Is het dan echt zo moeilijk? Volgens mij niet.
Volgens mij moet elke wetenschappelijke studie onvermijdelijk uitwijzen, dat de tekst van Genesis over de schepping geen andere bedoeling en betekenis kan hebben, dan wat we er op het eerste gezicht in horen, nl. dat God alles in zes dagen geschapen heeft. Elke wetenschapper, die het anders zegt, kent zijn literatuur niet.
Maar dezelfde wetenschap moet, denk ik, ook onvermijdelijk tot de conclusie komen, dat de aarde veel ouder is dan pakweg 6000 jaar. Elke wetenschapper die het anders ziet, kent zijn literatuur niet.
Wat nu?
Wel, het lijkt me zo eenvoudig: kennelijk wisten de mensen vroeger minder, dan wij nu. Ze hadden, op grond van hun toen beschikbare kennis en waarnemingsvermogen, een heel ander wereldbeeld. En dat geldt dus ook voor de bijbelschrijvers.
Het krampachtige van de discussie zit 'm er nu natuurlijk in, dat mensen de Bijbel als Gods Woord zien en daarbij de idee hebben, dat elke beschrijving, elk verhaal, elke gedachte daarom geheel conform de werkelijkheid moet zijn. Het bestaat in die opvatting niet, dat de geinspireerde bijbelschrijver iets niet zou weten, wat wij wel weten of dat een bijbelschrijver onvoldoende kennis had om de werkelijkheid geheel te begrijpen. Wie in die kramp zit, moet allerlei zaken verzinnen om het kloppend te krijgen.
Maar dat hoeft helemaal niet: het is al kloppend. De Bijbel is een boek uit een bepaalde tijd. Er kán eenvoudigweg geen andere kennis in verondersteld worden, dan men in die tijd had. Het scheppingsverhaal is een tijdgebonden verhaal.
Velen willen dat niet horen. Het gaat hier ten diepste om het eigen belang. Wie deze eenvoudige waarheid immers onderschrijft heeft al gauw het idee, dat men zijn hele geloof, Godsbeeld en wereldbeeld in de vuilnisbak gooit (hetgeen overigens niet zo is). Dan liever glashard ontkennen, dat de bijbelschrijvers minder goed geinformeerd waren over hoe de aarde in elkaar steekt, dan wij.
Maar alle krampachtige pogingen om wetenschappelijke ontdekkingen van nu in overeenstemming te brengen met verouderde opvattingen over de werkelijkheid van toen, zullen vroeg of laat spaak lopen, omdat men deze eenvoudige waarheid (dat men gebonden is aan kennis en kunde van de eigen tijd) negeert of zelfs niet wíl horen.
groetjes
try