De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 apr 2007 08:04

*Annet* schreef:Je hoeft toch ook niet alles aan de grote klok te hangen? Het gaat een ander niets aan of en wat voor voorbehoedsmiddelen je gebruikt en of je wel of niet voor het huwelijk met je (aanstaande) gemeenschap hebt gehad.

Waarom geen gemeenschap en wel alles eromheen gedaan hebben, dan maakt dat "gemeenschap" ook niet zoveel meer uit. Maar dit is idd off topique-smile

Misschien omdat het zonde is?
En we elkaar daarop moeten kunnen aanspreken.
Daarom houden wij het graag verborgen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 apr 2007 09:00

tante-tortel schreef:
*Annet* schreef:Je hoeft toch ook niet alles aan de grote klok te hangen? Het gaat een ander niets aan of en wat voor voorbehoedsmiddelen je gebruikt en of je wel of niet voor het huwelijk met je (aanstaande) gemeenschap hebt gehad.

Waarom geen gemeenschap en wel alles eromheen gedaan hebben, dan maakt dat "gemeenschap" ook niet zoveel meer uit. Maar dit is idd off topique-smile

Tja, dat s jouw mening, dat dat zonde is. Ik vind het niet namelijk. Ik vind gemeenschap voor 1 persoon bedoelt. Mijn vriend en ik gaan bijna trouwen, dus we gaan niet meer uit elkaar, in principe, dus houden we het bij 1 persoon, hoor. Niet dat wij dat doen, omdat wij andere redenen hebben om het niet te doen.

Maar ik vind het erg bot om zo te zeggen: het is zonde.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 14 apr 2007 09:32

En ik durf nooit zo goed door te slikken, een maand. Ik ben zo bang dat ik dan helemaal alles tegenwerk.

Ik heb het een paar keer gedaan. Inderdaad ook als ik op vakantie was of toen ik een week weg moest voor school. Heb nergens last van gehad. Het was de keer daarna dan ook niet erger ofzo. Ik slikte trouwens wel gewoon m'n hele strip door, niet zomaar een weekje, maar dat hoeft ook nog niet eens per se.
Maar dat is bij iedere vrouw weer anders. Je zou het gewoon eens een weekje moeten proberen anders? Ook zo jammer als je doorslikt en je hebt een dag voor je bruiloft ineens toch een doorbraakbloeding ;)
(dan kun je er ook voor kiezen om vooraf een keer door te slikken mét doorbraakbloeding evt. zodat je weken toch wat opschuiven en je met je bruiloft alsnog safe zit ;) maar dat wordt wel lekker ingewikkeld)
pobody's nerfect

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 apr 2007 10:18

MissF schreef:
tante-tortel schreef:

Tja, dat s jouw mening, dat dat zonde is. Ik vind het niet namelijk. Ik vind gemeenschap voor 1 persoon bedoelt. Mijn vriend en ik gaan bijna trouwen, dus we gaan niet meer uit elkaar, in principe, dus houden we het bij 1 persoon, hoor. Niet dat wij dat doen, omdat wij andere redenen hebben om het niet te doen.

Maar ik vind het erg bot om zo te zeggen: het is zonde.

Wat denk jij nu dat ik bedoel met die zonde?

Ik sprak over het gebruik van de Pil.
Als we gaan spreken over gemeenschap voor het huwelijk dan is dat een ander topic. Als die er nog niet is dan kan iemand die vast wel openen.

Maar ik vind dat er te gemakkelijk wordt gezegd dat het een zaak is van man en vrouw. Dat niemand dat aangaat.
Maar als een man en vrouw in zonde leven, gaat dat de hele gemeente aan. Wij moeten op elkaar toezien. Dat is de opdracht.
Onderling dienstbetoon.
Als we nooit over het gebruik van de pil of uberhaupt over geboorteregeling met elkaar spreken, dan denkt allereerst iedereen :
hoe moet je dat doen?
Moet zelf gaan zoeken naar een verantwoorde regeling,
Kun je geen gebruik maken van elkaars kennis.
Kun je elkaar ook niet opbouwen.
Maar alleen afbreken als blijkt dat je een methode gebruikt die niet etisch verantwoord is.

En om dan terug te komen op wat ik zonde vind: dat is als er een mogelijkheid is dat je door het gebruik van de pil, een reeds bevruchte eicel niet de kans geeft om in te nestelen. Dat is voor mij heel gewoon: abortus. Ook al is die kans miniem, een kans is een kans.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 apr 2007 10:52

tante-tortel schreef:En om dan terug te komen op wat ik zonde vind: dat is als er een mogelijkheid is dat je door het gebruik van de pil, een reeds bevruchte eicel niet de kans geeft om in te nestelen. Dat is voor mij heel gewoon: abortus. Ook al is die kans miniem, een kans is een kans.

Dan moet je helemaal geen gemeenschap meer hebben, want de natuur breekt ook vaak embryo's af. Zo is het bekend dat bij de bevruchting 1,5 keer zoveel mannelijke als vrouwelijke vruchtjes ontstaan, terwijl er maar ietsje meer jongetjes dan meisjes worden geboren. Dus je kunt al uitrekenen hoeveel vruchtjes verloren gaan.

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 14 apr 2007 11:27

Jo'tje schreef:
En ik durf nooit zo goed door te slikken, een maand. Ik ben zo bang dat ik dan helemaal alles tegenwerk.

Ik heb het een paar keer gedaan. Inderdaad ook als ik op vakantie was of toen ik een week weg moest voor school. Heb nergens last van gehad. Het was de keer daarna dan ook niet erger ofzo. Ik slikte trouwens wel gewoon m'n hele strip door, niet zomaar een weekje, maar dat hoeft ook nog niet eens per se.
Maar dat is bij iedere vrouw weer anders. Je zou het gewoon eens een weekje moeten proberen anders? Ook zo jammer als je doorslikt en je hebt een dag voor je bruiloft ineens toch een doorbraakbloeding ;)
(dan kun je er ook voor kiezen om vooraf een keer door te slikken mét doorbraakbloeding evt. zodat je weken toch wat opschuiven en je met je bruiloft alsnog safe zit ;) maar dat wordt wel lekker ingewikkeld)

Ik heb meteen de eerste keer doorgeslikt omdat het beter uitkwam en had niet ergens speciaal last van. Ik vind het wel heel praktisch hoor, over 3 weken ga ik naar engeland en dan zou ik dus ongesteld zijn, nou, mooi niet.

Mn puistjes op mn gezicht zijn echt bijna weg!
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 apr 2007 11:41

Christa schreef:
paprikameisje2 schreef:k zou nog wel eens de percentages willen zien van de hoeveelheid mensen ind e reformatorsiche kring aan de pil is.

ik denk namelijk dat veel mensen niet weten dat er zo ontzettend veel mensen aan de pil zijn.

Ik ook, en dan graag met achtergronden en overtuiging erbij. Zo zou ik nog weleens willen weten hoeveel procent van de reformatorische jeugd wel gemeenschap voor het huwelijk heeft... maar dat is offtopic ;)

Ik gok zo'n 90%. Refo's zijn net mensen.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 14 apr 2007 11:46

Lalage schreef:
tante-tortel schreef:En om dan terug te komen op wat ik zonde vind: dat is als er een mogelijkheid is dat je door het gebruik van de pil, een reeds bevruchte eicel niet de kans geeft om in te nestelen. Dat is voor mij heel gewoon: abortus. Ook al is die kans miniem, een kans is een kans.

Dan moet je helemaal geen gemeenschap meer hebben, want de natuur breekt ook vaak embryo's af. Zo is het bekend dat bij de bevruchting 1,5 keer zoveel mannelijke als vrouwelijke vruchtjes ontstaan, terwijl er maar ietsje meer jongetjes dan meisjes worden geboren. Dus je kunt al uitrekenen hoeveel vruchtjes verloren gaan.

natuur is natuurlijk wel wat anders dan hetzelf voorkomen
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 apr 2007 11:52

Lalage schreef:

Dat heeft God in de hand en niet wij!
Dan kun je gewoon abortus ook goed keuren.
Er gaan toch ook wel gewoon kinderen door een miskraam verloren, waarom zou je dan ook geen abortus mogen doen. Of de Morning after pil.
Bij die laatste weet je uberhaupt niet of je al dan niet zwanger bent geworden. Alleen dat je gemeenschap hebt gehad en er niet zwanger van wilt worden.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 apr 2007 12:28

Naja, tante Tortel, al had je het niet over gemeenschap (terwijl het bericht dat je quotte er wel over ging, maar oke) mijn reactie, ook op het feit dat jij zegt dat de Pil zonde is, blijft hetzelfde.
JIJ vindt het zonde, ik absoluut niet. Ik zou me heel erg irriteren als mensen in mijn gemeente me daarop aan zouden spreken. Nu scheelt het dat wij een erg open houding hebben in onze gemeente, en veel mensen daar weten echt wel dat mijn vriend en ik als anticonceptie de Pil gebruiken, of beter: gaan gebruiken. En k ben heel erg blij dat zij daar niet veroordelend over spreken. Dat vind ik wel heel wat meer gemeentezijn, dan iemand aanspreken over iets wat JIJ persoonlijk als zonde ziet.

Maargoed, zo kunnen we deze discussie natuurlijk door blijven gaan. Ik vind dit weer zoiets van: het blijft m.i. een mening, geen feit dat dit zondig is, dus kun je bezig blijven, zeker als mensen een mening als feit gaan brengen.

Ik ga eens proberen om em door te slikken, idd, lijkt me wel handig, omdat ik anders op mn bruiloft in de knoei kom ofzo ;)

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 14 apr 2007 12:48

Ja, wie ziet die ziet, en wie blind is en wil blijven niet...
Moord is moord. En dat blijft zonde.
En zo werkt de pil, dat is niet mijn mening, maar een feit.
En daar zul je niet om heen kunnen.
Ook al probeer je je geweten te sussen.

Ook binnen de gemeente waar ik lid van was wordt veel de pil geslikt zonder dat ze nu eigenlijk de echte werking weten. En dat is dom. Laat je toch eerst eens goed erover voorlichten door iemand die het vanuit zijn Christelijke oogpunt bekijkt.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 14 apr 2007 12:51

Laat je toch eerst eens goed erover voorlichten door iemand die het vanuit zijn Christelijke oogpunt bekijkt.[/quote]

Kijk, en daarom heb ik het even aan de vragenrubriek voorgelegd. Er is nog geen antwoord. Ik wil het ZEKER weten.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 apr 2007 14:38

tante-tortel schreef:Ja, wie ziet die ziet, en wie blind is en wil blijven niet...
Moord is moord. En dat blijft zonde.
En zo werkt de pil, dat is niet mijn mening, maar een feit.
En daar zul je niet om heen kunnen.
Ook al probeer je je geweten te sussen.

Ook binnen de gemeente waar ik lid van was wordt veel de pil geslikt zonder dat ze nu eigenlijk de echte werking weten. En dat is dom. Laat je toch eerst eens goed erover voorlichten door iemand die het vanuit zijn Christelijke oogpunt bekijkt.

Ik heb het al eens nagevraagd, en diegene vertelde mij dat de kans zeeeer klein is. Te klein om het te laten. Was het oogpunt van die christelijke vrouw, die hem zelf niet slikt omdat ze al die hormonen troep vindt, maar hem niet niet slikt om moord o.i.d.
Ik ging het ding ook echt niet zomaar slikken. Mijn vriend en ik kiezen en er echt niet zomaar voor. Jij doet een beetje alsof Jan en Alleman zoiets zomaar doen, zonder er bij na te denken. Naja, ik hoor daar dus NIET bij. Ik heb veel gesprekken erover gevoerd en ben tot de conclusie gekomen dat het voor mij geen zonde is.

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 14 apr 2007 16:29

pol schreef:Het enige grote nadeel is dat ik in de stopweek altijd een knoets van een migraine-aanval heb.
Vlgs de dokter kan ik het 3 mnd doorslikken zonder stopweken. Wie heeft daar ervaring mee?

Dat kan idd. M'n zusje doet het ook, om andere reden, maar ook op advies van de dokter ;).
Ik slik zelf bijna altijd 2strippen achter elkaar, heb een 3fasen pil, dan schijn je wel een grotere kans op een doorbraakbloeding te hebben, maar die heb ik nog nooit gehad. Alleen als ik weet dat het me beter uitkomt als ik na één strip menstrueer (omdat het na 2x niet goed uitkomt, met bijv. feestjes, vakanties en zo) slik ik 1strip. Na twee strippen heb ik een veel lichtere menstruatie dan na een, extra voordeeltje ;)
Met m'n vorige pil (Yasmin) had ik gewoon doorbraakbloedingen als ik 1strip slikte, maar goed, daar ben ik niet voor niks mee gestopt.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 14 apr 2007 17:50

Hm, ik moet zeggen dat ik er niet zo weg van ben. Geen enkele pil eigenlijk. Niet om de uitwerkingen, niet om het feit dat je er misschien een abortus mee zou kunnen plegen, maar gewoon omdat het troep is. Als je extreme menstruatiepijn hebt, of onregelmatig menstrueert vind ik het een ander verhaal, maar om voor je gemak eraan te beginnen om op vakantie maar niet ongesteld te hoeven zijn..Je bent vrouw of je bent het niet.

Terug naar “Archief”