Seks binnen het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 02 mar 2006 10:48

geloof me......... ik heb er wel eens over nagedacht.................

maar toch besloten dat dat niet wijs is :mrgreen: :mrgreen:

maar als je ouders telkens zeggen........ eerst nog wachten, sparen...... blablabla...... en zelf wil je wel heel graag......... dan denk je.... op die manier moet het wel en kom je er niet onderuit..

Maar ja....... er komt natuurlijk meer bij kijken....... en dat heeft me er toch van weerhouden :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

ps: en m'n vriend is veeeeeeeel wijzer, die laat zich niet leiden door emoties (ikke wel :? )
Geef mij maar gewoon vakantie!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 mar 2006 12:37

Ik vind al die bezwaren om niet te trouwen en wel aan gemeenschap voor je huwelijk te doen echt onzin!
Oke, alleen leeftijd speelt echt een rol.
Maar als je een goede leeftijd hebt (naja, niet meer puber bent zalk maar zeggen ;) ) en je WILT, dan kun je zeker wel trouwen.
Er staan zat huisjes te huur voor 300 euro per maand, alleen niet in de plaats waarin de meeste mensen willen, maar das geen reden.
Als je allebei alleen een weekendbaantje zou hebben, dan kun je prima rondkomen, alleen kun je niet veel kleren enzo kopen of wat je altijd deed.

Dus ik vindhet echt geen argument dat je aan gemeenschap voor het huwelijk mag doen omdat je nog niet kunt trouwen ofzo. Als een meisje MOET (al ben ik tegen moeten, maar in sommige kerken is het dan verplicht) trouwen, dan opeens zijn er wel middelen en kan er wel iets geregeld worden!

maargoed, als je een grote bruiloft wilt, een huis kopen met mooie inrichting e.d. dan moet je ff wachten meestal en ff sparen :)

(en ik weet het, sparen is een ramp ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2006 12:49

MissF schreef:Ik vind al die bezwaren om niet te trouwen en wel aan gemeenschap voor je huwelijk te doen echt onzin!
Maar als je een goede leeftijd hebt (naja, niet meer puber bent zalk maar zeggen ;) ) en je WILT, dan kun je zeker wel trouwen.
Er staan zat huisjes te huur voor 300 euro per maand, alleen niet in de plaats waarin de meeste mensen willen, maar das geen reden.

Natuurlijk is dat wel een reden, het ligt er maar aan hoeveel gewicht je aan het eea wil geven. Als trouwen net zo gemakkelijk ging als het aangaan van een relatie zou ik het misschien zelfs nog wel overwegen, maar ik ga niet in een of ander achterlijk dorp buiten de bewoonde wereld wonen en veel geld spenderen aan een bruiloft omdat dat nu eenmaal nodig zou zijn alvorens je verder kunt gaan met het (lichamelijk) naar elkaar toegroeien. Trouwen past momenteel gewoon niet in m'n leven en dat vind ik geen reden om me dan maar jaren in allerlei bochten te wringen.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 mar 2006 12:49

Dus ik vindhet echt geen argument dat je aan gemeenschap voor het huwelijk mag doen omdat je nog niet kunt trouwen ofzo.

Dat beweer ik iig niet, als je deze opmerking richting mij bedoelde zit je er naast. Ik zei dus dát er mensen zijn die het doen in de hoop dat ze zwanger raken het huis uit kunnen. Het ging mij niet om het wel of niet mogen van seks voor het huwelijk.

maargoed, als je een grote bruiloft wilt, een huis kopen met mooie inrichting e.d. dan moet je ff wachten meestal en ff sparen

Precies. Dan kun je toch wel zeggen dat je financieel behoorlijk krap zit als je 'moet' trouwen zonder dat het geld hebt voor dat soort zaken als jij noemt.
Je zal er in de loop der jaren wel weer uitkrabbelen, maar de eerste tijd zit je niet op rozen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 02 mar 2006 13:06

Aragorn schreef:
MissF schreef:Ik vind al die bezwaren om niet te trouwen en wel aan gemeenschap voor je huwelijk te doen echt onzin!

Natuurlijk is dat wel een reden, het ligt er maar aan hoeveel gewicht je aan het eea wil geven. Als trouwen net zo gemakkelijk ging als het aangaan van een relatie zou ik het misschien zelfs nog wel overwegen, maar ik ga niet in een of ander achterlijk dorp buiten de bewoonde wereld wonen en veel geld spenderen aan een bruiloft omdat dat nu eenmaal nodig zou zijn alvorens je verder kunt gaan met het (lichamelijk) naar elkaar toegroeien. Trouwen past momenteel gewoon niet in m'n leven en dat vind ik geen reden om me dan maar jaren in allerlei bochten te wringen.

Ik bedoel meer: bijna heel de refo wereld roept:' Seks voor het huwelijk mag niet!!' (dat vind ik al een dwaze opmerking, het is geen gemeenschap voor het huwelijk maar oke :) )
Maar dan gaat men redenen zoeken om onder dat Bijbelse gegeven (nouja, men noemt het een Bijbels gegeven, ik ben het er niet helemaal mee eens) uit te komen, en noemt dan dat men niet kan trouwen.
En dat vind ik onzin!
Neem de verantwoordelijkheid voor je eigen regels, je daden, je geloofsovertuiging! Zeg je dat gemeenschap voor het huwelijk niet goed is, doe het dan niet en zeur neit dat je niet kunt trouwen, want bijna alles is mogelijk!

En Smurffie, het was meer in het algemeen, en naar Jopi toe :)

Ik vind het gewoon ontzettend zwak dat mensen keihard brullen dat dingen volgens de bijbel niet mogen (hier doel ik op niemand, maar is in het algemeen) en proberen dan door allerlei zeer vage argumenten eronderuit te komen...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 02 mar 2006 13:08

dat ben ik niet met je eens....... niet alleen leeftijd speelt een rol......
Als je trouwt...moet je ook de gevolgen in kunnen zien. Kijk je kunt financieel krap zitten en toch gaan trouwen, prima. Maar stel dat je zwanger wordt!! Dat is een dure bezigheid.....ook al kun je vanalles tweedehands krijgen, je hebt geen tijd om te sparen...en er dus bovenop te krabbelen. Ik vind dat je ook moet nadenken!!! en dna praat ik niet over stellen die krap zitten als ze toch alles nieuw kunnen kopen....

Maar die bezwaren die je kunt hebben om het huwelijk nog uit te stellen zijn natuurlijk geen vrijwaarde om toch gemeenschap te hebben voor je huwelijk!! Daar ben ik het met je eens..... al wordt dat natuurlijk wel moeilijker....

ialink

Berichtdoor ialink » 02 mar 2006 13:17

Sexualiteit. Weer zon beladen onderwerp waarmee christenen elkaar regelmatig om de oren vliegen. Sex hoort binnen het huwelijk. Dat zegt de bijbel. Maar dan moeten we ons eerst afvragen wat een huwelijk is.

Defintie:
Een huwelijk is een verbintenis voor het leven tussen twee mensen die de zegen en goedkeuring heeft van God en waar bijde partners 100% achter staan.

Merk op dat ik hier inzegening of de staat in het geheel niet bij betrek. De bijbel zegt dat wat God heeft samengevoegd moge een mens niet scheiden. Daar staan niet kerk of gemeentehuis ofzo. Als we eenmaal onze wederhelft hebben gevonden en we zijn er klaar voor weten we dit meestal vrij snel. Het lijkt gewoon te passen. Ik heb dit omschreven in het volgende topic:
*link verwijderd*

Hierin zet ik uiteen hoe je naar mijn mening kunt beoordelen of je voor elkaar gemaakt bent. Als je hierin groeit en blijft groeien gaat er spraken zijn van eenwording van Hart ziel en Geest.

Dan komt er een punt dat bijde partners 100% voor elkaar willen gaan en willen trouwen. Er hoeft alleen nog maar een trouwdatum gepland te worden. Op dat moment als die eenwording aan de gang is, de partners 100% voor elkaar gaan en uit alles blijkt dat ze voor elkaar gemaakt zijn. Dan is het echt niet erg om dit lichamelijk te bevestigen voordat je gaat trouwen. Ben je nog niet zover en geef je er een keer aan toe voel je dan niet meteen de grootste zondaar van de wereld want we zijn nu eenmaal mensen maar streef naar het bovenstaande en houdt het in je achterhoofd.

Klein voorbeeldje van mijn eenwording. Ik was een beetje inteligent. Mijn vroiuw is zeer creatief. Nu ben ik dus creatief inteligent. Perfect combination zoals jullie wellicht gemerkt hebben.

Hopende hiermee een en ander duidelijk te hebben gemaakt en ik hoop dat jullie erachter staan

ivar

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2006 13:32

ialink schreef:Klein voorbeeldje van mijn eenwording. Ik was een beetje inteligent. Mijn vroiuw is zeer creatief. Nu ben ik dus creatief inteligent. Perfect combination zoals jullie wellicht gemerkt hebben.

Neuh, nog niet zo gemerkt eigenlijk. Je zou die creatieve intelligentie wellicht aan kunnen wenden om te proberen een origineel verhaal neer te zetten ipv overal hq-discussies bij te betrekken.

Verder ben ik het in grote lijnen wel een beetje eens met ialink, in die zin dat ik de meerwaarde van zo'n rigide opvatting van de huwelijksceremonie niet inzie. Het belangrijkste is dat je van elkaar houdt en daarin volg ik liever m'n eigen weg dan dat ik die laat bepalen door sociale verwachtingspatronen e.d.

Overigens is dit allemaal weer schandalig offtopic, want het ging hier niet eens over seks voor het huwelijk. Mijn broertje is overigens wel tegen seks voor het huwelijk zei hij. Hij wil het alleen voor de fun. 8)

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 02 mar 2006 13:32

Hopende hiermee een en ander duidelijk te hebben gemaakt en ik hoop dat jullie erachter staan

Hiermee heb je duidelijk gemaakt wat allang duidelijk was. Hopend dat niet iedereen erachter staat, want dat lijkt me ten eerste zéér sterk, ten tweede zou het een saaie bedoening zijn als iedereen hetzelfde denkt en ten derde heb ik het gevoel dat je niet open staat voor andere meningen en dat je er vanuit gaat dat jouw mening alleen telt.

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 02 mar 2006 13:40

Smurffie schreef:

Hiermee heb je duidelijk gemaakt wat allang duidelijk was. Hopend dat niet iedereen erachter staat, want dat lijkt me ten eerste zéér sterk, ten tweede zou het een saaie bedoening zijn als iedereen hetzelfde denkt en ten derde heb ik het gevoel dat je niet open staat voor andere meningen en dat je er vanuit gaat dat jouw mening alleen telt.

en daar ben ik het echt mee eens.....
Als je de andere reactie van de mensen zou hebben gelezen zou je zelf wel weten dat niet iedereen het met je eens is........ Vreemd om te hopen dat iedereen het met je eens is.......Ben jij de enigste die gelijk heeft?? En moet de rest jou volgen? We leven in een vrij land.......

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 mar 2006 13:57

Aragorn schreef:Verder ben ik het in grote lijnen wel een beetje eens met ialink, in die zin dat ik de meerwaarde van zo'n rigide opvatting van de huwelijksceremonie niet inzie. Het belangrijkste is dat je van elkaar houdt en daarin volg ik liever m'n eigen weg dan dat ik die laat bepalen door sociale verwachtingspatronen e.d.

Een van de kenmerken van het huwelijk, is dat de liefde tussen een man en een vrouw, wordt ingebed in de maatschappelijke, sociale context. Daarom kennen we ook het burgerlijk huwelijk, waarin dit officieel wordt gemaakt.
Jouw opvatting komt neer op het negeren van die sociale context, dan wel het je er niets aan gelegen willen laten liggen. Typisch iets voor onze tijd van individualisering, waarin dit sociale aspect van het huwelijk totaal ondergesneeuwd is. :?

Aragorn schreef:Overigens is dit allemaal weer schandalig offtopic, want het ging hier niet eens over seks voor het huwelijk. Mijn broertje is overigens wel tegen seks voor het huwelijk zei hij. Hij wil het alleen voor de fun. 8)

1. het is inderdaad offtopic. [|:)
2. seks binnen het huwelijk is zeker fun
3. het is er niet alleen voor de fun natuurlijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 mar 2006 14:08

elbert schreef:
Aragorn schreef:Verder ben ik het in grote lijnen wel een beetje eens met ialink, in die zin dat ik de meerwaarde van zo'n rigide opvatting van de huwelijksceremonie niet inzie. Het belangrijkste is dat je van elkaar houdt en daarin volg ik liever m'n eigen weg dan dat ik die laat bepalen door sociale verwachtingspatronen e.d.

Een van de kenmerken van het huwelijk, is dat de liefde tussen een man en een vrouw, wordt ingebed in de maatschappelijke, sociale context. Daarom kennen we ook het burgerlijk huwelijk, waarin dit officieel wordt gemaakt.
Jouw opvatting komt neer op het negeren van die sociale context, dan wel het je er niets aan gelegen willen laten liggen. Typisch iets voor onze tijd van individualisering, waarin dit sociale aspect van het huwelijk totaal ondergesneeuwd is. :?

Ik zal ook zeker niet ontkennen dat ik inderdaad redelijk geïndividualiseerd ben. :) Overigens wil ik het huwelijk niet perse losmaken van die sociale context, het burgerlijk huwelijk bestaat zelfs niet zonder zo'n context en ik heb daar weinig moeite mee. Alleen heb ik er zelf niet zoveel behoefte aan om daar ook de relatie-ontwikkeling door te laten bepalen.

Aragorn schreef:Overigens is dit allemaal weer schandalig offtopic, want het ging hier niet eens over seks voor het huwelijk. Mijn broertje is overigens wel tegen seks voor het huwelijk zei hij. Hij wil het alleen voor de fun. 8)

1. het is inderdaad offtopic. [|:)
2. seks binnen het huwelijk is zeker fun
3. het is er niet alleen voor de fun natuurlijk.

Ik voelde me ook al een weinigje platvloers toen ik 'voor de fun' opschreef, want het is idd veel meer dan dat. Maar omschrijf dat maar eens in één woord. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mar 2006 19:26

Als je samen in een huis woont, is dat meestal goedkoper dan allebei apart op jezelf wonen.
En nu weer on topic!

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 27 mar 2006 20:53

1 Korinthe 7:36 schreef:Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde.

Dat schreef Paulus naar aanleiding van de vragen die hij kreeg van de gemeente van Korinthië. Er staat dus NIET dat je sex binnen het huwelijk mag. Daar wordt niet over gesproken. Maar indien je verlangens naar haar te groot worden dan zul je met haar moeten trouwen. Je bent dus nog maagd en plat gezegd: Je wil 'het' doen omdat je zin hebt. En als je dat krijgt, zul je met haar moeten trouwen. Duidelijk :mrgreen:
Afbeelding

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 27 mar 2006 20:59

Annemieke86 schreef:
1 Korinthe 7:36 schreef:Maar wanneer iemand bang is zich tegenover zijn toekomstige vrouw te misdragen, omdat zijn verlangen naar haar te groot wordt, laat hij dan gevolg geven aan zijn wens met haar te trouwen. Dat dient dan te gebeuren. Het is geen zonde.

Dat schreef Paulus naar aanleiding van de vragen die hij kreeg van de gemeente van Korinthië. Er staat dus NIET dat je sex binnen het huwelijk mag. Daar wordt niet over gesproken. Maar indien je verlangens naar haar te groot worden dan zul je met haar moeten trouwen. Je bent dus nog maagd en plat gezegd: Je wil 'het' doen omdat je zin hebt. En als je dat krijgt, zul je met haar moeten trouwen. Duidelijk :mrgreen:

Deze quote zegt dat als je verlangen naar een meisje zo groot is, je niet onnodig hoeft te wachten, maar haar trouw moet zijn. (dat is wat trouwen betekent)
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Terug naar “Archief”