Stelling: Een huwelijk tussen ongelovigen is huichelarij

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 aug 2003 12:49

Brion schreef:Waarom pik je juist het huwelijk eruit?
En waarom ga je meteen niet een stapje verder?

Ik wil je wel helpen:
-Het opvoeden van kinderen zonder God is geen opvoedig, maar huichelarij.
-Mensen die leven zonder God, leiden geen echt leven, maar huichelen.
Kortom: niet-christenen zijn eigenlijk toch een beetje minderwaardige mensen, en ook huichelaars nietwaar?

Mijn uitgangspunt was: het verschijnsel 'huwelijk' is ingesteld door God, met het 'trouwen' als startpunt van een relatie die je met z'n drieen aan gaat: God, man en vrouw.

Wanneer je - als niet-christen - wel trouwt, maar God daarbij weglaat, dan is het slechts een lege ceremonie. Met als meerwaarde hoogstens dat je zulke leuke foto's hebt kunnen maken en een leuk feestje hebt gegeven. Trouwen in de kerk slaat dan al helemáál nergens op (wat soms wel gebeurt).

Het opvoeden van kinderen is geen instelling van God, evenals het leiden van een leven. Dat wil zeggen: onder 'instelling' versta ik dan een verbond, zoiets als kinderen dopen, belijdenis doen en aan het avondmaal gaan. Dat wordt ook niet gedaan door niet-christenen. Waarom het huwelijk dan wel?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 10 aug 2003 13:09

Brion schreef:Kortom: niet-christenen zijn eigenlijk toch een beetje minderwaardige mensen...

Tja... omdat sommige mensen iets niet mogen, en anderen wel, wordt het - vaak onterecht - gezien als een vorm van discriminatie. Een paar simpele voorbeeldjes:
- Een kind zonder A-diploma mag niet zwemmen in het diepe bad. Discriminatie?
- Een persoon zonder rijbewijs mag niet achter het stuur van een auto stappen. Discriminatie?

Het zijn de regels van de instellingen. Zo moeten mannen die een joodse begrafenis opgaan, een hoofddeksel dragen. Vrouwen hoeven dat niet. En zo mag een niet-gelovige geen belijdenis doen of aan het avondmaal. Is dat discriminatie of minderwaardigheid? Geen van beiden. Het zijn regels van orde, en regels die bij de instellingen (zwembad, verkeersdeelname, Goddelijke instellingen) horen.

Voor het huwelijk ligt het net wat vager, iedereen in Nederland kan trouwen en het is minder duidelijk in de bijbel beschreven. Met deze discussie wil ik met de refowebbers echter weer terug, op zoek naar de kern van het huwelijk. Waarom is het nou ingesteld, en is het echt alleen voor Christenen, of zegent God ook huwelijken waar Hij niet bij gevraagd wordt?

Brion schreef:... en ook huichelaars, nietwaar?

De definitie van huichelen is bij mijn weten: Iets doen, terwijl je weet dat je het niet meent. Bij de voorbeelden die jij noemt, Brion, is er van huichelen geen sprake.

Trouwen zou je een grensgeval kunnen noemen. Als je niet gelooft in God, maar wel meedoet aan Zijn instelling', het huwelijk', ben je in feite aan het huichelen. Maar okee, als je niet weet dat het huwelijk een instelling van God is, maar denkt dat de burgelijke stand dat heeft bedacht, dan kun je het inderdaad geen huichelen noemen.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”