Jvslooten schreef:Tegen hén zegt Joël ook, door Petrus met instemming geciteerd, ´´Daarna zal het geschieden dat Ik Mijn Geest zal uitstorten op alle vlees:´´. Dat betekend dat er niet één groep wordt uitgezonderd: zonen, dochters, ouderen, jongemannen, Ja, zelfs op de dienaren en op de dienaressen zal Ik in die dagen Mijn Geest uitstorten
Anoniem_89 schreef:Voor mij komt dit zo over dat het voor een ieder bestemd is.
Jvslooten schreef:Een ieder inderdaad; zonen, dochters, vaders, moeders en bejaarden. Niemand uitgezonderd. Dat laat de Bijbel ook zien trouwens: de Heilige Geest passeert geen baby´s of kinderen of gehandicapten of dienstknechten of wat voor groep dan ook.
Ja maar dat zal ze toekomen als ze tot geloof gekomen zijn
Je gaat niet zeggen dat je een baby voorin de kerk gaat zetten omdat hij gezalfd is en profetieën voor de gemeente heeft of dat hij gezichten ziet.
Want hoe jij het suggereert komt het over alsof een baby al de Geest van God bezit zoals een gelovige.
Anoniem_89 schreef:1. Je wordt geboren en je bent geheiligd in je ouders..
Jvslooten schreef: Wat wordt er eigenlijk bedoeld met dat ´in´ (gr.: ἐν)? De SV, de HSV en de KJV kiezen ervoor om het te vertalen met door/by, ik denk dat dat duidelijker is. Immers, die gelovige ouders zijn niet in zichzelf heilig, maar worden geheiligd in Christus Jezus. (vlgns. Hebreeënbrief)De kinderen die geboren worden, hebben dus door hun ouders gemeenschap met Christus en met het offer van Christus. En omdat God ÉÉN is, hebben ze dus ook gemeenschap met God de Vader en God de Geest. Heiliging kan zelfs alleen maar door de Geest! (1 Korinthe 6:11)
Je maakt het jezelf nogal moeilijk.
Het leven als gelovige is niet ingewikkeld.
Sommige bijbelgedeeltes wel.
Maar kijk eens hoe Jezus zich verheugde nadat de 70 uitgezonden waren.
Hij zegt zelfs in Lucas 10:21 het volgende;
21 Op dat moment begon hij vervuld van de heilige Geest te juichen en zei: ‘Ik loof u, Vader, Heer van hemel en aarde, omdat u deze dingen voor wijzen en verstandigen hebt verborgen, maar ze aan eenvoudige mensen hebt onthuld. Ja, Vader, zo hebt u het gewild.2. Je wordt volwassen en maakt je eigen keuze.
(En als je niet tot volwassenheid komt? Wat dan?)Ja dan was je heilig in je ouders, dus kom je in de hemel.
3. Als je voor Jezus kiest maak je die keuze voor Hem en wordt je zijn discipel.
(Ging dat in de evangeliën ook zo? Hoe kwam Jezus aan zijn discipels?)Dus Jezus moet je echt vragen of jij Zijn discipel wilt worden?
Moet Hij dan ook zichtbaar voor je staan?
4. Je vraagt om een zuiver geweten en begint met een 'nieuw' leven omdat je je oude 'ik' aflegt en in Zijn dienst wilt staan.
(Waarom zou je oude ´ik´ zichzelf willen afleggen? Ik kan me voorstellen dat je oude ´ik´ daar helemaal geen zin in heeft, of wel?)Toen ik besloot om mijn leven aan God te geven wilde ik wel mijn oude 'ik' opgeven.
Waarom zou ik dan anders moeten geloven?
Om erbij te horen?
Elke keer mijn denken vernieuwen.
Toen ik me eens ver van God vandaan voelde en alles tegen leek te zitten dacht ik ook wel dat ik mijn plezier kon ontvangen in b.v. gamen.
Nu weet ik gewoon zeker dat er niets mooiers is dan Gods liefde in mijn hart te ervaren.
Is onbeschrijfelijk hoe ik dat ervaar.
5. Daarna laat je je dopen want dat is een voorwaarde volgens Bijbelteksten.
(Sorry, maar dat kan ik echt niet opmaken uit die teksten.)De bijbelteksten staan hieronder hoor;
Marcus 16:15
En Hij zeide tot hen: Gaat heen in de gehele wereld, verkondigt het evangelie aan de ganse schepping. 16 Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden.)Marcus 16,16
Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.
Handelingen 2:38-41
“Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’ Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’ Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend.”Ja die belofte geldt ook voor kinderen, maar die keuze maken ze als ze volwassen zijn want in ieder geval baby's kunnen zich niet afkeren van hun zonde.
Anders moet je ook kinderen van 4 jaar belijdenis laten doen.
Ze geloven immers toch al.
Waarom dan nog wachten tot je 18e?
Staat heel duidelijk keer je af van je huidige leven ÉN laat je dopen.
Teksten die ook vaak aangehaald worden zoals de gevangenbewaarder van Paulus.
Ze zeiden tegen hem dat hij moest geloven om gered te worden.
Ze verkondigden het woord aan IEDEREEN die bij hem woonde.
Daarna werden ze gedoopt..
Iedereen ontving het evangelie.
Handelingen 16
31 Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’ 32 En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan iedereen die bij hem woonde. 33 Hoewel het midden in de nacht was, nam hij hen mee en maakte hun wonden schoon. Meteen daarna werden hij en zijn huisgenoten gedoopt. 34 Hij bracht hen naar zijn woning boven de gevangenis en zette hun daar een maaltijd voor. Hij en al zijn huisgenoten waren buitengewoon verheugd dat hij nu in God geloofde.Romeinen 6:3
Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.Jvslooten, hoe duidelijk wil je het hebben?

Overal staat dat mensen eerst het geloof hadden.
Nergens staat dat ze gedoopt werden en dat ze vervolgens het evangelie te horen kregen.
Misschien wel als onderwijs, maar niet als het evangelie (goede nieuws) op zich..