Mariamagdalena

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 22 jun 2005 18:14

elbert schreef:Nu in mijn hoedanigheid als moderator: het spelen van de advocaat van de duivel doen jullie maar buiten dit forum of nog liever helemaal niet. Het is offtopic. Bovendien is de term Heer der Schepping aan God voorbehouden en niet aan schepselen, ongeacht of ze nou man of vrouw zijn. Denk daarom om het taalgebruik. Volgende posts in die trant worden daarom ook verwijderd.
We gaan hier verder met discussieren over Maria Magdalena.
Dus:
Het is jammer dat Maria Magdalena in onze traditie zozeer geidentificeerd is als degene die haar sterke lustgevoelens wist te onderdrukken en vanwege de vijandige houding ten aanzien van sexualiteit in de geschiedenis van het christendom tot supermaagd is gebombardeerd.
Dit heb ik nog nooit gehoord. En dus nog nooit deze "foute" kijk op MM gehad.

MM is een hele mooie naam en geeft ook aan dat vrouwen 100% meetellen in de Chr. kerk (of: zouden moeten meetelleen, afhankelijk van hoe je vindt dat Chr. kerk er tov. vrouwen voor staat).

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jun 2005 18:26

Nathanael schreef:Quote:
Het is jammer dat Maria Magdalena in onze traditie zozeer geidentificeerd is als degene die haar sterke lustgevoelens wist te onderdrukken en vanwege de vijandige houding ten aanzien van sexualiteit in de geschiedenis van het christendom tot supermaagd is gebombardeerd.
Dit heb ik nog nooit gehoord. En dus nog nooit deze "foute" kijk op MM gehad.

Dit is typisch een verhaal van Marianne Fredericksson.
Ik heb er ook nooit van gehoord dat ze een 'supermaagd' was... integendeel, meestal wordt ze ge- en veroordeeld als prostitué.
Maar ik denk dat ze noch het een, noch het ander was. Gewoon een gelovige vrouw die Jezus volgde...

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 22 jun 2005 18:28

Riska schreef:
Elbert schreef:......bijvoorbeeld dat de vrouwen een belangrijkere plaats in het evangelie zouden willen hebben, dan er eenvoudigweg staat. Naijver, die overigens nog eens misplaatst is ook als je het mij vraagt.
Onbevooroordeeld zijn ze dus meestal niet en daarom tamelijk verdacht.

Naijver? Verdacht? Mag ik - als vrouw - misschien inbrengen dat op grond van de Bijbel mannen 'macht' naar zich hebben toegetrokken en dat vrouwen daaronder hebben geleden en nog steeds lijden? Dat ze in feite geen kant op kunnen, immers: de vrouw hoort te zwijgen in de gemeente"? Dat het een vorm zou kúnnen zijn van het wegpoetsen van talenten die een vrouw zou kúnnen hebben?
Ik heb het niet over 'complottheorieën', maar gewoon over wat daadwerkelijk gebeurt.
Ik zal hiermee wel tegen het zere been schoppen, maar zoals ik al zei, ik ben allergisch voor onrecht en ik ervaar de wijze waarop de 'heren der schepping' de bijbel interpreteren vaak als puur onrecht naar de vrouw toe.

Er zijn twee mogelijkheden:

(1) Riska heeft gelijk en de mannen hebben te veelmacht onterecht naar zich toe getrokken. Deze onterechte daad verklaart ook waarom de vrouw is/lijkt "weggepoetst".

(2) Riska heeft geen gelijk: de mannen hebben NIET te veelmacht onterecht naar zich toe getrokken. De verhouding is terecht en dat is waarom de vrouw is/lijkt "weggepoetst".

In beide gevallen is het resultaat hetzelfde en dus kan het niet als argument dienen.

Overigens vraag ik me af of de vrouw is "weggepoetst"; (ja, ik weet dat sommige mensen heel fout met de verschillen tussen man en vrouw zijn omgegaan en de (sterkere) naar alle waarschijnlijkheid het vaakst ten guntste van zijn eigen voordeel).

Dus: bewijs dat het well of niet terecht is. Lever bewijs voor wat de terechte behandeling van de man - van de vrouw is.

Voorzetje: als je van de evolutie theorie uitgaat, dan gedt het recht van de sterkste - overleven dus! De soort die overleeft kan zich voorplanten. Intern binnen een soort concureren de beiden geslachten en soortgenoten elkaar ook, zelfs als ze erlkaar nodig hebben om de soort in stand te houden, om tot een maximale groei te komen. Deze theorie hang ik dus lekker niet aan.

PS: laat even weten van welke vooronderstellingen je bij jouw theorie uitgaat.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 23 jun 2005 08:56

Nee, ik heb ook nooit gehoord dat ze een supermaagd was, integendeel, ik dacht eerder een hoertje, die tot bekering is gekomen, toen ze Jezus ontmoette, en een volgeling van Hem geworden is.
Ikzelf ben dan wel geen hoertje geweest, maar heb toch veel gedaan wat God verboden heeft, en ben later een liefdesrelatie met de Here Jezus aangegaan, waardoor mijn leven verandere.
Daarom die nickname.
En ik schreef een vriendin van Jezus en iemand schreef, neen, geen vriendin, maar een volgeling.
Maar volgens mij waren al zijn volgelingen destijds zijn beste vrienden, en behoorde zij wel degelijk tot zijn vrienden.

Zo duidelijk toen Jezus aan het kruis stierf, toen stonden er bij het kruis, Zijn moeder, de zuster van Zijn moeder, Maria de vrouw van Klopas en Mariamagdalena Dat schrijft Johannes in Johannes 19,23-27

Dus, Mariamagdalena zal ook wel een band met Maria hebben gehad.
Maar het wonderlijke vind ik, dat hierboven beschreven staat, dat er dus 4 vrouwen stonden, en een leerling.

Toen:
Johannes 20,1
Okee, vervolgens rende MM naar Simon Petrus en naar de andere door Jezus' beminde leerlingen en zei tot hen: "Ze hebben de Heer uit het graf weggenomen en wij weten niet waar ze Hem hebben weggelegd. Daarop ging Pertus en de andere leerlingen op weg naar het graf.
etc.
en dan krijg je Johannes20,11-18.
Dat vind ik helemaal zo'n wondermooi stukje.
Dus:
Hij verscheen het eerste aan een huilende Mariamagdalena en Hij troostte haar vergezeld van 2 engelen...........
Ze zag Hem eerst niet en dacht dat het de tuinman was.........
Toen keerde zij zich om, en zag Hem en riep: Rabboeni- wat leraar betekent.
En Jezus sprak: houd mij niet vast want ik ben nog niet opgestegen naar mijn Vader, maar ga naar mijn broeders en zeg hun...............
etc.

Vandaar..... wel speciaal, dat Hij als eerste aan haar verschenen is, dan moet zij toch wel een speciaal plekje in Zijn hart hebben gehad.

Terug naar “Archief”