Afgesplitst van tarot e.d.: Verlost zijn uitstralen/voelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 02 nov 2006 13:59

Christelijk gereformeerd. Ik durf niet te zeggen waar hij vandaan komt. (als wij hem hebben pb ik wel een keer, Aarlanderveen is niet heel ver weg voor jou geloof ik)

Maar dit is offtopic!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 02 nov 2006 14:06

Mensen, mensen toch, bewaar de lieve vrede! (En nee, daarmee bedoel ik niet iets van 'de mantel der liefde, bedekkende alle misstanden'.)

Laat ik maar even beginnen met reageren op Omega:
Laten we dit maar exegese van de koude grond noemen. Waarom zou God zwak zijn als Hij mensen straft die Hem verlaten?

Goed, wellicht exegese van de koude grond (hetgeen aan de lopende band gebeurd in alle kerkgemeenschappen). Maar ingaande op de tweede zin:
Ten eerste zou dat m.i. in strijd zijn met de liefde van Go(e)d die aan hem wordt toegekend door christenen en door de bijbel. Het zou volstrekt liefdeloos zijn om mensen te straffen die - wellicht uit zwakte, onbegrip of onwetendheid - hem verlaten of die geloven er goed aan te doen een andere weg in te slaan.
Ten tweede vind ik de idee van een direct ingrijpende Go(e)d niet bepaald geloofwaardig alsmede vrij menselijk gedacht. Ik vind het getuigen van een grote onwaardigheid en van een groot gebrek aan fatsoen om te spreken over Go(e)d in zulke menselijke begrippen. Ja, wellicht is Go(e)d meer dan slechts 'liefde' (weer zo'n menselijk, loos begrip), maar de kant die jij van Go(e)d laat zien is eveneens belachelijk eenzijdig en totaal geankerd in koude-grond-exegese.

Ik ken heel wat meer refodominees die veelzijdig, dan eenzijdig preken. En ook ik heb er aardig wat beluisterd, in alle kerkverbanden.

Als je me zou kennen, zou je weten dat ook ik vele predikanten in vele kerkgemeenschappen heb beluisterd en dat ik daar niet meer dan een onwaardig gevoel aan heb overgehouden. Een gevoel er niet te mogen zijn en een gevoel dat geenszins strookt met de idee van Go(e)d. Oftewel: Go(e)d wordt massaal tegengesproken.

Het is waar dat ik geen Wiccadeskundige ben. Dat wil ik ook graag zo houden. Wat ik er van lees en hoor (ook van de alhier aanwezige ervaringsdeskundigen), is genoeg om te constateren dat het hier om het domein van de slang gaat.

Als je je niet verdiept in een onderwerp, hoe haal je het dan in je hoofd om op dergelijke, waardeloze manier te oordelen over een voorchristelijke religie en over de aanhangers ervan? Ik denk dat het enigszins te maken heeft met het beperkte beeld dat mensen hebben van Go(e)d, althans, dat hoop ik maar.

Wel, dat past dan aardig bij de naam.

Heel spitsvondig beste man, heel spitsvondig, chapeau. Mag ik nu ook nog weten waarom je het nodig acht anderen af te doen als naamchristen terwijl jij klaarblijkelijk de waarheid in pacht hebt?

Als Paulus zegt dat we allen onnutte mensen zijn, onbekwaam tot enig goed, ben ik bereid om hem van harte te geloven. Dat komt omdat ik mezelf hierin heb leren kennen.

Ik weiger dergelijke zwartgalligheid van een persoon als Paulus over te nemen.
Laatst gewijzigd door kurtyo op 02 nov 2006 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 02 nov 2006 14:09

En nee, ik heb niet de lieve vrede bewaard, hetgeen mij spijt. Maar dergelijke zaken raken me in mijn ziel - ja ook niet-christenen geloven massaal in het bestaan ervan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2006 14:10

L'être extraterrestre schreef:Christelijk gereformeerd. Ik durf niet te zeggen waar hij vandaan komt. (als wij hem hebben pb ik wel een keer, Aarlanderveen is niet heel ver weg voor jou geloof ik)

Maar dit is offtopic!

Ik ga eens even zoeken waar dat ligt. In elk geval niet dichtbij, voor zover ik weet.

Laten wij dan eendrachtig weer ontopic gaan - thee?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 nov 2006 15:00

kurtyo schreef:Mensen, mensen toch, bewaar de lieve vrede! (En nee, daarmee bedoel ik niet iets van 'de mantel der liefde, bedekkende alle misstanden'.)

Laat ik maar even beginnen met reageren op Omega:
Laten we dit maar exegese van de koude grond noemen. Waarom zou God zwak zijn als Hij mensen straft die Hem verlaten?

Goed, wellicht exegese van de koude grond (hetgeen aan de lopende band gebeurd in alle kerkgemeenschappen). Maar ingaande op de tweede zin:
Ten eerste zou dat m.i. in strijd zijn met de liefde van Go(e)d die aan hem wordt toegekend door christenen en door de bijbel. Het zou volstrekt liefdeloos zijn om mensen te straffen die - wellicht uit zwakte, onbegrip of onwetendheid - hem verlaten of die geloven er goed aan te doen een andere weg in te slaan.

Zijn Adam en Eva nu wel of niet uit het paradijs gezet? Want ze geloofden er ook goed aan te doen om een andere weg in te slaan door de duivel te geloven en God voor leugenaar te houden.

Ondanks dat ze het paradijs uit werden gezet, heeft God het daarbij niet gelaten: Hij zocht Adam en Eva op en beloofde een Verlosser die de kop van de slang (de duivel) zou vermorzelen. En Hij laat dit Evangelie nog elke dag verkondigen, tot redding van mensen die allemaal hun eigen weg menen te moeten gaan, die overigens de dood in loopt als ze niet gered worden.

Over evenwicht gesproken: God straft wel, maar toch is er genade mogelijk door Zijn ingrijpend handelen en Hij laat deze uitnodiging tot redding nog steeds horen.

kurtyo schreef:
Ik ken heel wat meer refodominees die veelzijdig, dan eenzijdig preken. En ook ik heb er aardig wat beluisterd, in alle kerkverbanden.

Als je me zou kennen, zou je weten dat ook ik vele predikanten in vele kerkgemeenschappen heb beluisterd en dat ik daar niet meer dan een onwaardig gevoel aan heb overgehouden. Een gevoel er niet te mogen zijn en een gevoel dat geenszins strookt met de idee van Go(e)d. Oftewel: Go(e)d wordt massaal tegengesproken.

Dan wordt er verkeerd gepreekt, of je hebt niet goed geluisterd. Want God is wel goed, maar wij niet. Daarom moet alles in ons leven om dit Goede draaien en is het van levensbelang dat wij veranderd worden, zodat we dit Goede gaan zoeken, vinden, waarderen en loven.

Wat ik proef in je woorden, is dat God heel blij met ons zou moeten zijn, zoals we zijn. Je koppelt acceptatie van jezelf door God, aan jezelf: jij moet de grond zijn van Gods liefde voor jou. God moet van jou houden, omdat jij dat waard bent. Maar wat als God jou enkel wil accepteren in Zijn Zoon, Die gestorven is voor jouw zonden; als Hij de grond is waarom God je liefheeft en Jezus het beeld is waarnaar je vernieuwd kunt worden? Als God van je houdt, ondanks jezelf en dankzij Jezus? Is dat om de een of andere reden onacceptabel voor je? In dat geval moet er iets aan die Jezus en die God zijn, waar je moeite mee hebt.

kurtyo schreef:
Als Paulus zegt dat we allen onnutte mensen zijn, onbekwaam tot enig goed, ben ik bereid om hem van harte te geloven. Dat komt omdat ik mezelf hierin heb leren kennen.

Ik weiger dergelijke zwartgalligheid van een persoon als Paulus over te nemen.

Paulus is wel de laatste persoon om zwartgallig te zijn. Hij die mensen in de gevangenis wilde gooien en wilde doden vanwege hun geloof in Jezus en die daarom na zijn bekering zelf vond dat hij onwaardig was, kon toen niet anders meer dan God te loven en te prijzen. Wat hij dus doet in zijn brieven, is de onmacht/zondigheid van ons mensen aangeven, maar bovenal de goedheid en genade van God. Over die goedheid van God raakt hij niet uitgesproken. En ik hoop dat we hem daarin navolgen, want er is niets beters dan Gods goedheid te loven, met name voor de genade die Hij geeft aan degenen die in Hem geloven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 nov 2006 11:56

reform schreef:
Kurtyo schreef:En ik kan me zijn afkeer wel voorstellen. (Al ben ik meer gecharmeerd van de orthodoxe/reformatorische manier van preken dan van de manier van preken in vrijzinnig protestantse of evangelische kringen.)

Waarom ben je niet of minder gecharmeerd van preken in Evangelische kringen?

Vanwege de leegheid die ik vaak ervaar bij dergelijke happenings - een eredienst of diepgaande preek kan ik het niet noemen. Ik houd niet van dergelijke predeking. Een wedervraag: waarom zou ik er wel gecharmeerd van moeten zijn?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 nov 2006 12:08

elbert schreef:Zijn Adam en Eva nu wel of niet uit het paradijs gezet? Want ze geloofden er ook goed aan te doen om een andere weg in te slaan door de duivel te geloven en God voor leugenaar te houden.

Lastige vraag, ik was er niet bij. Ik weet ook niet of Adam en Eva de eerste mensen waren, ik weet ook niet of ze de enige mensen waren of dat er nog veel meer waren destijds. Misschien geloofden ze de duivel of in ieder geval niet voor Go(e)d. Maar wat zegt dat over mijn punt? Branden Adam en Eva nu in de hel voor die keuze?

Ondanks dat ze het paradijs uit werden gezet, heeft God het daarbij niet gelaten: Hij zocht Adam en Eva op en beloofde een Verlosser die de kop van de slang (de duivel) zou vermorzelen. En Hij laat dit Evangelie nog elke dag verkondigen, tot redding van mensen die allemaal hun eigen weg menen te moeten gaan, die overigens de dood in loopt als ze niet gered worden.

Nu, het is in ieder geval een fijne gedachte dat er nog mogelijkheden zijn, ondanks de verkeerde beslissing van één mens waar de gehele mensheid voor gestraft wordt - en nee, dit zeg ik niet uit frustratie maar meer uit ongeloof dat dit mogelijk zou kunnen zijn. En ik geloof niet dat er slechts één weg is tot Go(e)d.

Over evenwicht gesproken: God straft wel, maar toch is er genade mogelijk door Zijn ingrijpend handelen en Hij laat deze uitnodiging tot redding nog steeds horen.

Hm, van dat laatste merk ik in ieder geval bijzonder weinig.

Dan wordt er verkeerd gepreekt, of je hebt niet goed geluisterd.

Dan ga ik voor de eerste optie die je noemt.

Want God is wel goed, maar wij niet. Daarom moet alles in ons leven om dit Goede draaien en is het van levensbelang dat wij veranderd worden, zodat we dit Goede gaan zoeken, vinden, waarderen en loven.

Ik denk dat jij en ik hier iets anders instaan. Ik weet niet of ik geloof of de mens van nature slecht is. En dat Go(e)d slechts goed is, vind ik ook een lastig punt.

Wat ik proef in je woorden, is dat God heel blij met ons zou moeten zijn, zoals we zijn. Je koppelt acceptatie van jezelf door God, aan jezelf: jij moet de grond zijn van Gods liefde voor jou. God moet van jou houden, omdat jij dat waard bent.

Ik geloof inderdaad dat ik het wel waard ben om van te houden. Ik ben er nog niet over uit welke rol Go(e)d in dit aardse leven speelt en daarom weet ik ook niet ook niet of ik daadwerkelijk acceptatie van mij door Go(e)d aan mezelf koppel.

Maar wat als God jou enkel wil accepteren in Zijn Zoon, Die gestorven is voor jouw zonden; als Hij de grond is waarom God je liefheeft en Jezus het beeld is waarnaar je vernieuwd kunt worden?

Ik heb nogal wat moeite met het geloof in Jezus als zoon van Go(e)d en als deel van de - eveneens lastige, en overigens dogmatische - drieëenheid.

Als God van je houdt, ondanks jezelf en dankzij Jezus? Is dat om de een of andere reden onacceptabel voor je? In dat geval moet er iets aan die Jezus en die God zijn, waar je moeite mee hebt.

In je eerste zin bevalt het woord 'ondanks' me niet zo. Ik weet niet of het onacceptabel is, ik heb nogal wat moeite met het geloof in de bijbelse god. Ik weet niet of er iets aan Jezus of God is waar ik moeite mee heb, wel dat er iets is aan het beeld van God dat door vele gelovigen aangehangen wordt.

Paulus is wel de laatste persoon om zwartgallig te zijn. Hij die mensen in de gevangenis wilde gooien en wilde doden vanwege hun geloof in Jezus en die daarom na zijn bekering zelf vond dat hij onwaardig was, kon toen niet anders meer dan God te loven en te prijzen. Wat hij dus doet in zijn brieven, is de onmacht/zondigheid van ons mensen aangeven, maar bovenal de goedheid en genade van God. Over die goedheid van God raakt hij niet uitgesproken. En ik hoop dat we hem daarin navolgen, want er is niets beters dan Gods goedheid te loven, met name voor de genade die Hij geeft aan degenen die in Hem geloven.

En ik vind dat dus zwartgallig, met name zijn mensbeeld bevalt me geenszins.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 nov 2006 12:35

@kurtyo: als ik je goed begrijp zie je het huidige leven als het beste wat je kan overkomen. Tenminste, ik zie dat als consequentie van je mensbeeld. Want als God ons moet aanvaarden zoals we zijn, moet Hij ons ook laten wie we zijn, inclusief dood, zonde, ellende enzovoorts. In elk geval hoeft Hij er dan niet aan te pas te komen om ons gelukkiger te maken: we zijn immers al maximaal gelukkig? Dit is natuurlijk onjuist (daar is bijna iedereen het over eens), maar het moet wel de consequentie zijn van een geluksopvatting, die stelt dat er aan de huidige mens (onszelf) niets veranderd hoeft te worden, om met God in een harmonieuze relatie te leven.
Maar dat vind ik van mijn kant een uiterst zwartgallige manier om naar onszelf (en God) te kijken, want dat is niets anders dan de constatering dat "this is it" en dat we daar maar blij mee moeten zijn: hooguit 80 jaar leven met misschien een boel ellende en uiteindelijk belanden we in het graf. :|

De Bijbel vertelt ons juist dat God daar geen genoegen mee neemt. Dat ons huidige menszijn niet het doel is en ook niet het gewenste eindresultaat dat God voor ogen heeft, ondanks onze eigen gekozen wegen.
Daarom spreekt de Bijbel over een nieuwe mens in scherp contrast met de oude mens. Over dat oude bestaan wordt terecht "zwartgallig" gedaan (als je dat zo wilt noemen), om de verbetering van het nieuwe t.o.v. het oude des te meer uit te laten komen. De realisatie van de nieuwe mens wordt verkondigd in Jezus Christus, met daarbij de uitnodiging tot het heil in Hem en het begin van gelijkvormigheid aan Hem door de vernieuwende werking van God in ons leven. Daarbij is het wel noodzakelijk dat je je oude bestaan niet als het hoogst haalbare ziet en ook dat het inferieur is aan wat God voor ogen heeft, maar dan kun je dat nieuwe leven wel ontvangen in Hem. Een nieuw leven bovendien, dat eeuwigheidsperspektieven biedt in een volmaakt harmonieuze relatie met God.
Volgens mij verwoord ik nu (zij het op een wat moderne manier ;)) in het kort het Evangelie en ik kan me niet voorstellen dat je zoiets nog maar nauwelijks gehoord hebt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 nov 2006 20:26

Gerdien schreef:

Je kan niet ontkennen Omega dat de liefdee van Jezus voor ons maar weinig doorklinkt in de preken in de reformatorische kerken. In de zondagdiensten krijg ik de ellende te horen en op de jongerenavonden de verlossing en liefde. Zo probeer ik er evenwicht in te brengen.

De reformatorische kerken zijn gelukkig breder dan alleen de Ger. Gem. van Zeist ;-) De dominee die je gisteravond in Langbroek hebt gehoord, behoort ook tot de reformatorische kerken. Ik ben er van overtuigd dat je nog nooit zo'n genadevol evangelie hebt gehoord. Dan gaat je hart toch branden van liefde? Zeker zijn er reformatorische predikanten die het evangelie eenzijdig brengen, maar er zijn er oneindig veel meer die ons de Heere Jezus in al Zijn grootheid en glorie voorstellen.

Aragorn schreef:

Wil jij nu beweren dat men binnen de refoscene zo enorm veel verschillende dingen verkondigt dat het horen van 10 dominee's niet eens een redelijk beeld geeft van de scene als geheel?
Dat geeft toch te denken over die drie forumulieren van enigheid..

Wel, het is toch niet zo moeilijk om te geloven dat je van nog geen 1 procent van de wereldbevolking geen goede samenvatting kunt geven, ondanks dat de meesten twee armen, twee benen en een hoofd hebben.

Optimatus schreef:

Beluisterd: Gereformeerde Bond, Gereformeerde Gemeenten, Gereformeerde Gemeenten in Nederland en Hersteld-Hervormde Kerk. Me dunkt dat ik, als niet-refo, toch een vrij aardige verscheidenheid aan reformatorische predikanten aan mij voorbij heb zien trekken. Voorts heb ik ook op prekenweb.nl wel eens een en ander afgeluisterd alsmede op audioserver.nl. Het verwijt dat ik me niet heb ingelezen/ingeluisterd in de reformatorische gezindte danwel een volslagen leek ben, werp ik met walging verre van mij en wel in de richting van wie dit verwijt komt.

Wel, laten we dan maar eens concreet worden. Hoeveel en welke predikanten van de Gereformeerde Gemeenten heb je op dit moment beluisterd?

Kurtyo schreef:

Het zou volstrekt liefdeloos zijn om mensen te straffen die - wellicht uit zwakte, onbegrip of onwetendheid - hem verlaten of die geloven er goed aan te doen een andere weg in te slaan.

Probleem is dat jij met jouw menselijke gedachten probeert te bevatten hoe God handelt. Eigenlijk ga je nog een stap verder. De Bijbel spreekt over ons verduisterd verstand. Met datzelfde verstand wil jij God voorschrijven hoe Hij met ons mensen dient om te gaan. Ik ben iedere dag weer verbaasd, nee verbijsterd hoe het mogelijk is dat wij nog leven. Dat deze machtige God het toestaat dat wij Hem iedere dag beledigen en in alle opzichten lasteren. Dat Hij ons niet van deze aardbodem wegdoet met één simpele handbeweging. Weet je waarom dat nog niet gebeurd is? Omdat deze liefdevolle God zo'n eindeloos geduld met ons heeft. Dat Hij zelfs Zijn enige Zoon geofferd heeft om jou en mij het eeuwige leven te schenken. Daar hoeven we niets voor te doen. Ja toch, één piepklein dingetje. Ons hart aan Hem te geven. En wie dat doet, moet met verbazing constateren dat Zijn genade oneindig veel groter is dan Zijn straffende hand over onze zonde.

Met een onwaardig gevoel is niets mis. Vergeleken met deze grote en machtige God zijn wij onwaardig. Alleen in en door Christus zijn en worden wij waardig en rein. Is dat niet een geweldig vooruitzicht? Gelukkig zijn er veel predikanten die Christus in al Zijn grootheid en volheid voorstellen. Ik zou je eens willen uitnodigen (je mag het ook uitdagen noemen) de jongerenavonden in Doorn en Twello te bezoeken of eens een keer mee te gaan naar de Levensbronavond in Langbroek. Er gaat een Nieuwe wereld voor je open.

Als je je niet verdiept in een onderwerp, hoe haal je het dan in je hoofd om op dergelijke, waardeloze manier te oordelen over een voorchristelijke religie en over de aanhangers ervan? Ik denk dat het enigszins te maken heeft met het beperkte beeld dat mensen hebben van Go(e)d, althans, dat hoop ik maar.

Ik oordeel niet over deze aanhangers, ik geef mijn mening over deze 'religie' op basis van Gods Woord. Voor-christelijk is niets anders dan on-christelijk. Dat betekent zonder Christus. In de Bijbel lezen we dat die plek het domein is van de slang. Zonder Christus is er geen leven tot in eeuwigheid, maar slechts de eeuwige dood. Waarom zou je voor dat laatste kiezen als je de mogelijkheid hebt om als een koning voor eeuwig te mogen regeren?

Mag ik nu ook nog weten waarom je het nodig acht anderen af te doen als naamchristen terwijl jij klaarblijkelijk de waarheid in pacht hebt?

Allereerst heb ik de waarheid niet in pacht. Ook mijn verstand is verduisterd. Daarom klamp ik mij angstvallig vast aan het Woord dat wel de waarheid in pacht heeft. De Bijbel is een open boek. Daarin wordt gesproken over naamchristenen, die van binnen niets anders zijn dan vol bedrog. Denk maar eens aan Ananias en Safira. Deze mensen leven helaas ook in en buiten de kerk.

Elbert schreef:

Paulus is wel de laatste persoon om zwartgallig te zijn.

Exact. Lees eens die prachtige woorden in Filippenzen 4:4: "Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 nov 2006 20:34

Omega schreef:Gerdien schreef:

Je kan niet ontkennen Omega dat de liefdee van Jezus voor ons maar weinig doorklinkt in de preken in de reformatorische kerken. In de zondagdiensten krijg ik de ellende te horen en op de jongerenavonden de verlossing en liefde. Zo probeer ik er evenwicht in te brengen.

De reformatorische kerken zijn gelukkig breder dan alleen de Ger. Gem. van Zeist ;-) De dominee die je gisteravond in Langbroek hebt gehoord, behoort ook tot de reformatorische kerken. Ik ben er van overtuigd dat je nog nooit zo'n genadevol evangelie hebt gehoord. Dan gaat je hart toch branden van liefde? Zeker zijn er reformatorische predikanten die het evangelie eenzijdig brengen, maar er zijn er oneindig veel meer die ons de Heere Jezus in al Zijn grootheid en glorie voorstellen.

Ik hoor meer dominees dan alleen mijn eigen ds ;)
Die van gisteren was idd niet mis te verstaan. De lezing heeft mij ook verre van koud gelaten. Alleen als ik in kerken kom dan lijtk eht wel of ze daar minder de liefde van jezus preken. lijkt wel of ze preken naar de oren van de kerkenraad. Er komt al jaren een dominee elk jaar bij ons preken die nu met emiritaat is. Sinds hij niet meer onder de verantwoording van een gemeente valt preekt hij veel meer de liefde van God
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 04 nov 2006 20:38

Alleen als ik in kerken kom dan lijtk eht wel of ze daar minder de liefde van jezus preken. lijkt wel of ze preken naar de oren van de kerkenraad. Er komt al jaren een dominee elk jaar bij ons preken die nu met emiritaat is. Sinds hij niet meer onder de verantwoording van een gemeente valt preekt hij veel meer de liefde van God

Mensenvrees. Ds. Herwig benadrukte dat gisteravond nog eens. "Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden."
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 nov 2006 11:22

elbert schreef:@kurtyo: als ik je goed begrijp zie je het huidige leven als het beste wat je kan overkomen. Tenminste, ik zie dat als consequentie van je mensbeeld.

Dat is niet helemaal waar. Het huidige leven is niet het beste wat ons kan overkomen. Ieder mens bewandelt zijn pad, op weg naar het Hogere of op weg naar verlichting/de hemel(?).

Want als God ons moet aanvaarden zoals we zijn, moet Hij ons ook laten wie we zijn, inclusief dood, zonde, ellende enzovoorts.

Dit vind ik een nogal beperkt beeld van Go(e)d als ik heel eerlijk ben. Ik begrijp nog altijd niet goed dat vrijwel alle grote religies de waarheid menen te vertegenwoordigen en daarmee dus de rest van de mensheid 'verdoemen'. Ik geloof werkelijk dat een dergelijk godsbeeld té beperkt is.

In elk geval hoeft Hij er dan niet aan te pas te komen om ons gelukkiger te maken: we zijn immers al maximaal gelukkig?

Nee, geenszins. Maar maximaal geluk is wel het streven, en dan moet je 'geluk' niet zien in de Westerse, kapitalistische betekenis. Dan gaat het om een veel hoger geluk.

Dit is natuurlijk onjuist (daar is bijna iedereen het over eens), maar het moet wel de consequentie zijn van een geluksopvatting, die stelt dat er aan de huidige mens (onszelf) niets veranderd hoeft te worden, om met God in een harmonieuze relatie te leven.

Stop eens even, dát is niet wat ik heb gezegd. Het is juist de bedoeling om te streven naar (innerlijke) verandering/verlichting om in een harmonieuze relatie met jezelf, medemens en Go(e)d te leven. Echter, ik geloof niet in één beperkte - zeer smalle, haast onbegaanbare - weg daartoe. (Al geloof ik dat in dit aardse leven slechts weinigen verlicht raken.)

Maar dat vind ik van mijn kant een uiterst zwartgallige manier om naar onszelf (en God) te kijken, want dat is niets anders dan de constatering dat "this is it" en dat we daar maar blij mee moeten zijn: hooguit 80 jaar leven met misschien een boel ellende en uiteindelijk belanden we in het graf. :|

Zoals jij het hierboven stelt is het ook uiterst zwartgallig, maar dat zijn niet mijn woorden.

De Bijbel vertelt ons juist dat God daar geen genoegen mee neemt. Dat ons huidige menszijn niet het doel is en ook niet het gewenste eindresultaat dat God voor ogen heeft, ondanks onze eigen gekozen wegen.

Correct, en dat is zelfs wat ik ook denk.

Daarom spreekt de Bijbel over een nieuwe mens in scherp contrast met de oude mens.

Daar kan ik absoluut inkomen.

Over dat oude bestaan wordt terecht "zwartgallig" gedaan (als je dat zo wilt noemen), om de verbetering van het nieuwe t.o.v. het oude des te meer uit te laten komen.

Zoals je het hierboven stelt, klinkt het al heel wat aannemelijker. Echter, het is m.i. niet nuttig om op een dergelijke wijze zwartgallig te spreken over je oude staat (en de staat waarin velen nog verkeren). En nogmaals, slechts weinigen zullen die nieuwe mens-vorm al in dit aardse leven bereiken.

De realisatie van de nieuwe mens wordt verkondigd in Jezus Christus, met daarbij de uitnodiging tot het heil in Hem en het begin van gelijkvormigheid aan Hem door de vernieuwende werking van God in ons leven.

Dit vind ik een dubieus gedeelte van de evangeliën. Al geloof ik wel dat Jezus in ieder geval verlicht was en dat wij ook verlicht kunnen raken (gelijkvormig dus).

Daarbij is het wel noodzakelijk dat je je oude bestaan niet als het hoogst haalbare ziet en ook dat het inferieur is aan wat God voor ogen heeft, maar dan kun je dat nieuwe leven wel ontvangen in Hem.

Ik zie mijn 'oude' (huidige) bestaan ook niet als het hoogst haalbare en als suprieur. Ik geloof echter niet dat Go(e)d direct iets voor ogen heeft, ik geloof niet dat hij een 'interventional' God is (als in: een God die direct ingrijpt op aarde en zich direct bezighoudt met de aarde).

Een nieuw leven bovendien, dat eeuwigheidsperspektieven biedt in een volmaakt harmonieuze relatie met God.

Hmhm. Dat klinkt niet helemaal onnemelijk.

Volgens mij verwoord ik nu (zij het op een wat moderne manier ;)) in het kort het Evangelie en ik kan me niet voorstellen dat je zoiets nog maar nauwelijks gehoord hebt.

Uiteraard heb ik het vaker gehoord. ;)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 nov 2006 11:46

Omega schreef:Probleem is dat jij met jouw menselijke gedachten probeert te bevatten hoe God handelt.

Nu, dat valt wel mee. Ik probeer niet per se te bevatten hoe Go(e)d handelt (ik vraag me ook af óf hij wel direct handelt). Ik probeer de diverse godsbeelden van mensen te bevatten - en dus ook de wijze van denken die men God toedicht (want waar jij mij 'beschuldigt' van het gebruiken van mijn verduisterd verstand om Gods werk te bevatten, doen eigenlijk alle gelovigen dat - de bijbelschrijvers incluis - door het creëren van een godsbeeld).

Eigenlijk ga je nog een stap verder. De Bijbel spreekt over ons verduisterd verstand. Met datzelfde verstand wil jij God voorschrijven hoe Hij met ons mensen dient om te gaan.

Nee, ik ga in op denkwijzen van vele gelovigen, denkwijzen betreffende Gods omgang met ons, etc.

Ik ben iedere dag weer verbaasd, nee verbijsterd hoe het mogelijk is dat wij nog leven. Dat deze machtige God het toestaat dat wij Hem iedere dag beledigen en in alle opzichten lasteren. Dat Hij ons niet van deze aardbodem wegdoet met één simpele handbeweging. Weet je waarom dat nog niet gebeurd is? Omdat deze liefdevolle God zo'n eindeloos geduld met ons heeft.

Ik heb een vermoeden, namelijk dat Go(e)d zich niet direct bezighoudt met deze wereld én dat hij zich niet laat beledigen door mensen, daar dit een bepaalde vorm van onmacht zou betekenen, m.i. (En daarmee doe je Go(e)d tekort.)

Dat Hij zelfs Zijn enige Zoon geofferd heeft om jou en mij het eeuwige leven te schenken. Daar hoeven we niets voor te doen. Ja toch, één piepklein dingetje. Ons hart aan Hem te geven. En wie dat doet, moet met verbazing constateren dat Zijn genade oneindig veel groter is dan Zijn straffende hand over onze zonde.

Met deze gedachtegang heb ik moeite.

Met een onwaardig gevoel is niets mis. Vergeleken met deze grote en machtige God zijn wij onwaardig.

Dat geloof ik niet.

Alleen in en door Christus zijn en worden wij waardig en rein. Is dat niet een geweldig vooruitzicht?

Nee, dat vind ik niet. Ik vind het zelfs een beetje beperkt en zelfs gemakkelijk. "Als je maar je hartje geeft, komt alles goed, een makkie joh!" Ik zie meer in een pad van verlichting, kennis en (levens)wijsheid vergaren...

Gelukkig zijn er veel predikanten die Christus in al Zijn grootheid en volheid voorstellen. Ik zou je eens willen uitnodigen (je mag het ook uitdagen noemen) de jongerenavonden in Doorn en Twello te bezoeken of eens een keer mee te gaan naar de Levensbronavond in Langbroek. Er gaat een Nieuwe wereld voor je open.

Denk je nu echt dat ik nog nooit bij dergelijke bijeenkomsten geweest ben? Dat ik mijn mening vorm zonder mezelf ergens in te verdiepen? En nee, het is niet my piece of cake. Sterker nog, ergernis en onbegrip komen bovendrijven. Evenals in vele kerken. (Alleen al om de handelingswijze, tegenstrijdig met de Bijbel.)

Ik oordeel niet over deze aanhangers, ik geef mijn mening over deze 'religie' op basis van Gods Woord.

Je zou Gods Woord ook wat minder selectief kunnen lezen, dan zie je namelijk in de Bijbel zelf staan dat het belangrijk is kritisch te blijven betreffende de Bijbel zelf: vertrouw niet op mensenwerk (en de bijbelboeken zijn geschreven door mensen en de canon is samengesteld door mensen, etc.) En in diezelfde Bijbel staat heel veel over naastenliefde, rentmeesterschap (en dus eerbied voor de natuur): allemaal zaken waar christenen nog heel wat van wiccans zouden kunnen leren. Ook spreekt de Bijbel zich duidelijk uit over oordelen. Dat wil m.i. ook zeggen dat het niet aan mensen is om te oordelen over religies. De autoritaire handelingswijze van veel gelovigen stuit menigeen tegen de borst, een leerpuntje wellicht?

Voor-christelijk is niets anders dan on-christelijk. Dat betekent zonder Christus.

En hoe zit het dan met het volk van God, de joden? Die leven ook zonder Christus.

In de Bijbel lezen we dat die plek het domein is van de slang.

Dat betwijfel ik, en dan nog vind ik het vrij beperkt.

Zonder Christus is er geen leven tot in eeuwigheid, maar slechts de eeuwige dood.

Dat is dan vrij vervelend voor de joden en voor de mensen die leefden voor Christus. Goed, wellicht is het voor de mensen die leefden voor Christus anders, maar in het geval van de joden is er geen enkele verzachtende omstandigheid. Allemaal verloren - tenzij het Messias-beleidende joden zijn natuurlijk, maar dan zijn ze geen jood meer, hooguit nog (christelijk) Jood.

Waarom zou je voor dat laatste kiezen als je de mogelijkheid hebt om als een koning voor eeuwig te mogen regeren?

Krijgen wij dan de mogelijkheid om te regeren - is het die machtsbelustigheid die mensen aanspreekt om christen te worden? Nog altijd de oude idee van 'gelijk worden aan God'? En waarom je er niet voor zou kiezen? Wellicht omdat er mensen zijn die er niet in geloven. (En ikzelf weet nog niet precies waar ik sta...)

Allereerst heb ik de waarheid niet in pacht. Ook mijn verstand is verduisterd. Daarom klamp ik mij angstvallig vast aan het Woord dat wel de waarheid in pacht heeft.

Dat betwijfel ik ten zeerste. (Zelfs de Bijbel zelf is hier onduidelijk over.)

De Bijbel is een open boek. Daarin wordt gesproken over naamchristenen, die van binnen niets anders zijn dan vol bedrog.

De Bijbel is geen open boek. Maar wellicht staat het erin, dan nog: wie bepaald wie er een naamchristen is, anders dan God? (Ik geloof helemaal niet in het begrip e.d., maar ik redeneer vanuit de Bijbel.)

Exact. Lees eens die prachtige woorden in Filippenzen 4:4: "Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u."

Die tekst is mij bekend. Maar desalniettemin vind ik Paulus' mensbeeld - en ook zijn persoon - zwartgallig.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 nov 2006 12:08

Omega schreef:Aragorn schreef:

Wil jij nu beweren dat men binnen de refoscene zo enorm veel verschillende dingen verkondigt dat het horen van 10 dominee's niet eens een redelijk beeld geeft van de scene als geheel?
Dat geeft toch te denken over die drie forumulieren van enigheid..

Wel, het is toch niet zo moeilijk om te geloven dat je van nog geen 1 procent van de wereldbevolking geen goede samenvatting kunt geven, ondanks dat de meesten twee armen, twee benen en een hoofd hebben.

Mwah, als een alien 64,5 miljoen mensen zou zien en deze ook nog eens van verschillende werelddelen zouden komen geloof ik dat hij heel wat kan zeggen het verschijnsel mens. Maargoed, dit is natuurlijk een niet al te zinnig zijpaadje dus ik ben al weg. :P

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 06 nov 2006 14:34

L'être extraterrestre schreef:Ik denk dan meer aan 1700 leden.
Hoe kun je in vredesnaam nog gemeente zijn in een kerk met meer dan 1700 man?

Terug naar “Archief”