op jonge leeftijd sexueel contact.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 22 jan 2009 15:36

tante-tortel schreef:ik zeg ook :je kunt.....
Je zal ze de kost moeten geven die vlak voor hun huwelijk het uit maken. Of die er vandoor gaan op de dag van hun huwelijk.
Ik ken er zo al een aantal opnoemen waarbij dat gebeurd is.
Dan ben je dus beschadigd, niet alleen doordat je in de steek gelaten hebt maar ook omdat je iets gedeeld hebt met elkaar wat bestemd is voor binnen een veilige relatie: het huwelijk.

1 op de 3 huwelijken gaat uit elkaar dus zo veilig is dan dus nog niet. En trouwens, ik heb al sex gehad voor het huwelijk. Leg mij nou eens uit hoe ik dan beschadigd ben.

En ja ik weet dat er ook binnen het huwelijk veel mis kan gaan.
Maar je hebt elkaar trouw beloofd en God heeft het zo bestemd: dan zal een man zijn vader en moeder verlaten en zij zullen tot één vlees zijn. Dat was de instelling van het huwelijk. Verlaten van de ouders en samen één zijn.

Wat als je nou alleen getrouwd bent voor een ambtenaar en niet voor een kerk?
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 22 jan 2009 15:37

*dubbel post*

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 jan 2009 15:43

haring schreef:
tante-tortel schreef:En ja ik weet dat er ook binnen het huwelijk veel mis kan gaan.
Maar je hebt elkaar trouw beloofd en God heeft het zo bestemd: dan zal een man zijn vader en moeder verlaten en zij zullen tot één vlees zijn. Dat was de instelling van het huwelijk. Verlaten van de ouders en samen één zijn.

Dan ben je niet getrouwd onder het oog van God en zijn gemeente.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

wielrenfan
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wielrenfan » 22 jan 2009 15:45

@ haring. Helemaal met je eens.

Trouwen omdat je dan 'veilig' bent vind ik wel hypocriet hoor!
Heel veel mensen trouwen omdat ze dat doen voor de buitenwereld.. want wat zullen die anders wel niet over hun denken ?!

Ik maak veel mee dat jongeren vooral uit 'stiptere' kerken nogal eens uitbundig te keer gaan, wanneer zij los zij van hun ouders. Of gewoon wanneer zij een avondje weg zijn. En dan ook op seksueel gebied. En dat is jammer vind ik.

Ik denk: wanneer je 'Jong seksueel contact' wil aanpakken, er sowieso voorlichting hierover moet komen, op school, thuis en ook in de kerk. Het moet bespreekbaar gemaakt worden. Zodoende zal de houding van veel jongeren hierin toch meer verantwoord worden denk ik.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 jan 2009 15:55

Ik denk dat je dan groter kans heb dat het anders stiekem gebeurd. Die kans is minder als je er gewoon over praat.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2009 16:09

wielrenfan schreef:@Evelien: Dus je vindt dat seksualiteit alleen binnen het gezin besproken mag worden?
Ik ben van mening dat seksualiteit ook prima te bespreken is in catechesatieverband/jeugdverband in de kerk. En dat dit ook heel goed is. Ik denk wanneer je hierover praat, hier meer duidelijkheid over krijgt. Zowel voor de catechesanten als voor mentors / dominee en dat deze hier op in kunnen spelen.

Het onderwerp gaat over 'jong seksueel contact'. Hierbij bedoel ik dat het ook heel goed is om dit onderwerp te bespreken in de kerk.

Het hoort zowieso binnen een gezindsverband, dat wil niet zeggen dat het alleen maar zo hoort.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 jan 2009 16:13

kwebbel schreef:
haring schreef:
tante-tortel schreef:En ja ik weet dat er ook binnen het huwelijk veel mis kan gaan.

Daar ben ik het niet met je eens.

Het is een instelling wat de kerk zelf met zich mee heeft gebracht.

Wettelijk gezien ben ik nu getrouwd ook voor God. Maar omdat wij straks op zaterdag in de kerk trouwen om een zegen te vragen over ons huwelijk vindt ik dit ook een extraatje.

Het zal wat worden als je op latere leeftijd tot geloof komt en je bent niet in de kerk getrouwd.

Seksualiteit is bedoeld voor je partner/vriendin waar je zeker van weet dat je het hele leven mee deelt (tuurlijk er zijn scheidingen en stellen die uit elkaar gaan, dat gebeurd).

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 22 jan 2009 16:13

Ik ben het helemaal met wielrenfan eens... open en eerlijk over praten, geen hypocrisie of gezwijg meer!

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 22 jan 2009 16:54

Zeker open en eerlijk praten, maar helaas doen dat veel ouderen niet. Wat ik gemist heb, is iemand die daarover open kon praten en die net getrouwd is en dus meer weet heeft van de belevingswereld van jongeren. Ik ben bang dat oudere mensen daar toch in het belerende blijven hangen in plaats van echt een weg wijzer zijn voor jongeren. Want geloof me: vele mensen kunnen ook heel verwijzend naar gevoelens van jongeren doen, terwijl ze vergeten dat ze ooit ook die gevoelens hebben gehad. Toen ik op school seksuele voorlichting kreeg, werd ons gezegd: ja je moet niet met elkaar naar bed gaan, want dan kan je zwanger worden. Als dat alleen de reden is, dan hadden mijn vriend en ik allang met elkaar naar bed gegaan. Mensen schamen zich zo vaak onnodig over dit onderwerp. Natuurlijk moet je ook niet met jan en alleman je hele seksleven gaan bespreken, maar je kan elkaar zo veel leren.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 22 jan 2009 18:04

@Kirsten: daar heb je gelijk in, maar ik vind het zelf ook wel moeilijk, niet omdat het over seksualiteit gaat, maar juist omdat ik daar een "afwijkende" mening over heb... voor je het weet vinden mensen dat je jongeren verkeerd beïnvloedt enzo... :? :roll:
Nou ja, wanneer ik zelf kinderen zou hebben, weet ik tenminste wel hoe ik het er met hun over zou hebben... :P

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 22 jan 2009 18:45

Ik snap het opzich wel hoor wat je bedoeld. Ik denk ook dat het belangrijk is dat jongeren niet een mening zo maar horen, maar er over nadenken. Daarvoor zijn 'afwijkende' meningen ook belangrijk bij vind ik. Zolang er maar rekening wordt gehouden met de Bijbel, vind ik dat iedereen aan de jeugd, inclusief mijzelf, zijn mening mag geven.

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 22 jan 2009 23:58

kwebbel schreef:
haring schreef:

Ik vind dat laatste te negatief klinken, alsof je je dan aan God onttrekt ofzo. Het huwelijk wordt gesloten door de ambtenaar en niet in de kerk. Naar de kerk bij het huwelijk is natuurlijk een heel mooi symbool, maar het hoeft niet.

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 23 jan 2009 00:46

Komt bij mij ook over als of het minder waard is.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 jan 2009 10:23

In de kerk trouw je helemaal niet. Daar wordt je huwelijk ingezegend (in de protestante kerk althans).
Mijn tantes hebben allemaal een ongelovige man. Ze mochten dus niet in de kerk trouwen (dat was de gergem). Maar mijn tantes gaan gewoon nog elke zondag naar de kerk. Ze zijn toch echt wel getrouwd hoor :D

Maarja, ik vind trouwen sowieso geen voorwaarde voor gemeenschap.

Trouwens: ik had samenwonen ook best gevonden, die hele trouwdag was superleuk, maar had ik ook kunnen missen. Toch hebben wij het niet gedaan, deels ook om onze familie's. Dat is toch helemaal niet erg, een beetje rekening met hen houden? Ik hou niet zo van dat egocentrische gedoe, dat alles wat je zelf wilt maar moet kunnen. We leven niet alleen op deze wereld hoor.
Dus wij zijn getrouwd, omdat we het wel een meerwaarde vonden in de kerk, maar ook voor onze familie. Nouja, echt niet erg hoor, we zijn er niks minder gelukkig om :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 jan 2009 10:27

Ik sluit mij helemaal bij jou aan MissF.

De gedachten aan samenwonen is bij ons ook wel is langs gekomen, maar dat is zeker in mijn familie niet bespreekbaar. Daarbij twijfel ik op dit punt. Daarbij is een feestje natuurlijk ook wel leuk ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”