Gods Stem

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 24 feb 2006 09:02

Serenity schreef:wat zegt hij dan volgens jij in een onweersbui en waarom is het niet "gewoon" een natuurverschijnsel maar specifiek Gods stem?

je goochelt met abstracte dingen terwijl je weet dat je eigenlijk als het er op aan komt onzin uitkraamt met symbolische uitspraken als "ook tijdens een onweersbui".

God maakt zich bekend door Zijn woord en schepping. Volgens mij vallen alle natuurverschijnselen onder de schepping. God zegt niet iets specifieks zodra er een onweersbui overkomt. Het laat ons wel weer zien hoe bijzonder Zijn schepping is. Sta is stil bij Gods hand in de natuur.
Wij mensen willen onderhand alles regelen maar dat kunnen we niet. God heeft nog steeeds het weer in handen en niet de mensen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 feb 2006 09:16

God heeft toch 'alles' in handen, ik vind het altijd raar om God te plaatsen als een almachtige weerman omdat wij het weer niet kunnen temmen (wel verklaren) of als almachtige weddingplanner omdat God mensen bij elkaar brengt (schijnbaar). Ik zie God niet direct als iets wat alles wat wij zien gebeuren doet, er gebeuren dingen 'gewoon' omdat ze doen wat eerder in de gang is gezet, een soort oorzaak/gevolg, en ja er zijn dingen die God inderdaad doet.

Toch zeggen wij hier dus algemeen dat onweer een natuurverschijnsel is en dat je daar God in kunt zien (naar mijn idee is dat juist) terwijl de Bijbel spreekt over het onweer alsof het God stem is zoals wij ook een stem hebben, naar mijn idee is dat ook iets cultureels en moet je dat in die cultuur laten, ik zou mijn kind later ook nooit 'wijsmaken' dat onweer de stem van God is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Riska

Berichtdoor Riska » 24 feb 2006 09:25

Er is een heeel oud mopje uit de jaren vijftig of zo.
Peter Marshall - van hem zijn er boeken verschenen - vertelt dat hij als klein jongetje naar zijn kamer gestuurd wordt omdat hij pruimen heeft gepikt.
Hij heeft geleerd dat God in de donder spreekt en dan Zijn boosheid uit.
Is hij op zijn kamer en begint het toch te onweren...
Zegt Peter: "Nou, nou God en dat voor die paar pruimen".
(Uit: "Morgen zie ik je weer van Peter Marshall")

Het geeft wel aan hoe wij moeten oppassen dat we door bepaalde voorstellingen te maken, kinderen opzadelen met eenbeeld van God waarvoor het alleen maar doodsbenauwd is/wordt.

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 24 feb 2006 10:28

Het geeft wel aan hoe wij moeten oppassen dat we door bepaalde voorstellingen te maken, kinderen opzadelen met eenbeeld van God waarvoor het alleen maar doodsbenauwd is/wordt.

hier zit inderdaad het gevaar in. Wat zeg je tegen de kinderen.
Zo krijgen ze misschien een heel vertekend beeld wie God is.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 feb 2006 15:35

Het is denk ik erg gevaarlijk om op zo'n manier iets op 'elke keer' toe te passen. Er zijn inderdaad voorbeelden uit de bijbel waarin God de ene keer wél en de andere keer níet door de donder spreekt. Zo heeft het begrip 'huis' in het oude testament ook een andere betekenis dan in het nieuwe testament. In zo'n geval zul je dingen toch in een context moeten lezen. Zomaar losse stukjes plukken en dan zeggen 'God spreekt door de donder' is niet ok denk ik.
Vergelijk het met een lied: de ene keer kun je een lied/psalm zingen gewoon omdat het gezongen wordt. Een andere keer zing je een lied en kan het je enorm raken, ook al was het die 30 keer daarvoor niet zo. Het kan dus verschillen denk ik...
Maar het is altijd moeilijk. Je kan zeggen dat God die eerste 30 keer ook sprak en je zelf niet gehoord hebt. (om even bij dat voorbeeld te blijven)
Er is ook het gevaar dat je God in dingen gaat zien waarvan je het niet met zekerheid kunt zeggen.
Biddend leven is daarom ook erg belangrijk. Gisteren zei iemand nog: een biddende houding, open om te ontvangen.
Ook al schept het misschien niet altijd duidelijkheid, het kan ook een diepe rust geven.
(en nee, ik kan ook niet slapen als ik eenmaal wakker ben van onweer ;))
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2006 12:33

Even de mooie psalm die de aanleiding voor deze discussie is als "Intermission:"

Gods majesteit in het onweer

1. Geef de HEERE, machtige vorsten, geef de HEERE eer en sterkte.

2 Geef de HEERE de eer van Zijn Naam, aanbid de HEERE in Zijn heerlijk heiligdom.

3 De stem van de HEERE klinkt over de wateren, de God der ere dondert; de HEERE is op de onmetelijke wateren.

4 De stem van de HEERE is vol kracht, de stem van de HEERE is vol heerlijkheid.

5 De stem van de HEERE breekt de ceders, ja, de HEERE verbreekt de ceders van de Libanon.

6 Hij doet de Libanon huppelen als een kalf en de Sirjon als een jonge os.

7 De stem van de HEERE hakt vurige vlammen uit de wolken.

8 De stem van de HEERE doet de woestijn beven, de HEERE doet de woestijn Kades beven.

9 De stem van de HEERE doet de hinden jongen werpen en ontbladert de bossen; maar in Zijn tempel zegt eenieder: Hem zij de eer!

10 De HEERE zetelt boven de watervloed, ja, de HEERE zetelt als cKoning in eeuwigheid.

11 De HEERE zal Zijn volk sterkte geven, de HEERE zal Zijn volk zegenen met vrede.[/i]

(vertaling is Herziene Statenvertaling)

Tja, wat het onderwerp betreft, het blijft lastig... Ik denk wel eens: Toen hadden ze geen verklaring voor onweer dus werd het als iets goddelijks, iets mystieks gezien (net zoals de germanen bijvoorbeeld Donar in de germaans/noorse mythologie). Op zich is de donder (nu) een natuurlijk verschijnsel.... maar ja, we zien wel vaker dat God door de natuur heen spreekt, vanuit een storm, door de donder etc. God heeft dat alles geschapen en gebruikt het soms ook.... en Hij heeft het gemaakt, alleen daaruit blijkt al Gods majesteit, als het onweert, stormt, stortregent... maar ook als de zon schijnt :)

(zie ook begin Psalm 19)

Zeggen dat onweer altijd Gods stem is klopt dan dus niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 feb 2006 17:30

Tja, wat het onderwerp betreft, het blijft lastig... Ik denk wel eens: Toen hadden ze geen verklaring voor onweer dus werd het als iets goddelijks, iets mystieks gezien (net zoals de germanen bijvoorbeeld Donar in de germaans/noorse mythologie). Op zich is de donder (nu) een natuurlijk verschijnsel.... maar ja, we zien wel vaker dat God door de natuur heen spreekt, vanuit een storm, door de donder etc. God heeft dat alles geschapen en gebruikt het soms ook.... en Hij heeft het gemaakt, alleen daaruit blijkt al Gods majesteit, als het onweert, stormt, stortregent... maar ook als de zon schijnt
Klopt! Net als de platte aarde, het weer en bijvoorbeeld de schepping.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 feb 2006 11:34

Of het helemaal vergelijkbaar is weet ik niet, maar je ziet wel dat de bijbel soms gewoon de wetenschap volgt. Dat de aarde in de bijbel als plat wordt beschreven bijvoorbeeld, terwijl we inmiddels doorhebben dat de aarde rond is...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 feb 2006 16:53

Onweer vind ik persoonlijk iets moois om van te genieten, en ga dan ook rustig met jas aan (hangt van seizoen af) en drinken erbij op me balkon zitten, en de hele tijd maar de lucht tot in de wijde omtrek bekijken.

Daarnaast denk ik dat zoals de bijbelteksten ook al aangeven je ook heel goed Gods stem mag zien in het onweer, het is tenslotte een bijzonder en best wel luidruchtig soort natuurgeweld, en het zet de wetenschap nog steeds voor bepaalde vraagtekens, van hoeveel energie er nu precies in zo'n flits kan zitten.
Ja als er mooie voorbeelden zijn van Gods almacht, dan zijn het wel dit soort sprekende vormen van natuurgeweld, waar we ons als mensen weer klein en nietig bij gaan voelen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Terug naar “Archief”