Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 10:22

Het Weermannetje schreef:Kijk, Vito, ik hou absoluut niet van smijten met Bijbelteksten. Denk jij dat ik niet in staat ben om er genoeg Bijbelteksten tegenover te zetten? Dat heb ik al vaak zat gedaan. Ik reageer dan ook alleen als ik vind dat ik een bepaald argument nog niet genoemd heb. En als anderen met telkens dezelfde soort teksten komen, dan ga ik niet meer reageren.

Hij heeft wel gelijk. Jij herhaalt 10x in andere (of dezelfde) woorden wat je al gezegd hebt, zonder echt in te gaan op tegenargumenten en zonder dat je aanwijst waarom die niet zouden kloppen.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 10:36

Op dat moment vind ik die tegenargumenten relevant genoeg. Ik weet ook wel dat ik best wel vaak herhaal.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 10:39

Het Weermannetje schreef:Op dat moment vind ik die tegenargumenten relevant genoeg. Ik weet ook wel dat ik best wel vaak herhaal.

Maar je zou ook ff kunnen aangeven waarom die tegenargumenten niet relevant genoeg zijn volgens jou, want volgens degene die ze inbrengt zijn ze wel degelijk relevant. Dat is discussieren, het ontkrachten van tegenargumenten en het verdedigen van eigen standpunten.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 15 apr 2004 10:59

Het Weermannetje schreef:Op dat moment vind ik die tegenargumenten relevant genoeg. Ik weet ook wel dat ik best wel vaak herhaal.
De onrelevantie van iets aantonen is nog wel het simpelste in een discussie... :roll:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 apr 2004 12:57

Het Weermannetje schreef:Dat denk ik niet. :lol:

leuk dat ze keuren in jou kerkraad :(
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 13:03

Ik denk dat dat goed is. Als er geen curatorium was kon iedereen zomaar dominee worden.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 16 apr 2004 22:42

In bijna twee weken is hier weinig veranderd, zie ik. Er vliegen allerlei argumenten over en weer en ieder denkt er het zijne of het hare van.

Is het onderhand geen tijd om dit topic te sluiten? Alle postings van de laatste twee weken heb ik al eens in een andere layout en volgorde voorbij zien komen :wink:

Overigens... wat ik wèl mis in de postings: hoe ga je om met de totale doodstaat van de mens na de val? Daardoor is het aannemen en het zelf zoeken en/of willen onmogelijk geworden. Hiervoor hoef ik geen Bijbelteksten te gaan citeren, iedereen weet wel wat er in Genesis 3 staat...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 apr 2004 22:46

Loezje schreef:Overigens... wat ik wèl mis in de postings: hoe ga je om met de totale doodstaat van de mens na de val? Daardoor is het aannemen en het zelf zoeken en/of willen onmogelijk geworden. Hiervoor hoef ik geen Bijbelteksten te gaan citeren, iedereen weet wel wat er in Genesis 3 staat...

..maar blijkbaar weet nog niet iedereen dat Jezus zei: wie wil, kome; zoekt en gij zult vinden; zovelen als het aangenomen hebben, zovelen zullen er zalig worden..

Beetje vreemd dat Hij dat zei, als God zijnde zou Hij toch moeten weten dat we dat helemaal niet kunnenn?

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 16 apr 2004 23:55

God weet dit.

En Hij maakt echte zoekers van degenen die Hij heeft uitverkoren. En dit zijn die zoekers die jij noemt. Overigens is dan nog steeds het eeste werk van God (levendmaking). Met alle eerbied: ik heb nog nooit een dode iets zien zoeken...

Volgens mij is dit ook in wezen het punt waar de discussie over gaat: is de mens door de zondeval dood gevallen of ziek en gewond gevallen? Dat maakt een heleboel uit voor nadere interpretatie van de Bijbel.

God heeft natuurlijk ook geen verplichtingen aan de mens; in het Paradijs hebben we zelf gezegd dat we best zonder God konden en God heeft daarop alleen Zijn 'belofte' (de eeuwige dood) vervuld. Alleen uit genade kan het nog... en niet omdat een mens nu ineens zelf wèl weer zo graag wil....

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 apr 2004 14:29

@loezje
ik kies voor dood. Ik ben het ook grotendeels met je post eens (ook inde ander aanbod van genade topic). Het enige probleem is dat je ergens over heen baggert, wat voor ons persoonlijk als mens heel belangrijk is:

God maakt dat we willen. En de wil komt ergens in tot uiting, keuze, bekering, aanname of hoe je het ook noemen wilt. Het jammere is dat je het maar tot hier vertelt, terwijl het voor een mens pas juist hier begint, omdat hij van het voorgaande weinig bewust is.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 apr 2004 15:21

Loezje schreef:God heeft natuurlijk ook geen verplichtingen aan de mens; in het Paradijs hebben we zelf gezegd dat we best zonder God konden en God heeft daarop alleen Zijn 'belofte' (de eeuwige dood) vervuld. Alleen uit genade kan het nog... en niet omdat een mens nu ineens zelf wèl weer zo graag wil....

Inderdaad, uit genade en wij willen niet zo heel graag.

Maar... God heeft de belofte wel vervuld, maar daar ook een nieuwe beloft tegenover gesteld, het welbekende (neem ik aan?) genadeverbond.

Dan nog is het niet omdat wij zo graag willen, maar omdat Hij zo graag wil. En als mensen dat zien gaan ze zo af en toe zelf ook weleens een keertje weer terug willen. Is ook wel weer een beejte logisch, want in het paradijs kenden we de consequenties van onze keuze nog niet zo goed, en nu weten we dat het hier ook niet alles is. Net als de verloren zoon, die wou opeens wel weer terug naar z´n vader...

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 17 apr 2004 19:27

@mic en Aragorn; even voor alle duidelijkheid: moet ik uit jullie postings begrijpen dat er in de mens (gevallen, doodstaat, etc, etc) een vermogen ligt om als hij dat graag wil naar God te gaan zoeken?

Want tja... als dat zo is... komen we er hier iig niet uit.

Natuurlijk ligt er een belofte... natuurlijk ligt er een eis... Ach, en als je dat nu 'ns combineert... is iedereen weer gelukkig... Toch? :wink:

@mic, ik bagger nergens overheen. Blijf hoogstens ergens in de bagger steken :wink: ; daar waar voor sommigen de verlossing nog voor de ellendekennis komt :wink:
Op het moment dat God de mens levend gaat maken wordt deze mens zich zijn ellende zeker bewust... en ook zijn verleden. Ik snap dus ook niet zo goed met wat je bedoelt met waar ik stop.... Noem ik de verlossing en de daarbij behorende dankbaarheid van een mens niet vaak genoeg? Is dat het probleem?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 apr 2004 18:37

Loezje schreef:@mic en Aragorn; even voor alle duidelijkheid: moet ik uit jullie postings begrijpen dat er in de mens (gevallen, doodstaat, etc, etc) een vermogen ligt om als hij dat graag wil naar God te gaan zoeken?

Want tja... als dat zo is... komen we er hier iig niet uit.

Natuurlijk ligt er een belofte... natuurlijk ligt er een eis... Ach, en als je dat nu 'ns combineert... is iedereen weer gelukkig... Toch? :wink:
"...dat er in de mens vermogen ligt om als hij dat graag wil naar God te gaan zoeken?" jeps, (want de wil wordt door God bewerkt, of precies zoals je het zegt: als hij het wil dan kan hij het, want zijn probleem is niet zijn onkunde maar zijn onwil om zich te bekeren)
@mic, ik bagger nergens overheen. Blijf hoogstens ergens in de bagger steken :wink: ; daar waar voor sommigen de verlossing nog voor de ellendekennis komt :wink:
Op het moment dat God de mens levend gaat maken wordt deze mens zich zijn ellende zeker bewust... en ook zijn verleden. Ik snap dus ook niet zo goed met wat je bedoelt met waar ik stop.... Noem ik de verlossing en de daarbij behorende dankbaarheid van een mens niet vaak genoeg? Is dat het probleem?
Jeps, kvind het zo nogal hopeloos (hehe leuke woordspeling), misschien heb je het niet zo bedoeld, maar ik haal er een beetje uit dat je pas naar God mag gaan zoeken als je weet dat God dat in jouw gewerkt bent (en dus uitverkoren bent).

terwijl als je naar God wilt zoeken dat uberhaupt al door God bewerkt was, dus is het geen legitieme vraag of excuus.
Afbeelding

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 11:06

Je gaat pas naar God zoeken als je God echt nodig hebt. En dat heb je pas als God je je ellende laat zien.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 12 mei 2004 11:10

Het Weermannetje schreef:Je gaat pas naar God zoeken als je God echt nodig hebt. En dat heb je pas als God je je ellende laat zien.

Maar... om die ellende te kennen, moet je eerst dus het Licht hebben gezien, anders kan je niet weten hoe zwart je bent...

Terug naar “Archief”