mogen mensen oordelen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Re: mogen mensen oordelen?

Berichtdoor Horeb » 09 apr 2011 12:50

1a2b3c schreef: Op die manier wordt je helemaal op jezelf teruggeworpen en is het evangelie onbereikbaar.
Ik vind dat je dan best iets mag zeggen, nee eigenlijk vind ik dat je verplicht bent om er wat van te zeggen.
Niet om iemand te veroordelen, maar een VERKEERDE leer moet je wél veroordelen en weerleggen vanuit de Bijbel, of het nou een dominee of een hele kerkleer of een gewoon kerklid gaat... of wie dan ook.

het evangelie is ook onbereikbaar voor een mens. een mens kan niets nemen van zichzelve,tenzij de HEERE hem dat schenkt!
de dominee heeft met wat jij noemt "voorwaardelijke" prediking, dus de goede lijn te pakken. hij volgt daarmee de oude gereformeerde boodschap zoals deze eeuwenlang door Gods kinderen verkondigd en gehoord is.
hoewel de bijbel vol staat met nodigingen tot het heil, is een persoonlijke toepassing nodig voor de zondige mens,om tot verlossing in Christus te kunnen komen. dat is een werk van God in het leven wat je nooit meer vergeten zal.
helaas menen vele gelovigen tegenwoordig dat deze toepassing wel overgeslagen kan worden, en dat ze er dan toch ook wel komen. "De bijbel zegt toch zelf dat we geloven moeten!!!!".

nou kun je deze zaken pas geloven en aannemen als je daar zelf onder bukken mag. pas dan ga je verstaan hoe arglistig ons hart is, en ook wat we onszelf nog altijd blijven toerekenen. het moet met ons worden als bij de bloedvloeiende vrouw.........ze had alles geprobeerd en er was voor haar geen enkele hoop meer.......het enigste wat voor haar nog bleef was de dood.........en toen mocht ze zich aan Jezus overgeven als haar laatste redmiddel.
ook voor haar was het een "voorwaarde" dat ze eerst zo ziek moest worden dat ze de Enige Medicijnmeester voor ziel en leven onmisbaar nodig kreeg.
zijn wij beter?

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 09 apr 2011 13:55

Horeb schreef:
1a2b3c schreef: Op die manier wordt je helemaal op jezelf teruggeworpen en is het evangelie onbereikbaar.
Ik vind dat je dan best iets mag zeggen, nee eigenlijk vind ik dat je verplicht bent om er wat van te zeggen.
Niet om iemand te veroordelen, maar een VERKEERDE leer moet je wél veroordelen en weerleggen vanuit de Bijbel, of het nou een dominee of een hele kerkleer of een gewoon kerklid gaat... of wie dan ook.

het evangelie is ook onbereikbaar voor een mens. een mens kan niets nemen van zichzelve,tenzij de HEERE hem dat schenkt!
de dominee heeft met wat jij noemt "voorwaardelijke" prediking, dus de goede lijn te pakken. hij volgt daarmee de oude gereformeerde boodschap zoals deze eeuwenlang door Gods kinderen verkondigd en gehoord is.
hoewel de bijbel vol staat met nodigingen tot het heil, is een persoonlijke toepassing nodig voor de zondige mens,om tot verlossing in Christus te kunnen komen. dat is een werk van God in het leven wat je nooit meer vergeten zal.
helaas menen vele gelovigen tegenwoordig dat deze toepassing wel overgeslagen kan worden, en dat ze er dan toch ook wel komen. "De bijbel zegt toch zelf dat we geloven moeten!!!!".

nou kun je deze zaken pas geloven en aannemen als je daar zelf onder bukken mag. pas dan ga je verstaan hoe arglistig ons hart is, en ook wat we onszelf nog altijd blijven toerekenen. het moet met ons worden als bij de bloedvloeiende vrouw.........ze had alles geprobeerd en er was voor haar geen enkele hoop meer.......het enigste wat voor haar nog bleef was de dood.........en toen mocht ze zich aan Jezus overgeven als haar laatste redmiddel.
ook voor haar was het een "voorwaarde" dat ze eerst zo ziek moest worden dat ze de Enige Medicijnmeester voor ziel en leven onmisbaar nodig kreeg.
zijn wij beter?

Het evangelie is ook onbereikbaar voor een mens.... Rom.10:8 en Deut.30:14 Want dit woord is heel dicht bij u, in uw mond en in uw hart, om het te doen.

Een mens kan niets nemen van zichzelve.... dus als een mens Jezus aanneemt (Joh.1:12) weet je dat het van God gegeven is, anders had je het nooit gekund.

Dat dominees die een voorwaardelijk evangelie preken in de lijn zijn van de vaderen die het zo eeuwenlang zo hebben gepreekt bewijst alleen maar hoe noodzakelijk het is dat we alles wat we horen toetsen aan de Bijbel.
Het moet niet voldoen aan de geschriften van oudvaders maar aan de Bijbel. (overigens 'ken' ik heel wat oude schrijvers die zo niet hebben gepreekt, bijv. T.Boston, Erskines, Spurgeon, Bunyan, H.Bonar....E.D.)

Wat jij opschrijft is niet hoe God het zegt in de Bijbel.
Lees alles in het verband, let op in WELKE situatie WAT tegen WIE gezegd wordt en met welk DOEL.
Vraag daarbij om de verlichting van de Heilige Geest, en kijk dan maar eens welke 'verborgenheden' er geopenbaard worden.
Je zult je afvragen hoe je zo ziende blind kon zijn en tegelijk het antwoord weten: vanwege het ongeloof!

Opb.22:17 En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.

God zij dank "een onvoorwaardelijk evangelie".

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2011 14:38

Hoe Horeb het verwoordt, wordt in alle rechts reformatorische kerken gepreekt, dat weet jij ook, alleen heb jij je ervan gedistantieerd. Je wilt er kennelijk niet aan dat het zo is, je hebt andere inzichten gekregen, door andere prediking/ander kerkverband. Dus neem jij dat als waarheid aan denk ik.
Maar wat Horeb zegt, kan ik onderschrijven. Het is niet ZIJN mening, het is zoals het is, zoals het week in week uit geleerd worden en in onze oudvaders geschreven staat.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 apr 2011 14:51

IK ga me hier niet echt in mengen.
Alleen: oervaders zijn geen heiligen.
Ik lees in de Bijbel het woord van God en verder niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2011 15:19

Riska schreef:IK ga me hier niet echt in mengen.
Alleen: oervaders zijn geen heiligen.
Ik lees in de Bijbel het woord van God en verder niet.

Horeb noch ik zeggen dat de oudvaders heiligen zijn. Heb je er wel eens eentje gelezen ?
Mensen die enkel in de Bijbel lezen, zijn vaak op bepaalde punten onwetend. NIET dom !! Maar weten en (her)kennen niet alles. Ik ben erbij opgegroeid, baby af aan, maar weet nog steeds niet alles. En dan zit ik op zondag in de kerk, of luister via internet naar een dienst, (bewust naar een ander kerkverband, door de weeks op een stil uur, kan ik je beslist aanraden !) ik tob ergens mee en dan ineens valt het op zn plaats.
God spreekt in Zijn Woord, ja, maar ook door de mensen !
Als we alles uit de Bijbel zouden kunnen halen, hebben we toch geen kerkdienst nodig ?

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 09 apr 2011 16:25

1a2b3c schreef: (overigens 'ken' ik heel wat oude schrijvers die zo niet hebben gepreekt, bijv. T.Boston, Erskines, Spurgeon, Bunyan, H.Bonar....E.D.)

Lees alles in het verband, let op in WELKE situatie WAT tegen WIE gezegd wordt en met welk DOEL.
Vraag daarbij om de verlichting van de Heilige Geest, en kijk dan maar eens welke 'verborgenheden' er geopenbaard worden.
Je zult je afvragen hoe je zo ziende blind kon zijn en tegelijk het antwoord weten: vanwege het ongeloof!

Opb.22:17 En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En laat hij die het hoort, zeggen: Kom! En laat hij die dorst heeft, komen; en laat hij die wil, het water des levens nemen, voor niets.

over ziende blind gesproken.................

het hele rijtje genoemde puriteinen waren afsnijders van eigen menselijk kunnen en doen.
Bunyan schreef de christenreis.....................tjonge tjonge wat sprak hij klein van de mens, ongelooflijk dat jij dat niet LEEST,maar toepast en verdraait naar je eigen zienswijze.

ik bid voor je dat God je ogen opent.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 09 apr 2011 16:33

Horeb schreef:
1a2b3c schreef: (overigens 'ken' ik heel wat oude schrijvers die zo niet hebben gepreekt, bijv. T.Boston, Erskines, Spurgeon, Bunyan, H.Bonar....E.D.)

het hele rijtje genoemde puriteinen waren afsnijders van eigen menselijk kunnen en doen.
Bunyan schreef de christenreis.....................tjonge tjonge wat sprak hij klein van de mens, ongelooflijk dat jij dat niet LEEST,maar toepast en verdraait naar je eigen zienswijze.

Heb ik gezegd dat de mens zelf iets voor zijn zaligheid moest doen dan? Zeker niet!!! Jezus heeft alles gedaan.
Waar spreek ik groot van de mens?
Wat verdraai ik? Graag op grond van de Bijbel.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 09 apr 2011 16:41

schelpje3 schreef:Hoe Horeb het verwoordt, wordt in alle rechts reformatorische kerken gepreekt, dat weet jij ook, alleen heb jij je ervan gedistantieerd. Je wilt er kennelijk niet aan dat het zo is, je hebt andere inzichten gekregen, door andere prediking/ander kerkverband. Dus neem jij dat als waarheid aan denk ik.
Maar wat Horeb zegt, kan ik onderschrijven. Het is niet ZIJN mening, het is zoals het is, zoals het week in week uit geleerd worden en in onze oudvaders geschreven staat.

Dat is idd zoals het in r. bev. geleerd wordt. Als zij hun geloof zo verwoorden ...daar ga ik niet over oordelen.(zulk oordelen komt een mens niet toe)
Wat ik wel verkeerd vind is dat ze zeggen dat iedereen het zo moet beleven.
Lees eens in de Bijbel hoe verschillend Gods wegen zijn: Levi, stokbewaarder, Paulus, Timotheüs, Ruth, Zacheüs, de duizenden op de Pinksterdag...enz.
Ik grond mijn geloof niet op oudvaders, dominees, en zeker ook niet op bevinding.
Maar enkel en alleen op Gods Woord, waarmee ik niet zeg dat er geen bevinding is en dat God geen mensen gebruikt.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 apr 2011 17:27

Schelpje3 schreef:Horeb noch ik zeggen dat de oudvaders heiligen zijn. Heb je er wel eens eentje gelezen ?
Mensen die enkel in de Bijbel lezen, zijn vaak op bepaalde punten onwetend. NIET dom !! Maar weten en (her)kennen niet alles. Ik ben erbij opgegroeid, baby af aan, maar weet nog steeds niet alles. En dan zit ik op zondag in de kerk, of luister via internet naar een dienst, (bewust naar een ander kerkverband, door de weeks op een stil uur, kan ik je beslist aanraden !) ik tob ergens mee en dan ineens valt het op zn plaats.
God spreekt in Zijn Woord, ja, maar ook door de mensen !
Als we alles uit de Bijbel zouden kunnen halen, hebben we toch geen kerkdienst nodig ?

Ik ben ook met de Bijbel opgegroeid.
Luister regelmatig naar allerhande diensten op internet.
Heb veel gelezen en veel gestudeerd. Ja, ook de oud-vaders.
Maar ook wat nu over de Bijbel geschreven wordt en ik volg het voortschrijdend inzicht in het ontstaan van de Bijbel, inzicht in de de bronnen. Die ken ik ook voor een deel. Al ben ik de brontaal helaas niet machtig, ik heb wel theologie gestudeerd.
Ik verdiep mij in hoe de theologie in de afgelopen eeuw zich heeft ontwikkeld en vorm mijn mening daarover.
De Bijbel heeft vele lagen en daarover laat ik mij onderwijzen.
Ga er dus niet van uit dat alleen jij en Horeb het absoluut bij het rechte eind hebben. Er zijn mensen met een iets anders inzicht, die ook een zuiver geloof hebben.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 09 apr 2011 20:50

De discussie tot nu toe toont mijn gelijk aan (zeg ik zonder triomfantelijk te zijn): omdat ieder een persoonlijk geloof heeft, heb je allerlei verschillende zienswijzen, zowel van de zg. oudvaders als de Heilige Schrift zelf. En als je nou maar genoeg doordramt over dat jouw waarheid de enige echte is, dan krijg je dus weer een fundament voor scheuringen en splitsingen. Zelfs wordt een predikant (een door God geroepen dienstknecht!) de maat genomen, omdat hij niet precies in jouw straatje preekt. Wat een droevig geloof heb je dan. Wat een armoede. Het verheerlijken van oudvaders heeft automatisch in zich, dat de moderne theologen afgewezen worden en alles wat zij voor de mensen hebben betekend en nog betekenen. Wij zullen de Heilige Geest wel eens even bijsturen! Godsdiensthoogmoed dus. In elke dienst zullen mensen getroffen worden door een zinsnede uit de preek, een lied, of een gebed, dat ligt voor ieder anders. In elke dienst zullen er altijd ook mensen zijn die DEZE KEER er helemaal niets van meenemen. Voor ieder weer anders. Ondanks dat er één Heilige Schrift is, zal de uitwerking elke keer weer anders zijn. Nodeloos ingewikkeld maken we het, bang als we zijn, dat we zondigen door te lichtvaardig ons eigen gevoel te volgen. Ik verwijs graag naar de prachtige woorden van Gezang 7 van het Liedboek. Ik zou het best in z'n geheel willen afdrukken, maar met een beetje moeite vindt ieder die het niet bij de hand heeft, het zelf wel.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 apr 2011 21:51

jaapo schreef:De discussie tot nu toe toont mijn gelijk aan (zeg ik zonder triomfantelijk te zijn): omdat ieder een persoonlijk geloof heeft, heb je allerlei verschillende zienswijzen, zowel van de zg. oudvaders als de Heilige Schrift zelf. En als je nou maar genoeg doordramt over dat jouw waarheid de enige echte is, dan krijg je dus weer een fundament voor scheuringen en splitsingen. Zelfs wordt een predikant (een door God geroepen dienstknecht!) de maat genomen, omdat hij niet precies in jouw straatje preekt. Wat een droevig geloof heb je dan. Wat een armoede. Het verheerlijken van oudvaders heeft automatisch in zich, dat de moderne theologen afgewezen worden en alles wat zij voor de mensen hebben betekend en nog betekenen. Wij zullen de Heilige Geest wel eens even bijsturen! Godsdiensthoogmoed dus. In elke dienst zullen mensen getroffen worden door een zinsnede uit de preek, een lied, of een gebed, dat ligt voor ieder anders. In elke dienst zullen er altijd ook mensen zijn die DEZE KEER er helemaal niets van meenemen. Voor ieder weer anders. Ondanks dat er één Heilige Schrift is, zal de uitwerking elke keer weer anders zijn. Nodeloos ingewikkeld maken we het, bang als we zijn, dat we zondigen door te lichtvaardig ons eigen gevoel te volgen. Ik verwijs graag naar de prachtige woorden van Gezang 7 van het Liedboek. Ik zou het best in z'n geheel willen afdrukken, maar met een beetje moeite vindt ieder die het niet bij de hand heeft, het zelf wel.

Over doordrammen gesproken :-oo

Riska

Berichtdoor Riska » 09 apr 2011 22:00

Gezang 7 uit het Liedboek der Kerken (ter aanvulling op post Jaapo):

Het woord dat u ten leven riep
is niet te hoog, is niet te diep
voor mensen die 't zo traag beamen.
Het is een teken in uw hand,
een licht dat in uw ogen brandt.
Het roept u dag aan dag bij name.

Het is niet aan de overzij.
Wat zegt gij dan: wie zal voor mij
de wijde oceaan bevaren,
wie brengt van de overkant der zee
de schat en diepe wijsheid mee,
die 's levens raadsel kan verklaren?

Het is ook in de hemel niet,
hoe vaak gij ook naar boven ziet
en droomt van bovenaardse streken.
Wat gij ook in de sterren leest,
alleen de Geest beroert de geest,
alleen het woord kan 't hart toespreken.

Het woord van liefde, vrede en recht
is in uw eigen mond gelegd,
is in uw eigen hart geschreven.
Rondom u klinkt de stem van God:
vrijspraak vertroosting en gebod,
vlak vóór u ligt de weg ten leven.
Laatst gewijzigd door Riska op 10 apr 2011 07:40, 1 keer totaal gewijzigd.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 apr 2011 00:24

"Over doordrammen gesproken" ............ Dus ik dram door? Waar? Wat voor reden zou ik hebben? Zo'n bedekte aanval moet wel nader verklaard worden, anders kun je het beter achterwege laten. 2. Met dank aan de schrijfster:Ook het derde couplet van Gezang 7 begint met het woordje Het. Anders zou het toch een stuk onbegrijpelijker zijn. Persoonlijk geeft deze tekst heel goed weer, hoe ik "erin sta". Maar het is mijn waarheid en mijn geloof. Anderen kunnen het helemaal niet zien zitten in dit lied. Dat is ieders goed recht en respecteer ik.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Riska

Berichtdoor Riska » 10 apr 2011 07:42

jaapo schreef:Met dank aan de schrijfster:Ook het derde couplet van Gezang 7 begint met het woordje Het.
inmiddels gewijzigd... was inderdaad daardoor niet zo duidelijk...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2011 09:00

Horeb schreef:

Zolang we dit niet als "evangelie" brengen klopt het ook. Iemand die tot geloof komt bekeert zich, en zal steeds meer gaan inzien dat het Gods werk was en niet uit hemzelf kwam. Daarin ben ik het helemaal met je eens. De apostelen gingen echter niet de wereld vertellen: Je moet je bekeren, in Hem geloven, maar dat kan je zelf niet. Dat laatste, het niet kunnen, wordt in de Bijbel niet als boodschap gebracht. En dat gaat er tegenwoordig vaak mis. Van de preekstoel klinkt het evangelie met gelijk de nuancering: Maar denk vooral niet dat je je kan bekeren, daartoe ben je niet in staat, dat moet God doen. En men blijft naar de kerk gaan en afwachten of er iets bijzonders gebeurt... soms tot hun dood aan toe.... Dat is niet zoals het evangelie in de Bijbel klinkt, dat is niet de boodschap waarmee de apostelen de wereld in gingen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”