reizen op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 10 sep 2008 09:17

Heidebloem: als ik jou was zou ik op zaterdag terug gaan, of helemaal niet meegaan. Ik zelf zou me er niet prettig bij voelen als ik op zondag 's morgens nog ff naar een kerk zou gaan en dan vervolgens de boel in moet gaan pakken en schoonmaken. Je hebt dan denk ik geen zondagsgevoel zoals je anders hebt.

Vanuit huis ben ik ook gewend om op zondag niet met vakantie te gaan. Autoritjes naar de kerk of broer/zus gebeurt wel.

Verder gaan wij, als we een weekend bij mn schoonfamilie zijn, altijd op zondagaaf terug. Anders moeten we op maandagmorgen om 16.30 uur ons bed uit om op tijd op ons werk te zijn. Toen we nog geen auto hadden en met openbaar vervoer gingen deden we dat wel op maandagmorgen, maar dan hadden we allebei een paar dagen nodig om bij te komen. Was niet echt bevorderlijk voor ons humeur. ;) Mijn ouders hadden daar geen moeite mee, mn schoonmoeder wel, maar ze accepteert het wel. (en eigelijk is het raar van dr, want ze rijdt wel 3 uur!! op een zondag om naar een kerkdienst te gaan) Tanken gebeurt dan trwns ook wel 's op zondag, maar meestal houden we de tank in de gaten en tanken we zaterdagaaf nog ff.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 10 sep 2008 12:28

off topique-smile : 6.30 je bed uit om op tijd op je werk te zijn is toch niet zo vroeg?

Maar goed, ik kan Heidebloem en de rest ook wel begrijpen: voor hen geeft het meer rust om zondags deze activiteiten niet te doen. Dat is ieders persoonlijke beslissing.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 sep 2008 13:03

Jo'tje schreef:Net zoals ik voor een repetitie Frans op zondagavond altijd nog even m'n woordenlijst doornam. Ook dat gaf rust. Op zondag nog beginnen met leren en dus de hele dag aan de slag deed ik nooit.
Tsja, die zondagsrust, iedereen zal daar verschillend tegenaan blijven kijken denk ik.
Klopt, ik vond het juist heerlijk dat ik één dag in de week niet hóefde te leren, dat was dan op zaterdag (of doordeweeks) gebeurd en maandagmorgen keek ik de boel nog ff snel over.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 10 sep 2008 13:13

Saskia schreef:off topique-smile : 6.30 je bed uit om op tijd op je werk te zijn is toch niet zo vroeg?

Maar goed, ik kan Heidebloem en de rest ook wel begrijpen: voor hen geeft het meer rust om zondags deze activiteiten niet te doen. Dat is ieders persoonlijke beslissing.

Sorry, bedoel 4.30 uur! :oops:

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 10 sep 2008 15:19

Ook ik vond het heerlijk op zondag geen huiswerk te maken. Dan had ik juist zo'n gevoel van; ik hoef echt helemaal niets!

Verder probeer ik me ook regelmatig in te leven in de interesses van mijn collega's en alles wat daar bij komt kijken. Ga ook wel eens mee met uitje wat ik zelf niet zou kiezen, maar heb dan wel mijn grenzen. Heb ook gemerkt dat je meer respect voor je eigen principes krijgt als je je ook inleeft in de ander.

Wat ik nu wel zeker weet is dat ik niet op zondag terug ga. Het geeft mij geen rust, in alle opzichten. Maar hoe ik het verder aan ga pakken weet ik nog niet.

Als ik mattheus 12 lees, denk ik met name aan arbeid die noodzakelijk is; eten, drinken, warmte, dak boven je hoofd, gezondheid, verzorging, veiligheid enz.
Ik wil zeker niet op zondag met opgeheven vinger me druk maken over allerlei wetten. Daar is de rustdag niet voor. De regelgeving mag voor mij absoluut nooit boven de rust en aandacht voor God komen te staan!

Maar schoonmaken, inpakken en reizen (met veerboot) ivm een weekendje weg vind ik niet bepaald noodzakelijke dingen.
Het blijft wel een spanningsveld en een persoonlijke keuze. Sommige dingen zijn ook puur gevoelsmatig.

Wat vinden jullie van 'iemand voor je laten werken' op zondag? (en dan niet de arts, de politie, de boer en het mannetje van het waterleidingbedrijf)

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 10 sep 2008 15:25

Heidebloem, fijn dat je er voor jezelf uit bent!

Maar hoe ik het verder aan ga pakken weet ik nog niet.

Als ik jou was zou ik gewoon tegen m'n collega's vertellen dat je het niet ziet zitten om op zondag terug te gaan. Dat je dat vanwege je geloof niet wilt doen. Dat zullen ze echt wel accepteren hoor!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 10 sep 2008 15:44

88alries88 schreef:Als ik jou was zou ik gewoon tegen m'n collega's vertellen dat je het niet ziet zitten om op zondag terug te gaan. Dat je dat vanwege je geloof niet wilt doen. Dat zullen ze echt wel accepteren hoor!

Goed advies, wie weet komen ze nog met een oplossing! :D

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 10 sep 2008 20:01

Ik ben ook van huis uit niet gewend om op zondag te rijden. Wel gaan we gewoon met de auto naar de kerk en als we op visite in de buurt willen pakken we ook gewoon de auto. Zo kieskeurig zijn we niet wat dat betreft.
Wel gaan we niet helemaal naar de Veluwe rijden ofzo...dat kan ook een andere keer.
Ook als we op vakantie zijn houden we gewoon een rustdag met wat fietsen en wandelen. We doen verder geen 'gekke' dingen :wink:
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 10 sep 2008 20:28

Bij ons was het ook altijd zo dat we niet 'onnodig' moesten reizen op zondag, met de auto naar de kerk was prima, maar verder niet...Maar sinds ik verkering heb reis ik om het weekend 'zomaar' op zondag, om het zo even te zeggen, omdat ik slecht slaap bij m'n vriend thuis, én meestal maandag's weer moet werken, wil ik graag goed slapen, dus ga ik zondagsavonds naar huis toe. In het begin waren m'n ouders het er niet mee eens, maar die zien nu ook wel in het dit beter is...Gelukkig...

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 11 sep 2008 07:49

Ik ben het van huis uit ook niet gewend maar wij gaan op zondag met de auto naar de kerk, soms even een stukje rijden, of naar familie. Daar heb ik absoluut geen moeite mee.
Ik weet wel dat de zondag bij ons thuis niet erg fijn was en soms heel dubbel. Dan mochten we weer niet knutselen, dan moesten de pannen de volgende dag maar afgewassen moeten worden.
Dan krijg je toch nog geen rust als je de hele dag tegen je afwas aan moet kijken.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 sep 2008 09:02

Als kind heb ik het ook nooit als fijn ervaren, want alles wat ik leuk vond om te doen mocht niet. Daarom puzzelde ik veel op zondag en deed ik de andere dingen maar door de weeks. Met huiswerk vond ik het ook niet fijn. Ik had het juist heel erg nodig om het nog is door te nemen en dan 's ochtends ook nog voor we naar school gingen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 sep 2008 15:25

Tegenwoordig gaan wij, met mijn ouders, vaak juist op zondag naar mijn zus en zwager Dat is een uur rijden. Dan hebben we tenminste nog een beetje een dag daar.
Ik ben zelf helemaal niet opgevoed met dat rijden op zondag niet mag. Maar ik ben dan wel weer zo, dat ik op zaterdag controleer of ik er kom met de benzine, en dan niet op zondag tank. Ook niet de trein ofzo. Maar ik kwam er net achter dat mijn principe niet zo heel principieel is. Ik vind het fijn als andere mensen op zondag ook rust hebben. En ze kunnen best een andere dag rust hebben, maar dan is er geen kerkdienst waar ze heen kunnen. Dat ze voor mij iig niet hoeven te werken. En dat is met de trein en tanken wel zo. Maargoed, als je heel rechtlijnig kijkt: als ik rij over de weg, zijn er ook mensen die de snelweg in de gaten houden enzo. Dus eigenlijk klopt het dan nog niet helemaal.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 11 sep 2008 15:45

Tsja, ik heb er eigenlijk geen moeite mee dat anderen op zondag willen werken. Als iedereen maar de mogelijkheid (of verplichting) heeft zich minstens 1 dag in de week rust te gunnen. En dat iedereen de mogelijkheid blijft behouden om op basis van geloofsovertuiging wel zondags rust te houden.
Koopzondagen keur ik niet af omdat er dan iemand moet werken. Dat is hij/zij niet verplicht. Maar meer het idee dat alles 24/7 moet worden staat me niet aan.
Maar: wie zijn wij om het gansche land lam te leggen op zondag terwijl de overgrote meerderheid daar geen principiële waarde aan hecht?
pobody's nerfect

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 11 sep 2008 17:02

Persoonlijk denk ik dan aan: zes dagen zult gij arbeiden en AL uw werk doen (...) gij, nog uw zoon, nog uw dienstknecht enz.

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 11 sep 2008 17:05

Niet dat ik verantwoordelijk ben voor wat de rest van de wereld doet (het is immers ook 'die binnen uw poorten is'). Maar daarmee voel ik me er wel verantwoordelijk voor als ik gebruik maak van hun diensten.

Overigens zijn de zondagen bij ons thuis een beetje gemiddeld in refoland denk ik. Geen tv, geen huis(houdelijk)werk, wel knutselen, spelletjes, in de tuin spelen, op visite gaan, koken. Maar mijn ouders zijn er wel altijd eerlijk in geweest dat veel dingen gevoelsmatig zijn. Bijv. koken is best, maar een cake bakken gevoelsmatig weer niet.

Terug naar “Archief”