Wanneer krijgt een mens een ziel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 aug 2008 10:19

Even voor de duidelijkheid: ik geloof helemaal niet dat de ziel in het bloed zit ofzo hoor! Dat werd wel een beetje zo opgevat geloof ik, maar ik probeerde juist te achterhalen waarom iemand dat dacht en vanaf welk moment dat dan zou zijn. Reactie op anderen dus, niet mijn eigen standpunt.

Zomaar een vraag die bij me opkomt: schept God een lichaam bij een ziel, of een ziel bij een lichaam? Of als geheel?

Volgens mij is het echt een onmogelijk onderwerp waar we ons aan gewaagd hebben ;)
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2008 10:29

Jo'tje schreef:Zomaar een vraag die bij me opkomt: schept God een lichaam bij een ziel, of een ziel bij een lichaam? Of als geheel?

Ik heb er geen idee van.
Ik weet maar één ding zeker: dat ik in de moederschoot gevormd ben door God zelf, en dat is met lichaam én ziel, ook al waren mijn ouders er in die tijd niet blij mee...

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 aug 2008 10:50

Riska schreef:
Jo'tje schreef:Zomaar een vraag die bij me opkomt: schept God een lichaam bij een ziel, of een ziel bij een lichaam? Of als geheel?

Ik heb er geen idee van.
Ik weet maar één ding zeker: dat ik in de moederschoot gevormd ben door God zelf, en dat is met lichaam én ziel, ook al waren mijn ouders er in die tijd niet blij mee...

Juist en daarom geloof ik dat ze tegelijkertijd, als geheel, geschapen worden. Ik heb niet een of andere oude dolende ziel waar mijn lichaam bij gemaakt is ofzo. En een lichaam zonder ziel is dood. Een kindje, hoe klein ook, leeft.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 28 aug 2008 10:57

Een ziel is onsterfelijk, zeggen jullie.

Het lichaam is sterfelijk. De ziel ontstaat, volgens jullie, met het ontstaan van het lichaam. Maar als die ziel dan onsterfelijk is, hoe kan die dan zo afhankelijk zijn van het ontstaan van het lichaam? Kan het zo zijn dat de ziel geen begin heeft?

Ik snap het zelf ook niet meer hoor. :shock:

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 28 aug 2008 11:06

Alzo werd de mens een levende ziel. dat zegt de bijbel. er staat niet:
Alzo kreeg de mens een onsterfelijke ziel. dat zegt de bijbel niet. dat maakt men er van.

de mens is een levende ziel, een leven wezen. persoonlijk geloof ik niet dat de mens een onsterfelijke ziel heeft die word ingeschapen.
de mens bestaat uit lichaam=uiterlijk, ziel=innerlijk en levensgeest=adem.
maar dat de mens, die als zondaar geboren word, een onsterfelijke ziel krijgt ingeschapen, is een zeer verwerpelijke gedachte. dan heeft de mens al eeuwig leven inzich door de aanwezigheid van een apart zieltje. daarmee maakt men het offer van Christus tot een holle klank.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 28 aug 2008 11:15

madel schreef:Alzo werd de mens een levende ziel. dat zegt de bijbel. er staat niet:

Die ziel was er, maar werd levend, toen God hem de adem inblies, oftewel toen Gods geest in hem is gevaren.
Dat de ziel onsterfelijk is, is voor mij evident. Want anders kan er toch niet gesproken worden van 'eeuwig heil' of 'eeuwige straf'?
Het lichaam van de mens kan plm. 100 jaar bestaan, dus hoezo eeuwig?

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 28 aug 2008 11:26

Onsterfelijk is niet hetzelfde als eeuwig.
Eeuwig is iets waaraan geen begin en geen einde zit.
Onsterfelijk is iets waaraan wel een begin maar geen einde zit.
Mijn ziel gaat niet dood als mijn lichaam dood gaat. Mijn ziel gaat naar de hemel of de hel en zal altijd blijven leven. Maar omdat mijn lichaam en ziel niet meer met elkaar verenigd zijn, kun je niet meer van een mens spreken.
Pas op de jongste dag, als God terugkomt en geest, lichaam en ziel worden verenigd, kun je weer spreken van een mens.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 aug 2008 11:34

maar dat de mens, die als zondaar geboren word, een onsterfelijke ziel krijgt ingeschapen, is een zeer verwerpelijke gedachte. dan heeft de mens al eeuwig leven inzich door de aanwezigheid van een apart zieltje. daarmee maakt men het offer van Christus tot een holle klank.

Natuurlijk niet. Het offer van Christus is juist van heel veel waarde voor ieders ziel!
pobody's nerfect

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 28 aug 2008 11:37

@Bloempje,

Als het waar is wat jij hier stelt dan heb jij de gift van God niet nodig. Hij wil juist leven schenken. eeuwig leven. Maar als jij een onsterfelijke ziel in je meedraagt die niet meer sterft dan heb je al eeuwig leven in je. en dat als zondaar!!! ergens wringt er hier iets enorm.

De levensgeest keert terug naar God bij het uitblazen van laatste ademtocht. de mens houdt op met bestaan en vergaat tot stof. de mens als ziellijk wezen vergaat. in feite sterft de ziellijke mens.

daar komt bij dat als alle mensen die nu al gestorven zijn of in de hemel of in de hel zijn geen opstandig meer nodig hebben. zij leven namelijk nog steeds. in feite is alleen het lichaam uitgevallen maar leeft men zelf gewoon door of in de hemel of in de hel. dit klopt van geen kanten.

Groet,
Madel

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 aug 2008 11:42

Madel,
Dat een ziel blijft leven zegt toch nog niet dat het blijft leven in het goede leven bij God?
pobody's nerfect

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 28 aug 2008 12:00

Jo'tje schreef:Madel,
Dat een ziel blijft leven zegt toch nog niet dat het blijft leven in het goede leven bij God?

God wil juist eeuwig leven schenken. dat is niet mogelijk als je gelooft dat de mens/ziel voortleeft in de hemel of hel. dat is dan eeuwig leven. je kunt in feite niet eens dood gaan! alleen het lichaam valt uit!
we dienen wel de consequenties te trekken van onze opvattingen.

als je als ziel of de hemelse gelukzaligheid ervaart of de 'helse pijn' dan ben je daar dus als persoon die voelt en denkt en weet en hoort. dat leert de bijbel niet.

Groet,
Madel

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 28 aug 2008 12:44

Ik geloof niet dat ik begrijp wat je met je laatste post uit probeert te leggen, sorry :)
pobody's nerfect

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 28 aug 2008 14:09

Jo'tje schreef:Ik geloof niet dat ik begrijp wat je met je laatste post uit probeert te leggen, sorry :)

de mens komt na zijn dood in het graf en staat op uit het graf. dat is nu juist het wonder dat God gaat verrichten. mensen uit de dood doen opstaan. dit kan zijn ten eeuwig leven of ten eeuwig oordeel (eeuwig-voor de duur van de eeuw).

als de mens als 'persoon' zou voortleven in de hemel of hel is de opstanding krachteloos en overbodig. het verlossingswerk wordt daarmee deels overbodig.

Groet,
Madel

Andries H
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andries H » 28 aug 2008 14:20

Volgens mij moet je de tegenstelling niet zien als "eeuwig leven - tijdelijk leven", maar als "eeuwige dood - eeuwig leven".

We bevinden ons als het ware al in de staat van eeuwige dood wanneer we God niet kennen.
Maar God geef eeuwig leven.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 28 aug 2008 16:42

madel schreef:God wil juist eeuwig leven schenken. dat is niet mogelijk als je gelooft dat de mens/ziel voortleeft in de hemel of hel. dat is dan eeuwig leven. je kunt in feite niet eens dood gaan! alleen het lichaam valt uit!
we dienen wel de consequenties te trekken van onze opvattingen.

Wat moeten we dan met de tekst uit Joh 8:51
Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand Mijn woord zal bewaard hebben, die zal den dood niet zien in der eeuwigheid.
Dat is juist wat het verlossingswerk heeft teweeg gebracht; dat deze mogelijkheid er is.

madel schreef:als de mens als 'persoon' zou voortleven in de hemel of hel is de opstanding krachteloos en overbodig. het verlossingswerk wordt daarmee deels overbodig.

Ik begrijp deze logica ook niet madel. Volgens mij volgt het ene niet logischerwijs uit het andere.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”