Evangeliseren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2005 23:05

WAT?!

Wie waarschuwde daarvoor dan?

En zelfs al is het zo?

Gaf Jezus als zendingsbevel: Ga heen, maak alle volken tot mijn discipelen maar kijk uit, er kan geweld bij komen?

En zelfs al heb je dat als risico, is God dat dan niet waard? De apostelen kwamen er achter dat ze om hun geloof vervolgd werden.

Dat is nu trouwens wel anders in Nederland. Ik hoor nooit dat soort verhalen. Hooguit krijg je een keer een spottende sarcastishe opmerking opmerking van iemand... en overigens mag je ook vertrouwen dat God je voor geweld beschermt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

annvisser
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor annvisser » 17 mei 2005 10:23

Marnix schreef:WAT?!

En zelfs al is het zo?

Gaf Jezus als zendingsbevel: Ga heen, maak alle volken tot mijn discipelen maar kijk uit, er kan geweld bij komen?

En zelfs al heb je dat als risico, is God dat dan niet waard? De apostelen kwamen er achter dat ze om hun geloof vervolgd werden.

Dat is nu trouwens wel anders in Nederland. Ik hoor nooit dat soort verhalen. Hooguit krijg je een keer een spottende sarcastishe opmerking opmerking van iemand... en overigens mag je ook vertrouwen dat God je voor geweld beschermt.

Je hebt gelijk, maar op dat moment kon ik het niet.. Ik had het op dat moment qua geloof zelf erg moeilijk, dus ik kon niet anderen daarover gaan vertellen! Daarom zei ik ook, dat ik er niet stevig genoeg voor in mn schoenen stond..

Je hoorde nooit dat soort verhalen?? Nu dus wel.. :mrgreen:

Het ging mij ook eigenlijk niet om dat risico lopen hoor, al moet ik wel zeggen dat ik het voor een meisje anders vind als voor een jongen!

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 17 mei 2005 10:44

zou er in de hemel ook gerouwd worden voor die ene gefrustreerde persoon die naar de hel gaat omdat een straat evangelist hem/haar nog verder van het evangelie drijft (omdat hij/zij bijv. bevestigd wordt van het feit dat hij/zij toch echt niet bij die "gebrainwashte christenen" wil horen)....?

veel reacties van ongelovigen zijn vaak: laat maar eens zien dan.....

ik zou zeggen evangeliseer bij de mensen die je kent.....niet de mensen die je niet kent.....bij wild vreemde heb je veel minder "credibility" omdat je ze niet kent.....
bij bekenden kun je ook laten zien wat het in jou leven betekent......dan kun je het wezenlijke verschil dat je zegt dat het in je leven maakt ook daadwerkelijk handen en voeten geven.....leading by example, zeg maar....
(wie deed dat ookal weer nog meer?...... :roll: )
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2005 11:37

annvisser schreef:
Marnix schreef:WAT?!

En zelfs al is het zo?

Je hebt gelijk, maar op dat moment kon ik het niet.. Ik had het op dat moment qua geloof zelf erg moeilijk, dus ik kon niet anderen daarover gaan vertellen! Daarom zei ik ook, dat ik er niet stevig genoeg voor in mn schoenen stond..

Je hoorde nooit dat soort verhalen?? Nu dus wel.. :mrgreen:

Het ging mij ook eigenlijk niet om dat risico lopen hoor, al moet ik wel zeggen dat ik het voor een meisje anders vind als voor een jongen!

:) Hehe.... ach als je een beetje geemancipeerd bent maakt dat geen verschil meer toch :P

Maar je praat in verleden tijd. Is het nu dus veranderd?

Overigens zeg ik niet dat iedereen moet straatevangeliseren, integendeel. De een azl dat goed kunnen, de ander zal beter kunnen evangeliseren op een andere manier. Door gedrag, door behulpzaam te zijn etcetera. Ik zeg dus niet dat je de straat op moet hoor. Misschien wil God wel hele andere dingen met je. Maar laat in ieder geval angst je niet tegenhouden, want angst is een slechte raadgever... en ik geloof ook dat satan angst kan gebruiken om mensen er van te weerhouden om Gods wil te doen. Vertrouw er maar op dat God voor je zorgt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 17 mei 2005 11:59

God kan angst echter ook gebruiken om je iets te leren of om je zijn wil te laten doen......

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2005 12:21

Zou kunnen inderdaad. Hij kan angst gebruiken om je te leren om op Hem te vertrouwen.

stef
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor stef » 17 mei 2005 13:41

jostitosti schreef:...
ik zou zeggen evangeliseer bij de mensen die je kent.....niet de mensen die je niet kent.....bij wild vreemde heb je veel minder "credibility" omdat je ze niet kent.....
bij bekenden kun je ook laten zien wat het in jou leven betekent......dan kun je het wezenlijke verschil dat je zegt dat het in je leven maakt ook daadwerkelijk handen en voeten geven
...
Wie brengt die stam in Afrika, die nog niet van God weet, dan op de hoogte van Hem?

Ik denk dat je bij bekenden nog veel minder "credibility" hebt, omdat hun zoiets hebben van "oh komt die zielenwinner weer". Wild vreemden kennen jou niet en weten dus niet wat jij hun te vertellen hebt en hebben daardoor meer intresse.
Overgens neem ik de worden van Marnix over dat straatevangelisteren niet voor iedereen geschikt is.
Maar ik geloof wel dat er voor iedereen een manier is om te evangeliseren of om evangelisten te ondersteunen (praktisch of financieel )
God is The one and only

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2005 13:52

Ik denk zelfs dat iedereen kan evangeliseren en ook die opdracht heeft gekregen. Alleen de een gaat de straat op en vertelt onbekenden over Jezus, anderen vertellen het aan vrienden/vriendinnen/collega's/kennissen of leven het evangelie heel duidelijk aan ze voor. Je kan niet zeggen: Het een is zinvol en het ander niet, het ene schiet niet op en het ander wel.

Je kunt het wel persoonlijk maken: Op welke manier wil God dat ik met evangelisatie aan de slag ga.

Rakkertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rakkertje » 17 mei 2005 14:01

Marnix schreef:
Je kunt het wel persoonlijk maken: Op welke manier wil God dat ik met evangelisatie aan de slag ga.

Daar ben ik het mee eens. Het is heel bepalend in welke omgeving jij leeft en uitgaat. Wanneer je alleen onder christenen komt, tja, dan zul je verder weg moeten om te evangeliseren.

Toch denk ik dat je wel moet kijken of mensen ontvankelijk zijn voor jouw verhaal. Wanneer er een spotsfeertje hangt, lijkt het me niet bevorderlijk voor Gods eer om bijv. te vertellen over de nieuwe hemel en de nieuwe aarde (overkwam mij pas..). Aan de andere kant werkt God gerust tegen de wil van mensen in. Ik vind het dus erg moeilijk in hoeverre je gewoon door moet walsen of rekening moet houden met de ontvankelijkheid van mensen.

Overigens denk ik dat het op zich ook weer niet zoveel uitmaakt HOE je evangeliseert, omdat de Geest ook onafhankelijk van mensen kan werken. We zijn maar een middel in Zijn hand!! (Betekent natuurlijk niet dat we er niet overna moeten denken)

cyrina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 17 mei 2005 14:17

ik vind het wel oke als mensen gewoon op straat gaan evangeliseren zolang ze maar niet te opdringerig zijn. ik zou zelf niet de straat op gaan om te evangeliseren want ik ben niet de persoon die op iemand afstapt en vraagt of hij/zij in God gelooft en zo nee of hij/zij er wat meer van af wil weten. en niet alle straatevangelisten doen het op de manier dat het mensen juist afschrikt ik heb erg goede berichten over straatevangelisatie gehoord!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2005 14:19

Precies. Als mensen er grappen om gaan maken kan je gewoon zeggen: Tja, als je er niet over wil praten, vind je het dan goed dat ik met iemand anders het er over ga hebben?

In Arnhem hebben ze ene soort van Rebus op het kerkplein die mensen aan het denken kan zetten. En de kerk is open, mensen kunnen er naar binnen lopen. Dan heb je gelijk al een aanknopingspunt en mensen komen vaak ook wel naar je toe met vragen. Op die manier worden de ongeinteresseerden een beetje van de geinteresseerden gefilterd.

Ook daar zit overigens een verschil in evangelisatievorm in. Ik weet niet wie allemaal het boekje Visserslatijn van Peter Scheele heeft gelezen... maar hij verdeelde mensen onder in ongeinteresseerd, neutraal, en geinteresseerd. In het eerste geval zullen ze niet met je willen praten en als je wel met ze praat zullen ze niet echt naar je luisteren. Het boeit ze niet. Mensen die neutraal zijn overwegen wel wat je zegt... en mensen die geinteresseerd zijn komen zelf met vragen en luisteren naar wat je ze vertelt. Ongeinteresseerde mensen kunnen geinteresseerde mensen worden, juist doordat er vooroordelen worden weggenomen bijvoorbeeld, en doordat ze zien dat er iets speciaals is bij christenen. Omdat ze niet snel naar je zullen luisteren is het belangrijk dat je door je houding en gedrag vooroordelen wegneemt, laat zien dat je anders bent en op die manier mensen aan het denken zet en ze meer geinteresseerd raken. STraatevangelisatie is belangrijk, maar evangelisatie door je levensstijl ook. Het is allebei hard nodig!

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 17 mei 2005 15:15

stef schreef:Wie brengt die stam in Afrika, die nog niet van God weet, dan op de hoogte van Hem?

Ik denk dat je bij bekenden nog veel minder "credibility" hebt, omdat hun zoiets hebben van "oh komt die zielenwinner weer". Wild vreemden kennen jou niet en weten dus niet wat jij hun te vertellen hebt en hebben daardoor meer intresse.
Overgens neem ik de worden van Marnix over dat straatevangelisteren niet voor iedereen geschikt is.
Maar ik geloof wel dat er voor iedereen een manier is om te evangeliseren of om evangelisten te ondersteunen (praktisch of financieel )

wild vreemden hebben gelijk al zoiets van jij bent een zielenwinner.....je buurman heb je ook andere gesprekken mee dan alleen over God en je geloof.....het is aan jezelf hoe je je neerzet.....als mens of als zielen winner......als je samen met je medemens het leven deelt kun je laten zien wat jij anders doet zonder jezelf aan iemand op te hoeven dringen......nogmaals het is aan jezelf hoe je overkomt op bekenden....als zielenwinner of als medemens.....

over die stammen in afrika.....geloof jij dat als deze mensen geen keus hebben gehad om voor Jezus te kiezen, God ze voor hun onwetendheid straft en ze naar de hel stuurt?

stef
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor stef » 17 mei 2005 15:32

jostitosti schreef:...
over die stammen in afrika.....geloof jij dat als deze mensen geen keus hebben gehad om voor Jezus te kiezen, God ze voor hun onwetendheid straft en ze naar de hel stuurt?

Ik heb geen idee of mensen die nooit van God gehoort hebben naar de hemel gaan, ik ben gelukkig niet degene die dat moet beslissen.

Maar volgens mij staat er ergens in de Bijbel dat Jezus niet zal terugkomen tot alle volken van God gehoort hebben. Dus als jij het evangelie niet doorverteld wil jij dat deze wereld in zonde blijft
God is The one and only

Rakkertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rakkertje » 17 mei 2005 15:36

jostitosti schreef:over die stammen in afrika.....geloof jij dat als deze mensen geen keus hebben gehad om voor Jezus te kiezen, God ze voor hun onwetendheid straft en ze naar de hel stuurt?

Oeff, jij dus niet blijkbaar? Ik denk dat de Geest in hun harten kan werken onafhankelijk van de vraag of mensen er geëvangeliseerd hebben of niet. God is niet afhankleijk van mensen!

stef
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor stef » 17 mei 2005 15:44

Wat maakt het voor ons uit of deze mensen in de hemel komen ja of nee, daar gaat deze topic ook niet over.

Maar ik heb nog 1 vraag
als er hier nooit geevangeliseerd zou zijn,
zouden wij dan hier naar de kerk kunnen gaan?
God is The one and only

Terug naar “Archief”