eerbied voor alles wat leeft

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Samanthi

Re: Eerbied voor alles wat leeft

Berichtdoor Samanthi » 09 jun 2011 11:01

100 % eens Eerbied, ik eet lieven mijn eigen konijn op dan vlees uit de winkel, dieronwaardige vleesmachines, en maar gek vinden dat al die op elkaar gepropte dieren allerlei "pestilenties" krijgen.

Heb je trouwens de ogen van een insect weleens vergroot gezien? http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=118108 vele hebben facetogen, duizende lensjes, en wij slaan ze in een klap neer, laten ze verdrinken in stroop of aan een vliegenstrip langzaam doodmartelen.
Ik overdrijf niet en ben geen vegetarieer, maar let er wel op wat en hoeveel ik eet, ook met niet dierlijke produkten ik haal zoveel mogelijk fairtrade produkten is zeker duurder maar wel duurzaam, over de wereldbevolking gezien.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 09 jun 2011 13:50

Hier een informatief programma over voedselvoorziening van de AVRO (Levy), dat gisteren te zien was. Volgende week woensdag het vervolg en tweede deel. Diverse internationale aspecten van voedselvoorziening worden in dit programma belicht zoals gentech en biologische landbouw.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 jun 2011 14:07

Samanthi schreef:100 % eens Eerbied, ik eet lieven mijn eigen konijn op dan vlees uit de winkel, dieronwaardige vleesmachines, en maar gek vinden dat al die op elkaar gepropte dieren allerlei "pestilenties" krijgen.

Heb je trouwens de ogen van een insect weleens vergroot gezien? http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=118108 vele hebben facetogen, duizende lensjes, en wij slaan ze in een klap neer, laten ze verdrinken in stroop of aan een vliegenstrip langzaam doodmartelen.
Ik overdrijf niet en ben geen vegetarieer, maar let er wel op wat en hoeveel ik eet, ook met niet dierlijke produkten ik haal zoveel mogelijk fairtrade produkten is zeker duurder maar wel duurzaam, over de wereldbevolking gezien.

Ik heb bijna staan janken bij een mierenlokdoos :cry:
Het moest wel want we hadden ze in de slaapkamers, geen idee waar ze vandaan kwamen, totdat we de lokdoos neerzetten. In rechte lijn kwamen duizenden mieren naar het lokdoosje en weer terug. We hebben amper een dode mier gevonden. Het spulletje meegenomen naar hun nestje. Wat een nijvere en sterke beestjes.
Als ik ze buiten heb en er komen een paar in de keuken, doe ik niks. Ik leg alleen een oude koperen stuiver neer, die doet niks, jaagt ze alleen uit de keuken.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 09 jun 2011 15:43

Nee bij een mierenlokdoos sta ik niet te janken. Wel vind ik het erg als er een vogel uit onze vogelkooi doodgaat.
En @ Eerbied: jij zegt dat de vleesconsumptie naar beneden moet. Jij weet helemaal niet hoe het er bij ons aan toe gaat aan eetgewoonten. En ik denk dat ik voor mezelf mag en moet beslissen hoe verantwoord ik met de natuur omga.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 09 jun 2011 16:15

Noir schreef:@ Eerbied: jij zegt dat de vleesconsumptie naar beneden moet. Jij weet helemaal niet hoe het er bij ons aan toe gaat aan eetgewoonten. En ik denk dat ik voor mezelf mag en moet beslissen hoe verantwoord ik met de natuur omga.

Jij mag beslissen wat je wilt, maar dat neemt niet weg dat onze gezamenlijke vleesconsumptie omlaag moet om de aarde leefbaar te kunnen houden. Het zou ook goed zijn als de kosten van de gezondheidszorg van ziektes bij mensen veroorzaakt door veeteelt (denk bijvoorbeeld aan Q-koorts) en de kosten voor het bestrijden van ziektes bij de dieren zèlf in de prijs van het vlees zou worden doorberekend.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 09 jun 2011 20:32

Eerbied schreef:Jij mag beslissen wat je wilt, maar dat neemt niet weg dat onze gezamenlijke vleesconsumptie omlaag moet om de aarde leefbaar te kunnen houden. Het zou ook goed zijn als de kosten van de gezondheidszorg van ziektes bij mensen veroorzaakt door veeteelt (denk bijvoorbeeld aan Q-koorts) en de kosten voor het bestrijden van ziektes bij de dieren zèlf in de prijs van het vlees zou worden doorberekend.

je leest wat mij betreft teveel uit de verkeerde folders.............

er is geen probleem met vleesconsumptie, er is ook geen probleem met de "houdbaarheid" van onze aarde. niet voor ons en ook niet voor ons nageslacht. dat is een (s)linkse manier om de mensen te misleiden m.b.t.natuur en milieu.
de vleesconsumptie zal de komende deccenia verdrievoudigen,omdat steeds meer consumenten uit voormalige arme landen mee gaan eten. (china,rusland,india e.d.)
dat zal uiteindelijk bewerkstelligen dat steeds meer arme mensen in de wereld honger zullen gaan lijden. dat is echter niet te voorkomen door te stellen dat de rijken dan maar minder moeten gaan eten. deze ellende is namelijk inherent aan het systeem. de boeren kunnen niet produceren onder de kostprijs, en de arme landen kunnen geen voedsel betalen.........deze climax bestaat reeds en zal groter worden. daar komt nog bij dat de boeren uit die arme landen hun produkten niet beschikbaar stellen in hun eigen land maar onder zeer sterke concurrentie hun produkten naar het rijke westen exporteren en daarmee dus het probleem vergroten.

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 09 jun 2011 20:56

Horeb schreef:de vleesconsumptie zal de komende deccenia verdrievoudigen,omdat steeds meer consumenten uit voormalige arme landen mee gaan eten. (china,rusland,india e.d.)

Daarom zal er een wereldwijde campagne moeten komen om de vleesconsumptie te beperken. Daar zullen dus ook China, Rusland en India aan mee moeten gaan doen.

Horeb schreef:dat zal uiteindelijk bewerkstelligen dat steeds meer arme mensen in de wereld honger zullen gaan lijden.

En daarom zullen we onze inspanningen dus moeten richten op het zoveel mogelijk voorkomen dat het die kant uitgaat.

Horeb schreef:dat is echter niet te voorkomen door te stellen dat de rijken dan maar minder moeten gaan eten.

Er zal over de hele linie, zowel rijk als arm, minder vlees moeten worden gegeten. De rijke landen kunnen wèl beginnen om het goede voorbeeld te geven en goede voorlichting te stimuleren.

Horeb schreef:deze ellende is namelijk inherent aan het systeem. de boeren kunnen niet produceren onder de kostprijs, en de arme landen kunnen geen voedsel betalen.........deze climax bestaat reeds en zal groter worden.

Als we wereldwijd geen drastische transitie van veeteelt naar akkerbouw maken wèl.

Horeb schreef:daar komt nog bij dat de boeren uit die arme landen hun produkten niet beschikbaar stellen in hun eigen land maar onder zeer sterke concurrentie hun produkten naar het rijke westen exporteren en daarmee dus het probleem vergroten.

Daarom moet er dus ook een verschuiving komen die bewerkstelligt dat een groter aandeel voor lokale consumptie wordt verbouwd.

Horeb schreef:dat is een (s)linkse manier om de mensen te misleiden m.b.t. natuur en milieu.

Dat is dus NIET slinks, zoals je ziet.

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 09 jun 2011 21:08

er is geen probleem met vleesconsumptie

En al die megastallen dan?
kalfsvlees?
Kikkerbilletjes ect?
Niets mis mee?
De rechtvaardige kent het leven van zijn beest, staat er in de bijbel

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 10 jun 2011 07:19

@Samanthi: volgens mij zijn er al behoorlijk veel megastallen uit NL. verdwenen. En ik vind het verantwoord om een lekker stukje vlees op mijn bord te hebben. En dat jullie dat nu niet vinden, dat is dan jammer! Volgens mij @Eerbied ben ik zelf nog steeds verantwoordelijk en hoef je me niet de les voor te lezen hoe ik met mijn eetgewoonten om moet gaan m.b.t. vlees!

Eerbied
Mineur
Mineur

Berichtdoor Eerbied » 10 jun 2011 07:32

Noir schreef:@Eerbied ben ik zelf nog steeds verantwoordelijk en hoef je me niet de les voor te lezen hoe ik met mijn eetgewoonten om moet gaan m.b.t. vlees!

Ik wil niemand de les lezen. Ik wil alleen maar aangeven wat de consequenties zijn van massale vleesconsumptie. Als je die consequenties voor lief wilt nemen: het zij zo.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 10 jun 2011 07:33

@Noir, het lijkt me ook niet persoonlijk aan iemand gericht. Maar in het algemeen is het zo dat vleesproductie veel meer kost dan het verbouwen van groente, graan ed. Dat heeft grote gevolgen voor de aarde en de wereldbevolking (zelfs horeb geeft dat aan:)). Dat lijkt mij een reden om verantwoord om te gaan met vlees. We leven nou eenmaal in een wereld waarin ons voedselpatroon invloed heeft op je naaste in Afrika. En als jij zoals je zegt op een verantwoorde manier met vlees om gaat is dat toch prima, dan hoef je je niet aangesproken te voelen. Ik eet ook vlees en ik vind dat ik dat over het algemeen ook verantwoord doe (ik eet ongeveer 1x in de week vlees, bij voorkeur biologisch, maar ik ben hier niet principieel in dus bij anderen eet ik gewoon vlees mee, verder eet ik ook 2x in de week vis), dus ik voel me ook niet aangesproken.
Verder vind ik zelf bijv. fair trade producten nog wel wat belangrijker. Maar omdat alles in deze wereld met elkaar samenhangt is het goed om bewuste keuzes te maken, prima toch.

Noir
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Noir » 10 jun 2011 08:15

Ik wil niemand de les lezen. Ik wil alleen maar aangeven wat de consequenties zijn van massale vleesconsumptie. Als je die consequenties voor lief wilt nemen: het zij zo.[/quote]

Sorry, bij mij kwam het over alsof je me de les wilde lezen. En daar heb ik zelf een gruwelijke hekel aan!

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 10 jun 2011 12:44

Ik wil niemand de les lezen. Ik wil alleen maar aangeven wat de consequenties zijn van massale vleesconsumptie. Als je die consequenties voor lief wilt nemen: het zij zo.

Sorry, bij mij kwam het over alsof je me de les wilde lezen. En daar heb ik zelf een gruwelijke hekel aan![/quote]

:D =D>

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 10 jun 2011 12:50

Gewoon je eigen voedsel verbouwen! :D

Met een kip heb je zelfs dubbel voordeel: eieren én vlees!
Laatst gewijzigd door Flavius op 10 jun 2011 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Samanthi

Berichtdoor Samanthi » 10 jun 2011 12:53

Noir schreef:@Samanthi: volgens mij zijn er al behoorlijk veel megastallen uit NL. verdwenen. En ik vind het verantwoord om een lekker stukje vlees op mijn bord te hebben. En dat jullie dat nu niet vinden, dat is dan jammer! Volgens mij @Eerbied ben ik zelf nog steeds verantwoordelijk en hoef je me niet de les voor te lezen hoe ik met mijn eetgewoonten om moet gaan m.b.t. vlees!

IS dat zo?
Het gaat niet om vlees eten, maar op de manier waarop het geproduceert wordt, ben eens bij een kalvemesterij geweest, walgelijk, onthouding van ijzer voor het blanke vlees, een klein hokje geen daglicht, voor deze dieren is er enige verbetering, maar het blijft dierenbeulerij. het toedienen van hormonen en antibiotica gebeurd nog... met zoweinig mogelijk middelen zo veel mogelijk vlees in zo kort mogelijke tijd.
Vlees eten is beslist niet onbijbels, dieren uitbuiten wel.
Zelf de dieren kregen rust op de sabbath

Terug naar “[Religie] - Open forum”