Schisma in de gereformeerde gezindte...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 06 apr 2003 21:47

Klaas schreef:Voor alle duidelijkheid: ik ben het dus niet eens met de leer die ik omschreef. Ik beschrijf alleen de situatie (zoals die volgens mij bestaat).

Klaas
Weet ik, maar ik wilde ook graag een duit in het zakje doen.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2003 16:17

Hijwel, ik denk ook niet dat mijn verhaal erg voor jouw opgaat. Ik bedoel, ik zie je hier steeds aardig 'normaal' reageren zegmaar. Hmm, nu is ieder ander dus abnormaal geworden. Maar jij bent niet zo'n overdreven zoeker naar bekering volgens mij.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 apr 2003 16:23

Ik vind de gedachte die jij hebt over de refomotrische kerken: Het eeuwig wachten tot God jou genade schenkt niet terecht. Het net zo lang smeken aan zijn voeten tot hij jou genade geeft vindt ik meer geplaatst.
de mens probeert God over te halen om hem genadig te zijn..... :?:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 apr 2003 16:27

joris schreef:Hijwel, ik denk ook niet dat mijn verhaal erg voor jouw opgaat. Ik bedoel, ik zie je hier steeds aardig 'normaal' reageren zegmaar. Hmm, nu is ieder ander dus abnormaal geworden. Maar jij bent niet zo'n overdreven zoeker naar bekering volgens mij.

Pardon? Overdreven op zoek naar bekering? Dat kan volgens mij niet... Iedereen die gelooft dat hij/zij nog niet bekeert is, moet "overdreven" op zoek naar bekering. Maar zoek die bekering bij God in het gebed en in de Schrift en niet bij mensen die je van de kansel vertellen dat je het niet verdient, want niemand verdient het. En als God je bekering geeft, laat je dan niet aanvallen door de satan die je ingeeft dat het een ingebeelde bekering is. Welke satan heeft er baat bij dat een mens in leer en leven bekeert is en daarin zich op God betrouwt? Het is juist de satan die graag wil dat je gelooft dat je "te zondig" bent voor Christus en dat God je niet wil hebben als zijn zoon.

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2003 16:56

sorry, kaw en de rest, fout woordje.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 apr 2003 17:00

Het geeft niet. Ik maak ook zat fouten en ik denk ook nog dat ik alles beter weet. Geen ideale combinatie...

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2003 18:56

joris schreef:Hijwel, ik denk ook niet dat mijn verhaal erg voor jouw opgaat. Ik bedoel, ik zie je hier steeds aardig 'normaal' reageren zegmaar. Hmm, nu is ieder ander dus abnormaal geworden. Maar jij bent niet zo'n overdreven zoeker naar bekering volgens mij.

Sorry hoor maar ik probeer echt normaal te reageeren.
Maar naar jou opmerkingen over de refomatorische kerken kon ik mijn emoties waarschijnlijk niet helmaal voor me houden.
Maar jou opmerkingen: God houdt niet van zonde maar volgens jullie ook niet van zondaars.
Jij mag mij wijzen op mij apnormale gedrag maar mag ik jou dan ook wijzen op het te snel oordelen over kerken of personen.

Maar ik ben er van overtuigt dat er genoeg mensen in onze diep ingebakken in de gereformeerde en reformatorische kerk zijn die van God genade hebben ontvangen en voor eeuwig bij hem zullen zijn.

Maar jij bent niet zo'n overdreven zoeker naar bekering volgens mij.

Nee dat ben ik niet, ik heb nog niet genoeg gezocht, maar ik zoek hem, net zo lang tot dat ik hem vinden zal.

Dus ik zal voortaan wat socialer gedrag tonen maar zou jij dan ook niet te snel willen oordelen. Ik veroordeel jou kerk toch ook niet.

(sorry :oops: )
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 apr 2003 18:58

PS: hoe grijp je die genade? Joris?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2003 19:05

hijwel schreef:
TheKeimpe schreef:Hoi allemaal,
het is een boeiende discussie, maar nog niet helemaal over het punt wat ik bedoelde...
Mijn punt was vooral: we geloven wel dat we naar de hel gaan, maar niet dat we door Gods genade naar de hemel kunnen. Waarom geloven we wel de ene helft van de Bijbel, en niet de andere helft?

maar niet dat we door Gods genade naar de hemel kunnen
In welke kerk wordt dat geleerd TheKeimpe?

Dat wordt niet geleerd, maar dat is wel wat mensen er van maken.

Uit de bovenstaande discussie komen best een aantal aardige punten naar voren, die voor mij een ander licht op de zaak werpen.
Ik proef een beetje de constatering dat mensen die zeggen wel in de hel te geloven, maar daar niets mee doen, dat eigenlijk niet geloven.
Anders gezegd, mensen die toestemmen wat er in de Bijbel staat, het Woord dus horen, maar er niets mee doen, geloven er eigenlijk geen bal van.

Als deze gevolgtrekking juist is, dan stel ik dat:
Een historisch geloof (voor de niet-refo's: dit is een term voor mensen die wel toestemmen dat de Bijbel waar is, maar niet persoonlijk in Jezus Christus geloven, of daarnaar zoeken...) is helemaal geen geloof, maar de diepste vorm van ongeloof.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 apr 2003 19:16

TheKeimpe schreef:Als deze gevolgtrekking juist is, dan stel ik dat:
Een historisch geloof (voor de niet-refo's: dit is een term voor mensen die wel toestemmen dat de Bijbel waar is, maar niet persoonlijk in Jezus Christus geloven, of daarnaar zoeken...) is helemaal geen geloof, maar de diepste vorm van ongeloof.

Inderdaad! Daarom vraagt God ook alleen maar geloof van ons. Alleen door geloof kunnen we behouden worden. Historisch geloof is eigenlijk een foute uitdrukking. Ongeloof is een betere benadering.

Ik zie (sorry dat ik hier weer over begin) de verbondsleer van de ger. gem. ook als kleingelovigheid. Heeft God mij werkelijk appart gezet in de doop? Zijn die (doops)beloften werkelijk ook voor mij? Staat de Vader werkelijk elke voor me op de uitkijk? (Verhaal van de verloren zoon)

Pas als je ontdekt dat het ook voor jou is en vol ontroering voor eeuwig door je knieen gaat, ben je bekeert, maar zie je dan niet dat God al je hele leven (in Zijn Woord en in de preken) het aanbood? Zie je dan ook dat God alleen maar een kinderlijk geloof en vertrouwen van ons vraagt in Zijn Heilige Werk?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 apr 2003 19:19

Ik zie (sorry dat ik hier weer over begin) de verbondsleer van de ger. gem. ook als kleingelovigheid. Heeft God mij werkelijk appart gezet in de doop? Zijn die (doops)beloften werkelijk ook voor mij? Staat de Vader werkelijk elke voor me op de uitkijk? (Verhaal van de verloren zoon)

Pas als je ontdekt dat het ook voor jou is en vol ontroering voor eeuwig door je knieen gaat, ben je bekeert, maar zie je dan niet dat God al je hele leven (in Zijn Woord en in de preken) het aanbood? Zie je dan ook dat God alleen maar een kinderlijk geloof en vertrouwen van ons vraagt in Zijn Heilige Werk?

Ik volg je niet helemaal, kan je uitleggen hoe je tot deze woorden komt, dan begrijp ik wellicht beter wat je nu precies bedoelt.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 apr 2003 19:49

De ger.gem. heeft als verbondsvisie dat je als kind gedoopt hoort te worden, maar dat het verbond met als zijn beloften pas gaan gelden als je bekeert ben.

Ik geloof dat God aan iedere gedoopte Zijn verbondsbelofte wil geven. Het is aan de gedoopte om dit aan te nemen. Ik bedoel daarmee niet dat ik zelfbekering verkondig, maar wel een door God bewerkte wil en geloof om dit aan te nemen. Je ziet dat ik fundamenteel op een hele andere frequentie denk als ger.gemmers. Ik hoop dat dit ooit tot elkaar groeit.

Lees alsjeblieft eerst voordat je dit laatste veroordeelt met wat je van de dominee hebt geleert, het doopsformulier door. Daarin wordt heel sterk Gods verbond en Zijn beloften aan het gedoopte kind aangeboden. Daarin zit ook het werkelijke wonder van God's vrije Genade. Alleen is het zo dat dit sinds een paar eeuw naar achteren verschoven is in de ger. gem. en omdat dat al een paar eeuw zo is wordt het nu als waarheid gezien.

(Als ik iemands geloof aanvecht: Bid dan dat God de waarheid wil laten overwinnen. Daar zijn we allemaal bij gebaat.)

joris

Berichtdoor joris » 07 apr 2003 23:35

hoe grijp je die genade, vroeg Hijwel.

Overigens, Hijwel, ik gaf je een klein compliment je hoor, geen kritiek!

In de bijbel is het zo duidelijk dat God van zondaars houdt, dat Hij voor ieder gestorven is die Hem in geloof wil aannemen als zijn verlosser. Zijn genade is niet iets wat je kan pakken en kan opbergen. zijn genade is een eigenschap: Hij is een genadig God. Net zoiets als: hij is een aardig mens.

Bekeert u en laat u dopen! lEes anders eens het boek handelingen eens door, het enige boek in het NT waarin verslag wordt gedaan van dingen die 'life' gebeuren. Wat er voor nodig was om die 3000 man van hun zonden te overtuigen. Dat is eigenlijk wat er gebeurd, mensen raken niet overtuigt van Gods grootheid en genade, maar van hun eigen zonde. En als je dat door hebt zie je de God als de enige logische weg om naar toe te vluchten. En dan staat Hij met zijn open armen op je te wachten!

ik lees hierboven dat het verbond ook belangrijk is in de moeilijkheid: is het echt voor mij. Probeer de doop eens los te zien van het verbond, dat biedt ongelooflijke perspectieven. Lees in Handelingen 2 eens het in het doopformulier geciteerde vers: want voor u is de belofte en voor allen die verre zijn. Dit vers gaat niet over het verbond met Abraham, maar over de belofte van de Heilige Geest. Echt waar? echt waar, lees het maar eens in de context.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 06:41

surfer schreef:
Ik vind de gedachte die jij hebt over de refomotrische kerken: Het eeuwig wachten tot God jou genade schenkt niet terecht. Het net zo lang smeken aan zijn voeten tot hij jou genade geeft vindt ik meer geplaatst.
de mens probeert God over te halen om hem genadig te zijn..... :?:

waarom over te halen? hij wil er om gevraagt worden. God is een genadig God als jij oprecht vraagt om vergeving van jou zonden zal hij dat zeker geven.

joris

Berichtdoor joris » 09 apr 2003 16:15

gefeliciteerd, Hijwel. Je hebt Hem gevonden!

Terug naar “Archief”