waar kan je orgelmuziek luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pleroma
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pleroma » 17 aug 2005 23:33

Kent iemand trouwens de Orgelsonate over psalm 94 van Julius Reubke?
Echt een geweldig stuk.

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 18 aug 2005 08:54

pleroma schreef:Kent iemand trouwens de Orgelsonate over psalm 94 van Julius Reubke?
Echt een geweldig stuk.

Nou en of. Orgelcomponist die vrij jong stierf en daardoor op een trio na, maar een werk van omvang naliet, de door jou genoemde Sonate. Een compositie die niet voor iedereen even makkelijk wegluistert trouwens. Het is geen easy refo organ listening, om het even heel direct maar wel duidelijk te zeggen.

pleroma
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor pleroma » 18 aug 2005 13:28

RECI-TATIVO schreef:
pleroma schreef:Kent iemand trouwens de Orgelsonate over psalm 94 van Julius Reubke?
Echt een geweldig stuk.

Nou en of. Orgelcomponist die vrij jong stierf en daardoor op een trio na, maar een werk van omvang naliet, de door jou genoemde Sonate. Een compositie die niet voor iedereen even makkelijk wegluistert trouwens. Het is geen easy refo organ listening, om het even heel direct maar wel duidelijk te zeggen.

k'Heb dat stuk 2 jaar geleden op m'n eindexamen gespeeld, dat was een hele kluif om in te studeren. Maar zeker de moeite waard.
Mijn leraar zei altijd spottend: "Dit is het beste werk van Liszt" :D

Ik ben net nieuw op dit forum, zijn hier ook beroepsorganisten en orgelstudenten aanwezig?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 19 aug 2005 15:48

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht van niet. Tenminste het komt niet expliciet naar voren. Dick Sanderman maakt wel deel uit van het panel met deskundigen dat vragen beantwoordt.

Cor Roeleveld
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Cor Roeleveld » 27 aug 2005 19:16

Ik ben weer een forum gestart op internet over orgels en orgelmuziek. Niet zo uitgebreid als vorig jaar met orgelist.nl, maar dat komt wellicht nog. En in een forum kun je ook een heleboel kwijt. Er staan ook de nodige geluidsfragmenten. Zo is er een afdeling Orgel Plus waarmee bedoeld wordt het orgel, samen met een ander instrument of de menselijke stem.

Verder zal ik geregeld een vergelijking plaatsen, dus een fragment van een muziekstuk, gespeeld door 4 of 5 verschillende organisten, op verschillende orgels. Daar kun je dan je commentaar op geven. Momenteel staat er een vergelijking van een prachtig koraal van Brahms, dat hij schreef aan het eind van zijn leven, toen hij al ernstig ziek was. (Hij had vermoedelijk kanker) Het is het koraal "O Welt, ich muss dich lassen'. Beluister de 4 fragmenten maar eens: Brahms Eerder bespraken we op de yahoogroep organist al deze fragmenten; de uitkomst daarvan staat in de bijgeplaatste pdf file.

Het adres van het forum: http://s12.invisionfree.com/organist/

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 29 aug 2005 08:43

Voor wie aan een fragment niet genoeg heeft:

http://orgelconcerten.ncrv.nl/

De NCRV is bezig om het interessante en belangwekkende archief met orgelconcerten die zij in het verleden hebben uitgezonden online te zetten. Elke week komt er een concert bij. Je kunt gemakkelijk kiezen wat je horen wilt en er is voor elk wat wils: van Asma tot Jongepier etc.

www.organist.nl

Blijft onovertroffen, naast nieuws, recensies en korte artikelen, verzorgen zij elke week een uitzending, die langere tijd raadpleegbaar blijft. Voor de maand september is het thema 'improvisatie'. Elke week een concert met improvisatoren van verschillende nationaliteiten: een Franse week, een Duitse week, een Anglo-Amerikaanse week, een Nederlandse week. Het geheel wordt afgesloten met een speciaal voor deze site opgenomen improvisatieconcert door Gerben Mourik. Winnaar van het improvisatie onderdeel in het concours van st. Albans (GB).

Terug naar “Archief”