DeDwaler schreef:We hebben allemaal vragen over 'waarom' God dingen doet en daar is op zich helemaal niets mis mee, maar waar ik grote moeite mee heb is dat God de maat wordt genomen, beschuldigd en gelasterd. Als we God de maat nemen dan kunnen we maar beter zorgen dat onze eigen meetlat deugt. Onze meetlat is niet recht, dat blijkt uit onze handel en wandel.
"Verder zegt u: De weg van de Heere is niet recht. Luister toch, huis van Israël! Mijn weg is niet recht? Zijn niet veeleer uw wegen onrecht?"
(Ezechiël 18:25)
Ezechiel 18 noemt heel wat voorbeelden over recht en onrecht die makkelijk te begrijpen zijn.
Dat heeft niets te maken met de vragen over God waar we moeite mee hebben.
Je maatstaf afstellen op Gods wil is niet zo heel moeilijk: Er is jou gezegd mens wat goed is, JE WEET wat de Heer van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig te gaan de weg van je God.
De mens is geworden als een van ons, kennende het goed en het kwaad.
Als God dan dingen vraagt of doet die tegen zijn eigen geboden ingaan, zoals een mensenoffer vragen bijvoorbeeld, of hele steden laten uitmoorden inclusief onschuldige kinderen plus het vee, en verder alles platbranden en verwoesten ... (ik moet gelijk denken aan Poetin) dan ben ik niet degene die beaamt dat die weg recht is.
Als je maatstaf staat afgesteld op Gods eigen geboden kun je dan zeggen dat je meetlat niet recht is?
Ja oke, nietmand is volmaakt en ieders maatstaf zal niet 100% zuiver afgesteld staan.
Maar volken uitmoorden, kinderoffers vragen, vrouwen en slaven als bezit en gebruiksvoorwerp behandelen e.d. dat wijkt een beetje erg veel af van wat Jezus ons leert.
Abraham had de moed God te confronteren met recht en onrecht en God paste zijn plan aan.
Job ging de confrontatie aan op een niet al te nederige toon, en God zei dat hij recht van hem gesproken had.
Mozes ging ook in discussie met God toen God niet met Israel verder wilde, en God liet zich ompraten.
Ze confronteerden hem met de moraal, met zijn woorden en zelfs zijn eergevoel: Mozes 'denk aan wat de Egyptenaren dan van u zullen zeggen, hij heeft hen bevrijdt om hen in het ongeluk te storten ...)
Als mensen nu iets dergelijks doen noem je het oneerbiedig, maar ik zie in wezen geen verschil. Ieder deed het op zijn eigen manier.
De Abrahams zouden de Jobs misschien oneerbiedig kunnen noemen, maar God had er geen moeite mee.
Ik heb er op zich geen problemen mee dat je Bijbelteksten aanhaald, maar please, zorg dat het past.
Hier ook weer, Ezechiel 18 heeft niets met onze vragen over God te maken, en ook niet dat onze meetlat niet zou deugen m.b.t. die vragen.
Naamloos: Ieder z'n mening hoor. Maar dat kan ook zonder dat je de ander als ongehoorzaam en oneerbiedig gaat veroordelen.
DeDwaler schreef:Dat is Gods oordeel over ons en dat herhaal ik omdat het de waarheid is.
God heeft nergens gezegd dat zij die naar eer en geweten overtuigt zijn dat God ook vrouwen in het ambt roept ongehooorzaam en oneerbiedig zijn.
Ongehoorzaam zijn doe je tegen beter weten in, en wie oneerbiedig is toont geen respect.
JUIST als je iemands woorden serieus neemt en het botst met je rechtvaardigheidsgevoel dan spreek je tegen en ga je argumenteren.
Slaafs accepteren vind ik eerder kruiperig dan respectvol.
DeDwaler schreef:Gods Woord maakt korte metten met een dergelijke eenheidsworst-theologie. Ongelovigen die christelijk leven is een contradictie. Het onderscheid tussen gelovigen en ongelovigen vergelijkt de Bijbel als: licht - duisternis, gerechtigheid - wetteloosheid, tempel van God - afgoden (zie: 2 Korinthe 6:14-18)
Helemaal geen contradictie. Lees daarvoor Romeinen 2. Heidenen die met volharding het goede bewijzen daarmee dat Gods wet in hun hart geschreven is. Zij ontvangen eeuwig leven.
In Korinthe gaat het over recht en onrecht: ''... want (redegevend) wat is de verwantschap tussen gerechtighei en wetteloosheid.
Alweer context @deDwaler. Als je teksten zoekt om je gelijk te bewijzen zorg dan dat het over hetzelfde gaat.
DeDwaler schreef:Heiliging (het woord zegt het al) is het teken van een levend geloof, zozeer zelfs dat Paulus schrijft:
"Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien."
(Hebreeën 12:14)
"Maar nu, van de zonde vrijgemaakt en aan God dienstbaar gemaakt, hebt u uw vrucht, die tot heiliging leidt, met als einde eeuwig leven."
(Romeinen 6:22)
Context. De heiliging gaat over het afleggen van de zonde en de moraal. Dat heeft niets te maken met een organitorische aspect.
DeDwaler schreef:Dat poetst nog steeds de "zoveel teksten waar dat gezegd wordt" niet weg. De bewering 'Onderdanig? Neee, ik niet' is ook niet in lijn met "wees elkaar onderdanig". Waar of niet?
Je draait het om en negeert het opnieuw. Als je de Bijbel echt zo serieus neemt dan is 1 tekst genoeg. Maar dat past je niet, dat weet ik.
DeDwaler schreef:We zijn niet beter dan ongelovigen, maar God verandert Zijn kinderen wel radicaal. Als die verandering uitblijft en ik zie geen verschil tussen een ongelovige en mezelf, dan zou ik me afvragen achter welke Jezus ik aanloop. Is dat de Heere Jezus van de Bijbel of een Jezus die namens mezelf spreekt?
Dat hangt er maar vanaf hoe het leven van een christen er eerder uitzag en hoe het leven van een ongelovige eruit ziet.
Was je leven eerst zoals Galaten 5: 19-21 dan zul je inderdaad een radicale verandering zien.
Is het leven van een ongelovige ook zoals Galaten 5: 19-21 dan zal je inderdaad een groot verschil mogen verwachten.
Maar als je, zoals heel veel mensen, een redelijk deugdzaam leven leidt wordt het verschil vanuit beide kanten uit al stukken kleiner.
Ik durf te stellen dat er ongelovigen zijn die een veel christelijker-humanitair leven leiden dan sommige christenen zelf.
DeDwaler schreef:Dat doe ik ook en ik zie geen enkel licht tussen de woorden van Jezus en Zijn apostelen. Jezus heeft niet alles gezegd, daarom hebben we de gehele Schrift waaraan we eenieders woord en daad kunnen toetsen.
Jaja, dat (pseudo) Paulus zegt dat God tegen hem zei dat .... vul maar in. Alleen gaat dat af en toe tegen Jezus in, daar kom ik juist andere dingen tegen.
DeDwaler schreef:De cultuur (de wil van het zondige vlees) een plaats geven in de gemeente is wereldgelijkvormigheid. De wereld voelt zich door geen enkele Bijbeltekst aangesproken. Als ik als gemeente niet pruim wat Gods Woord zegt, dan kan ik dat ook net zo goed door de deur naar buiten gooien, want als de wereld binnen zit dan staat de Heere buiten.
Sowieso zijn er zat mensen die zich aangesproken voelen door bepaalde Bijbelteksten.
We hebben in Nederland ook zat spreekwoorden die uit de Bijbel komen.
Wij hebben in onze cultuur veel goede en ook slechte dingen.
Als je alles wilt weren wat (in jouw ogen) niet oke is, dan zou je beter uit deze wereld kunnen gaan.
Voor grove uitbrekende zonden van gelovigen is er de tucht, maar dan hebben we het niet over iets organisitorisch zoals ambten, en of je nou iets van een man of vrouw leert en zulk soort onbenulligheden.
Verder geloof ik dat jij eerder buiten gaat staan dan Jezus. Hij voelde zich niet te goed om om te gaan met tollenaren, hoeren en zondaars.
In de praktijk zullen er denk ik niet veel ongelovigen en grove zondaars in een kerk komen, dus heel bang hoef je niet te zijn.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)