Adieu God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Re: Adieu God

Berichtdoor Cathy » 23 mar 2015 15:36

Mortlach schreef:O, de term ultra-orthodox houdt verder geen waardeoordeel in. Ik ken de beste man niet eens; ik heb alleen van horen zeggen dat de Gereformeerde Bond nogal aan 'de zware zijde' van het gereformeerde spectrum ligt. Excuses als ik dat verkeerd heb begrepen.

Ik ken de beste man wel want hij is mijn dominee. Hij is best wel menselijk :wink: Hij weet ook dat ik met betrekking tot dit onderwerp een heel andere overtuiging heb. We hebben het daar wel eens over gehad.
Maar wat hij in het bewuste artikel - wat naast mij ligt - wil is, volgens mij, een dialoog aangaan met in dit geval prof. dr. G. van den Brink over de uitleg van de Bijbel.
Van den Brink zal in april reageren op het artikel van ds. Mensink.
Ik volg het allemaal met belangstelling.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 mar 2015 16:41

Het artikel op de RD-site zat achter een betaalmuur, dus ik ben enkel en alleen afgegaan op wat er voor mij zichtbaar was.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 23 mar 2015 19:25

Mortlach schreef:Het artikel op de RD-site zat achter een betaalmuur, dus ik ben enkel en alleen afgegaan op wat er voor mij zichtbaar was.

Ik begrijp het. :) Daarom probeer ik het wat te nuanceren.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 mar 2015 19:35

Boekenlezer schreef:Verder geloof ik niet dat schriftuitleg een diffuse postmoderne onderneming is, waarin waarheid niet bestaat. Die bestaat wel degelijk, want anders hadden Jezus en de Joodse religieuze leiders niet zo'n botsing met elkaar (zie de evangeliën).

Bijbeluitleg is absoluut onderhevig aan tijd en cultuur. Vrijwel elk persoon op aarde leeft totaal anders dan de bijbel voorschrijft.

http://www.cip.nl/nieuws/januari-2010/1 ... letterlijk

Misschien hadden Jezus en de religieuze leiders wel die botsing omdat Jezus de bijbel niet zo star en letterlijk opvatte als die leiders.
Ook gif is geschapen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 23 mar 2015 20:18

Mij kwam zojuist een citaat onder ogen, dat ik wel erg geestig vond:

True, there are religious scientists and Darwinian churchgoers. But this does not mean that faith and science are compatible, except in the trivial sense that both attitudes can be simultaneously embraced by a single human mind. It is like saying that marriage and adultery are compatible because some married people are adulterers.

Dat heeft Jerry Coyne geschreven ("Seeing and Believing", The New Republic, February 4 2009). Zo wordt er dus blijkbaar gedacht.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 23 mar 2015 20:23

Typisch dat je het eens bent met dergelijke rabiate antitheïsten, die bovendien van theologie geen kaas gegeten hebben.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2015 10:13

Mortlach schreef:Ik vind het altijd wel frappant dat je net doet alsof ik totaal niet geïnteresseerd ben in geloof en theologie. Je zou mijn boekenkast eens moeten zien. Dat ik het niet eens ben met JOUW versie van geloof en theologie doet daar niets aan af. Eén van de onderwerpen die me het meest interesseren is JUIST hoe christenen omgaan met de ogenschijnlijke spanning die de evolutietheorie oplevert. Maar daarvoor ga ik wel uit van de juistheid daarvan. Dat sommige mensen omgaan met die spanning door de ET te ontkennen, is op zich interessant - zeker als je gaat doorvragen om te zien hoe ver die cognitieve dissonantie reikt - maar mijns inziens een heilloze weg. ...

Oké, dan ben je toch een beetje anders dan dat ik dacht. Al zul je dan wat heidensere methodes volgen dan ik doe. (Iemand als Plato had immers ook zijn gedachten over het bovennatuurlijke, maar was toch een heiden. En dan noem ik al iets, waarvan ik mij afvraag of jij daaraan doet. Ik dacht eigenlijk van niet.)

Die juistheid van de evolutietheorie, daar ben ik nou juist niet zo van overtuigd. Tegenstemmen, die volgens velen alhier geen recht van spreken hebben, zeggen wel eens dat er toch e.e.a. niet aan klopt.(1) Dat vang ik op, en dat speelt een rol in mijn gedachten. Verder vind ik het wel erg pretentieus, om via een theorie menen te weten, hoe de geschiedenis van deze wereld met alle leven zou zijn. In de aarde zitten allerlei overblijfselen van een verleden, dat is wel duidelijk. Maar er kunnen wel duizend of miljoen manieren zijn waarop dat zo is gekomen. En zou dan toevallig die ene theorie dan gelijk hebben? Het lijkt mij niet meer dan redelijk, dat er dan diverse denkstromingen aangaande de geschiedenis van de aarde zouden kunnen zijn. Bijvoorbeeld Intelligent Design. Maar zodra je dat roept, stuit je plotseling op een muur van onwil. "Maar dàt willen we niet!" lijkt de reactie dan wel te zijn. En door middel van stigmatisering wordt zo'n beweging dan gebrandmerkt. Ontzettend onoprecht en bevooroordeeld komt dat op mij over, en het komt de geloofwaardigheid van de evolutietheorie voor mij nog minder ten goede.
Nee, sorry, het kraakt en het knarst mij teveel. Maar als je dat eens eerlijk voorlegt, is de reactie: "Het kraakt en knarst helemaal niet!"(2) Nee, lekker overtuigend is dat, zeg!
Waarom een naturalistische verklaring dan altijd wel valide en wetenschappelijk mag heten, maar een niet-naturalistische verklaring niet, ontgaat mij helemaal. Het ene is namelijk niet mogelijker dan het andere.
Voor mij zou het cognitieve dissonantie zijn om te zeggen: de evolutietheorie klopt als een bus. Dan moet ik wel erg veel verdringen bij mijzelf.

Hier nog wat citaten van Richard C. Lewontin, die helemaal het naturalisme en materialisme verwoorden, maar tegelijkertijd er het irrationele van blootleggen:

"Our willingness to accept scientific claims that are against common sense is the key to an understanding of the real struggle between science and the supernatural. We take the side of science in spite of the patent absurdity of some of its constructs, in spite of its failure to fulfill many of its extravagant promises of health and life, in spite of the tolerance of the scientific community for unsubstantiated just-so stories, because we have a prior commitment, a commitment to materialism..."

"...It is not that the methods and institutions of science somehow compel us to accept a material explanation of the phenomenal world, but, on the contrary, that we are forced by our a priori adherence to material causes to create an apparatus of investigation and set of concepts that produce material explanations, no matter how counter-intuitive, no matter how mystifying to the uninitiated. Moreover, that materialism is absolute, for we cannot allow a Divine Foot in the door."

Afbeelding
(Ik heb zijn rare kop er ook maar gelijk bij gezet.)

Het is mij dan wel duidelijk dat dit zich niet laat rijmen met christelijk geloof. Hier is een heiden, een atheïst aan het woord, als je het mij vraagt. Hij zegt niet slechts wat zijns inziens wetenschappelijk is, maar hij legt gewoon zijn levensvisie bloot.

Uit deze bijdrage zal ook wel duidelijk zijn, dat mijn redenen om christelijk geloof en evolutie niet te combineren, niet alleen zit in theologische spanningen, maar dat ik er nog wel wat meer bezwaren in zie.

1) Voorbeeld: iemand als Richard E. Smalley heeft gezegd: "Evolution has just been dealt its dead blow. After reading Origins of Life [Fazale Rana and Hugh Ross], with my background in chemistry and physics, it is clear evolution could not have occured."
2) Op "Maar ik heb wel zoiets van: waar rook is, daar is vuur." kreeg ik als reactie "Er is helemaal geen rook..."
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 24 mar 2015 10:52, 3 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 mar 2015 10:19

Boekenlezer schreef:In de aarde zitten allerlei overblijfselen van een verleden, dat is wel duidelijk. Maar er kunnen wel duizend of miljoen manieren zijn waarop dat zo is gekomen. En zou dan toevallig die ene theorie dan gelijk hebben?

Omdat voor die theorie de beste bewijzen zijn gevonden.
Boekenlezer schreef:Waarom een naturalistische verklaring dan altijd wel valide en wetenschappelijk mag heten, maar een niet-naturalistische verklaring niet, ontgaat mij helemaal. Het ene is namelijk niet mogelijker dan het andere.

Zodra jij een niet-naturalistische (wat dat ook mag zijn 8-[ ) verklaring wetenschappelijk kunt bewijzen, wordt het meegenomen in de mogelijkheden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2015 10:34

Tante Pollewop schreef:Omdat die theorie de beste bewijzen heeft.

Heb je nog wat meer in te brengen dan deze zeer overtuigende reclameboodschap? =;

Zodra jij een niet-naturalistische (wat dat ook mag zijn 8-[ ) verklaring wetenschappelijk kunt bewijzen, wordt het meegenomen in de mogelijkheden.

Is dat mijn taak? We zijn hier gewoon discussiegenoten, en geen wetenschappelijk laboratorium o.i.d.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 24 mar 2015 10:36

Boekenlezer schreef:Die juistheid van de evolutietheorie, daar ben ik nou juist niet zo van overtuigd. Tegenstemmen, die volgens velen alhier geen recht van spreken hebben, zeggen wel eens dat er toch e.e.a. niet aan klopt.(1) Dat vang ik op, en dat speelt een rol in mijn gedachten.

Het gaat hier niet om recht van spreken, maar om de wetenschappelijke geldigheid van beweringen.

Wat is het verschil tussen jou en iemand die zijn kinderen niet inent 'omdat hij wel een iets heeft opgevangen over het verband tussen vaccins en autisme'?
Verder vind ik het wel erg pretentieus, om via een theorie menen te weten, hoe de geschiedenis van deze wereld met alle leven zou zijn. In de aarde zitten allerlei overblijfselen van een verleden, dat is wel duidelijk. Maar er kunnen wel duizend of miljoen manieren zijn waarop dat zo is gekomen. En zou dan toevallig die ene theorie dan gelijk hebben? Het lijkt mij niet meer dan redelijk, dat er dan diverse denkstromingen aangaande de geschiedenis van de aarde zouden kunnen zijn.

Niemand ontkent dat. In de wetenschap gaat het er echter om, om alle gegevens in een overkoepelende theorie te plaatsen. En dan is evolutietheorie de beste theorie. Die heeft niet 'toevallig' gelijk, maar er worden gewoon geen dingen gevonden die er niet inpassen. En als er dingen gevonden worden, zoals een bepaald fossiel, die het bestaande beeld niet bevestigen, wordt de theorie aangepast. Pas als er te veel gegevens komen die niet in de theorie passen, zou de evolutietheorie als paradigma aan vervanging toe zijn. Daar is op dit moment echter geen sprake van.

Biologen hebben op dit moment dus een keus: de theorie volgen die alle bekende gegevens goed verklaart, of een alternatieve theorie volgen. Die alternatieve theorieën hebben echter niet dezelfde verklarende kracht, omdat ze een heleboel vragen open laten, of simpelweg dingen niet kunnen verklaren, of een heel vergezochte verklaring moeten zoeken. Daarom kunnen die theorieën geen aanspraak maken op het predicaat wetenschappelijk. Dan is de keuze snel gemaakt.
Bijvoorbeeld Intelligent Design. Maar zodra je dat roept, stuit je plotseling op een muur van onwil. "Maar dàt willen we niet!" lijkt de reactie dan wel te zijn. En door middel van stigmatisering wordt zo'n beweging dan gebrandmerkt. Ontzettend onoprecht en bevooroordeeld komt dat op mij over, en het komt de geloofwaardigheid van de evolutietheorie voor mij nog minder ten goede.

Er wordt natuurlijk veel geroepen. Ook dingen die niet goed zijn. Maar jij laat het creationisme toch ook niet links liggen omdat aanhangers ervan bewezen leugens verkopen, zoals je die eerder in dit topic met droge ogen opdiende?

Als je eerlijk en grondig kijkt naar ID (een opvatting die trouwens de gewone evolutietheorie vrijwel geheel accepteert!), dan blijkt dat deze theorie zowel biologisch als theologisch niet deugt. Daar zijn voldoende goede studies over geschreven en ook op internet is veel goeds te vinden. Neem en lees zou ik zeggen.

Nee, sorry, het kraakt en het knarst mij teveel. Maar als je dat eens eerlijk voorlegt, is de reactie: "Het kraakt en knarst helemaal niet!"(2) Nee, lekker overtuigend is dat, zeg!

Je kunt ook vragen: waarom knarst het niet? Dan dwing je de ander tot argumenteren. Nu lijkt het erop alsof je eigenlijk helemaal niet benieuwd bent naar je gesprekspartners en je eigen gelijk wilt volhouden.

Waarom een naturalistische verklaring dan altijd wel valide en wetenschappelijk mag heten, maar een niet-naturalistische verklaring niet, ontgaat mij helemaal. Het ene is namelijk niet mogelijker dan het andere.
Dat is nu eenmaal de definitie van wetenschap. En trouwens, niet-wetenschappelijk is niet per se onzin. Het is alleen niet-wetenshcappelijk.

Hier nog wat citaten van Richard C. Lewontin, die helemaal het naturalisme en materialisme verwoorden, maar tegelijkertijd er het irrationele van blootleggen:

Zoals ik al gezegd heb, moet je onderscheid maken tussen evolutietheorie als wetenschappelijke theorie en een materialistische levensbeschouwing. Het één volgt neit logisch uit het andere.
Overigens is de wetenschap methodisch naturalistisch, maar dat sluit God bijvoorbeeld niet principieel uit.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 24 mar 2015 10:45

Tante Pollewop schreef:Omdat die theorie de beste bewijzen heeft.

Boekenlezer schreef:Heb je nog wat meer in te brengen dan deze zeer overtuigende reclameboodschap? =;

Cicero schreef:Nu lijkt het erop alsof je eigenlijk helemaal niet benieuwd bent naar je gesprekspartners en je eigen gelijk wilt volhouden.
I rest his case. 8)

Boekenlezer schreef:Is dat mijn taak? We zijn hier gewoon discussiegenoten, en geen wetenschappelijk laboratorium o.i.d.

Zolang jij allerlei dingen beweert wat tegen heel veel wetenschappelijk bewijs ingaat, ligt de bewijslast volgens mij bij jou.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 mar 2015 12:33

Boekenlezer schreef:Oké, dan ben je toch een beetje anders dan dat ik dacht. Al zul je dan wat heidensere methodes volgen dan ik doe. (Iemand als Plato had immers ook zijn gedachten over het bovennatuurlijke, maar was toch een heiden. En dan noem ik al iets, waarvan ik mij afvraag of jij daaraan doet. Ik dacht eigenlijk van niet.)

Ik heb wel wat plato in de kast staan, ja, nog gelezen ook. :-)

Die juistheid van de evolutietheorie, daar ben ik nou juist niet zo van overtuigd. Tegenstemmen, die volgens velen alhier geen recht van spreken hebben, zeggen wel eens dat er toch e.e.a. niet aan klopt. Dat vang ik op, en dat speelt een rol in mijn gedachten.

Dat kan ik me voorstellen. Het gaat me trouwens nooit om het recht van spreken, iedereen heeft recht van spreken. Alleen ben ik wel kritisch over de inhoud, en vaak (altijd) is het zo dat de inhoud de toets der kritiek niet doorstaat.

Verder vind ik het wel erg pretentieus, om via een theorie menen te weten, hoe de geschiedenis van deze wereld met alle leven zou zijn. In de aarde zitten allerlei overblijfselen van een verleden, dat is wel duidelijk. Maar er kunnen wel duizend of miljoen manieren zijn waarop dat zo is gekomen. En zou dan toevallig die ene theorie dan gelijk hebben? Het lijkt mij niet meer dan redelijk, dat er dan diverse denkstromingen aangaande de geschiedenis van de aarde zouden kunnen zijn. Bijvoorbeeld Intelligent Design. Maar zodra je dat roept, stuit je plotseling op een muur van onwil. "Maar dàt willen we niet!" lijkt de reactie dan wel te zijn. En door middel van stigmatisering wordt zo'n beweging dan gebrandmerkt. Ontzettend onoprecht en bevooroordeeld komt dat op mij over, en het komt de geloofwaardigheid van de evolutietheorie voor mij nog minder ten goede.

Nou ja, Intelligent Design krijgt dat als reactie omdat het het natuurlijke en het bovennatuurlijk probeert te vermengen. En ja, dat zal in de wetenschap altijd worden afgewezen - zelfs als het waar zou zijn.. De wetenschap werkt nu eenmaal met grondregels, en dat is er een van. Het blijkt echter wel dat die grondregels behoorlijk goed werken.

Enfin, die ene theorie is natuurlijk de afgelopen 150 jaar uitgebreid verfijnd en aangepast aan nieuwe gegevens. En hoewel individuele vondsten misschien op allerlei manieren zouden kunnen worden verklaard, gaat het juist om de verklaring die voor ALLES werkt. En dan houd je al een stuk minder opties over.

Ze zijn al eerder beschreven, de zogenaamde endogenous retrovirusses. Er zijn toch echt niet zo heel veel niet-magische, aannemelijke verklaringen voor de verdeling van die virussen over verschillende soorten.

Ik hoop toch dat je op zijn minst erkent dat ik het niveau welles-nietes overstijg en zo nu en dan met onderbouwde argumenten kom.

Voor mij zou het cognitieve dissonantie zijn om te zeggen: de evolutietheorie klopt als een bus. Dan moet ik wel erg veel verdringen bij mijzelf.

Omdat het een grondregel van de wetenschappelijke methode is. Dat is het antwoord, simpeler wordt het niet.

"Our willingness to accept scientific claims that are against common sense is the key to an understanding of the real struggle between science and the supernatural. We take the side of science in spite of the patent absurdity of some of its constructs, in spite of its failure to fulfill many of its extravagant promises of health and life, in spite of the tolerance of the scientific community for unsubstantiated just-so stories, because we have a prior commitment, a commitment to materialism..."

"...It is not that the methods and institutions of science somehow compel us to accept a material explanation of the phenomenal world, but, on the contrary, that we are forced by our a priori adherence to material causes to create an apparatus of investigation and set of concepts that produce material explanations, no matter how counter-intuitive, no matter how mystifying to the uninitiated. Moreover, that materialism is absolute, for we cannot allow a Divine Foot in the door."

We accepteren wetenschappelijke claims omdat ze werken. En ja, soms slaat het nergens op. Als je je minimaal in kwantummechanica verdiept, kom je de vreemdste zaken tegen. Maar toch werkt het. Evenzo met relativiteit. Het komt er dan op neer dat de werkelijkheid niet altijd werkt zoals wij denken dat die werkt.

Als je snelheid hebt, wordt je zwaarder en dunner/platter. Dat zegt relativiteitstheorie. Klinkt belachelijk, toch is het waar. En hoe harder je gaat, hoe zwaarder en dunner je wordt. Dat heeft verder niets te maken met materialisme. De werkelijkheid werkt nu eenmaal gewoon zo. Dat wij dat vreemd vinden, is omdat onze intuitie werkt bij niet-relativistische omstandigheden.

Het is mij dan wel duidelijk dat dit zich niet laat rijmen met christelijk geloof. Hier is een heiden, een atheïst aan het woord, als je het mij vraagt. Hij zegt niet slechts wat zijns inziens wetenschappelijk is, maar hij legt gewoon zijn levensvisie bloot.

Tja, ik hoop toch echt dat je een manier vind om het te laten rijmen, want anders is voor mij de conclusie onontkoombaar dat het christelijk geloof het mis heeft.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 24 mar 2015 17:05

Boekenlezer schreef:Verder vind ik het wel erg pretentieus, om via een theorie menen te weten, hoe de geschiedenis van deze wereld met alle leven zou zijn. In de aarde zitten allerlei overblijfselen van een verleden, dat is wel duidelijk. Maar er kunnen wel duizend of miljoen manieren zijn waarop dat zo is gekomen.

Volgens creationisten is er nou juist maar één manier waarop dat gebeurd kan zijn. Namelijk de zondvloed. Dus waarom alleen de zondvloed als verklarende kracht, kun je zeggen? Dat is toch hetzelfde?
Overal ter wereld zoeken amateur geologen en professionele geologen naar fossielen op basis van een theorie die werkt. namelijk een aarde die stokoud is en in de loop van 4,5 miljard jaar is gevormd met steeds modernere organismen in de loop van de tijd.
Fossiele resten zijn te vinden volgens de voorspellingen van de evolutie-theorie.
Ammonieten bijvoorbeeld komen niet voor in lagen jonger dat 65 miljoen jaar. Dus die zijn al heel lang geleden uitgestorven. Als de creationisten gelijk zouden hebben, moesten ze ook in veel jongere, hogere lagen te vinden zijn.
Iedereen die fossielen zoekt, bepaalde fossielen heeft als gids de moderne geologische kaarten. Wat blijkt: het blijkt te kloppen. Waarom zou je iets afwijzen wat gewoon klopt?
Als je gidsje hebt dat steeds weer blijkt te kloppen, en je hebt er wat aan, als geoloog, als dokter, als wat dan ook. Waarom zou je het wegdoen, zeg ik, als wandelaar.
en als amateur geoloog zou ik dat ook zeggen, en ik zou bijv. naar winterswijk gaan om te zoeken naar fossielen. Daar liggen oude fossien volgens de wetenschap en het blijkt ook nog zo te zijn.
http://www.geologievannederland.nl/foss ... interswijk

En zou dan toevallig die ene theorie dan gelijk hebben?

Voor een jonge aarde creationist klinkt mij dat heel raar in de oren. Waarom niet het scheppingsverhaal van de aboriginals? of de hindoes? Of de indianen?

Het lijkt mij niet meer dan redelijk, dat er dan diverse denkstromingen aangaande de geschiedenis van de aarde zouden kunnen zijn.

Voor mensen die de bijbel letterlijk op mensen te vatten is ID sowieso geen optie. Bovendien is ID een doorzichtige poging om het scheppingsmodel in de schoolboeken te krijgen. Het lijkt jou trouwens helemaal niet redelijk dat er diverse denkstromingen zouden kunnen zijn. Voor jou is er blijkbaar niets anders dat het bijbelse verslag.

ID beweert dat veel kenmerken van levende organismen nooit geëvolueerd kunnen zijn omdat ze te ingewikkeld zijn. Dit klopt niet.

Bijvoorbeeld Intelligent Design. Maar zodra je dat roept, stuit je plotseling op een muur van onwil. "Maar dàt willen we niet!" lijkt de reactie dan wel te zijn. En door middel van stigmatisering wordt zo'n beweging dan gebrandmerkt. Ontzettend onoprecht en bevooroordeeld komt dat op mij over, en het komt de geloofwaardigheid van de evolutietheorie voor mij nog minder ten goede.

Er is nu één theorie die werkt voor de geologie, de biologie, geneeskunde, paleontologie etc. Als je het bovennatuurlijke gaat meetellen laat je
A. de wetenschap los
B.en gaan ook alle andere scheppingsverhalen meetellen.

Ik zie nu al wel es dat moslims en christenen elkaars creationistische info gebruiken.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 mar 2015 17:23

hettys schreef:ID beweert dat veel kenmerken van levende organismen nooit geëvolueerd kunnen zijn omdat ze te ingewikkeld zijn. Dit klopt niet.

Het zou echter wel kunnen kloppen, maar dan moet je dat wel kunnen bewijzen. Tot nu toe blijken de voorbeelden van zogenaamd onevolueerbare structuren gewoon evolueerbaar.

Er is nu één theorie die werkt voor de geologie, de biologie, geneeskunde, paleontologie etc. Als je het bovennatuurlijke gaat meetellen laat je
A. de wetenschap los
B.en gaan ook alle andere scheppingsverhalen meetellen.

Ik zie nu al wel es dat moslims en christenen elkaars creationistische info gebruiken.

Wat dacht je van alle scheppingsmythen van culturen die inmiddels ten onder zijn gegaan? De Egyptenaren, de Babyloniërs, etc. Dat telt datn ook allemaal mee.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 mar 2015 18:57

Cicero schreef:...maar er worden gewoon geen dingen gevonden die er niet inpassen.

En daar twijfel ik dus sterk aan, of dat wel waar is.

Cicero schreef:Biologen hebben op dit moment dus een keus: de theorie volgen die alle bekende gegevens goed verklaart, of een alternatieve theorie volgen. Die alternatieve theorieën hebben echter niet dezelfde verklarende kracht, omdat ze een heleboel vragen open laten, of simpelweg dingen niet kunnen verklaren, of een heel vergezochte verklaring moeten zoeken. Daarom kunnen die theorieën geen aanspraak maken op het predicaat wetenschappelijk. Dan is de keuze snel gemaakt.

Dat is weer het bekende algemene verhaal over evolutie. Om daar zelf zicht op te krijgen, zal ik stukje bij beetje steeds meer kennis moeten verzamelen. Zoals het hier staat kan ik er weinig mee.
Ik denk dat er aan de evolutietheorie ook best moeilijke kanten zitten. Zoals bijvoorbeeld: hoe verklaar je de herkomst van de immense hoeveelheid informatie die terug te vinden is in DNA?

Cicero schreef:Dat is nu eenmaal de definitie van wetenschap. En trouwens, niet-wetenschappelijk is niet per se onzin. Het is alleen niet-wetenschappelijk.

Zo functioneert het anders al wel snel, zo van: 'wat je zegt is niet wetenschappelijk, dus je praat als een imbeciel.'
Zo kwam ik bijvoorbeeld kort geleden dit tegen:

>>>Dat jij de evolutieTHEORIE twijfelachtig vindt, is enkel te danken aan
>>>je religie. En die is verrekte onwetenschappelijk.

Bron: https://groups.google.com/forum/#!topic ... 3Gp3VCS_gs[251-275] (Dat is op pagina 11 aldaar)
https://groups.google.com/forum/#!topic ... 3Gp3VCS_gs[251-275] (Eveneens pagina 11)

Cicero schreef:Zoals ik al gezegd heb, moet je onderscheid maken tussen evolutietheorie als wetenschappelijke theorie en een materialistische levensbeschouwing. Het één volgt niet logisch uit het andere.

Maar de evolutietheorie is toch een materialistische verklaring van het leven? Het is toch een bepaald denken. Zo van: tot nu toe hadden we altijd de verklaring dat God het deed, maar nu maken we een verklaring waarin we Hem weglaten. Natuurlijke oorzaak en gevolg. Dus dan zit er toch materialistische levensbeschouwing in de evolutietheorie.

Terug naar “[Religie] - Open forum”