De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 14:46

Mattheus is gericht aan Joden en gaat ook over Joden in de grote verdrukking zie ook Mattheus 24 : 30 t/m 31 dat duidt op de terugkomst van de Heere Jezus ( komende op de wolken des hemels , met grote kracht en heerlijkheid ! )
De hele context gaat vooral over waakzaamheid voor het Joods volk om niet achter de anti-christ aan te lopen maar om waakzaam te zijn , bij de opname van de gelovigen gaat het allemaal niet zo zichtbaar en gebeurt alles onopgemerkt en zullen de gelovigen de Heer in de lucht ontmoeten ,in tegen stelling tot de wederkomst waar alle geslachten der aarde zullen wenen en dat is dus na de grote verdrukking , de uitverkorenen slaat ook op Joden niet op christenen! zie ook Mattheus 24 : 16 ( dat alsdan die in JUDEA zijn , vlieden op de bergen )
Maar goed als jullie eeuwig willen blijven filosoferen over de uitleg van de maagden ga je gang maar het brengt je nergens ,aangezien het ook niet op christenen slaat.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 apr 2015 14:49

Teus schreef:
Nee, dit slapen is niet goed maar het slapen wat je bedoeld is niet relevant in de gelijkenis. M.i. is dit "niet verwachten" gebrek aan olie en niet slapen.
Het gebrek aan olie zou je slapen kunnen noemen maar is verwarrend in deze gelijkenis, je spreekt dan over 2 soorten slapen.
De bruidegom zei tegen de dwaze maagden "waakt" omdat ze geen olie meer hadden, niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.

Waar gaat het over in deze gelijkenis ?
Vergelijk met de gelijkenis die erna komt.
In vers 14 staat "Want het is gelijk aan".
Dus als we doorlezen begrijpen we de kern.
Woekeren met je talenten dan zal de Heer zeggen " Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren".
Dus de hongerigen voeden, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken bezoeken, de gevangenen bezoeken.
Want voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten gedaan hebt, zo hebt gij het voor Mij gedaan.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 14:52

Learsi : Het is dus belangrijk, wat wij hebben te verstaan onder de lamp, die alle maagden hadden.
Wat er verstaan wordt onder de lamp bepaalt nl de uitleg van de gelijkenis.

De lamp staat , hoe ik het zie voor het woord van God en de Joden die het woord van God niet goed onderzoeken zullen de waarschuwingen in het woord van God niet begrijpen en dus de anti-christ achterna lopen , ze hadden te weinig olie ( kennis , inzicht ) om het woord van God ( waarheid) levend te houden en voorbereid te zijn op de misleidingen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 14:57

Teus : niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.

Nee en dat lijkt ook wel logische te zijn als je begrijpt dat deze tekst tegen Joden is in de grote verdrukking , aangezien de Joden eigenlijk allemaal slapen , maar zolang ze de geschriften onderzoeken zullen ze genoeg kennis ( olie ) hebben om niet achter de anti-christ aan te lopen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 apr 2015 14:58

Was het kennis en inzicht? Of Geest, geloof?

Inderdaad, allen hadden een lamp. Ze waren ook allen uitgenodigd voor de bruiloft. Maar als de bruidegom komt zijn hebben ze niet allemaal de lamp nog brandend. Ze zijn uitgedoofd, er is geen brandstof meer.

Oekaboeka schreef:Teus : niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.

Niet helemaal waar. De wijze maagden waren op tijd om met de bruidegom naar het feest te gaan, de dwaze maagden niet. Maar Jezus sluit wel af met "weest dan waakzaam, waakt dan, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip hij komt". Er is dus wel een oproep tot waken, waakzaam zijn.
Laatst gewijzigd door Marnix op 10 apr 2015 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 15:00

Rotterdam :
Woekeren met je talenten dan zal de Heer zeggen " Wel, gij goede en getrouwe dienstknecht! over weinig zijt gij getrouw geweest; over veel zal ik u zetten; ga in, in de vreugde uws heeren".
Dus de hongerigen voeden, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken bezoeken, de gevangenen bezoeken.
Want voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten gedaan hebt, zo hebt gij het voor Mij gedaan.

Wij christenen zijn geen dienstknechten maar kinderen van God !

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 15:06

Marnix : Was het kennis en inzicht? Of Geest, geloof?

Inderdaad, allen hadden een lamp. Ze waren ook allen uitgenodigd voor de bruiloft. Maar als de bruidegom komt zijn hebben ze niet allemaal de lamp nog brandend. Ze zijn uitgedoofd, er is geen brandstof meer.

De joden moeten het hebben van kennis van de geschriften ( trouwens iedereen word aangespoord om de geschriften te onderzoeken ) om niet te dwalen de Joden hebben wel het geloof , maar niet het juiste geloof , ze hebben als ze jezus Christus niet hebben aangenomen niet de Heilige Geest ontvangen , maar zijn nog steeds God,s volk waar God zijn beloftens mee afmaakt.
Inderdaad als ze achter de anti-christ aanlopen door gebrek aan goede kennis van het Woord waar ze gewoon kunnen lezen hoe God heeft laten opschrijven wat er gaat gebeuren dan is inderdaad het licht volledig uitgegaan.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 15:12

Marnix : Er is dus wel een oproep tot waken, waakzaam zijn.

Er is zeker een oproep tot waakzaam zijn , dat is de hele kern van de tekst !! :D

Verder ,ik weet niet of je dacht dat ik dit schreef :

Oekaboeka schreef:
Teus : niet omdat ze sliepen want de wijze maagden sliepen ook en daar had de bruidegom geen opmerking over.

Want dat heeft Teus geschreven , dus niet oekaboeka schreef :D of ik heb je verkeerd begrepen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 apr 2015 16:31

oekaboeka schreef:Rotterdam :

Wij christenen zijn geen dienstknechten maar kinderen van God !

Zo, is dat zo ?
Paulus wel, die zegt "ik Paulus, ben een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God".
En Jacobus ook "Jakobus, een dienstknecht van God en van den Heere Jezus Christus".
En Petrus "Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus".
En ik ook, volgaarne ben ik een dienstknecht van God.

Trouwens, reden te meer om de hongerigen voeden, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken bezoeken en de gevangenen bezoeken.

Je gaat voorbij aan mijn punt, de clou van gelijkenis van de talenten is gelijk aan de essentie van de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden.
Althans dat zegt Christus. (vers 14 ; Want het is gelijk aan).

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 16:58

Rotterdam : Zo, is dat zo ?
Paulus wel, die zegt "ik Paulus, ben een dienstknecht van Jezus Christus, een geroepen apostel, afgezonderd tot het Evangelie van God".
En Jacobus ook "Jakobus, een dienstknecht van God en van den Heere Jezus Christus".
En Petrus "Simeon Petrus, een dienstknecht en apostel van Jezus Christus".
En ik ook, volgaarne ben ik een dienstknecht van God.

De apostelen zijn natuurlijk allemaal dienstknechten , want ze staan in dienst van God en hebben specifieke opdrachten gekregen die jij niet hebt gekregen , maar vergelijk jezelf gerust met de apostelen hoor , lijkt mij niet helemaal zuiver hoe je dat zo brengt.
Verder die dienstknechten in de context van dat schriftgedeelte , daar worden gewoon Joden mee bedoelt als je mij vraagt.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 17:01

Rotterdam : Trouwens, reden te meer om de hongerigen voeden, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken bezoeken en de gevangenen bezoeken.

Heel goed als je dat allemaal doet wat jij hier citeert , maar doe je dat ook echt ? of citeer je het alleen ? anders vind ik het een beetje hypocriet om wel teksten te gebruiken om je gelijk te halen maar er verder niks mee doet.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 apr 2015 17:52

oekaboeka schreef:Rotterdam : Trouwens, reden te meer om de hongerigen voeden, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken bezoeken en de gevangenen bezoeken.

Heel goed als je dat allemaal doet wat jij hier citeert , maar doe je dat ook echt ? of citeer je het alleen ? anders vind ik het een beetje hypocriet om wel teksten te gebruiken om je gelijk te halen maar er verder niks mee doet.

Joh wat doe je narrig - weinig inhoudelijk hoor. Ik had meer verwacht van oekaboeka.
Je verwacht toch niet dat ik met m'n borst vooruit hier op refoweb ga melden welke werken van barmhartigheid ik al dan niet verricht ?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 apr 2015 18:02

oekaboeka schreef:
De apostelen zijn natuurlijk allemaal dienstknechten , want ze staan in dienst van God en hebben specifieke opdrachten gekregen die jij niet hebt gekregen , maar vergelijk jezelf gerust met de apostelen hoor , lijkt mij niet helemaal zuiver hoe je dat zo brengt.
Verder die dienstknechten in de context van dat schriftgedeelte , daar worden gewoon Joden mee bedoelt als je mij vraagt.

Theologie op het slappe koord. Denk maar aan Math. 20 vers 27 "En zo wie onder u zal willen de eerste zijn, die zij uw dienstknecht".

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 10 apr 2015 18:16

oekaboeka schreef:Mattheus is gericht aan Joden en gaat ook over Joden in de grote verdrukking..............

De gelijkenis begint met..........het koninkrijk der hemelen is gelijk aan...........
Dat koninkrijk ving aan bij de opstanding van de Heere Jezus. Dit koninkrijk is onzichtbaar voor de wereld.
Over dit koninkrijk gaat het hier.

Ken je de term dispensationalisme?

h.g.
Learsi

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 10 apr 2015 19:42

Rotterdam : Trouwens, reden te meer om de hongerigen voeden, de dorstigen laven, de naakten kleden, de vreemdelingen herbergen, de zieken bezoeken en de gevangenen bezoeken.

Oekaboeka : Heel goed als je dat allemaal doet wat jij hier citeert , maar doe je dat ook echt ? of citeer je het alleen ? anders vind ik het een beetje hypocriet om wel teksten te gebruiken om je gelijk te halen maar er verder niks mee doet.

Rotterdam : Joh wat doe je narrig - weinig inhoudelijk hoor. Ik had meer verwacht van oekaboeka.
Je verwacht toch niet dat ik met m'n borst vooruit hier op refoweb ga melden welke werken van barmhartigheid ik al dan niet verricht ?

Jij vind dat weinig inhoudelijk , maar dat vind ik niet ik raegeer op jouw opmerking zie bovenste , wat dus in mijn overtuiging niet aan ons christenen vandaag de dag gericht is , waarmee ik niet zeg dat al die daden niet goed zijn of niet nodig , maar niet leerstellig als een soort dreigende spiegel bedoeld is voor christenen vandaag ( wel goed natuurlijk die daden)
Mijn punt is ook dat het niet uitmaakt wat jij allemaal dan wel of niet gedaan hebt van al die goede daden , goede daden voegen niks toe aan je redding en zouden ook uit liefde gedaan moeten worden niet uit vreze , anders is het ook weinig of zelfs niks waard , het gaat om je harts gesteldheid zonder voorwaarden , verder lijken al die daden goed aan te sluiten bij de tijd in de grote verdrukking voor de Joden waar het dan ook meer aankomt op daden en geloof niet meer geloof alleen , want die tijd is dan al voorbij.

Terug naar “Archief”