Hero schreef:Petra777 schreef:hoe kan een gave van God imperfect zijn?
@Petra ... misverstand > mijn geloofsgenoten vonden dat ik er zogezegd : niets van terecht bracht ... doch ze hadden ONgelijk — want : je moet het vergelijken met de kindertekening danwel knutsel van de zondagschool, waarbij het evenzo niet_gaat om de perfectie, maar om de INTENTIE waarmee het kind z'n creativiteit loslaat op het verhaal uit de kinderbijbel ....
Petra777 schreef:Bedoel je te zeggen dat je voor je andere gaven kunt ontvangen eerst in tongen moet kunnen spreken?
Hero: Tenminste ??... moet hebben geprobeerd te spreken, waarbij het alweer niet om de perfectie gaat, maar om de INTENTIE waarmee !!! — bedenk, dat wanneer je hoog bezoek krijgt, je ook je interieur eerst effe op orde brengt — vergelijk dan maar de tongengave met de interieur verzorgster, die ervoor zorgt dat die hogere gaven bij jou hun intrek kunnen nemen & behouden ...
Petra: Ik zou graag willen weten waar je het vandaan haalt dat in tongen spreken een interieur verzorgster is, dus het huishouden in mijn geest doet, om ervoor te zorgen dat ik de hogere gaven kan krijgen. Bij mijn weten heeft de Heilige Geest dat allang gedaan, zonder mij in tongen te laten spreken. En wat zijn dan die hogere gaven volgens jou?
Zelf heb ik een andere visie op de gave van het spreken in tongen dan jij. Ik zie het als gewoon een gave die je kunt krijgen; zie 1 Cor. 12 : 8-11:
Want aan de een wordt door de Geeest gegeven met wijsheid te spreken, en aan de ander met kennis te spreken krachtens dezelfde Geest; aan de een geloof door dezelfde Geest en aan de ander gaven van genezingen door die ene Geest; aan de een werking van krachten, aan de ander profetie; aan de een het onderscheiden van geesten, en aan de ander allerlei tongen, en aan weer een ander vertolking van tongen. doch dit alles werkt één en dezelfde Geest, die een ieder in het bijzonder toedeelt gelijk Hij wil.
Dit duidt er voor mij op dat alle gaven gelijk zijn.
Als je verder leest zie je dat het ook nodig is dat ieder andere gaven heeft, zodat we elkaar tot hand en voet kunnen zijn. Net voor vers 31 staat dan de retorissche vraag: Spreken allen dan in tongen?
En verder lezend in, bij ons hofdstuk dertien, maar bij Paulus natuurlijk gewoon het vervolg van zijn brief, kom je erachter wat de hoogste gaven zijn: ten eerste De Liefde, want profetien zullen afgedaan hebben en tongen zullen verstommen. Wat overblijft is de liefde.
Vers 13: Zo blijven dan geloof, hoop en liefde, maar de meest van deze is de liefde.