Afschaffing bijzonder onderwijs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 21 aug 2003 07:41

Sabra, wil je hier ook even op reageren?
Is het mogelijk om op een school onderwijs te bieden waarbij levensvisie geen rol speelt? Met vakken als rekenen en taal kan het nog wel goed gaan, hoewel bij boekjes voor de taalles wordt ook door de uitgever aan Christenen gevraagd om het even na te kijken of er geen aanstootgevende dingen inzitten Hoe zit het met het gebruik van schooltv? Met verklaringen in de Biologie, hoe zit het met het algemeen onderwijs in ethiek (ook al heeft het op scholen vaak deze naam niet, het wordt wel op school geleerd.) Sabra doet voorkomen alsof dit waardevrij of neutraal is. Ik geloof daar niet zo in.

Als er een school komt die volledig neutraal is, dan is het het overwegen waard om te kijken of er allemaal zulke scholen moeten komen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 aug 2003 12:28

Ik denk zeker dat je heel ver kunt gaan wat betreft het geven van neutraal onderwijs. Er zijn genoeg boeken in omloop die het neutrale karakter van een school kunnen steunen.

Een vak zoals biologie is natuurlijk niet echt doorspekt met levensvisie. Het is een deterministische wetenschap, er valt hier niet zoveel over levensvisie te praten, hoogstens waar het begin van het leven vandaag komt. Verder zijn er geen problemen.

Ook voor schooltv, wat is hier het probleem? Zelfs op het van Lodensteincollege hadden ze 6 jaar geleden al beeldmateriaal opgenomen in het lesmateriaal.

Zeker wordt het wat moeilijker als er onderwerpen aan bod komen waarbij levensvisie een belangrijke rol speelt, al zou ik dit alleen willen beperken tot de vakken maatschapijleer en filosifie.

En zeker ik ben er van bewust dat dit problemen kan opleveren omdat bepaalde zaken niet los staan van een levensvisie.

Terug naar “Archief”