andere godsdienten: van de duivel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 24 mei 2005 15:12

Shiva schreef:En dat is nu net waar jullie in vast lopen. Ik geloof zeer zeker dat Jeus dit gezgd heeft maar er zijn er meerdere geweest die dit hebben gezegd en daarbij ook nog uitlegden wat er mee bedoelt wordt. Opnieuw vraagt om uit je hokje te stappen maar wat nog veel belangrijker is, wil je dit daadwerlekijk begrijpen, dan zal je God niet buiten je moeten plaatsen. Of zoals Jezus zei:
The Kingdom of God does not come in such a way to be seen. No one will say, 'Look, here it is; or there it is!' Because the Kingdom of God is within you. (Luke 17.20-21)
Pas wanneer je dit daadwerkelijk begrijpt zal je begrijpen wat Jezus zei.

De bijbel leert echt iets anders volgens mij. Namelijk dat er tussen de mens en zijn God een onoverbrugbare afstand zit. Tenzij deze mens zijn toevlucht tot Christus neemt, zal hij geen God ontmoeten die hem genadig is, maar die hem oordeelt en veroordeelt. Dit behoort volgens mij tot het hart van het evangelie, en je kunt niet van een christen verlangen dit op te geven. Dan is hij geen christen meer.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 24 mei 2005 15:23

Elbert schreef:
In de tweede plaats geeft je aanhaling uit de Bhagavad Gita wellicht het juiste doel aan (nl. beter worden door te leven met God), maar geeft een pertinent onjuiste diagnose (nl. dat de patient niet ziek is).
We worden niet beter door te doen alsof we niet ziek zijn.
We kunnen beter naar een Dokter gaan die het vertelt zoals het is, ook al is de diagnose niet zo prettig.

En dat is nou net wat ik bedoel met vast lopen. De ware kern van het hele zonde verhaal is na mijn inziens verkeerd geinterperteerd. We zijn namelijk niet ziek maar kunnen wel ziek worden, die keuze is aan ons, dat is het spel. Eenmaal ziek kan je altijd weer beter worden omdat zoals jullie dat noemen de Heilige Geest in zit en deze wacht tot jij Hem aanroept.

Maar terug te komen op het topic durf ik wel te stellen dat hij die andere religies beschouwt als een creatie van de duivel God waarlijk onderschat. En de lessen van Jezus niet begrepen heeft.

leef in liefde en zie de eenheid.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 mei 2005 15:30

Shiva schreef:Elbert schreef:
In de tweede plaats geeft je aanhaling uit de Bhagavad Gita wellicht het juiste doel aan (nl. beter worden door te leven met God), maar geeft een pertinent onjuiste diagnose (nl. dat de patient niet ziek is).
We kunnen beter naar een Dokter gaan die het vertelt zoals het is, ook al is de diagnose niet zo prettig.

En dat is nou net wat ik bedoel met vast lopen. De ware kern van het hele zonde verhaal is na mijn inziens verkeerd geinterperteerd. We zijn namelijk niet ziek maar kunnen wel ziek worden, die keuze is aan ons, dat is het spel. Eenmaal ziek kan je altijd weer beter worden omdat zoals jullie dat noemen de Heilige Geest in zit en deze wacht tot jij Hem aanroept.

Maar terug te komen op het topic durf ik wel te stellen dat hij die andere religies beschouwt als een creatie van de duivel God waarlijk onderschat. En de lessen van Jezus niet begrepen heeft.

leef in liefde en zie de eenheid.

Tja, en een christen zegt dat de mens al gekozen heeft, nl. voor de zonde. ;)
Het is de Heilige Geest Die ons overtuigt van zonde, van gerechtigheid en van oordeel (Joh. 16:8 ) en Hij maakt ons levend door het geloof in Jezus.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mei 2005 15:45

Iedere keer weer sta ik versteld van het veroordelende als het gaat om niet-christelijke religies.
Je zult maar geboren zijn in een land, waar - ik noem maar wat - de islam of het hindoeïsme is. Ook zij krijgen te horen dat ze het enig ware geloof hebben. Stel je eens voor dat je in zo'n omgeving geboren bent - waarom zou je dan niet het christendom als de valse leer zien?
Kijk, wij zijn opgegroeid in een christelijke natie, met alle consequenties van dien. Wij hebben vanaf baby het woord gehoord van God en van Zijn Zoon Jezus Christus, zoals de hindoes van Shiva gehoord hebben...
Als jou als kind geleerd is hoe het zit, is het ontzettend moeilijk je te verplaatsen in een ander.

Ik heb de neiging om soms te zeggen dat er religies zijn die er meer van begrepen hebben dan het hele christendom bij elkaar. Wij doen niet anders dan elkaar verketteren omdat ik een tekst zo uitleg en iemand anders precies tegenovergesteld etc. etc. etc.
Veel wereldreligies leven naar hun geloof, zorgen voor elkaar en voor de naaste en zijn in omgaan met elkaar een voorbeeld.
Ik heb het dan niet over rigide fundamentalisten die er ook in alle religies zijn, ook in het christendom.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 24 mei 2005 16:15

Riska schreef:
Je zult maar geboren zijn in een land, waar - ik noem maar wat - de islam of het hindoeïsme is. Ook zij krijgen te horen dat ze het enig ware geloof hebben.

Even een correctie op het bovenstaande. Een goed opgevoede Hindoestaan krijgt niet te horen dat zijn geloof of religie de enige of de ware is. Verder kan ik het aardig vinden in je verhaal.

leef in liefde

naomi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor naomi » 24 mei 2005 16:19

Riska schreef:Ik heb de neiging om soms te zeggen dat er religies zijn die er meer van begrepen hebben dan het hele christendom bij elkaar. Wij doen niet anders dan elkaar verketteren omdat ik een tekst zo uitleg en iemand anders precies tegenovergesteld etc. etc. etc.
Veel wereldreligies leven naar hun geloof, zorgen voor elkaar en voor de naaste en zijn in omgaan met elkaar een voorbeeld.
Ik heb het dan niet over rigide fundamentalisten die er ook in alle religies zijn, ook in het christendom.

Hier ligt dus de fout bij de christenen en niet bij het christendom. Het is Gods bedoeling dat de christenen aan hun (al dan niet onderlinge) liefde te herkennen zijn.

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 24 mei 2005 16:29

Shiva schreef:Elbert schreef:

Misschien kun je een btje uitkijken met wat je zegt lijkt me niet echt aardig voor zieke mensen zeg maar...Het is namelijk meestal niet je eigen keuze om ziek te worden of beter te worden...je kan niet beter worden door je ziekte te negeren...and believe me I tried...
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2005 16:37

De Bijbel laat duidelijk zien dat er maar een God is en alles wat met die God in tegenspraak is is dus niet van God. Dus dat komt of van Satan of uit de mens zelf als dat kan...
In de Koran staat, in de Baghvagitha staat, in de Veda's staat, in het boek van Mormon staat...

Ik weet het niet meer, volgens mij bestaat God alleen in de hoofden van gelovigen, ook in de mijne, als Hij echt bestaat, zal ik dat in dit leven merken, of hierna.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 24 mei 2005 16:40

Raido schreef:
De Bijbel laat duidelijk zien dat er maar een God is en alles wat met die God in tegenspraak is is dus niet van God. Dus dat komt of van Satan of uit de mens zelf als dat kan...
In de Koran staat, in de Baghvagitha staat, in de Veda's staat, in het boek van Mormon staat...

Ik weet het niet meer, volgens mij bestaat God alleen in de hoofden van gelovigen, ook in de mijne, als Hij echt bestaat, zal ik dat in dit leven merken, of hierna.

Dat zal je dan wel merken ja
stomp niet af, blijf slijpen

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2005 16:50

naomi schreef:Ten eerste: Ik ben geen refo, ik ben christen. Plaats mij alstjeblieft niet in een hokje, behalve het hokje met Christus
Refo's zijn ook christenen daarbij plaatste ik je niet in het refohokje maar gaf aan dat refo's Satan echt teveel macht geeft.

Ook ik weet wat geestelijke strijd is, wat demonen kunnen doen maar niet wat (totale) bevrijding is, ik ben vrijgemaakt van bepaalde dingen in mijn leven, die ik ook niet meer doe. Aan de ene kant geven we Satan op zijn duvel omdat Hij ons van alles laat doen wat tegen God is, aan de andere kant danken we God voor de dingen Hij voor ons doet.

Ik denk dat het een het ander niet uitsluit. De mens is niet te verontschuldigen, omdat de mens ook God kan kiezen ipv de wereld en satan. Het is echter wel onder invloed van satan dat mensen dingen doen. Het is of het rijk van de duisternis of het rijk van het licht. Geen tussenin, wat-zijn-mensen-slecht-rijk.
Zegt Jezus niet dat niemand Hem wilde ontvangen? de mens kan niet voor God kiezen!

We leven in een wereld die totaal naar zijn ballebisjes is, oorzaak zondeval, door ons! ONS! ONS!! WIJ hebben dat gedaan, de Satan hield ons de worst voor maar wij hapten, Satan heeft de sfeer gecreereerd waarin het gebeurde (en God liet het in zijn 'wijsheid' toe).

Elbert schreef:in de eerste plaats geloof ik niet dat er iemand geweest is die met Jezus is vastgelopen.
Al die mensen die van het christendom af gaan zijn in Jezus vast gelopen, waarom, omdat het zo onmogelijk is van onze kant, omdat er miljoenen mensen niet geloven (doet satan natuurlijk allemaal) en omdat er zoveel andere opties zijn, en mensen niet zien dat Jezus het enige ware is..

gurl schreef:dat zul je dan wel merken ja
Ja jij geloofd dat, ik weet het gewoon echt allemaal niet meer, ja Raido heeft zijn geloof-religie-jezus-god-christus-dip weer..

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mei 2005 17:57

Raido schreef:Ja jij geloofd dat, ik weet het gewoon echt allemaal niet meer, ja Raido heeft zijn geloof-religie-jezus-god-christus-dip weer..

En dat mag, helemaal.
"Ik roep Hem aan,
bestorm Hem met mijn vragen..."
Dat hoort óók bij gelovig zijn...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 mei 2005 18:03

Bij gelovig zijn hoort ook antwoord krijgen

Riska

Berichtdoor Riska » 24 mei 2005 18:11

Raido schreef:Bij gelovig zijn hoort ook antwoord krijgen

ja, maar dat hoeft niet onmiddellijk te zijn - soms ontdek je pas heel veel later, dat iets beantwoord is.
Maar er zijn ook vragen, die te allen tijde, eeuw in eeuw uit blijven bestaan, ik denk tot de Wederkomst ... waarom bepaalde dingen gebeuren, waarom God het toelaat, waarom...
Ieder mens heeft dat soort vragen en soms kun je het loslaten, omdat er toch nooit antwoord op komt, soms kun je het overgeven, soms ook helemaal niet. Dat hangt er ook van af of door wat dan ook een keer weer aan de pijn, of het verdriet, of de wanhoop, of - vul zelf maar in - geraakt wordt.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 24 mei 2005 21:27

gurl schreef:
Misschien kun je een btje uitkijken met wat je zegt lijkt me niet echt aardig voor zieke mensen zeg maar...Het is namelijk meestal niet je eigen keuze om ziek te worden of beter te worden...je kan niet beter worden door je ziekte te negeren...and believe me I tried...

Ik weet dat het hard klinkt maar dat is het niet, het maakt je allen verantwoordelijk en dat is eng. En beter worden hoeft niet perse gelinkt te worden aan een gezond lichaam, eerder een gezonde geest en nog belangrijker een Puur hart.

gurl schreef:
Noem me bekrompen of kortzichtig omdat ik niet geloof dat alle religies een zijn en dat liefde en eenheid alles oplost...i dont care

Ik zou zeggen probeer het eens en bekijk wat het je oplevert.

Raido schreef:
Ja jij geloofd dat, ik weet het gewoon echt allemaal niet meer, ja Raido heeft zijn geloof-religie-jezus-god-christus-dip weer..

Hij of zij die vragen stelt zal antwoorden vinden. Misschien moet je eens proberen God in jezelf te zoeken (weet zeker dat je Hem vindt) en satan, duivel of jullie het ook noemen als de creatie van het valse-zelf of te wel ego. De 'duivel' bestaat alleen maar in je mind (geen goede vertaling voor), wat dan ook een ilusie is, gecreerd als instrument om uit te vinden wie je werkelijk bent; Liefde.

God is Liefde
Liefde is God
Leef in Liefde.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 24 mei 2005 21:41

nog even een aanvulling, deze tekst las ik net:
(weet trouwens niet of engels wel mag)

You complain that God is invisible; but the fault truly lies with you, for you do not recognise God in all His manifestations. You are yourself a manifestation of God. But, you do not know it; you label yourself a sinner, wallowing in sin and wickedness. But let someone take you at your word and call you a sinner; you resent that. The reason is that your true nature is purity, peace and joy SB.

Happy!

Terug naar “Archief”