avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 06 okt 2006 16:20

idd zo marnix het zegt bedoelde ik het.
je kan veel gestudeerd hebben maar zonder verlichting van de Geest blijf je geestelijk blind voor de bijbel.

Mat 13,52
En Hij zeide tot hen: Daarom, een iegelijk schriftgeleerde, in het Koninkrijk der hemelen onderwezen, is gelijk aan een heer des huizes, die uit zijn schat nieuwe en oude dingen voortbrengt.

de bijbel is een verborgen boek zonder verlichting van de Geest.
en dan is er nog een verschil in diepte die de Geest werkt.
de een word dieper ingeleid dan de andere bekeerde mens.
niet elk bekeerd mens zal weten wat johannes op patmos wist.
als je de hoogste werking van de Geest hebt weet je de verborgen dingen van God,en die aan andere mensen vertellen is de zonde tegen de Geest.

Luk 11,28
Maar Hij zeide: Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren.

dus bewaren niet verder vertellen, heb je geloof heb het voor jezelf bij God.
in de nbv hebben ze die tekst aangepast daar staat er naar leven ipv bewaren.
al een reden om de nbv in de prullebak te deponeren.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 okt 2006 18:01

TheKeimpe schreef:
Jantjes, wil je ook ingaan op het gedeelte van Brakel wat ik heb geciteerd?

En wat bedoel je precies te zeggen met deze tekst:
Het zou kunnen dat ik de drempel wat hoog stelt, want: 1Co 11:19 Want er moeten ook ketterijen onder u zijn, opdat degenen, die oprecht zijn, openbaar mogen worden onder u.

Zie hiervoor de uitleg van ds. Pieterse: http://dspieters.refoweb.nl/1178258.htm waar ik het mee eens ben. Om een lang verhaal korte te maken vind ik dat je dus één ‘bevestigt christen’ moet zijn om aan het avondmaal deel te kunnen nemen.

Het avondmaal formulier haalt alleen het tekstgedeelte aan uit 1 Corinthiërs 11: 23-29, dat vind ik erg kort want er gaan nog twee gedeeltes aan vooraf, namelijk 1:16 en 17:22 daar wordt ook wat gezegd door Paulus wat ik belangrijk vind voor het avondmaal.

André

Berichtdoor André » 06 okt 2006 18:59

Wat ik wel jammer vind is dat Ds. W. Pieters geen enkele Bijbeltekst citeert, enkel oudvader: that's it.
Trouwens, kloppen die schrift verwijzingen wel?
Ik kan er weinig van maken........

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 okt 2006 19:06

goofy1978 schreef:
Luk 11,28
Maar Hij zeide: Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren.

dus bewaren niet verder vertellen, heb je geloof heb het voor jezelf bij God.
in de nbv hebben ze die tekst aangepast daar staat er naar leven ipv bewaren.
al een reden om de nbv in de prullebak te deponeren.

Lu 11:27-28 En het geschiedde, als Hij deze dingen sprak, dat een zekere vrouw, de stem verheffende uit de schare, tot Hem zeide: Zalig is de buik, die U gedragen heeft, en de borsten, die Gij hebt gezogen. Maar Hij zeide: Ja, zalig zijn degenen, die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren.

Het woord ‘bewaren’ heeft ook de betekenis van ‘houden of handhaven’.
Het heeft dus niet de betekenis van niet door vertellen maar het Woord Gods handhaven of houden. Het Griekse woord ‘bewaren’ betekent met wacht of bezetting tegen de vijanden iets bewaren. Zie bijvoorbeeld 1Jo 2:3 En hieraan kennen wij, dat wij Hem gekend hebben, zo wij Zijn geboden ‘bewaren’. Bewaren betekent: onderhouden, namelijk met oprechte vlijt en ijver; hoewel in dit leven hetzelve niet geheel volkomen geschiedt, aldus de kantekenaren.

Ik denk dat de kantekenaren om deze reden (bewaren) de NBV niet in de prullenbak gedeponeerd hadden.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 okt 2006 19:21

Jantjes schreef:

Zie hiervoor de uitleg van ds. Pieterse: http://dspieters.refoweb.nl/1178258.htm waar ik het mee eens ben. Om een lang verhaal korte te maken vind ik dat je dus één ‘bevestigt christen’ moet zijn om aan het avondmaal deel te kunnen nemen.

Mooi antwoord van ds. Pieters, of eigenlijk Brakel. En wat een machtig slot van ds. Pieters: Hoe het ook zij: laten we elkaar opscherpen ook hierin, dat het wél Bijbels is te zeggen: wie zich aan de Heere Jezus toevertrouwt, heeft het eeuwige leven - en dus ook de vergeving der zonden. Niet altijd even helder en voelbaar, maar toch: zo mogen en moeten we in het geloof spreken en elkaar onderwijzen!

Geweldig.

Goofy schreef:

volgens mij bedoelde hij het toch anders, als je aan het avondmaal bent geweest en als je in de oordeelsdag tegen je verwachting in links moet gaan staan omdat je jezelf bedrogen hebt, heb je je een oordeel gegeten.

In het Avondmaalsformulier wordt gesproken over een oordeel, niet het oordeel. Vallen onder het oordeel heeft dan ook niets te maken met al dan niet aangaan aan het HA, maar met onbekeerd voortleven.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 okt 2006 19:29

André schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat Ds. W. Pieters geen enkele Bijbeltekst citeert, enkel oudvader:

Het was ook de vraag van TheKeimpe over de oudvader Brakel.

? ? ? ? ? ? ? die stonden er toch niet in, zei je zelf ? ? ?

Het gaat er om dat ‘bevestigde christen’ aan het avondmaal moeten deelnemen.
‘Bevestigd’ in de vorm van ‘zekerheid, beslistheid, stelligheid en zelfverzekerdheid’.

André

Berichtdoor André » 06 okt 2006 20:58

Jantjes schreef:André schreef:
Wat ik wel jammer vind is dat Ds. W. Pieters geen enkele Bijbeltekst citeert, enkel oudvader:

Het was ook de vraag van TheKeimpe over de oudvader Brakel.

? ? ? ? ? ? ? die stonden er toch niet in, zei je zelf ? ? ?

Het gaat er om dat ‘bevestigde christen’ aan het avondmaal moeten deelnemen.
‘Bevestigd’ in de vorm van ‘zekerheid, beslistheid, stelligheid en zelfverzekerdheid’.
Ik doelde op deze gedeelten die jezelf noemt:
Het avondmaal formulier haalt alleen het tekstgedeelte aan uit 1 Corinthiërs 11: 23-29, dat vind ik erg kort want er gaan nog twee gedeeltes aan vooraf, namelijk 1:16 en 17:22 daar wordt ook wat gezegd door Paulus wat ik belangrijk vind voor het avondmaal.

Wsl bedoel je 1-16 en 17-22 uit hoofdstuk 11?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 06 okt 2006 21:41

André schreef:
Ik doelde op deze gedeelten die jezelf noemt:
Als ik het stukje van Ds. Pieters lees, komt mij toch in grote mate zelfverzekerdheid naar voren. Bij jou waarschijnlijk niet? omdat je zegt er weinig mee te kunnen.

Wsl bedoel je 1-16 en 17-22 uit hoofdstuk 11?

Ja, dat bedoel ik.
1 Co 11:1-16 betekend in grote lijnen: Wees mijn (Paulus) navolgers, gelijkerwijze ook ik van Christus. 1Co 11:17-22 Dit nu, hetgeen ik u aanzeg, prijs ik niet, namelijk dat gij niet tot beter, maar tot erger samenkomt.

André

Berichtdoor André » 06 okt 2006 22:09

Laat maar zitten ik volg het niet meer, wat heeft een kleding voorschrift (1 Kor. 11: 1-6) nu weer te maken met de woorden die Jezus sprak m.b.t. de viering van het avondmaal 'doe dit tot mijn gedachtenis'?
En ik zei trouwens niet dat ik er niets mee kon!
Ik zou het op prijs stellen dat als jij Jantjes schriftgedeelten citeert, doe dat dan een beetje fatsoenlijk, 1 Kor. 17:22 bestaat niet eens.
Zet er dan gewoon 1 Kor. 11: 17-22 neer, dank u.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 07 okt 2006 10:11

Omega schreef:Mooi antwoord van ds. Pieters...

Ja, maar de aanleiding van het stuk is toch wel uiterst merkwaardig:

Onlangs schreef ik over het geval dat een ouderling wel zei een kind van God te zijn, maar geen vergeving te kennen.

Gelukkig neemt ds. hier fors afstand van. Het tekent m.i. wel hoe benepen er in sommige refo-kringen met het evangelie wordt omgegaan. Dat dan ook het avondmaal ontspoort is logisch.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 07 okt 2006 14:50

Merkwaardig is vooral deze zin van de vragensteller: Naar mijn overtuiging is dit niet geheel in overeenstemming met de Schrift en onze vaderen.

De Schrift en onze vaderen? Het lijkt me dat het gezag van "onze vaderen" volledig ondergeschikt is aan De Schrift.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 07 okt 2006 19:38

André schreef:
wat heeft een kleding voorschrift (1 Kor. 11: 1-6) nu weer te maken met de woorden die Jezus sprak m.b.t. de viering van het avondmaal 'doe dit tot mijn gedachtenis'?
oké, noemt het een ‘kledingvoorschrift’, maar moed dat (kledingvoorschrift) dan niet evenredig gelijk de instelling van het avondmaal opgevolgd worden? waarom wel het avondmaal in de kerk houden en opvolgen en niet de kledingvoorschrift? En geld dat ook niet idem voor het tweede gedeelte dus 1 Corinthiërs 11: 17-22 ?
Ik zou het op prijs stellen dat als jij Jantjes schriftgedeelten citeert, doe dat dan een beetje fatsoenlijk, 1 Kor. 17:22 bestaat niet eens. Zet er dan gewoon 1 Kor. 11: 17-22 neer, dank u.
Sorry, zal het proberen in vervolg goed neer te schrijven, hoewel het ging alleen maar over 1 Corninthiërs 11

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 okt 2006 06:52

kledingvoorschriften waren afhankelijk van de cultuur... er staan in verschillende tijden verschillende kledingsvoorschriften in de Bijbel. Daarom ligt het met kledingvoorschriften toch wel even wat anders dan met voorschriften om aan het avondmaal aan te gaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 okt 2006 20:10

Jantjes schreef:Het avondmaal formulier haalt alleen het tekstgedeelte aan uit 1 Corinthiërs 11: 23-29, dat vind ik erg kort want er gaan nog twee gedeeltes aan vooraf, namelijk 1:16 en 17:22 daar wordt ook wat gezegd door Paulus wat ik belangrijk vind voor het avondmaal.

maar moed dat (kledingvoorschrift) dan niet evenredig gelijk de instelling van het avondmaal opgevolgd worden?

Uit beide quotes van je begrijp ik dat je vindt dat de kledingvoorschriften tot de kern van de avondmaalsviering behoren. Dat kun je toch niet echt menen?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 09 okt 2006 20:15

Jantjes, zou jij in 2 zinnen de kern van het avondmaal volgens jou willen omschrijven? Niet al teveel komma's graag... Ik ben zeer benieuwd.
pobody's nerfect

Terug naar “Archief”