Ruzie in verlovingstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Ruzie in verlovingstijd

Berichtdoor MissF » 13 sep 2010 18:20

Wij hebben in ons samen-leven (5 jaar nu) maar 2 keer echt ruzie gehad, maar meningsverschillen te over hoor :) En dat is ook helemaal niet erg, mits je het maar uit praat voor je gaat slapen. Die regel hebben wij, en dat werkt goed.
Wat ons ook enorm hielp was het lezen van het boek 'de 5 talen van de liefde'. Die hebben we samen gelezen tijdens onze verkeringstijd (we zijn nooit verloofd), en dat was een eye opener. Binnenkort gaan we hem herlezen, omdat we allebei wel veranderd zijn en waarschijnlijk nu een andere taal van de liefde hebben. Maar omdat wij ook zo tegengesteld zijn, moeten we juist eraan denken om ook eens de ander te verrassen, of eens te denken zoals de ander. Dat vind ik erg lastig, maar het kan wel, en helpt zeker!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 13 sep 2010 19:23

Oja, de tip van Evelien voor een huwelijkscursus vind ik ook heel goed. Helemaal niet heftig ofzo, voor als het helemaal niet goed gaat met je relatie, maar juist een goede voorbereiding. Het is nl. nogal wat, een huwelijk, je hele leven samen. Een goede voorbereiding is dan wel belangrijk en een cursus kan daarbij helpen. Wij zijn zelf naar Ready to marry geweest. Daarnaast hadden we huwelijkscatechesatie in de kerk. Bij ons in de gemeente is dat nu veranderd en doen stellen die willen trouwen de ´pre marriage course'. Ik vond het heel goed om dat te doen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2010 20:08

Ik ging gewoon eerst samenwonen, dat is ook een 'huwelijkscursus' :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2010 21:07

MissF schreef:Wij hebben in ons samen-leven (5 jaar nu) maar 2 keer echt ruzie gehad, maar meningsverschillen te over hoor :) En dat is ook helemaal niet erg, mits je het maar uit praat voor je gaat slapen. Die regel hebben wij, en dat werkt goed.

Het is een goede regel, maar zeker niet 'heilig'. Ik herinner me een keer dat ik echt tegen mijn vriendin moest zeggen "sorry, maar ik ben nu echt te moe om je nog de aandacht te geven die je verdient. Ik kán het vanwege de vermoeidheid gewoon niet meer opbrengen om te luisteren. Morgenochtend ben je weer de eerste."

Ok, dat laatste zei ik misschien niet echt, maar je begrijpt wat ik bedoel.

Maar ruzie maken moet je ook leren. En als je het op de goede manier doet (dus 90% luisteren en horen, 10% praten), is het helemaal zo erg niet. Op de foute manier, en ai, dat kan wel eens erg lelijk worden dan.

Meningsverschillen blijf je altijd wel houden, en dat is gewoon een kwestie van geven en nemen; iets voor de ander over hebben maar ook zorgen dat de balans behouden blijft. En als dat niet gebeurt kun je daar een keer op de juiste manier ruzie over maken. Is goede oefening.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 13 sep 2010 21:18

Mortlach schreef:Ik ging gewoon eerst samenwonen, dat is ook een 'huwelijkscursus' :mrgreen:

Maar wel een slechte, ik hoor zo vaak dat mensen gaan samenwonen, uiteindelijk trouwen en dan uit elkaar gaan.
Onlangs nog onze buurtjes, 20 jaar samen, waarvan anderhalf jaar getrouwd, nu heeft hij een ander en zij kon ophoepelen. :?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2010 21:21

Roosje1990 schreef:In iedere relatie gaat het goed of slecht.

100% waar

Het ligt eraan hoe hard je er voor vecht.

Soms is stoppen met vechten de beste oplossing.

In iedere relatie is er wel eens ruzie, onenigheid.

Uiteraard is dit waar.

Maar na een poosje krijgen ze beide spijt.

Ik heb nooit spijt van ruzie gehad, omdat het helpt dingen uit te praten die moesten worden uitgepraat. Natuurlijk is het spijtig dat het tot ruzie moest komen voor we konden praten, maar dat is nou eenmaal niet anders. Nadat een ruzie is uitgepraat en beide partners het gevoel hebben dat er naar hen is geluisterd, dat hun gevoelens erkend en begrepen zijn, dan kan het zijn dat de dingen waar je je druk om maakte niet zo belangrijk meer zijn.

Een ruzie maakt niet zo heel veel uit.
Je weet dat je van elkaar houdt zelfs na ieder verkeerd besluit.

Hangt er maar vanaf. Ruzie of onenigheid is nog wel een verschil.

Het komt wel goed al is er maar 1 de medewerker.

Dat lijkt me een bijzonder ongezonde, instabiele relatie om eerlijk te zijn.

Want een ruzie maak echte liefde sterker.

Is dit zo?

Ja, mits... mits er op de juiste manier ruzie wordt gemaakt. De liefde wordt zeker niet sterker als je elkaar aan het uitschelden bent, of karaktermoord op elkaar pleegt, of iemand echt, echt kwetsen of dingen naar elkaars hoofd gooit. Dat zijn allemaal dingen die je dus koste wat kost moet vermijden en als dat wel gebeurt is je bedenken of je wel echt met elkaar verder wilt aan de orde.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2010 21:23

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:Ik ging gewoon eerst samenwonen, dat is ook een 'huwelijkscursus' :mrgreen:

Maar wel een slechte, ik hoor zo vaak dat mensen gaan samenwonen, uiteindelijk trouwen en dan uit elkaar gaan.
Onlangs nog onze buurtjes, 20 jaar samen, waarvan anderhalf jaar getrouwd, nu heeft hij een ander en zij kon ophoepelen. :?

Zo vaak? Hoe vaak is 'zo vaak'? Als mensen al 18,5 jaar samenwonen ligt het echt niet aan het samenwonen dat ze na 1,5 jaar huwelijk alsnog uit elkaar gaan, lijkt mij.

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 13 sep 2010 21:53

Onze vrienden hebben een langere tijd verkering gehad, maar toch loopt na 20 jaar hun huwelijk ook erg stroef.
Ik vind dan niet dat je kan zeggen dat dit komt doordat...

Nee, iedereen veranderd in de loop van de relatie, dat is normaal, je wordt ouder en hopelijk ook wijzer. :wink:
Net als wat Mortlach in het begin al aanhaalde, luisteren, luisteren, luisteren.
Wat bedoeld de ander, wat wil de ander, maar daar tegenover sta je zelf.
Wat wil ik eigenlijk, wat bedoel ik met..., hoe reageert de ander hierop.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 14 sep 2010 07:49

Voor de TS lijkt het me bovendien erg belangrijk om te kijken of ze op de goede manier ruzie kunnen, of het in de loop van de tijd minder wordt, of ze niet te hard tegen elkaar zijn, of er begrip voor elkaar is, of ze naar elkaar kunnen luisteren enzenz.
Het lijkt me ook verstandig om geen overhaaste trouwstappen te maken, maar eerst goed uitzoeken of je elkaar gelukkig kan maken.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 sep 2010 08:35

Komen de ruzie's door onenigheid van jullie samen of zijn er bijv ouders of broers en zussen die zich met jullie huis willen gaan bemoeien? Dat kan nl. ook heel veel spanning geven.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Roosje1990
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Roosje1990 » 14 sep 2010 11:08

schelpje3 schreef:Roos1990: beetje verschil van mening is niet erg, als het over de materiele dingen gaat, als je maar uiteindelijk er samen uitkomt !
Compromis sluiten, win/win situatie, zoals dat heet.
Maar gaat het over de echt belangrijke dingen, is het toch wel zaak dat je dezelfde kant opkijkt.
Stel je voor dat je over ieder ding je terreintje moet bevechten, dat is doodvermoeiend.
Zolang het nog over een lappie vloerbedekking gaat.... ach dat kun je na een paar jaar vervangen :)
Hebben jullie alleen kibbelpartijtjes over aanschaf van spullen ?
Als het over kinderen krijgen, kerkgang, belijdenis doen, dat soort dingen, gaat, hoe is de sfeer dan ?
Enne.... niet te snel toegeven, :wink: anders word jij degene die altijd bakzeil haalt.

Over kinderen krijgen, kerkgang, belijdenis doen, kerk kiezen enz. zijn we het helemaal met elkaar eens! Dus dat is fijn :).
Ja maar dan voel ik mezelf soms weer zo'n zeurpiet als ik niet snel toegeef!
Verliefd, verloofd.. :8>

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 sep 2010 11:14

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:

Zo vaak? Hoe vaak is 'zo vaak'? Als mensen al 18,5 jaar samenwonen ligt het echt niet aan het samenwonen dat ze na 1,5 jaar huwelijk alsnog uit elkaar gaan, lijkt mij.

Er zijn blijkbaar mensen die in een soort kramp verzanden als ze eenmaal dat boterbriefje hebben gehaald.
Om ons heen is het heel gewoon eerst te gaan samenwonen, kindjes en dan pas trouwen.
Collega's van mijn man, bekenden, er wordt hier heel wat afgescheiden momenteel.
Ik bedoelde te zeggen dat het niks uitmaakt of je nu wel of niet eerst samengewoond hebt.
Het is geen proefperiode die garandeert dat het goed blijft gaan.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2010 11:34

schelpje3 schreef:Ik bedoelde te zeggen dat het niks uitmaakt of je nu wel of niet eerst samengewoond hebt.
Het is geen proefperiode die garandeert dat het goed blijft gaan.

Het lijkt me dat dat zeker wel uitmaakt. En die garantie dat het goed blijft gaan krijg je nooit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 sep 2010 11:42

Waarom maakt het volgens jou wel uit ? Als er toch gescheiden wordt evengoed ?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 sep 2010 12:28

schelpje3 schreef:Waarom maakt het volgens jou wel uit ? Als er toch gescheiden wordt evengoed ?

Uit elkaar gaan als je nog niet bent getrouwd en geen kinderen/koophuis hebt is meestal makkelijker.

Terug naar “Archief”