reformatorische boodschap met evangelische liturgie, utopie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Andries H
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andries H » 17 jul 2008 16:37

Flappie schreef:In Londen ben ik naar Hillsong United geweest, een hoop kabaal natuurlijk. Maar het doet wel vrolijk aan met een wat lossere 'liturgie'. De preek vind ik dan een beetje gemaakt, te veel 'showerig' soms (ik weet het goede woord even niet te vinden). Omdat je anders gewend bent denk je bij jezelf, is dit een kerk? Alleen vind ik de sfeer die daar hangt, dan mag het best een beetje minder 'kabaal' misschien, wel hoe het zou moeten zijn.

Kun je mij vertellen wat je precies bedoelt met een 'showerige' preek? En wat is er dan zo aan die sfeer waardoor je denkt dat het zo zou moeten zijn? En hoe weet je dat het zo zou moeten zijn?

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 17 jul 2008 16:47

Andries H schreef:
Flappie schreef:In Londen ben ik naar Hillsong United geweest, een hoop kabaal natuurlijk. Maar het doet wel vrolijk aan met een wat lossere 'liturgie'. De preek vind ik dan een beetje gemaakt, te veel 'showerig' soms (ik weet het goede woord even niet te vinden). Omdat je anders gewend bent denk je bij jezelf, is dit een kerk? Alleen vind ik de sfeer die daar hangt, dan mag het best een beetje minder 'kabaal' misschien, wel hoe het zou moeten zijn.

Kun je mij vertellen wat je precies bedoelt met een 'showerige' preek? En wat is er dan zo aan die sfeer waardoor je denkt dat het zo zou moeten zijn? En hoe weet je dat het zo zou moeten zijn?

Het is natuurlijk allemaal subjectief wat ik zeg, er wordt dan ook om een mening gevraagd. Ik weet dus niet of het zo zou moeten zijn, ik vind het zelf echter prettig. Vooral de hartelijkheid en de vrolijkheid sprak mij aan, je kreeg er echt een gevoel alsof je met een 'grote gemeenschap' daar zat. Dat vind ik knap, er zaten namelijk aardig wat mensen/

De preek vond ik een beetje gelikt, marketing-technisch zat 'ie' prima in elkaar. Veel inspelen op de emoties onder meer door woorden aan het eind als 'I know my time is up but I have to say this, I feel that I have to for that girl in the room', dat soort zinnen ben ik vaker tegengekomen in evangelische diensten. Niet dat ik het erg vind, alleen ik moet er wel om glimlachen, dat ligt me er iets te veel bovenop :wink:
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 17 jul 2008 23:52

toevallig :roll: 8) ben ik ook zowel in de hillsong london als in de evangelisatiepost van de ger gem in A'dam geweest. En idd heb ik bij beide diensten op een heel eigen manier wat bijzonders ervaren.
Ik vind ook de manier van zingen en ook een stukje vreugde in God ervaren in de Hillsong heel bijzonder en dat mis ik dan vaak in mijn eigen (CGK) kerk. Daarnaast heb ik vooral moeite met de boodschap, omdat die m.i. geen compleet evangelie brengt. Of het dan showerig of niet showerig gebracht wordt, maakt me weinig uit, als het maar Bijbels is en dat kan ik niet direct zeggen van de hillsong...

Van de evangelisatiepost vond ik idd ook de preek geweldig!! Zo evenwichtig en toch laagdrempelig, gunnend en jaloersmakend. Een gave als je zo het Evangelie kunt brengen! Ook de warmte van de mensen daar sprak mij enorm aan, ondanks het feit dat er dan daar weer gezongen werd op hele noten...

Dus het kan blijkbaar ook genoeg zijn met het een of het ander. Ik merk wel steeds meer dat ik de Boodschap niet wil offeren aan de invulling van dienst qua zingen en muziek. Dat is het me niet waard...dan tank ik wel bij via jongerenavonden en/of praiseavonden...
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 jul 2008 08:39

Ja maar ja, Hillsong of de GerGem, daar noem je wel een paar uitersten...
pobody's nerfect

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 18 jul 2008 13:11

ja idd, maar blijkbaar hebben ze beiden dingen die ik graag gecombineerd zou zien!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 18 jul 2008 17:04

Flappie schreef:Ik ga zelf niet zo vaak naar een kerk, welgeteld ben ik dit jaar 3 keer geweest (als ik Hillsong United in Londen meetel). Laatst ben ik in een evangelisatiepost (volgens mij van de gergem?) in Amsterdam geweest. Ik heb nog nooit een preek gehoord die ik zo goed begreep geloof ik en volledig reformatorisch. Wat ik dan ook wel weer gewend ben vanuit waar ik vandaan kom.

Wanneer gaan we weer dan?

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 18 jul 2008 17:45

a'dam schijnt soort van gepland te staan op 10 aug. alleen kan ik dan niet...

en hillsong london of waar dan ook....laat maar komen!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jul 2008 17:50

Denkertje21 schreef:
pol schreef:preek over zonde-verlossing, bekeert u want.....

Maar ik mag toch hopen dat je niet een gemeente zoekt waar ze iedere keer weer bij les 1 beginnen...

(sorry, moest ik toch even kwijt)

Nee, want dan krijg je elke week een donderpreek en je wilot ook opgebouwd worden. Maar in veel gemeentes waar ze vaak wat lossere liturgie hebben, gaan ze er al vanuit dat de hele gemeente het ware geloof heef.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 19 jul 2008 17:22

australiafreak schreef:ja idd, maar blijkbaar hebben ze beiden dingen die ik graag gecombineerd zou zien!

Ja maar zonder gein, er werd meteen erg pietje precies gedaan over de term 'reformatorische boodschap', toch denk ik dat er binnen de CGK en GKV best gemeenten te vinden zijn die dat hebben. Verschilt natuurlijk per plek. Volgens mij zit ik wel een beetje in zo'n combi-gemeente momenteel en dat bevalt mij prima :)
pobody's nerfect

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 19 jul 2008 18:10

je hebt me bijna zover dat ik kom kijken :mrgreen: Misschien moet je t nog eeeeen keertje zeggen :wink:

maarre...ook ff zonder gein, ik ga echt een keertje kijken. Je hebt me nieuwsgierig gemaakt!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 19 jul 2008 22:52

pol schreef:
Denkertje21 schreef:

Maar ik mag toch hopen dat je niet een gemeente zoekt waar ze iedere keer weer bij les 1 beginnen...

Nee, want dan krijg je elke week een donderpreek en je wilot ook opgebouwd worden. Maar in veel gemeentes waar ze vaak wat lossere liturgie hebben, gaan ze er al vanuit dat de hele gemeente het ware geloof heef.

Alsof een donderpreek bestaat uit het prediken van ellende?
M.i> moet de ellende iedere dienst gepreekt worden, maar evenredig met de verlossing en de dankbaarheid!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 jul 2008 07:04

essieee schreef:
pol schreef:
Denkertje21 schreef:

M.i> moet de ellende iedere dienst gepreekt worden, maar evenredig met de verlossing en de dankbaarheid!

Dat had ik toch in mijn eerste posting gezet
zonde-verlossing etc.

Maar toen kreeg ik een opmerking over elke keer bij les 1 beginnen en daar heb ik toen weer op gereageerd. Er zijn kerken waar dat niet evenredig gepreekt wordt en daar wilde ik even op wijzen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jul 2008 13:47

Waarom zou er niet eens over iets anders gepredikt mogen worden? Bijvoorbeeld over een bepaald Schriftgedeelte en dan zonder de eindeloze herhaling van de dienst ervoor?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 20 jul 2008 14:45

Optimatus schreef:Waarom zou er niet eens over iets anders gepredikt mogen worden? Bijvoorbeeld over een bepaald Schriftgedeelte en dan zonder de eindeloze herhaling van de dienst ervoor?

Vanmorgen is er over lucas 10 gepreekt zonder eindeloze herhalingen hoor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 jul 2008 11:56

essieee schreef:
pol schreef:
Denkertje21 schreef:

Is dat zo? Volgens mij mag een preek ook wel eens puur over levensheiliging of over gebed of weet ik veel wat voor onderwerp gaan. Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe je de kerk ziet, als gemeenschap der heiligen of als verzameling in het geloof geinteresseerden. Maar volgens mij is de kerk niet direct een evangelisatieplaats, hoewel dat een nevenfunctie kan zijn. Ik zie dus niet in waarom de ellende per se in iedere preek aanwezig moet zijn... ?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”