Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 18 jun 2008 11:26

In de kerk waar ik nog regelmatig de dienst bezoek zijn er binnen anderhalf jaar ofzo echt 3 jonge meisjes die moeten trouwen. Het probleem speelt dus wel. Maar ik vind het lastig om te zien waar de verantwoordelijkheid ligt. Ik denk dan: als je dan toch seks hebt, doe het dan goed en gebruik wat. Ik kan me voorstellen dat mensen uiteindelijk seks hebben en dan geen condoom gebruiken omdat dit een soort van seks legaliseert ( het gaat nog net even iets verder zeg maar), maar ik vind het ook ontzettend dom. Iedereen weet dat je van seks zwanger wordt dus waarom worden er dan nog mensen ongepland voor het huwelijk zwanger, als je weet wat voor problematiek dat allemaal oplevert met het inlichten van je ouders, kerk, snel trouwen met iemand die je misschien net kent etc. Zijn de jongeren zo naief dat ze denken dat ze van 1 keer niet zwanger worden ( dus is er onvoldoende kennis) of zijn de ouders zo naief en moet er echt serieus over gesproken worden?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jun 2008 11:30

Vergeet niet dat sommigen ook nog volgens de regels van die tijd leven ;)

Het is ook moeilijk als jezelf geen voorlichting hebt gehad, om het dan wel te geven aan je kinderen. Hoe doe je dat? Wat vertel je wanneer en hoe breng je het?
Als ik er over nadenk dan weet ik het ook echt niet. Ik heb ook geen voorbeeld aangezien het mij ook niet uitgelegd is. Toch zou ik niet dat eventuele kinderen van mij het ook uit boekjes halen waaruit ik het moest halen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 jun 2008 11:33

Lorijntje schreef:In de kerk waar ik nog regelmatig de dienst bezoek zijn er binnen anderhalf jaar ofzo echt 3 jonge meisjes die moeten trouwen. Het probleem speelt dus wel. Maar ik vind het lastig om te zien waar de verantwoordelijkheid ligt. Ik denk dan: als je dan toch seks hebt, doe het dan goed en gebruik wat. Ik kan me voorstellen dat mensen uiteindelijk seks hebben en dan geen condoom gebruiken omdat dit een soort van seks legaliseert ( het gaat nog net even iets verder zeg maar), maar ik vind het ook ontzettend dom. Iedereen weet dat je van seks zwanger wordt dus waarom worden er dan nog mensen ongepland voor het huwelijk zwanger, als je weet wat voor problematiek dat allemaal oplevert met het inlichten van je ouders, kerk, snel trouwen met iemand die je misschien net kent etc. Zijn de jongeren zo naief dat ze denken dat ze van 1 keer niet zwanger worden ( dus is er onvoldoende kennis) of zijn de ouders zo naief en moet er echt serieus over gesproken worden?

Iedereen heeft die behoeftes kan je daar moeilijk over doen maar dat schiet niet op.
Ik denk dat je nog beter tegen je kinderen kan zeggen: als jullie echt zover zijn, je niet meer kunnen inhouden maar nog niet getrouwd, bescherm jezelf dan! maar goed dan krijg je weer het punt: mag je jezelf beschermen of niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 18 jun 2008 12:01

Tja, tis maar net hoe je wordt opgevoed uiteindelijk.

Een andere vriendin van mij gaat regelmatig met haar vriend een weekend weg, haar ouders willen het niet hebben, maar zijn ouders zeiden: 'zorg er ajb voor dat er nog geen kleine (achternaam jongen) komt!'
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 18 jun 2008 12:25

Ik heb altijd zoiets van: als je het doet, doe het dan veilig... kan me ook niet goed voorstellen dat je zo naïef kan zijn om te denken dat je van 1x niet zwanger kan raken. Mijn ouders hebben me destijds echt niet heel uitgebreid voorlichting gegeven, wel adequaat overigens, maar dat weet je toch?

En zwanger worden om het huis uit te kunnen... daar zijn ook andere opties voor. Je hebt wel de verantwoordelijkheid voor zo'n kind daarna...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 18 jun 2008 12:29

LeChat schreef:Ik heb altijd zoiets van: als je het doet, doe het dan veilig... kan me ook niet goed voorstellen dat je zo naïef kan zijn om te denken dat je van 1x niet zwanger kan raken. Mijn ouders hebben me destijds echt niet heel uitgebreid voorlichting gegeven, wel adequaat overigens, maar dat weet je toch?

En zwanger worden om het huis uit te kunnen... daar zijn ook andere opties voor. Je hebt wel de verantwoordelijkheid voor zo'n kind daarna...

Ik ken ook een heleboel stellen die moesten trouwen omdat ze een kindje verwachten. Er zijn echt een heleboel jongeren die denken dat je van een keer niet zwanger kan raken. Ik heb zelf wel voorlichting thuis gehad en mijn man ook gelukkig.
Pas vertelde mijn vriendin die op een kraamafdeling werkt dat er een meisje van 14 jaar binnen kwam die al 28 weken zwanger was.
Kinderen doen het ook gewoon steeds eerder en denken niet over de gevolgen na.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 18 jun 2008 12:32

tja.

even een persoonlijke reactie, ik vind dat er erg laks mee wordt omgegaan. Seks is een consumptie geworden. Maar men vergeet voor het gemak, dat seksualiteit een beeld is van de vereniging van Christus met Zijn volk.
In de Bijbel wordt afgodendenst vergeleken met hoererij; verschillende goden = verschillende minaars. Besef wat je Christus aandoet!
Gezien deze twee feiten, zou ik zeggen dat seks voor het huwelijk te risicovol is, aangezien het nog lang niet zeker is, dat je bij elkaar hoort. iedereen weet het toch 'zeker' als je verkering hebt... het 'zeker weten' in een verkering is een bijzonder onbetrouwbaar meetpunt voor het wel of niet hebben van seks.
En stellen die zich 'niet in kunnen houden' hebben het zichzelf moeilijk gemaakt. Als je niet aan elkaar zit wat betreft geslachtsdelen, of als je elkaar niet opwind met woorden of blikken, dan kan hoeft het echt niet zover te komen.

Dus, het gaat niet om de soa, het gaat niet om de ongewenste zwangerschap, het gaat om de zaak zelf: "Meervoudig seksueel contact of laks met seks omgaan is zonde" Omdat je er het beeld van Christus en Zijn gemeente er oneer mee aandoet.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 jun 2008 13:14

Is dit van alle tijden of denken jullie dat het steeds erger wordt? Je ziet wel dat tieners eerder seksueel actief worden dan vroeger, meisjes worden ook steeds eerder ongesteld.

Mijn ouders hebben ook nooit wat verteld. Wat denk ik ook vaak gebeurt is dat ouders er pas te laat over beginnen, dan weet het kind alles al en wil er echt niet met de ouders nog eens over praten.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 18 jun 2008 13:18

Lalage schreef:...meisjes worden ook steeds eerder ongesteld.

Is dat zo?

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 18 jun 2008 13:24

Ja, dat is zo, volgens mij worden elke drie jaar de meisjes een maand eerder ongesteld (of zoiets, er is wel een cijfer voor)

Wat de 'reformatorische' meisjes betreft: Ik denk dat er heel veel gevallen zijn, waarin sex niet echt gepland is, maar waarin geen van beiden een grens aangaf. Nou ja, dan zul je je best realiseren dat je voor jouw doen tever bent gegaan, en dan kun je alleen maar hopen dat het geen gevolgen heeft.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 18 jun 2008 13:31

Saskia schreef:Ja, dat is zo, volgens mij worden elke drie jaar de meisjes een maand eerder ongesteld (of zoiets, er is wel een cijfer voor)

Ow, apart. :)

Ik hoor het ook wel steeds vaker. (Zwanger 't huwelijk in gaan)
Vorige week nog van iemand die 8 maanden verkering had, waarvan 4 maanden zwanger.
Nou, die was al boven de 20 jaar, dus neem aan dat ze wel weet wat de consequenties van seks zijn.

Misschien een instelling van 'mij overkomt dat niet'..
Lijkt me sterk dat je het gewoon niet weet.

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 18 jun 2008 13:48

Saskia schreef:Ja, dat is zo, volgens mij worden elke drie jaar de meisjes een maand eerder ongesteld (of zoiets, er is wel een cijfer voor)

Wat de 'reformatorische' meisjes betreft: Ik denk dat er heel veel gevallen zijn, waarin sex niet echt gepland is, maar waarin geen van beiden een grens aangaf. Nou ja, dan zul je je best realiseren dat je voor jouw doen tever bent gegaan, en dan kun je alleen maar hopen dat het geen gevolgen heeft.

dat klopt, ik denk wel dat er veel meer gedaan kan worden, aan zelfbewust zijn van vooral de meisjes, van je lichaam, van je grenzen. en ook needurfen zeggen, als je thuis nooit nee mag zeggen, leer je dat in een relatie ook niet snel

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 18 jun 2008 14:14

volgens mij kunnen zelfs meisjes(en jongens) met een IQ van 60 van te voren aan voelen komen dat je te ver gaat, voorbehouden dat ouders ze verteld hebben hoever ze kunnen gaan, of dat ze dat van anderen gehoord hebben.

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 18 jun 2008 14:38

Het probleem is ook niet dat ze niet aanvoelen dat ze tever gaan, het probleem is dat ze niet weten hoe ze 'stop' moeten zeggen.
En dan heb ik het hier zowel over de jongens als de meiden

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 18 jun 2008 15:19

Saskia schreef:Het probleem is ook niet dat ze niet aanvoelen dat ze tever gaan, het probleem is dat ze niet weten hoe ze 'stop' moeten zeggen.
En dan heb ik het hier zowel over de jongens als de meiden

Daar ben ik het mee met je eens. Maar iedereen die wel stop kan zeggen, die maakt zich schuldig, of je nou wel of geen soa of kind ervan krijgt.

trouwens, volgens mij kan je het ook prima als smoes gebruiken: "ja ik vind het echt zo erg. ik kan geen 'stop' zeggen..."

jaja...

Terug naar “Archief”