MissF schreef:tante-tortel schreef:*Annet* schreef:Je hoeft toch ook niet alles aan de grote klok te hangen? Het gaat een ander niets aan of en wat voor voorbehoedsmiddelen je gebruikt en of je wel of niet voor het huwelijk met je (aanstaande) gemeenschap hebt gehad.
Waarom geen gemeenschap en wel alles eromheen gedaan hebben, dan maakt dat "gemeenschap" ook niet zoveel meer uit. Maar dit is idd

Misschien omdat het zonde is?
En we elkaar daarop moeten kunnen aanspreken.
Daarom houden wij het graag verborgen.
Tja, dat s jouw mening, dat dat zonde is. Ik vind het niet namelijk. Ik vind gemeenschap voor 1 persoon bedoelt. Mijn vriend en ik gaan bijna trouwen, dus we gaan niet meer uit elkaar, in principe, dus houden we het bij 1 persoon, hoor. Niet dat wij dat doen, omdat wij andere redenen hebben om het niet te doen.
Maar ik vind het erg bot om zo te zeggen: het is zonde.
Wat denk jij nu dat ik bedoel met die zonde?
Ik sprak over het gebruik van de Pil.
Als we gaan spreken over gemeenschap voor het huwelijk dan is dat een ander topic. Als die er nog niet is dan kan iemand die vast wel openen.
Maar ik vind dat er te gemakkelijk wordt gezegd dat het een zaak is van man en vrouw. Dat niemand dat aangaat.
Maar als een man en vrouw in zonde leven, gaat dat de hele gemeente aan. Wij moeten op elkaar toezien. Dat is de opdracht.
Onderling dienstbetoon.
Als we nooit over het gebruik van de pil of uberhaupt over geboorteregeling met elkaar spreken, dan denkt allereerst iedereen :
hoe moet je dat doen?
Moet zelf gaan zoeken naar een verantwoorde regeling,
Kun je geen gebruik maken van elkaars kennis.
Kun je elkaar ook niet opbouwen.
Maar alleen afbreken als blijkt dat je een methode gebruikt die niet etisch verantwoord is.
En om dan terug te komen op wat ik zonde vind: dat is als er een mogelijkheid is dat je door het gebruik van de pil, een reeds bevruchte eicel niet de kans geeft om in te nestelen. Dat is voor mij heel gewoon: abortus. Ook al is die kans miniem, een kans is een kans.