André schreef:Bevlogen schreef:S5800 van Fuji zeker? Ik heb de S5500. Met die dingen kun je best mooie foto's maken, alleen is de automatische stand niet zo heel erg goed. Dat zie je direct in die foto van je. De lucht (en de takken) zijn daar redelijk overbelicht. Je kunt dat voor een deel opvangen door de foto wat donkerder te maken. Zelf heb ik in de handmatige stand het een en ander aangepast, zodat de kleuren wat donkerder worden. Daardoor is de lucht ook meteen mooi blauw als ik er een foto van maak. Zal als ik weer thuis ben eens kijken welke instellingen dat zijn

Ik ben benieuwd, trouwens het was zwaar bewolkt hè.
Op zichzelf heb ik niet spontaan zoiets van: 'wauw, wat is dat overbelicht!'
Maar als je zegt dat het zwaar bewolkt was, ja, dan ziet het er wel wat erg optimistisch uit.
Overigens vind ik dat van die typische omstandigheden waarin ik eens aan zwart-wit ga denken. Kleuren komen goed tot hun recht met de zon erbij. Maar met een grijze lucht zeggen kleuren wel eens te weinig, en spreekt zwart-wit veel meer. Helemaal als je het contrast en zo achteraf goed hebt bijgewerkt op de computer. Bewerken doe ik trouwens sowieso altijd achteraf. Mijn camera heeft geen instelling voor zwart-wit. Ik mis dat ook niet, want dat beslis ik pas achteraf achter de computer. De software heeft die mogelijkheid in huis.