Marnix schreef:Oke
En er staat dat Jezus het aan Johannes openbaart... en Johannes weer aan de gemeenten (dat is Jezus opdracht aan Johannes)
dus beiden zijn volgens mij gewoon goed....
Ik ben blij dat jij de enige fout in de SV geen fout vindt.

Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Oke
En er staat dat Jezus het aan Johannes openbaart... en Johannes weer aan de gemeenten (dat is Jezus opdracht aan Johannes)
dus beiden zijn volgens mij gewoon goed....
JMvVliet schreef:caprice schreef:Goed, hier dan nog een paar teksten:
Deuteronomium 4 vers 2:
Gij zult tot dit woord, dat ik u gebiede, niet toedoen, ook daarvan niet afdoen; opdat gij bewaart de geboden van den HEERE, uw God, die ik u gebiede.
Met dien verstande dat 'ik' Mozes is, en niet God. Buiten dat gebied Mozes ze specifiek aan het volk Israël. Mozes is hier zogezegd zegsman namens God.caprice schreef:Deuteronomium 12 vers 32:
Al dit woord,32) hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.
Hier geld hetzelfde als voorgaand commentaar.
JMvVliet schreef:caprice schreef:32) Al dit woord,
Of, dit ganse woord; gelijke woorden zie boven, Deut. 4:2. Anders, elke zaak, die ik ulieden gebied, die, enz.
Ik denk dat je toch de conclusie kunt trekken dat het gehele Woord bedoelt wordt.
Ik denk het dus niet. Deze teksten zijn door God via Mozes specifiek het Joodse volk gegeven. De context waarin de woorden staan is ook belangrijk om mee te nemen...
caprice schreef:2 Timotheüs 3 vers 16: Al de Schrift is van God ingegeven,...
Misschien dat je nu toch een andere conclusie zult trekken.
De NBV heeft het over 'zij', meervoud dus. En ik vraag me af of ze daar dan de drie-eenheid mee bedoelen...?
jas schreef:Loezje schreef:jas schreef:Aragorns waarheid ligt meer in de ban van de ring, dan in Gods Heilig Woord. Het is dus een onzinnige bezigheid met hem over de waarheid te discussieren. Immers, jouw liefde voor de Bijbel is niet de zijne, integendeel. Er zijn hier meer tegensta()anders van de Heere dan mensen die Hem liefhebben.
Jas, Aragorn is één van de beste forummers. Hij is heel scherp en direct, heeft gevoel voor humor en zet mensen in ieder geval aan het denken. Hij blijft beschaafd; ik heb nog niet meegemaakt dat hij mensen kwetste.
Met hem discussiëren is absoluut niet onzinniger dan met de rest...
Kortom: ik zal zelf weten op wie z'n post ik reageer en laat me dat niet door een ander voorschrijven!
Ja dat moet iedereen ook zelf weten. Ik vind hem niet beschaafd, ik vind hem vals als het om de waarheid gaat, en flink onder tafel.
Loezje schreef:Aragorn schreef:Ik begrijp je punt werkelijk niet.. de SV spreekt hier toch ook niet direct over Christus? Ik zie hierin weinig verschil eigenlijk.
Maar als je de kanttekeningen leest? De NBV heeft geen kanttekeningen, 'k heb ze tenminste nog niet gezien... Maar... Christus is toch de enige die de duivel de kop kan vermorzelen? De NBV heeft het over 'zij', meervoud dus. En ik vraag me af of ze daar dan de drie-eenheid mee bedoelen...?![]()
Ik vind het toch een beetje 'eng' als ik zoiets lees in de NBV.
Aragorn schreef:De oorzaak hiervan is geloof ik dat niet bekend is wat precies bedoeld wordt met de "roos van Saron". De kans is iig erg groot dat hiermee niet een rode roos zoals wij die op Valentijnsdag uitdelen bedoeld wordt. Het rood-wit is mooie beeldspraak, maar wel 'inlegkunde'.
Ok, zo je wilt, inlegkunde, ook van degenen die de kanttekeningen opstelden? Maar waarom wordt in de NBV dan een Roos vertaald naar Lelie??? Rozen en Lelies zullen ook op de hoogvlakten en in de dalen niet hetzelfde zijn geweest....?Màg de Bijbel (SV) dan op dit punt een keer begrijpelijk zijn door een Roos tegenover een Lelie te zetten, bloemen die wij ook kennen? Je gaat nu van de SV iets moeilijkers maken dan er staat (geen valentijsroos), maar is dit nodig? Ik weet ook niet in wat voor boek ik zou moeten zoeken naar de flora van destijds op de hoogvlakten en in de dalen, maar de kanttekenaars zullen toch niet zomaar iets uit hun duim hebben gezogen?
JMvVliet schreef:caprice schreef:2 Timotheüs 3 vers 16: Al de Schrift is van God ingegeven,...
Mijn conclusie over de andere gedeelten blijft staan (is in mijn ogen zelfs onweerlegbaar)
Aragorn schreef:Misschien dat jas hier met zijn verlichte geest van volmaakte kennis en waarheid uitsluitsel kan geven?
jas schreef:Aragorn schreef:Misschien dat jas hier met zijn verlichte geest van volmaakte kennis en waarheid uitsluitsel kan geven?
En dat bedoel ik met te zeggen dat ik je vals en onder tafel vindt.
Dit zijn jouw woorden en voor jouw rekening. Ik heb dit nooit gesteld.
jas schreef:JMvVliet schreef:caprice schreef:2 Timotheüs 3 vers 16: Al de Schrift is van God ingegeven,...
Mijn conclusie over de andere gedeelten blijft staan (is in mijn ogen zelfs onweerlegbaar)
Het moet ons wel wat te zeggen hebben dat de Heere Jezus Zelf blijkbaar niet twijfelde aan de Schrift. Hij zei niet, 'dat moet je niet te letterlijk nemen', of 'het zijn ook maar mensen die dat geschreven hebben'. Nee, Hij gebruikte de Schrift om dwalingen te weerleggen, om bijv. de Farizeën een weerwoord te geven. In Math. 22:29 lezen we dat Hij zegt: "Maar Jezus antwoordde en zeide tot hen: "Gij dwaalt, niet wetende de Schriften, noch de kracht Gods". Hij ging dus gewoon uit van het gezag van de Schrift. Nog een voorbeeld hiervan, nu uit Joh.10:34; "Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd, gij zijt goden? Indien de wet die goden genaamd heeft, tot welk het woord Gods geschied is, en de Schrift niet kan gebroken worden; Zegt gijlieden tot Mij, Dien de Vader geheiligd en in de wereld gezonden heeft: Gij lastert God, omdat Ik gezegd heb: Ik ben Gods Zoon?" Hij bewijst hier Zijn Zoonschap uit de Schrift.
En in Joh. 5:39; "Onderzoekt de Schriften; want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben; en die (nl. de schriften) zijn het, die van MIj getuigen".
En in vers 46-47; "Want indien gij Mozes geloofdet, zo zoudt gij Mij geloven; want hij heeft van Mij geschreven. Maar zo gij zijn Schriften niet gelooft, hoe zult gij Mijn woorden geloven?"
Kortom, de Heere Jezus twijfelt niet aan de Schrift en dat zouden wij dus ook niet moeten doen. Tenzij iemand het beter weet dan Hij. Laat die dan nu opstaan, of voor eeuwig zwijgen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 20 gasten