Kerk, waar is uw God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 14 feb 2005 20:50

caprice schreef:
jas schreef:
caprice schreef:Wellicht waren deze gedachten niet geschikt om hier neer te schrijven.
Het spijt me dat ik er mensen mee op de kast jaag.

Het onderwerp wat ik in dit topic echter aan de orde wilde stellen is niet zozeer het wel of niet nuttig en noodzakelijk zijn van het diaconaat, maar meer het vertrouwen op God wat hier lijkt te falen, als ik dit artikel lees. Waar moet het heen met de kerk als de herders en leraars geen vertrouwen meer hebben in de grote Herder?
Waarom denken ze alles zelf te moeten doen, oplossen en te regelen?

Caprice, het geeft niets dat je dit geschreven hebt, het is jouw mening dus mag je daarvoor uitkomen. Toch ben ik het in het geheel niet met je eens. Nu is er eindelijk eens een predikant uit de PKN die de zaak wakker wil schudden door te stellen dat er naast goede werken ook nog een boodschap moet zijn, en dan pak je hem op een paar ongelukkige formuleringen. Want laten we eerlijk zijn, het is natuurlijk geen gergemmer die een paar vaten tale kanaans over de hoofden uitstort. Het is een gewone pkn-er die in gewone mensentaal zegt wat en hoe hij over de kerk denkt. En ik denk dat hij in grote lijnen de kern raakt. Alleen, ik zou de vraag van het topic omdraaien. Dus niet, Kerk, waar is uw God, maar; God, waar is Uw Kerk.

Ook in andere bewoordingen is duidelijk te maken dat iemand Godsvertrouwen heeft.

Als je zegt: 'God, waar is Uw Kerk', is dat dan niet de schuld geven aan God dat die zo ver afgedwaald is?

Nee dat hoeft niet. Het is een schreeuwende klacht tot God. Dat kan van diep uit het hart komen. Ps.89:50; "HEERE! waar zijn Uw vorige goedertierenheden, die Gij David gezworen hebt bij Uw trouw?"
De vraag "God, waar is Uw Kerk' zegt niets over een schuldvraag, dat maak jij er( m.i. onterecht), van. De vraag drukt vertwijfeling uit, in de zin van; wat moet er toch van terecht komen. Ik vind het echt jammer dat je dit zo negatief benadert, terwijl het juist positieve aandacht verdient.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 feb 2005 12:52

jas schreef:Ik vind het echt jammer dat je dit zo negatief benadert, terwijl het juist positieve aandacht verdient.

Precies, het gekrookte riet zal Hij niet verbreken, en de rokende vlaswiek zal Hij niet uitblussen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”