Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 jan 2004 10:35

joris schreef:hoe kom jij boven de aanvechtinge nuit?

Ik denk niet dat we daarin zullen verschillen. Ik denk overigens helemaal niet dat we veel verschillen. We hebben alleen een andere culturele achtergrond.

Overigens is mijn antwoord door het geloof. (is de kring weer rond :lol: )

joris

Berichtdoor joris » 05 jan 2004 18:23

jacobH schreef:
joris schreef:hoe kom jij boven de aanvechtinge nuit?

Ik denk niet dat we daarin zullen verschillen. Ik denk overigens helemaal niet dat we veel verschillen. We hebben alleen een andere culturele achtergrond.

Overigens is mijn antwoord door het geloof. (is de kring weer rond :lol: )
ik door overgave aan God, vergeving vragen en zijn kracht ontvangen. God moet het doen, ik kan het niet. (dus wel doorhet geloof uiteindelijk)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 jan 2004 08:41

Even terug naar het onderwerp.

Kun je jezelf bekeren of niet?
Als we de vraag eens omdraaien? Wat moet je zelf doen in het geloof?

We kunnen ons niet zelf bekeren wordt er vaak gezegt. Ook hoor je vaak dat je zelf niet tegen de zonde kan strijden. Je kunt zelf niet geloven is ook vaak gehoord.

In deze groepen wordt vaak gepoogt te bidden. De eredienst is een godsdienstoefening. Men durft in de bidpoging vaak niet te bidden voor concretere dingen dan dat de hemel nog eens moge scheuren. (Je zult geen "onze Vader" of bidden voor vergeving van zonden horen.) De belijdenis is een ja zeggen op de leer. De doop is iets wat God misschien ooit eens waar zal maken in iemands leven. Het avondmaal is een russisch roulette met God. De preek is een oproep tot zaligmakende ellendekennis en de verheerlijking van de beleving van enkele oudvaders, met doel om het plaatsmakende werk van Christus voor te berijden. De bijbel mag gelezen worden, maar God moet de beloften in de bijbel wel eerst waar maken aan je hart, voordat je ze mag aanpakken. Oudvaders zoals Boston, Erskine en Spurgeon kunnen beter niet gelezen worden, vanwege hun "stelen van Christus". Er zijn nog slechts enkele ware dominees in Nederland die nog de ware leer preken. Geloofszekerheid is zeer verdacht en zal ten alletijde onderzocht moeten worden op remonstrantse invloeden. Iemand die zegt dat hij wedergeboren (of bekeerd) is houdt zichzelf voor de gek, want de uitverkorenen weten niet van zichzelf dat zij bij God horen en zullen tot hun dood daaraan twijfelen. En zo zou ik nog wel een poosje door kunnen gaan.

Hou jezelf niet voor de gek. Het ziet er allemaal heel vroom en rechtzinnig uit, maar in het echt zijn het enkel ijdele listen om te maskeren dat de mens niet tot God wil komen, want hij heeft de duisternis lief, zodat zijn zonden niet aan het daglicht bloot gesteld worden. (Joh. 3) Je zult zeggen dat je ontdekt heb dat je jezelf echt niet bekeren kan. Als dat waar is, dan zul je nu inmiddels wel naar God zijn gevlucht en je hulp bij Hem hebben gezocht? En liet Hij een zondaar staan die tot Hem riep?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 jan 2004 09:07

Kaw schreef:Even terug naar het onderwerp.

Kun je jezelf bekeren of niet?
Als we de vraag eens omdraaien? Wat moet je zelf doen in het geloof?

We kunnen ons niet zelf bekeren wordt er vaak gezegt. Ook hoor je vaak dat je zelf niet tegen de zonde kan strijden. Je kunt zelf niet geloven is ook vaak gehoord.

In deze groepen wordt vaak gepoogt te bidden. De eredienst is een godsdienstoefening. Men durft in de bidpoging vaak niet te bidden voor concretere dingen dan dat de hemel nog eens moge scheuren. (Je zult geen "onze Vader" of bidden voor vergeving van zonden horen.) De belijdenis is een ja zeggen op de leer. De doop is iets wat God misschien ooit eens waar zal maken in iemands leven. Het avondmaal is een russisch roulette met God. De preek is een oproep tot zaligmakende ellendekennis en de verheerlijking van de beleving van enkele oudvaders, met doel om het plaatsmakende werk van Christus voor te berijden. De bijbel mag gelezen worden, maar God moet de beloften in de bijbel wel eerst waar maken aan je hart, voordat je ze mag aanpakken. Oudvaders zoals Boston, Erskine en Spurgeon kunnen beter niet gelezen worden, vanwege hun "stelen van Christus". Er zijn nog slechts enkele ware dominees in Nederland die nog de ware leer preken. Geloofszekerheid is zeer verdacht en zal ten alletijde onderzocht moeten worden op remonstrantse invloeden. Iemand die zegt dat hij wedergeboren (of bekeerd) is houdt zichzelf voor de gek, want de uitverkorenen weten niet van zichzelf dat zij bij God horen en zullen tot hun dood daaraan twijfelen. En zo zou ik nog wel een poosje door kunnen gaan.

Hou jezelf niet voor de gek. Het ziet er allemaal heel vroom en rechtzinnig uit, maar in het echt zijn het enkel ijdele listen om te maskeren dat de mens niet tot God wil komen, want hij heeft de duisternis lief, zodat zijn zonden niet aan het daglicht bloot gesteld worden. (Joh. 3) Je zult zeggen dat je ontdekt heb dat je jezelf echt niet bekeren kan. Als dat waar is, dan zul je nu inmiddels wel naar God zijn gevlucht en je hulp bij Hem hebben gezocht? En liet Hij een zondaar staan die tot Hem riep?

wat een overdreven karikatuur. en van wie mag die karikatuur dan wel niet zijn?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 jan 2004 09:15

jacobH schreef:wat een overdreven karikatuur. en van wie mag die karikatuur dan wel niet zijn?

Deze karikatuur geldt voor enkele gemeenten waar ik kom en waar een zekere vorm van hypercalvinisme heerst.

Ik heb dit stuk niet bedoelt als schoppen en of dit waar is of niet voor een paar gemeenten, maar ik weet zeker dat een heel aantal zich hierin zullen herkennen en hopelijk bij zichzelf te rade gaan waarom ze zo graag zo "rechts" zijn.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 jan 2004 12:33

Ik herken dit wel bij enkele mensen die ik ken. (nu moet ik er ook wel gelijk bijzeggen dat ikuit een behoorlijk zware streek kom)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 jan 2004 14:50

Kaw schreef:
jacobH schreef:wat een overdreven karikatuur. en van wie mag die karikatuur dan wel niet zijn?

Deze karikatuur geldt voor enkele gemeenten waar ik kom en waar een zekere vorm van hypercalvinisme heerst.

Ik heb dit stuk niet bedoelt als schoppen en of dit waar is of niet voor een paar gemeenten, maar ik weet zeker dat een heel aantal zich hierin zullen herkennen en hopelijk bij zichzelf te rade gaan waarom ze zo graag zo "rechts" zijn.

vind je het goed dat ik de laatste zin hier ook graag kwijt wilt maar dan voor de andere kant

en hopelijk gaan erbij zichzelf te rade waarom ze zo graag "links" willen zijn.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 jan 2004 14:54

jacobH schreef:
Kaw schreef:

vind je het goed dat ik de laatste zin hier ook graag kwijt wilt maar dan voor de andere kant

Ik vind het een goede kwestie. Wil jij dan even een karikatuur maken van de linkse kant? Dan zijn we weer in evenwicht.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 jan 2004 15:00

Mensen die halleluja roepen als de pc weer es vastloopt? :wink:
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 06 jan 2004 15:09

Ik vind inspector morse wel een beetje extreem links. Alles is goed want God is in de mens en de mens is daarom goed en kan daarom prima bepalen wat goed voor hem is. De bijbel is symbolisch. De kerk is een voorbeeld van zoals het ook kan, maar moslim is ook goed. Je moet niet al te fundamentalistisch denken over bepaalde dingen. Tegen abortus, euthenasie en homohuwelijk zijn, is achterhaalt en achterlijk.

Is dat een beetje "extreem links"?

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 jan 2004 20:24

Kaw schreef:
jacobH schreef:
Kaw schreef:

Ik vind het een goede kwestie. Wil jij dan even een karikatuur maken van de linkse kant? Dan zijn we weer in evenwicht.

ik vind karikaturen als het om deze dingen gaan gevaarlijk. Dus daarom moeten we ze niet te snel maken. Of duidelijk maken tegen welke groep/mens je het hebt.

Groeten

JacobH

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 07 jan 2004 08:00

jacobH schreef:
Kaw schreef:
jacobH schreef:
Kaw schreef:

ik vind karikaturen als het om deze dingen gaan gevaarlijk. Dus daarom moeten we ze niet te snel maken. Of duidelijk maken tegen welke groep/mens je het hebt.

Groeten

JacobH

Ik ben naar mijn mening toch duidelijk geweest tot wie ik spreek. Concreter als dat wil ik niet gaan.

En ik vind het geen karikatuur. Ik ken gemeenten waar het zo aan toe gaat. Als je het ongelooflijk vind moet je maar eens in zo'n gemeente langs komen.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 07 jan 2004 10:29

Je bent voldoende concreet geweest hoor. Je hoeft geen namen te noemen. En helaas heb je gelijk. Want het komt idd voor. Ik dacht alleen dat je de gehle gereformeerde gezindte bedoelde. Maar dat is niet zo blijkt.

Groeten

JacobH

Terug naar “Archief”