Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2008 12:41

pol schreef:En net gelezen dat er een groot probleem komt bij de hypotheek. Mensen die hun hypotheek 6 jaar geleden voor een lage rente hebben afgesloten voor 6 jaar, komen dit jaar vet in de problemen.
En voor starters is het ook geen doen meer om een huis te kopen.

Dat geldt niet alleen dit jaar hoor... je hebt meestal een rentevrije periode die korter is dan de hele looptijd van de hypotheek (die meestal 30 jaar is). Bij ons is dat 10 jaar. Het lullige is dat banken je proberen te lokken met lage rentes, maar als je rentevaste periode dan afloopt, moet je meer rente gaan betalen. Ik heb er iets over gezien in Kassa of zo'n soort programma. Daarin bleek dat het wel loont om met de bank te onderhandelen over de nieuwe rente. Dan moet je wel in de gaten houden wanneer het afloopt, want als je niet op tijd actie onderneemt krijg je automatisch die hogere rente.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 02 mei 2008 14:01

Maar die toeslag van de belasting voor kinderopvang, dat willen ze nu toch aan de hand van je salaris gaan doen. dus die heel veel verdienen samen betalen veel en die normaal verdienen betalen weinig zelf?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 02 mei 2008 16:14

De hypotheek heeft heel wat scherpere regels op gesteld ivm de crisis in Amerkika volgens mij. Daarom kunnen wij dus ook de hypotheek niet verhogen, maar we houden wel veel spaargeld per maand over. Zou ook niet kloppen toch? Verhogen zou 1/5 deel van het spaargeld kosten, maar das dus wel afgewezen...

Vind het wel zo eerlijk dat mensen die meer verdienen ook meer moeten betalen aan de kinderopvang, ze krijgen tenslotte ook meer.... al moeten ze dan wel kijken naar het uurloon, niet naar het maandsalaris want als je 4 dagen werkt heb je altijd meer dan 1 dag natuurlijk maar heb je ook veel meer opvang nodig....

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 03 mei 2008 21:35

lammetje schreef:
Vind het wel zo eerlijk dat mensen die meer verdienen ook meer moeten betalen aan de kinderopvang, ze krijgen tenslotte ook meer.... al moeten ze dan wel kijken naar het uurloon, niet naar het maandsalaris want als je 4 dagen werkt heb je altijd meer dan 1 dag natuurlijk maar heb je ook veel meer opvang nodig....

Ik heb dan wel geen kinderen, maar over een gedeelte van mijn inkomen betaal ik ook meer dan de helft belasting. In feite word ik dus dubbel benadeeld, mocht ik kinderen naar een kinderopvang sturen.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 04 mei 2008 11:11

Haha, je wordt inderdaad altijd erg ongelukkig als je je brutosalaris op je loonstrookje ziet... :( .

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 04 mei 2008 13:56

Sabra schreef:
lammetje schreef:

Ik heb dan wel geen kinderen, maar over een gedeelte van mijn inkomen betaal ik ook meer dan de helft belasting. In feite word ik dus dubbel benadeeld, mocht ik kinderen naar een kinderopvang sturen.

Dat wil ik ook dolgraag, over een gedeelte van mijn inkomen dubbel belasting betalen!!

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 04 mei 2008 14:04

Ik vind het eigenlijk niet zo interessant te weten dat sommige mensen zoveel belasting moeten betalen. Eigenlijk vind ik dat opschepperij en vreselijk vervelend dat ze dan ook nog proberen 'zielig' te zijn.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 mei 2008 20:45

Het gaat erom dat je als je iets meer verdient dan modaal je het haasje bent.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 04 mei 2008 21:51

Sabra schreef:Het gaat erom dat je als je iets meer verdient dan modaal je het haasje bent.
En het gaat daarom dat als je modaal of iets minder verdient dat je dan tegenwoordig nog maar netaan het hoofd boven water kunt houden door alle BTW en accijnzen en andere idioterie.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 mei 2008 02:28

Sabra schreef:Het gaat erom dat je als je iets meer verdient dan modaal je het haasje bent.

Wel een haasje met een goedgevuld buikje. Met andere woorden: Die financiele 'tekortkomingen' waar je het over hebt in dit geval kun je prima aanvullen met dat 'restsalaris' (waar je heus wel voor geleerd en gewerkt hebt..) en waar anderen, met een minder geschoolde achtergrond dubbel zoveel uren voor moet draaien! (zodat, in ons geval, jij over heerlijk fijne goed geasfalteerde wegen met een dikke auto op directeurentijd naar je werk kunt crossen).

Amen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 05 mei 2008 02:32

(mijn man werkt in de asfaltploeg van Ballast Nedam en word op onmogelijke tijdstippen voor onmogelijke werkuren gebeld om onmogelijk wegen bereidbaar te maken, je zou zeggen, dat kan elke *censuur* met een nuldiploma, maar het word wel even gefixed voor je)

En ja, door die toestanden verdiend mijn man ook een heerlijk salaris maar wij zeiken dan weer niet over dingen als toeslagen en belastingvoordeeltjes die wij ook mislopen door het werk wat mn man verricht in de uurtjes dat jij lekker op je nest ligt te meuren.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 05 mei 2008 06:18

jamillah schreef:

Wel een haasje met een goedgevuld buikje. Met andere woorden: Die financiele 'tekortkomingen' waar je het over hebt in dit geval kun je prima aanvullen met dat 'restsalaris' (waar je heus wel voor geleerd en gewerkt hebt..) en waar anderen, met een minder geschoolde achtergrond dubbel zoveel uren voor moet draaien! (zodat, in ons geval, jij over heerlijk fijne goed geasfalteerde wegen met een dikke auto op directeurentijd naar je werk kunt crossen).

Amen.

Hier wil ik 2 kantekeningen bij plaatsen:

Je zit in de verkoop je verdient basissalaris 1800 bruto (HBO), je hebt een dikke leasebak waarmee je 50.000 KM per jaar moet rijden. Cataloguswaarde van 35.000 euro waar je dus 25% belasting over moet betalen en waar je 's morgens om 7.00 uur in de auto zit om 9.30 uur op tijd bij een klant te zijn (de eerste) en om 18.30 je dikke auto weer kwijt moet zien te raken op de plek waar je woont. Oh ja en dan die dikke vette bonus van 3000 euro bruto krijgt omdat je je doelstellingen van het kwartaal weer hebt gehaald en waarover je ongeveer 50% belasting over betaald. Dus wat hou je in de maand over om je te pletter te werken en te zorgen dat je kids ook nog eten en drinken krijgt?

Mensen wat in het nieuws komt over die bonussen is bij de meeste meeste mensen niet het geval!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 05 mei 2008 07:05

jamillah schreef:(mijn man werkt in de asfaltploeg van Ballast Nedam en word op onmogelijke tijdstippen voor onmogelijke werkuren gebeld om onmogelijk wegen bereidbaar te maken, je zou zeggen, dat kan elke *censuur* met een nuldiploma, maar het word wel even gefixed voor je)

En ja, door die toestanden verdiend mijn man ook een heerlijk salaris maar wij zeiken dan weer niet over dingen als toeslagen en belastingvoordeeltjes die wij ook mislopen door het werk wat mn man verricht in de uurtjes dat jij lekker op je nest ligt te meuren.

8) en mijn man ligt (heeft nog een vrije dag) in bed en lacht zich slap om jou reaktie!!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 mei 2008 07:42

Sjonge wat een gezeur... Er zijn nu eenmaal dingen die we met z'n allen betalen en dat is democratisch besloten.

Verder is het logisch dat hoger opgeleiden meer verdienen, denk alleen al aan die studieschuld die afbetaald moet worden. Vergelijk iemand van 25 die al vijf jaar werkt en iemand die net is afgestudeerd: de ene persoon heeft kunnen sparen en de ander heeft alleen maar schuld, tenzij z'n papa en mama zo rijk zijn dat die alles betaald hebben, wat zeker niet bij iedereen het geval is.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 05 mei 2008 07:47

Mijn papa en mama hebben geen cent betaald aan mijn studies, ik heb alles zelf betaald en ik heb geen studieschuld: ik heb gewoon altijd heel veel en keihard erbij gewerkt, zodat ik alles kon betalen. Hetzelfde geldt voor mijn broers en zus: allemaal gestudeerd, niemand heeft een studieschuld.

Het gaat dus niet altijd op!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Terug naar “Archief”