Doodstraf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 07 okt 2004 08:54

caprice schreef:
Loezje schreef:Caprice, wat is er mis met de term 'Theocratisch bewind'? Volgens mij een regelmatig gebruikt woord in de zin van 'bestuur' en/of 'beheer'.

Het woord 'bewind' heeft een negatieve lading (bij mij tenminste). Dan denk ik al gauw aan een harde liefdeloze regering.
Dat kan van God niet gezegd worden.

aha, vandaar dat men de huidige regering zo vaak een "bewind" noemt, die liggen ook enigszins onder vuur als zijnde hard en liefdeloos :D
maar persoonlijk denk ik bij bewind ook aan "bestuur", en behoudens mijn persoonlijke aversie tegen bestuurders in het algemeen roept het niet echt een negatief beeld op.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 07 okt 2004 09:15

Foefloe kan het misschien beter verwoorden dan ik.( ik heb alleen lagere school gehad :oops: )
De vergelijking met Hitler als machthebber, was een voorbeeld, maar het had ook Napoleon of een ander kunnen zijn. Het gaat er dus om, dat wordt gezegd dat de overheid de doodstraf wel mag uitvoeren.
Maar is de overheid in alle tijden, nu, vroeger of over 100 jaar, nou wel zo betrouwbaar en eerlijk?
Daar gaat het om.
En waar leg je de grens.
Over doodstraf voor het stelen van een brood bv, dat was in 40-45 heel gewoon.
Een vriendje van mijn vader had eens een brood gestolen, omdat hij en zijn moeder vreselijke honger hadden.
Als straf is hij voor die bakkerswinkel doodgeschoten, en moest daar 3 dagen dood blijven liggen.
En als er wordt gezegd: het gold toen niet, want toen waren we bezet door de Duitsers, het gold toen net zo goed als nu. Nu zijn wij bezet door de Amerikanen, al denk je misschien van niet, in werkelijkheid is dat zo. Met je Mc Donalds,Cola, Nikes en jullie mobieltjes.

Dus waar het mij om gaat is als iemand zegt: als de overheid het doet mag het wel, die mogen wel voor God spelen.
Maar welke overheid is eerlijk en rechtvaardig?
Hoe ziet de overheid er over 150 jaar uit bv? Of over 400 jaar?

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 07 okt 2004 19:47

Mariamagdalena schreef:Foefloe kan het misschien beter verwoorden dan ik.( ik heb alleen lagere school gehad :oops: )
De vergelijking met Hitler als machthebber, was een voorbeeld, maar het had ook Napoleon of een ander kunnen zijn. Het gaat er dus om, dat wordt gezegd dat de overheid de doodstraf wel mag uitvoeren.
Maar is de overheid in alle tijden, nu, vroeger of over 100 jaar, nou wel zo betrouwbaar en eerlijk?
Daar gaat het om.
En waar leg je de grens.
Over doodstraf voor het stelen van een brood bv, dat was in 40-45 heel gewoon.
Een vriendje van mijn vader had eens een brood gestolen, omdat hij en zijn moeder vreselijke honger hadden.
Als straf is hij voor die bakkerswinkel doodgeschoten, en moest daar 3 dagen dood blijven liggen.
En als er wordt gezegd: het gold toen niet, want toen waren we bezet door de Duitsers, het gold toen net zo goed als nu. Nu zijn wij bezet door de Amerikanen, al denk je misschien van niet, in werkelijkheid is dat zo. Met je Mc Donalds,Cola, Nikes en jullie mobieltjes.

Dus waar het mij om gaat is als iemand zegt: als de overheid het doet mag het wel, die mogen wel voor God spelen.
Maar welke overheid is eerlijk en rechtvaardig?
Hoe ziet de overheid er over 150 jaar uit bv? Of over 400 jaar?

MM, denk even na... Een bezettende macht is iets anders dan een democratisch gekozen regering... We hebben het hier over doodstraf na een eerlijk proces waarbij de strafmaat in overeenstemming is met het gepleegde misdrijf (dus geen doodstraf voor een winkeldiefstal of vandalisme; dit is ook helemaal niet te staven met Bijbelse argumenten).

We kunnen niet echt zeggen dat Nero, Napoleon, Hitler, Amin, Saddam Hussein en vele andere machthebbers hun slachtoffers eerlijke processen gunden => wat mij betreft verdient dit soort types dus ook de onmiddelijke doodstraf.

Onze 'bezetting' door de Amerikanen, zoals jij dat graag noemt is dan wel een vrijwillige bezetting: we kopen ons zelf suf aan Nike's en mobieltjes en we rijden zo makkelijk langs de Mc voor een patatje en een colaatje. We leven echt niet op voet van oorlog met de Amerikanen en die hebben er ook helemaal geen belang bij om de Nederlanders de doodstraf (?????) te geven. 'k Snap weinig meer van je verhaal....
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 07 okt 2004 20:37

De overheid is de enigste door God geroepen instantie om de doodstraf uit te voeren!!

Maar of het slim zou zijn om de doodstraf momenteel in Nederland in te voeren, is weer een heel andere vraag.

De overheid heeft als taak erop toetezien dat er rechtmatig gestraft wordt.

Maar ik denk niet dat het momenteel kan om in NL de doodstraf in tevoeren, als je nagaat dat er in de beroepsgroep van rechters en advocaten heel veel groenlinks stemmers zitten is het wel een goed idee om de doodstraf in te voeren maar of hij gebruikt gaat worden is dan zeer de vraag.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 okt 2004 22:04

Loezje schreef:We kunnen niet echt zeggen dat Nero, Napoleon, Hitler, Amin, Saddam Hussein en vele andere machthebbers hun slachtoffers eerlijke processen gunden => wat mij betreft verdient dit soort types dus ook de onmiddelijke doodstraf.

Neenee, wel consequent blijven: na een eerlijk proces. :D

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 07 okt 2004 22:58

Aragorn schreef:
Loezje schreef:We kunnen niet echt zeggen dat Nero, Napoleon, Hitler, Amin, Saddam Hussein en vele andere machthebbers hun slachtoffers eerlijke processen gunden => wat mij betreft verdient dit soort types dus ook de onmiddelijke doodstraf.

Neenee, wel consequent blijven: na een eerlijk proces. :D

Idd, dat staat er wel heel ongelukkig :oops: Mag zo'n proces dan iets minder uitgebreid en langdradig? :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 okt 2004 23:02

Ach, dat mag wel hoor. :wink: Maar het is natuurlijk wel belangrijk dat het zorgvuldig gebeurt. Ook al weet iedereen dat Saddam vele gruwelijke moorden op z'n geweten heeft, het blijft toch belangrijk om het recht zorgvuldig te handhaven en het duurt nu eenmaal een poosje voor je alle beschuldigingen op een rijtje hebt staan bij zo'n veelpleger. :P

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 07 okt 2004 23:02

Bizar eigenlijk; dat partijen als Groen Links (paar postings eerder genoemd) en D66 fel tégen de doodstraf, maar (als het kan) nóg feller vóór het niet-strafbaar stellen van abortus en eutanasie zijn. Terwijl die ongeboren kindjes toch helemaal geen straf hebben verdiend waar de overheid uitsluitsel over mag geven...

Wat een afschuwelijk land is Nederland dan toch...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 07 okt 2004 23:04

Aragorn schreef:(...) en het duurt nu eenmaal een poosje voor je alle beschuldigingen op een rijtje hebt staan bij zo'n veelpleger. :P

Ja, hoe meer misdaden, hoe langer-ie nog in leven kan blijven, zullen we dan maar zeggen... :? :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 okt 2004 23:05

Tja, ga dan emigreren... Steeds dat gezanik dat NL niet goed zou zijn zeg... :?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 07 okt 2004 23:10

Optimatus schreef:Tja, ga dan emigreren... Steeds dat gezanik dat NL niet goed zou zijn zeg... :?

't Is overal wat, Optimatus. In landen waar nog wel de doodstraf wordt gehandhaafd wordt die straf soms te pas en te onpas opgelegd.
Maar 'toevallig' voeren we deze discussie over de doodstraf in Nederland :wink: :P

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 08 okt 2004 07:47

Loezje schreef:Maar 'toevallig' voeren we deze discussie over de doodstraf in Nederland :wink: :P

welnee, we voeren deze discussie over de doodstraf in het algemeen. als de doodstraf in nederland niet goed is, is-ie dat in belgie ook niet, en andersom.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 okt 2004 16:02

Loezje, ik snap niet hoe je Christen kunt zijn, en voor de doodstraf.
Dat valt niet met elkaar te rijmen.
Dan heb je volgens mij niet veel van Jezus' boodschap begrepen..........

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 08 okt 2004 16:04

Loezje schreef:

Dan ga je toch in een land wonen waar het beter is??? :roll:

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 09 okt 2004 01:12

Mariamagdalena schreef:
Loezje schreef:

Dan ga je toch in een land wonen waar het beter is??? :roll:

Dat zou kunnen.

Terug naar “Archief”