Postbankreclame gaat te ver?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 06 mei 2006 13:50

tukker schreef:
Marnix schreef:Tuurlijk is het ten behoeve van de Postbank. Die proberen op een creatieve en originele manier mensen aan te spreken... dat gebeurt in de reclamewereld altijd... je moet weer iets nieuws verzinnen waardoor mensen weer aangesproken worden door de reclame.

Wat de bedoeling van de priester is weet ik niet :)

Mag de originaliteit ten koste gaan van het christelijk geloof of welke religie dan ook. Ik heb niets tegen humor (mits op de juiste wijze bedoeld). Zelf ben ik groot fan van Rob Favier en houd ik van woordspelingen. Dit vind ik reclame 'over de ruggen van christenen'

Jeps, maar ik heb een héle gladde rug 8)

Overigens vind ik de reclame wel grappig :)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2006 16:08

tukker schreef:
Marnix schreef:Tuurlijk is het ten behoeve van de Postbank. Die proberen op een creatieve en originele manier mensen aan te spreken... dat gebeurt in de reclamewereld altijd... je moet weer iets nieuws verzinnen waardoor mensen weer aangesproken worden door de reclame.

Mag de originaliteit ten koste gaan van het christelijk geloof of welke religie dan ook. Ik heb niets tegen humor (mits op de juiste wijze bedoeld). Zelf ben ik groot fan van Rob Favier en houd ik van woordspelingen. Dit vind ik reclame 'over de ruggen van christenen'

Is dat hier dan het geval? Er wordt een soort grapje over gemaakt, echter het "je gelooft het echt he.... ja" erbij is tegelijkertijd een relativering van de grap, waarbij wordt aangegeven dat er misschien wel teveel waarheid in de reclame zit om je aan de grappige ondertoon te ergeren.

En nog een relativering:

11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.

Waar maken we ons als christenen nou druk om.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 06 mei 2006 17:35

Marnix schreef:
tukker schreef:

Is dat hier dan het geval? Er wordt een soort grapje over gemaakt, echter het "je gelooft het echt he.... ja" erbij is tegelijkertijd een relativering van de grap, waarbij wordt aangegeven dat er misschien wel teveel waarheid in de reclame zit om je aan de grappige ondertoon te ergeren.

En nog een relativering:

11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.

Waar maken we ons als christenen nou druk om.

Die bijbeltekst is niet echt van toepassing vind ik, het gaat immers om een christen die vrijwillig meewerkt aan een spotje( :mrgreen: ) op TV, waarvan je je kan afvragen of je dat op deze manier moet doen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2006 10:32

Tja... toch wordt er via de reclame ook wel een boodschap verspreid... Deze christen heeft wel in de reclame gekregen dat Hij echt gelooft in God en het fantastische eeuwige leven dat Hij gaat geven. Dat hier dan het minder serieuze stuk over minder rente voor katholieken bij zit vind ik niet zo'n probleem. Er zit volgens mij niets spottends in, hooguit een beetje katholieke zelfspot.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Sabra
Kolonel
Kolonel

Re: Postbankreclame gaat te ver?!

Berichtdoor Sabra » 10 mei 2006 17:23

tukker schreef:hallo allemaal,

Ik ben benieuwd wat jullie van de postbankreclame vinden met de priester en Mulder in Rome met zinnen als "Geloof het of niet ..... , katholieken (gelovigen) kunnen toe met een lagere rente omdat ze denken in eeuwigheid" en dergelijke. Persoonlijk vind ik dit te ver gaan. Zulke reclame zou verboden moeten worden. Wat vinden jullie?

Bodar is geen priester.

Daarnaast vind ik het een uitstekende reclame. Zo wordt nog eens op een andere manier het geloof onder de aandacht van de mensen gebracht.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 10 mei 2006 21:09

Hoezo is Bodar geen priester? Hij moet gewijd zijn, anders kon hij volgens mij nooit plebaan in Den Bosch zijn geweest, om van het boordje nog maar te zwjgen.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 10 mei 2006 21:25

Even gecheckt op de officiële website van Bodar:

[...]

Diakenwijding in Amsterdam: 17 V 1992
Incardinatie in bisdom Haarlem
Priesterwijding in Haarlem: 26 IX 1992
Oblatuur Benedictijner Abdij Vaals

[...]

assistentie De Krijtberg Amsterdam: 1992-1996
assistentie Chr' Geboorte Amsterdam: 1996-1998
lidmaatschap Priesterraad Haarlem: 1997-1998
plebaan Sint Jan ’s-Hertogenbosch: 2003

[...]

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 16 mei 2006 12:24

Rainbowgirl schreef:Bodar is een tof mens en oprecht gelovige. Wel in een ander jasje, maar wanneer ik hoor hoe hij leeft, dan kan ik me soms schamen.
Hij was pas bij ons op school en daar vertelde hij over deze reclame dat hij in eerste instantie geweigerd had om mee te werken. De Postbank had bovendien het voorstel dat gelovigen meer rente moesten krijgen. Hij heeft er nog eens over nagedacht en zag het als een speelse manier om het evangelie te verkondigen en met de voorwaarde dat het moest worden dat gelovigen minder rente zouden moeten krijgen, omdat ze dankzij God het eeuwige leven krijgen, is hij er toch op ingegaan. En nee, hij gaat niet maandelijks meedoen in reclamespotjes.

Misschien had ik er met een fronsend gelaat naar gekeken wanneer ik het verhaal erachter niet kende. ;) Het is het de Postbank zelf natuurlijk om de Postbank te doen.

Vooral dat 'je gelooft het écht he?', vind ik mooi.

Iets soortgelijks stond ook in de Visie (omroepblad van de EO), in een kort interviewtje met Antoine Bodar. Ook ik wist eerst niet wat ik ervan moest vinden, maar vind de reclame nu ijzersterk: "Op de jongste dag zullen we meer rente krijgen dan ongelovigen op de aarde ooit zullen ontvangen" komt wel redelijk dichtbij de woorden van Jezus, "verzamel uw schatten niet op aarde waar mot of roest ze verteert, maar verzamel uw schatten in de hemel waar geen dief ze zal stelen".
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Terug naar “Archief”