De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Teus
Majoor
Majoor

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Teus » 08 apr 2015 18:37

De gelijkenis heeft te maken met de eindtijd.

Totdat de olie opging was er geen verschil tussen de maagden. Als de bruidegom gekomen was voordat de olie op was, waren ze allemaal binnengegaan. Van de 5 dwaze ging de olie op, ze hadden niet meer het zicht op de bruidegom, geen vertrouwen, geen verwachting, dat nam de bruidegom ze kwalijk, Hij kende ze niet omdat er geen relatie was. Ze hadden niet gewaakt, geen verwachting, lieten het op zn beloop daarom zei de bruidegom niet dat ze zich gereed moesten maken, bekeren, maar zei dat ze moesten waken.
Waarvoor moet je waken als je onbekeerd ben?

Dit zei Jezus tegen gelovigen.
33De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.
 34Ziet toe op uzelf, dat uw hart nimmer bezwaard worde door roes en dronkenschap en zorgen voor levensonderhoud, en die dag niet plotseling over u kome, als een strik. 35Want hij zal komen over allen, die gezeten zijn op het oppervlak der ganse aarde. 36Waakt te allen tijde, biddende, dat gij in staat moogt wezen te ontkomen aan alles wat geschieden zal, en gesteld te worden voor het aangezicht van de Zoon des mensen.

Ze moesten bidden en waken om in staat te zijn te ontlopen de dingen die gaan gebeuren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 08 apr 2015 18:51

Teus schreef:Als de bruidegom gekomen was voordat de olie op was, waren ze allemaal binnengegaan.

Dit kan je gewoon NIET stellen, want het is een gelijkenis!! 'Als' is hier niet van toepassing. Het is zoals het er staat.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 08 apr 2015 18:54

Chaya schreef:Marnix heeft gelijk hoor Teus, het gaat niet zozeer om het slapen, want we vallen allemaal in slaap. Die dag zal ons allen overvallen, omdat we van die dag en ure niet weten. Daarom juist, God wil dat we waken, naar Hem opzien, Hem verwachten.
Het slapen maakt ook het verschil niet, dat deden ze alle 10
Het gaat erom of je voldoende olie in je lamp hebt, het ware geloof.
Eens hebben de dwaze maagden geloof gehad.
Als jij stelt dat iedereen toch wel naar binnen mag, is dat een alverzoeningsleer en dat is niet Bijbels.
Dat is trouwens toch ook niet wat W. Nee schrijft?
Heb ik ook nergens geschreven of beweerd.

Het ontvangen van die genade is en blijft echter een hoogstpersoonlijke zaak,
die alleen de Heere ons kan geven. Daarom hebben we nodig om door Gods
ontdekkende genade een verloren zondaar voor God te worden. En om door
de kracht van Gods Geest tot de Bron der zaligheid, Christus Jezus, gebracht
te worden. Wat zijn we dwaas als wij onze hoop en verwachting stellen op iets
buiten Hem.
De wijze maagden verwijzen de dwaze maagden naar de verkopers en naar de
markt waar olie is te verkrijgen. Die markt met haar verkopers ziet op de
verkondiging van het Woord.
Juist, opbouwen van je relatie met God dat is kopen, genade is uitsluitend ontvangen. Dat Woord wordt verkondigd in Gods huis.
Omdat hun geloof verzwakt was, de bruidegom niet op tijd verwachtte.
Daarom is de kerk de plaats waar iedere zondag marktdag wordt gehouden.
Door de prediking van Zijn Woord en de kracht van Zijn Heilige Geest wil de
Heere zondaren bekend maken de diepte van hun schuld en met de rijkdom
van Gods genade in Christus. De dwaze maagden kwamen echter te laat. Voor
hen was de markt gesloten. Er was geen olie meer te koop. Ja, ze hadden onvoldoende zicht op de bruidegom. Het
levendmakende en hartvernieuwende werk van de Heilige Geest was niet meer
te verkrijgen. En hoe zij even later ook klopten op de deur van de bruiloftszaal,
de deur bleef gesloten.

Uit: DEZE MEDITATIE
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 08 apr 2015 19:02

Boerin : Dat is wel inderdaad wat ik er niet van snap. Misschien is dat beeld gebruikt omdat je een bruid niet in 10-en op kunt splitsen denk ik dan. Ongelovigen kunnen het ook niet zijn. En de bruid komt er niet in voor.

Precies een bruid kun je niet in 10-en opsplitsen dus daar gaat de gelijkenis ook niet over en of het gelovigen of ongelovigen zijn kun je ook niet zo afleiden uit de tekst en is slechts gebaseerd op vermoedens en daar moet je mee uitkijken om niet onbedoelde leugens gebaseerd op vermoedens te verspreiden , verder denk ik dat het over Joden in de grote verdrukking gaan , Mattheus is ook gericht aan Joden.
Verder als de olie een type is voor de Heilige Geest dan zou dat betekenen dat je dus moet werken voor je behoud , lijkt mij niet in lijn met de bijbel voor hedendaagse redding door genade en geloof en er staat in Mattheus 25 :13 Zo waakt dan want gij weet den dag niet , noch de ure , in dewelke de Zoon des mensen kome zal. ik weet niet wat jij gelooft en andere maar ik geloof dat als de Heere Jezus terugkomt de opname al heeft plaatsgevonden.
Bij de terugkomst start in mijn overtuiging het 1000 jarig vrederijk waar de Heere Jezus samen met de opgenomen gelovigen gaan regeren voor 1000 jaar.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 apr 2015 19:39

Ik denk niet dat je een gelijkenis tot op de draad moet gaan ontleden, maar dat je de strekking met je hart begrijpt en gelooft.
niet gaan ontrafelen met je verstand, als je dat doet, zullen veel gelijkenissen niet kloppen.
Een gelijkenis moet je juist aansporen tot actie.
In het geval van de wijze en dwaze maagden is dat het waakzaam zijn.
Voor de vijf wijze maagden is het immers ook geen goed getuigenis dat ze sliepen? Je wordt juist aangespoord dat niet te doen!
Slapen terwijl de bruidegom in aantocht is, is een daad van oneer naar de Bruidegom toe.
Geen verlangen om te waken, op Hem te wachten, dat is erg.
Slapen terwijl je de Bruidegom kent (wel voorbereid maar zwak) is al verschrikkelijk,
laat staan slapen terwijl je je nog moet voorbereiden als de Bruidegom al is gekomen!
Dat gaat natuurlijk niet. Dat getuigt ervan dat je Hem niet liefhebt gehad, dat je Hem niet werkelijk nodig hebt gehad.
Dan is het definitief te laat.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 08 apr 2015 22:12

Okey Mona als jij denkt dat je elke tekst in de bijbel op christenen vandaag de dag slaan moet je dat zelf weten maar verkondig het dan niet alsof het zo ook is en wat is er mis met een goede interpretatie van een tekst?
En makkelijk gezegd, als mijn hart dit begrijpt en gelooft , dat kan iedereen zeggen en het hart is trouwens arglistig volgens de bijbel dus ik zou toch wat meer het gezonde verstand gebruiken als je een tekst goed wil begrijpen.
Verder is het nogal duidelijk dat het over waakzaamheid gaat , dat zal niemand ontkennen lijkt mij maar jouw interpretatie dat het over gelovigen vandaag de dag zou gaan is slechts een aanname van jou die je baseert op gevoelens of op wat je geleerd is en wat ik al eerder zei , Mattheus is gericht aan Joden.
Kijk uit met te zweverig interpreteren van teksten !

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 08 apr 2015 22:14

Trouwens Mona voor jou ook de vraag :
ik weet niet wat jij gelooft en andere maar ik geloof dat als de Heere Jezus terugkomt de opname al heeft plaatsgevonden.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 08 apr 2015 22:48

oekaboeka schreef:Boerin : Dat is wel inderdaad wat ik er niet van snap. Misschien is dat beeld gebruikt omdat je een bruid niet in 10-en op kunt splitsen denk ik dan. Ongelovigen kunnen het ook niet zijn. En de bruid komt er niet in voor.

Precies een bruid kun je niet in 10-en opsplitsen dus daar gaat de gelijkenis ook niet over en of het gelovigen of ongelovigen zijn kun je ook niet zo afleiden uit de tekst en is slechts gebaseerd op vermoedens en daar moet je mee uitkijken om niet onbedoelde leugens gebaseerd op vermoedens te verspreiden , verder denk ik dat het over Joden in de grote verdrukking gaan , Mattheus is ook gericht aan Joden.
Verder als de olie een type is voor de Heilige Geest dan zou dat betekenen dat je dus moet werken voor je behoud , lijkt mij niet in lijn met de bijbel voor hedendaagse redding door genade en geloof en er staat in Mattheus 25 :13 Zo waakt dan want gij weet den dag niet , noch de ure , in dewelke de Zoon des mensen kome zal. ik weet niet wat jij gelooft en andere maar ik geloof dat als de Heere Jezus terugkomt de opname al heeft plaatsgevonden.
Bij de terugkomst start in mijn overtuiging het 1000 jarig vrederijk waar de Heere Jezus samen met de opgenomen gelovigen gaan regeren voor 1000 jaar.

Ik geloof ook dat eerst de opname is, maar ook dat de bruid niet alleen de kerk is, maar ook Israel en dat gans Israel behouden wordt, dus dat het de stammen zijn in de verdrukking geloof ik ook niet. Het lijkt me eerder te gaan over voor de opname, want tijdens de verdrukking kun je niet eens pitten.
Geloof zonder werken is dood, dus dat klopt wel. Je wordt niet behouden door werken, maar eens gered door genade moet je je beijveren je verkiezing te bevestigen staat er.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 09 apr 2015 08:35

oekaboeka schreef:Okey Mona als jij denkt dat je elke tekst in de bijbel op christenen vandaag de dag slaan moet je dat zelf weten maar verkondig het dan niet alsof het zo ook is en wat is er mis met een goede interpretatie van een tekst?

Wat een vreemde opmerking. Ik verkondig niets, ik geef mijn mening, ik heb begrepen dat dat hier mag. :wink:

Het is een gelijkenis. Of een parabel. Dat is niet gegeven om te ontleden, maar om te verstaan.

oekaboeka schreef:En makkelijk gezegd, als mijn hart dit begrijpt en gelooft , dat kan iedereen zeggen

Jezus zegt het Zelf tegen Zijn discipelen. Zij vroegen: waarom spreekt U tot ons door middel van gelijkenissen?
Jezus zei: “Omdat het u gegeven is de geheimenissen
van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar hun is dat niet gegeven” (Matt. 13:11).
Je ziet dus dat het doel van een gelijkenis twee-ledig is: Verbergen en onthullen.
Het doel van de "gelijkenis" is volgens Jezus' eigen verklaring tweeledig, namelijk verbergen en onthullen. De dingen van het Koninkrijk Gods zijn gehuld in het kleed van de parabel, waaronder de ongelovige de diepere waarheid vermoedt noch zoekt, en waarin de ontdekte de "geheimen van het koninkrijk" tegemoet treden. De grote parabelrede in Mattheüs (hfdst. 13) is juist op dat moment van 's Heeren leven geplaatst, waarin de splitsing in het volk zich begint af te tekenen: terwijl de Farizeeërs en de menigte zich afkeren, verzamelt Hij een kring om zich, die Hem hoort en aanhangt. Voor de eersten zijn de gelijkenissen een oordeel, voor de anderen een genade, die hen dieper inleidt in de verborgenheden van het Koninkrijk Gods (vgl. Matth. 13 : 10-17).
Bron: Christipedia

oekaboeka schreef:Trouwens Mona voor jou ook de vraag :
ik weet niet wat jij gelooft en andere maar ik geloof dat als de Heere Jezus terugkomt de opname al heeft plaatsgevonden.

Ik denk daar anders over. Ik geloof niet dat er vooraf een opname plaatsvind.
Ik geloof dat Gods kinderen de verdrukking door moeten, voordat Hij zal komen voor het finale-oordeel.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 13:11

Boerin : Geloof zonder werken is dood, dus dat klopt wel. Je wordt niet behouden door werken, maar eens gered door genade moet je je beijveren je verkiezing te bevestigen staat er.

Jij zegt eens gered door genade , nou als je gered bent door genade kun je dat niet verliezen ,teveel teksten wijzen op het tegendeel , als je teksten die gericht zijn op andere mensen in verschillende tijden of bedelingen en gaat toepassen op jezelf kom je uit op onbijbelse en duivelse leringen uit , dus wees gewaarschuwd !
Maar goed Boerin als jij nu wilt werken om behouden te blijven , succes , hop voor je dat je genoeg doet , net te weinig en je kent de teksten :-oo
Ik kan je wel vertellen dat een ieder die zijn of haar behoudenis door eigen werken wil behouden, zichzelf onder de wet plaatst en vervloekt is , doe goede werken zou ik zeggen maar als je je erop roept of roemt of denkt dat het ook maar op enige manier bijdraagt aan je behoudenis ben je vervloekt dus kijk uit met wat je gelooft en nog belangrijker wat je anderen leert.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 apr 2015 13:14

oekaboeka schreef:En makkelijk gezegd, als mijn hart dit begrijpt en gelooft , dat kan iedereen zeggen en het hart is trouwens arglistig volgens de bijbel dus ik zou toch wat meer het gezonde verstand gebruiken als je een tekst goed wil begrijpen.

Daar gaat het al mis! "Gezond" verstand zeg je, ons verstand is verduisterd door de zonde. Dat zie je hier al bijvoorbeeld, daar iedereen topicdeelnemer al bijna iets anders uit een tekstgedeelte haalt, al dan niet zelf geinterpreteerd.
Nee, we moeten voordat we God's Woord openen de Heilige Geest bidden om Licht.
oekaboeka schreef:Kijk uit met te zweverig interpreteren van teksten !

Als Mona iets niet is, is dat zweverig. :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2015 13:40

oekaboeka schreef:Boerin : Geloof zonder werken is dood, dus dat klopt wel. Je wordt niet behouden door werken, maar eens gered door genade moet je je beijveren je verkiezing te bevestigen staat er.

Jij zegt eens gered door genade , nou als je gered bent door genade kun je dat niet verliezen ,teveel teksten wijzen op het tegendeel , als je teksten die gericht zijn op andere mensen in verschillende tijden of bedelingen en gaat toepassen op jezelf kom je uit op onbijbelse en duivelse leringen uit , dus wees gewaarschuwd !
Maar goed Boerin als jij nu wilt werken om behouden te blijven , succes , hop voor je dat je genoeg doet , net te weinig en je kent de teksten :-oo
Ik kan je wel vertellen dat een ieder die zijn of haar behoudenis door eigen werken wil behouden, zichzelf onder de wet plaatst en vervloekt is , doe goede werken zou ik zeggen maar als je je erop roept of roemt of denkt dat het ook maar op enige manier bijdraagt aan je behoudenis ben je vervloekt dus kijk uit met wat je gelooft en nog belangrijker wat je anderen leert.

OSAS (once saved always saved) is een leugen: rotzooi maar raak en God vindt het allemaal wel prima. Wetteloosheid.
Zelf goede werken doen om je behoudenis te verdienen is ook een leugen. Wetticisme.
We zijn een zoon, geen slaaf van de zonde en geen wees.
Holiness prediking is waar. Er zijn meer teksten in de brieven van Paulus die op ons slaan. Hij beijverde zichzelf om niet na anderen gepredikt te hebben afgewezen te worden.

door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst. 5Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis, 6door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht, 7door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde (jegens allen). 8Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en overvloedig worden, laten zij u niet zonder werk of vrucht voor de kennis van onze Here Jezus Christus. 9Want bij wie zij niet zijn, die is verblind in zijn bijziendheid, daar hij de reiniging van zijn vroegere zonden heeft vergeten. 10Beijvert u daarom des te meer, broeders, om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet, zult gij nimmer struikelen. 11Want zó zal u rijkelijk worden verleend de toegang tot het eeuwige Koninkrijk van onze Here en Heiland, Jezus Christus.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 09 apr 2015 14:21

oekaboeka schreef:Boerin : Geloof zonder werken is dood, dus dat klopt wel. Je wordt niet behouden door werken, maar eens gered door genade moet je je beijveren je verkiezing te bevestigen staat er.

Ik ben het met je eens, maar kennelijk ziet Boerin het niet, terwijl ze wel scherp is als anderen volgens haar de fatsoensnormen niet in acht nemen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 09 apr 2015 14:23

Boerin wat is je punt?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 09 apr 2015 14:39

Ik geloofde dat vroeger ook wat oekaboeka zegt, zo was het me ook geleerd. Niets wat je deed kreeg je in het Koninkrijk, dus niets wat je doet kan je eruit krijgen.
Er staat toch wat anders in die tekst en andere teksten.
Ik geloofde vroeger niet dat het mogelijk was van je geloof af te vallen en heb zelf het tegendeel bewezen. Het staat gewoon in de Bijbel. Paulus waarschuwt ertegen. Demas heeft mij uit liefde voor de tegenwoordige wereld verlaten.
Waarom ik het niet meer geloof is omdat het in het Woord staat en God me Zelf heeft gewaarschuwd met de hel (ik zag me de afgrond in storten) als ik niet me zou bekeren van zonde. Vandaar dat ik op dat gebied niet vrolijk mee kan blaten van och het maakt heus niks uit hoor, alles is genade, ga er maar fijn in door en bekeer je vooral niet. Dat is volgens mij die wetteloosheid en die eindtijddwaling waar de dwaze maagden voor vielen.
Zach91

Terug naar “Archief”