Waarom de zondag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Familie Bos
Mineur
Mineur

Re: Waarom de zondag?

Berichtdoor Familie Bos » 30 okt 2009 23:43

ostrogoot schreef:Jezus was een Jood en hield zich aan de Joodse wetten.

????? [-X ?????

Jezus is Gods zoon, en Jezus hield zich aan Gods wetten !
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 31 okt 2009 08:44

Familie Bos schreef:

????? [-X ?????

Hiermee wil je toch hopelijk niet zeggen dat
Jezus niet Joods was??
Uit een joodse moeder geboren, ben je joods.
Als heer van de sabbat ben je ook joods.
Het geslachtsregister in Matth. etc laat ook zien dat Jezus gewoon joods was.
Het OT laat zien hoe een volk gekozen en gelouterd wordt om Hem te kunnen en mogen voortbrengen, denk ik.
Dit volk is belangrijk.
Zij die het zegenen, zullen gezegend worden, en zij die het vloeken, zullen vervloekt worden.
het is en blijft Zijn oogappel.
De zondag is deel van de dwaling, net als de doop der zuigelingen.Niet 1 keer staat in het NT dat de sabbat in haar functie nu letterlijk verplaatst is naar een dag later, zou zoiets belangrijks, evenals besnijdenis enz niet aan bod gekomen zijn in de gesprekken en discussies tussen de apostelen??En de dag des Heeren in Op 1:10 is de grote oordeelsdag, waar Johannes in den Geest mee naar toe genomen werd!
Ik moet zeggen dat de katholieken erg slim waren in hun verdraaiingen.Moeder der hoeren, aan hen kleeft het bloed der heiligen.
Denk aan het verbieden van joodse feesten, de inquisitie, het slachten van hugenoten de kruistochten, enz.
Als Jezus bidt: "Vader vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen", gaan wij gewoon niet vergeten en oordelen.
We hebben niets van de bijbel begrepen, ben ik bang....
Wat moeten we ons als "christelijke beschaving" schamen.
Maar dat doen we niet, nee allemaal hakken in het zand en trots vast blijven houden aan de dwalingen der oudvaders, kerkvaders,leerregels en formulieren, tradities en menselijke inzettingen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 31 okt 2009 09:49

Waarom kijken jullie niet in de andere topics t.a.v. de discussie zondag, zaterdag, vrijdag? Scheelt misschien heel veel tikwerk.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 31 okt 2009 09:57

Joannah schreef:
Familie Bos schreef:

????? [-X ?????

Jezus niet Joods was??

Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat Jezus geen menselijke wetten naleeft, maar zich houd aan Gods wetten.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Luck
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Luck » 31 okt 2009 09:59

De messias hield zich aan de geboden van de Thora. Niet rabbijnse/farizeïsche, menselijke wetten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 31 okt 2009 10:12

Joannah schreef:
Familie Bos schreef:

????? [-X ?????

Jezus niet Joods was??
Uit een joodse moeder geboren, ben je joods.
Als heer van de sabbat ben je ook joods.
Het geslachtsregister in Matth. etc laat ook zien dat Jezus gewoon joods was.
Het OT laat zien hoe een volk gekozen en gelouterd wordt om Hem te kunnen en mogen voortbrengen, denk ik.
Dit volk is belangrijk.
Zij die het zegenen, zullen gezegend worden, en zij die het vloeken, zullen vervloekt worden.
het is en blijft Zijn oogappel.
De zondag is deel van de dwaling, net als de doop der zuigelingen.Niet 1 keer staat in het NT dat de sabbat in haar functie nu letterlijk verplaatst is naar een dag later, zou zoiets belangrijks, evenals besnijdenis enz niet aan bod gekomen zijn in de gesprekken en discussies tussen de apostelen??En de dag des Heeren in Op 1:10 is de grote oordeelsdag, waar Johannes in den Geest mee naar toe genomen werd!
Ik moet zeggen dat de katholieken erg slim waren in hun verdraaiingen.Moeder der hoeren, aan hen kleeft het bloed der heiligen.
Denk aan het verbieden van joodse feesten, de inquisitie, het slachten van hugenoten de kruistochten, enz.
Als Jezus bidt: "Vader vergeef het hen, ze weten niet wat ze doen", gaan wij gewoon niet vergeten en oordelen.
We hebben niets van de bijbel begrepen, ben ik bang....
Wat moeten we ons als "christelijke beschaving" schamen.
Maar dat doen we niet, nee allemaal hakken in het zand en trots vast blijven houden aan de dwalingen der oudvaders, kerkvaders,leerregels en formulieren, tradities en menselijke inzettingen.

Jezus was Joods, dat heb je goed gezegd en Paulus leert ons:

2 Kor 5,16
Zo dan, wij kennen van nu aan niemand naar het vlees; en indien wij ook Christus naar het vlees gekend hebben, nochtans kennen wij Hem nu niet meer naar het vlees.

Jezus is nu niet meer in het vlees en de Geest van Christus heeft geen geslachtsregister (Heb 7,3) dus is ook niet Joods.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 01 nov 2009 22:34

Familie Bos schreef:

????? [-X ?????

Jullie hebben toch een bijbel. Of niet soms. Jezus had een joodse moeder en is daarmee Joods. Jouw verhaal doet mij denken aan heel veel rooms katholieken die ook denken dat Jezus geen Jood was. Jezus was een mens van vlees en bloed ook met gevoelens en emoties. Jezus was geen verschijning.
Lees je bijbel maar eens goed.
Nosce te ipsum

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2009 22:47

ostrogoot schreef:
Familie Bos schreef:

????? [-X ?????

Jullie hebben toch een bijbel. Of niet soms. Jezus had een joodse moeder en is daarmee Joods. Jouw verhaal doet mij denken aan heel veel rooms katholieken die ook denken dat Jezus geen Jood was. Jezus was een mens van vlees en bloed ook met gevoelens en emoties. Jezus was geen verschijning.
Lees je bijbel maar eens goed.

Het verbaast mij dat je veel katholieken bent tegengekomen die denken dat Jezus geen jood was. De katholieke Kerk heeft namelijk altijd erkent dat Jezus joods was. Het is mij als katholiek ook altijd zo onderwezen.

De katholieke Kerk leert verder overigens ook de drie-eenheid en de tweenaturenleer (Jezus is 100% mens en 100% God)

Joannah

Berichtdoor Joannah » 01 nov 2009 22:51

Geestelijk gezien, in God's koninkrijk, is er inderdaad geen onderscheid meer tussen jood en griek, man en vrouw etc etc..
Maar Jezus die kwam om de joodse wet te vervullen, en die besneden werd, kunnen we toch geen griek of heiden noemen, wel?
Wat de katolieke Leer leert, is niet van toepassing, die dwalen op bijna ieder vlak.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 01 nov 2009 23:01

Joannah schreef:Wat de katolieke Leer leert, is niet van toepassing, die dwalen op bijna ieder vlak.

Als je de orthodox gereformeerde leer en de katholieke leer naast elkaar legt en ontdoet van al het sentiment en onderduikgevoelens zul je zien dat die bijzonder dicht bij elkaar liggen. :D
Voor de rest vind ik je reactie niet echt getuigen van christelijke broeder/zuster liefde.

ostrogoot
Mineur
Mineur

Berichtdoor ostrogoot » 01 nov 2009 23:10

Joannah schreef:Geestelijk gezien, in God's koninkrijk, is er inderdaad geen onderscheid meer tussen jood en griek, man en vrouw etc etc..
Maar Jezus die kwam om de joodse wet te vervullen, en die besneden werd, kunnen we toch geen griek of heiden noemen, wel?
Wat de katolieke Leer leert, is niet van toepassing, die dwalen op bijna ieder vlak.

Je kunt niet elke RK-er die de leer van de kerk onderschrijft als dwaler beschrijven. Ik ken hele gelovige RK-ers met een heel klein geloof. Het gaat om de paus en de andere leiders van de kerk.
Maar goed Jezus was een Jood een nakomeling van Abraham de man aan wie God zijn vebond geopenbaard heeft. Wij zijn zo eigenwijs om onze eigen godsdienst aan te hangen. Het afschaffen van de zondag bijvoorbeeld.
Nosce te ipsum

Familie Bos
Mineur
Mineur

Berichtdoor Familie Bos » 01 nov 2009 23:23

Ehhh, HALOOOOO !!!!

Ik heb toch echt niet gezegt dat Jezus geen jood was, dat hebben jullie er van gemaakt.
Ik zei alleen dat Jezus naar Gods regels leefde boven alle andere regels (en dus niet enkel en alleen 100% naar de joodse wet).

Pfff... wat kan men zich druk maken over iets wat ik helemaal niet gezegt heb.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 02 nov 2009 08:32

ostrogoot schreef:
Joannah schreef:Geestelijk gezien, in God's koninkrijk, is er inderdaad geen onderscheid meer tussen jood en griek, man en vrouw etc etc..

Je kunt niet elke RK-er die de leer van de kerk onderschrijft als dwaler beschrijven. Ik ken hele gelovige RK-ers met een heel klein geloof. Het gaat om de paus en de andere leiders van de kerk.
Maar goed Jezus was een Jood een nakomeling van Abraham de man aan wie God zijn vebond geopenbaard heeft. Wij zijn zo eigenwijs om onze eigen godsdienst aan te hangen. Het afschaffen van de zondag bijvoorbeeld.

Je bedoelt het afschaffen van de sabbat, maar de functie ervan naar de zondag verplaatsen?
Net als de funktie van de doop veranderen van een belijdenis-ritueel, naar een opdragen(van babies)
Ja, samen met de verwerpelijke katholieke beginselen zijn we de weg goed kwijt, mijns inziens, we vinden menselijke inzettingen en traditie belangrijker dan God's Woord, en ons geloof is zo klein en zwak, dat we de zichtbare dominee preferen boven de onzichtbare God.
Maar voor het bewaren van de vrede houden we onze mond maar, toch?
Iemand die ook maar een piepklein geloof heeft, zou die hele katholieke poppenkast met 50-100.000.000 mensen vermoord in Zijn Naam, toch niet trekken?(inquisitie, hugenoten, kruistochten,bijbel verbieden te lezen)
Als je het mij vraagt is dat eerder de antichrist, die op Zijn troon is gaan zitten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 02 nov 2009 10:45

Joannah schreef:
ostrogoot schreef:

Je bedoelt het afschaffen van de sabbat, maar de functie ervan naar de zondag verplaatsen?
Net als de funktie van de doop veranderen van een belijdenis-ritueel, naar een opdragen(van babies)
Ja, samen met de verwerpelijke katholieke beginselen zijn we de weg goed kwijt, mijns inziens, we vinden menselijke inzettingen en traditie belangrijker dan God's Woord, en ons geloof is zo klein en zwak, dat we de zichtbare dominee preferen boven de onzichtbare God.
Maar voor het bewaren van de vrede houden we onze mond maar, toch?
Iemand die ook maar een piepklein geloof heeft, zou die hele katholieke poppenkast met 50-100.000.000 mensen vermoord in Zijn Naam, toch niet trekken?(inquisitie, hugenoten, kruistochten,bijbel verbieden te lezen)
Als je het mij vraagt is dat eerder de antichrist, die op Zijn troon is gaan zitten.

De onzichtbare God is Joods- noch katholiek.

steefmunkie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor steefmunkie » 02 nov 2009 12:11

Hallo,ik geloof dat zaterdag de sabbatdag is.En ik heb ook met mensen gesproken die dan zeggen dat we niet zeker weten of de kalenders allemaal met elkaar kloppen maar ik geloof dat God een volk heeft gekozen uit alle volken en Hij heeft hun zijn shabbat onderwezen.Nu leven wij in een tijd dat er profetieen vervuld worden voor onze ogen(dat God zijn volk terug haalt uit de vier hoeken der aarde bv)en zie ik dat dat volk er nog steeds is.En zij vieren de shabbat op zaterdag!!Volgens Paulus ben ik ge-ent op die oude edele olijf en heb ik deel gekregen aan de verbonden die God gesloten heeft met zijn volk.(Efeze)De shabbat hoort daar gewoon bij.Als je kijkt naar de verbondssluiting dan heeft dat alles weg van een huwelijk en de shabbat is de trouwring(teken van Gods volk).

Als je een beetje zicht hebt op Gods verlossingsplan en welke plaats Zijn volk en de gelovigen uit de heidenen daarin innemen dan ga je ook zien hoe belangrijk het is dat we ,ook wat de shabbat betreft,gaan doen wat God ons geleerd heeft in zijn Thora en dat we niet blind achter de kerkvaders aan blijven hobbelen.(ten diepste gebeurt dat omdat we bang zijn voor verandering)

Terug naar “[Religie] - Open forum”