Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Dat wil je inderdaad niet horen, maar het kan wel. Geef eens een goede argumentatie waarom dat niet kan. Je zult dan moeten beargumenteren dat rechtslaan met een kromme stok niet kan. Met andere woorden: je moet bewijzen dat als je met een bepaald middel recht kunt doen, dat het middel dan recht is. Lijkt mij niet te bewijzen echter.jaapo schreef:Je kunt natuurlijk niet tegen de vrouw in het ambt zijn en tegelijkertijd van mening zijn, dat daar waar een vrouw voorgaat of in het bankje zit, de Heilige Geest voluit werkzaam is, zoals bij alle andere "mannendiensten". Dus: kom op!
Cicero schreef:Je leest erg selectief.
Voor Paulus en zijn cultuur was het vanzelfsprekend dat de man boven de vrouw stond. Binnen dit paradigma schrijft Paulus dat de man het hoofd van de vrouw is, net als Christus het hoofd van de man. 'Hoofd' betekent hier dat wat zichtbaar en vertegenwoordigend is. Dus wat een vrouw doet, heeft consequenties voor hoe er tegen de man aangekeken wordt, enz. Dit werkt alleen als de man in hiërarchie boven de vrouw staat, net als Christus in hiërarchie boven de man staat.
Verderop schrijft Paulus dat de man het beeld en de trots van God is, en de vrouw de trots van de man. Hier ook ongelijkheid. Want dat onderbouwt hij met het feit dat de vrouw uit de man geschapen is en dat de vrouw omwille van de man geschapen is.
En in 1 Kor. 14:34 staat: "maar zij (vrouwen) moeten ondergeschikt blijven."
Vrouwen zijn dus volgens Paulus ondergeschikt aan de man. Tweederangs dus. Of in feite vierderangs, want achter God en Christus is de man derderangs.
In de Grieks-Romeinse wereld was dit heel gewoon. Thans willen veel Bijbellezers dit liever niet onder ogen zien.
mealybug schreef:
Waarom zou jezus geeen vrouwelijke disciplene hebben uitgezkozen?
Waarom denk jij ?
en is dit gegeven een wet voor de Christelijke gemeente om geen vrouwelijke voorgangers te hebben ?
Het waren ook allemaal Joden en de meeste waren vissersmannen - is dat ook een vereiste ?
Waarom waren Mozes, Aaron, Jozua etc allemaal mannen?
Niet allemaal hoor ; Debora ? Miriam ? Anna ? Febe ?
.
Marnix schreef:Zou Paulus vooral die visie hebben gehad omdat dat ook Gods visie zou zijn, of werd Paulus ook gewoon sterk door zijn tijd beinvloed? In die tijd en cultuur waren vrouwen volgens mij inderdaad ondergeschikt aan de man, werden mannen opgeleid en leerden een vak en omdat mannen vooral met mannen omgingen en vrouwen met vrouwen ontwikkelden mannen zich daardoor nog eens extra. Gevolg: Mannen waren meer ontwikkeld en geschoold dan vrouwen. (en dus moesten ze in de kerk hun mond houden en thuis hun man maar om uitleg vragen, anders werd het chaos met al die kwebbelende vrouwen).
Als Paulus in deze tijd was geboren, had hij dan het zelfde geschreven? We zijn snel geneigd om te zeggen van wel, want de Bijbel bevat toch geen fouten? Maar houdt de Bijbel dan totaal geen rekening met de cultuur van een bepaalde tijd? Zo wel, wat zegt dat dan over de positie van vrouwen nu?
Marnix schreef:Ik zit niet in de "refohoek", ben lid van een CGK en daarvoor 27 jaar in de GKV gezeten. En als ik met deze vragen zit stel ik ze gewoon
hubert schreef:Grappig, ik kom daar ook vandaan. Maar bij ons was een groot zwartekousengehalte. Als ik zulke vragen gesteld had op de belijdeniscathegese was ik gelijk afgeserveerd. Ik zie het nu als een soort geestelijke terreur.
jaapo schreef:Vreemd, dat ik nu moet gaan bewijzen, wat in feite onbewijsbaar is. Dat wordt dan rechtslaan met een kromme stok genoemd of andersom. Ik formuleer het nog eens: natuurlijk ben ik niet tegen de vrouw in het ambt en ik heb vele malen ervaren dat ook bij de vrouw in het ambt de Geest volop aanwezig en werkzaam is. Dat is mijn overtuiging. Daarom wil het er bij mij niet in, dat andersdenkenden wel beamen, dat dat zo is en toch tegen de vrouw in het ambt zijn. Ofwel ze vinden, dat de Geest niet aanwezig is bij een dienst, door een vrouw geleid, of bij een kerkenraad met vrouwen daarin, maar durven dat niet hardop te zeggen. Dan verklaar je immers honderden diensten per zondag tot geestloos, ten prooi aan de Boze, wandelend op de weg des verderfs, enz. In mijn ogen zou dit een zeer kwalijke vorm van godsdiensthoogmoed zijn, maar als je dat echt vindt, durf er dan ook voor uit te komen. Nogmaals: tegen de vrouw in het ambt zijn, maar toch vinden, dat de Geest ook daar werkzaam is, dat kan volgens mij niet. En leg het maar uit, als je vindt van wel. De "bewijslast" ligt echt niet bij mij.
Volgens mij ben jij degene die stelling aangaat dat je niet tegen de vrouw in het ambt kan zijn en toch vinden dat de Geest ook daar werkzaam is. Ik laat dat open, en een stelling poneren, betekent onvermijdelijk dat je daar argumenten voor moet hebben. Maar je geeft zelf al toe, het is onbewijsbaar, en dat klopt ook. Je kunt niet bewijzen dat als mensen A vinden, dat ze B dan niet vinden, want een enkel iemand die A vind, maar B ook vind, die is meteen al de ontkrachting voor die stelling. Maar je zal het zeker niet accepteren, en dat begrijp ik ook, want door aan die onware stelling vast te houden, heb je een mooie stok om mee te slaan. En velen zullen zich er door laten slaan, maar het klopt niet.jaapo schreef:Vreemd, dat ik nu moet gaan bewijzen, wat in feite onbewijsbaar is. Dat wordt dan rechtslaan met een kromme stok genoemd of andersom. Ik formuleer het nog eens: natuurlijk ben ik niet tegen de vrouw in het ambt en ik heb vele malen ervaren dat ook bij de vrouw in het ambt de Geest volop aanwezig en werkzaam is. Dat is mijn overtuiging. Daarom wil het er bij mij niet in, dat andersdenkenden wel beamen, dat dat zo is en toch tegen de vrouw in het ambt zijn. Ofwel ze vinden, dat de Geest niet aanwezig is bij een dienst, door een vrouw geleid, of bij een kerkenraad met vrouwen daarin, maar durven dat niet hardop te zeggen. Dan verklaar je immers honderden diensten per zondag tot geestloos, ten prooi aan de Boze, wandelend op de weg des verderfs, enz. In mijn ogen zou dit een zeer kwalijke vorm van godsdiensthoogmoed zijn, maar als je dat echt vindt, durf er dan ook voor uit te komen. Nogmaals: tegen de vrouw in het ambt zijn, maar toch vinden, dat de Geest ook daar werkzaam is, dat kan volgens mij niet. En leg het maar uit, als je vindt van wel. De "bewijslast" ligt echt niet bij mij.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 362 gasten