Jvslooten schreef:Wat bedoel je trouwens met die 'twee geheimenissen'? Ik zou het fijn vinden als je dat kort zou willen toelichten, bedankt!
Daarmee komen we meteen weer wat meer on topic.
Het eerste geheimenis heb ik reeds genoemd aan Boerin. De verharding van Israël, waarbij het heil tot de heidenen gaat.
Het staat o.a. in Romeinen 11:
"25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat: De Verlosser zal uit Sion komen, Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden. 27 En dit is mijn verbond met hen, wanneer Ik hun zonden wegneem."
Het spreekt niet slechts over hun verharding, maar ook over hun behoud nadat de volheid der heidenen is binnengegaan! Ook 1 Korintiërs 2:6-16 spreekt hier van.
Het tweede: In het Oude Verbond trad men toe door geboorte. In het Nieuwe Verbond door geloof. In het Oude Verbond behoorde men door geboorte tot de uitverkorenen. Aan het Nieuwe Verbond heeft men deel door wedergeboorte op grond van het geloof. Het Oude Verbond geldt het volk Israël. Het Nieuwe Verbond ook! Daarnáást geldt dit Nieuwe Verbond allen die buiten de wet om gerechtvaardigd worden door het geloof in Jezus Christus. DAT was tevoren nooit gezegd, gehoord of bedacht. Ook de heidenen mede-erfgenaam van de belofte in Christus Jezus door het evangelie! (En dat is iets anders dan alle nog openstaande beloften voor het volk Israël) Dat, dat zij mede-erfgenaam worden is het (tweede) geheimenis dat geopenbaard is door Paulus.
Efeze 3 beschrijft het:
"4 Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, 5 dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten: 6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie, 7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht."