De Europese Grondwet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Stem je voor of tegen de Grondwet voor Europa?

Peiling eindigde op 06 jun 2005 20:12

Voor de Grondwet
7
11%
Tegen de 'Grondwet'
50
77%
Ga of mag (nog) niet stemmen
8
12%

Totaal aantal stemmen: 65

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 mei 2005 09:31

Dan moet je blanco stemmen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Flex187
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Flex187 » 30 mei 2005 10:02

Dat is ook nog een optie inderdaad maar dan kan je beter niet stemmen want een blanco stem is altijd in het voordeel van de verliezer en om die reden dus niet geheel blanco.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 mei 2005 00:12

Tegen DEZE Grondwet zeg ik neen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 31 mei 2005 08:17

Afbeelding

Tegen!!!!!!!!!!!!

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 31 mei 2005 08:19

BJ schreef:Ik heb Balkenende toch onderschat, elk land heeft zijn eigen verantwoordelijkheid in dit proces. En het is nu dus extra belangrijk om als Nederland alsnog Ja te gaan stemmen, volgens de regering.

Ja, maar nog niet zo lang geleden zei de regering, dat het niet doorging als één land tegen stemde. Nu is dat een feit en nu zeggen ze, dat het juist nu belangrijk is om de grondwet te bevestigen. 't Is maar hoe het uitkomt...

De regering heeft z'n eigen ruiten ingegooid met onzinnige argumenten. Het lijken wel Jehova's getuigen, die met bangmakerij over Armageddon zieltjes proberen te winnen. De regering belooft ons een waar Armageddon, als we tegen stemmen. Dat is niets dan manipulatie en bangmakerij. Als ze tot zoiets hun toevlucht moeten nemen, dan is mijn conclusie, dat ze geen steekhoudende argumenten hebben.

Een bloemlezing:
- Nee stemmen brengt de vrede in gevaar, want dank zij de EU hebben we al 40 jaar vrede. 25 jaar geleden vroeg de regering ons om in te stemmen met de plaatsing van kruisraketten, met als argument dat we dank zij de NAVO al sinds WO II vrede hebben. Nu hebben we dat dus te danken aan de EU... Maar, als dat zo is, dan heeft de EU dat wel zonder grondwet bewerkt. Dus: Stem met een gerust hart nee, want Europa heeft ook al zonder grondwet 60 jaar lang de vrede bewaard.

- Elk land - en dus ook Nederland - krijgt vetorecht in begrotingskwesties. Dit is een leugen, want dat vetorecht hebben we al. Nederland krijgt op dit punt niets nieuws, het is eerder andersom: het vetorecht verdwijnt, behalve voor...
Zeggen dat we iets krijgen is hetzelfde als de dief die van de 100 euro in je portemonnee er 90 steelt en dan zegt: Je krijgt 10 euro van me!

- Als we nee zeggen, verzwakt dat onze positie. Dat is aantoonbaar onjuist, want de EU is in het verleden altijd poeslief geweest voor dissidente landen. Dat is een logisch gevolg van het vetosysteem. Ze moeten iedereen mee hebben en dus is er grote bereidheid tot concessies. Frankrijk heeft op 29 mei dus z'n positie in Europa versterkt.

- Dankzij de integratie hebben we vrede, nog meer integratie leidt tot grotere garantie van de vrede. Dat is niet logisch. Daarvoor zijn de culturele verschillen in Europa te groot. Ik kan goed met m'n buurman opschieten, we maken goede afspraken waar nodig, maar hij moet niet bij mij thuis komen vertellen hoe het moet en hij moet niet in m'n bed komen liggen! Te ver gaande integratie zal juist tot meer spanningen leiden, zeker nu blijkt, dat het een politiek gekunstelde eenheid is, die niet echt door de burgers gedragen wordt.
Neem België als voorbeeld. Vanat de revolutie in 1830 is er een machtsstrijd tussen Vlamingen en Walen geweest, die pas is geluwd door het federalisatieproces van de afgelopen decennia. Begrijp het goed: de spanningen in België behoren bijna tot het verleden dankzij de boedelscheiding in het proces van een ongedeelde staat naar een federatie. In Europa wil men de omgekeerde weg bewandelen, maar door de ongelijke machtsverhoudingen maakt men zo een soort super-België!

- Europa wordt democratischer door de grondwet. Op onderdelen is dat zo, want het Europarlement krijgt meer bevoegdheden, maar het totaalplaatje is anders. Er wordt nog meer macht naar de Raad van Ministers geschoven. Het intergouvermentele karakter van het Europese bestuur wordt versterkt. Daardoor krijgen de grote landen meer macht. De vergaderingen van de Raad blijven nog altijd achter gesloten deuren (al beweert het Ja-kamp iets anders). Nieuw is de verplichting voor ministers om een stemverklaring te geven, maar ook weer niet zo nieuw, want het praatje na de vergadering met een journalist-met-microfoon is dat eigenlijk ook al.

- De grondwet is niet perfect, maar een goede eerste stap en verdient dus een "JA". Het is inderdaad slechts een eerste stap en dat feit in combinatie met het feit, dat dit een grondwet is, in een probleem. Grondwetten zijn moeilijker te wijzigen dan gewone wetten en zo zal men er naar kijken. Grondwetten zijn in beton gegoten en daardoor niet zo gevoelig voor een tijdelijke verandering in de politieke verhoudingen. Het gekozen-burgemeester debat eerder dit jaar in Nederland is daarvan de perfecte illustratie. D66 dacht z'n tijdelijke spilpositie in de coalitie te kunnen uitbuiten, maar de grondwet is daar dus effectief tegen beschermd, door de eis van 2/3 meerderheid.
Een grondwet, die slechts een eerste stap is, is geen goed idee. Je zet dan wel een stap, maar vervolgens zijn je voeten aan de grond geplakt, want de volgende stap is een grondwetswijziging en die zal - ook bij dit verdrag - niet zo gemakkelijk gaan. Het zou waarschijnlijk voorlopige ook de laatste stap zijn. Als Thorbecke destijds zo geredeneerd zou hebben, zaten we nu nog met een slechte grondwet.

Voor wie het zich nog afvraag: ik ben tegen.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 31 mei 2005 20:21

waarnemer schreef:We zien, tenminste ik zie in de Europese eenwording een kader voor de antichrist om zich te manifesteren. Ik ben fel tegen. De vlag het symbool van de mariaverering van Rome, de munt, we komen weer onder het romeinse bestuur van 1700 jaar geleden. Ook de eenwording van de kerken, het flirten van de PKN met Rome. Ik vind het om te huiveren.
In Rome zitten geen stelletje suffers, het zijn strategen, ze denken daar niet in jaren maar in eeuwen.

Ik heb niet alles gelezen maar hier kan ik me helemaal in vinden!

Alles duidt erop dat het die kant heengaat ook. Maar de meesten kunnen of willen dat niet zien. Dat is het probleem nou juist. Ik heb ook geen zin om dit uit te leggen voorzover dat nog niet gedaan is. Iemand die geinteresseerd is in geschiedenis en politiek op wereldniveau kan wel zien welke lijnen er getrokken worden. Dit begint al bij de eenwording van kerken etc. Ik heb dit weleens uitgelegd hier dat over uiterlijk 20 á 25 jaar de pkn één is met Rome, maar toen werd ik door felle pkn'ers uitgelachen en als een zwartkijken beoordeeld etc. De tijd zal het leren.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 01 jun 2005 11:30

Het lukt me nog steeds niet om tot een standpunt te kunnen komen, op deze referendumdag. Dan zit er niks anders op om maar niet te stemmen, en dat heb ik dan ook in de poll gestemd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

sela

Berichtdoor sela » 01 jun 2005 11:36

http://portal.omroep.nl/?nav=vxakjBsHEb ... GcZtHjPrDG

afgelopen uitzending van buitenhof was interessant..

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jun 2005 13:01

Ik stem niet, ik ben tegen een referendum an sich en dus maak ik er ook geen gebruik van.

Misschien was het anders als het een bindend referendum was, maar dat is het niet dus denk ik daar niet verder over.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2005 14:12

Ik heb voor gestemd. Het valt me op dat haast niemand hier voor is.

Kijk, ik ben het niet met alles eens. Maar ik denk wel dat een intensieve samenwerking in europa belangrijk is, en dat een grondwet daarvoor nodig is.

Frankrijk heeft tegen gestemd.... Blair heeft opgeroepen tot bezinning. Dat gaat denk ik ook zeker gebeuren, het is belangrijk dat de regering naast een ja of nee ook vraagt om het waarom. En dat dit in de bezinning wordt meegenomen.

Maar ja zeggen op de grondwet is neit het op ieder punt er mee eens zijn.... Je kan nee stemmen omdat je het met een paar punten niet eens bent. Maar je kan ook ja stemmen ondanks dat je het niet op ieder punt eens bent.

Ik vind het erg jammer dat in de poll geen optie "blanco" staat. Als je te weinig informatie over de grondwet hebt bijvoorbeeld, of het niet eens bent met het referendum, vind ik dat je blanco zou moeten stemmen. Daarmee geef je namelijk ook een signaal aan de regering. Door niet te stemmen doe je dat niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 01 jun 2005 14:17

Marnix, misschien wel naar het stembureau gaan en de kaart inleveren, maar niet stemmen... dan zouden ze dat als 'blanco' kunnen zien... :wink:
Maar je hebt groot gelijk - ik ga zo stemmen en ik stem VOOR.
Als de grondwet er niet door komt blijven alle oude verdragen van kracht - we schieten er niets mee op. En ik heb sterk de indruk dat er allerlei "onderbuikgevoelens" over het eigen kabinet, de euro etc. etc. meespelen.

hetsgaapje

Berichtdoor hetsgaapje » 01 jun 2005 14:31

Flex187 schreef:Dat is ook nog een optie inderdaad maar dan kan je beter niet stemmen want een blanco stem is altijd in het voordeel van de verliezer en om die reden dus niet geheel blanco.

Allemaal wel mooi dat blanco stemmen. Maar dat komt bij dit referendum op 1 hoop bij de ongeldige stemmen. Dus eigenlijk stem je niet 1

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 jun 2005 14:42

Riska schreef:Marnix, misschien wel naar het stembureau gaan en de kaart inleveren, maar niet stemmen... dan zouden ze dat als 'blanco' kunnen zien... :wink:
Maar je hebt groot gelijk - ik ga zo stemmen en ik stem VOOR.
Als de grondwet er niet door komt blijven alle oude verdragen van kracht - we schieten er niets mee op. En ik heb sterk de indruk dat er allerlei "onderbuikgevoelens" over het eigen kabinet, de euro etc. etc. meespelen.

Nee.

Naar het stembureau gaan, je stemkaart inleveren... en het stembiljet in de stembus gooien. Zonder "voor" of "tegen" in te kleuren. Dat is een officiele blaco stem. En daarmee geef je een signaal af. Hier had geen referendum over mogen zijn.. of dat je voor referendums bent... maar dit geen goed odnerwerp vindt... of dat je referendums goed vindt amar te weinig weet over de grondwet om ja of nee er op te kunnen zeggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 01 jun 2005 16:25

Optimatus schreef:Dan moet je blanco stemmen.

Hoe stem je blanco op een stemcomputer??
8)
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 01 jun 2005 16:36

pugna schreef:
Optimatus schreef:Dan moet je blanco stemmen.

Hoe stem je blanco op een stemcomputer??
8)

beide tegelijk indrukken! 8)

neej hij zit naast de rode stemknop!
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Terug naar “Archief”