De doop: volwassendoop of kinderdoop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

1a2b3c
Majoor
Majoor

Re: De doop: volwassendoop of kinderdoop

Berichtdoor 1a2b3c » 06 feb 2012 14:23

schelpje3 schreef:Daar is wel degelijk verschil tussen. Een forum mag van de deelnemende leden bepaalde regels eisen, één daarvan is het onderschrijven van bepaalde geloofsbelijdenis of formulieren.
Als je stelt dat het toch ook goed is als je de Bijbel gelooft, is dat niet voldoende, want daar zijn hele oorlogen mee begonnen.
Destijds zijn die formulieren opgesteld om helderheid en eenheid te bevorderen.
Bij elke club of vereniging waar je je aanmeldt, wordt van je gevraagd bepaalde regels te onderschrijven.
Om eveneens een voorbeeld te gebruiken: je meldt je aan bij een voetbalclub, maar je vindt dat je met een tennisballetje of volleybal ook best kunt voetballen, of de kleur rood staat je niet en je trekt maar een groene aan. Je kunt met een ander shirtje toch ook prima voetballen?
De trainer zal je van het veld laten verwijderen. Toch?

Nog één keer, want dit is off topic:
In een aantal Religie-fora hanteren we strengere voorwaarden voor deelname:
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.

De apostolische geloofsbelijdenis zijn de drie formulieren niet, en verder kun je heel goed respect hebben voor de formulieren zonder dat je het overal mee eens bent.
Aangezien dit topic door de mod's zelf hierheen verplaatst is geeft dat al aan dat je het niet blind eens hoeft te zijn met de formulieren, want die zijn voor de kinderdoop.

Verder heb je natuurlijk helemaal gelijk dat de beheerders zelf regels mogen stellen en dat wij die dan na moeten komen, incl. de regel dat we met respect met elkaar moeten omgaan.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2012 14:42

Als je als volwassene bekeerd wordt, tot geloof komt, wil je natuurlijk graag gedoopt worden. Maar als je als baby door je ouders ten doop bent gehouden, kun je je zelf niet laten "ontdopen".
God vertrouwde jou aan jouw ouders toe, dus als je als volwassene deze doop ontkent, kwets je niet alleen je ouders, maar onttrek je jezelf aan het gezag van God, aan Zijn wil!

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 06 feb 2012 15:20

schelpje3 schreef:Als je als volwassene bekeerd wordt, tot geloof komt, wil je natuurlijk graag gedoopt worden. Maar als je als baby door je ouders ten doop bent gehouden, kun je je zelf niet laten "ontdopen".
God vertrouwde jou aan jouw ouders toe, dus als je als volwassene deze doop ontkent, kwets je niet alleen je ouders, maar onttrek je jezelf aan het gezag van God, aan Zijn wil!
Volwassen- of kinderdoop, de discussie is al oud en zal altijd door blijven gaan...
Als mensen op grond van de Bijbel de kinderdoop aanhangen is dat best. Hangen ze op grond van de Bijbel de volwassendoop aan dan is dat wat mij betreft ook best.
Wat mijn probleem is, is het volgende (ik heb het vast al eens eerder gezegd): Als je tot de conclusie komt dat volwassendoop de enige Bijbelse doop is, en je besluit dat je je moet laten overdopen dan heb ik een aantal punten ter overweging:
1. Je bent al gedoopt, dus waarom nog een keer?
2. Als kind is over jou de Naam van de Drieënige God uitgeroepen. Als je zegt dat je nog een keer gedoopt moet worden, dan bestempel je je doop als kind (misschien niet eens bewust!) als niet goed. Niet goed is dus zondig. Zondig is niet van God (op zijn zachtst gezegd). Je zegt dus nogal wat als je je laat overdopen...!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 feb 2012 15:29

schelpje3 schreef:Als je als volwassene bekeerd wordt, tot geloof komt, wil je natuurlijk graag gedoopt worden. Maar als je als baby door je ouders ten doop bent gehouden, kun je je zelf niet laten "ontdopen".

Natuurlijk kun je je niet laten 'ontdopen', maar een besprenkeling is geen dopen.
Verder lees ik in de Bijbel dat God wil dat de doop op het geloof volgt, dus de kinder'doop' is juist het onttrekken aan Gods gezag.
Ik heb mijn kinderen ook laten 'dopen' (helaas!) en ik zou me totaal niet gekwetst voelen maar dolgelukkig zijn als zij zich na persoonlijk geloof zouden laten dopen door onderdompeling.
Nu doen ze nergens aan 'ondanks' het feit dat ze 'gedoopt' zijn en een reformatorische opvoeding gehad hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2012 15:34

M.i. is het een moderne theologie. Het slaat nergens op om je nogmaals te laten dopen. Het komt op mij "overvroom" over.
Niemand kan aan jou zo zien of je al dan niet gedoopt bent.
Gaat het nu om je eigen eer of Gods eer?
Ik heb een aantal malen een kerkdienst mogen bijwonen, waarin volwassenen werden gedoopt. Zelfs een keer een heel gezin, vader moeder en 8 kinderen! Heel indrukwekkend!
Maar deze mensen waren uit de wereld, stilgezet. Zoals dat zo mooi heet.
Als je de vreugde mag ervaren om moeder of vader te worden, vind je het juist fijn om je kindje ten doop te houden. Je mag er als ouders altijd op pleiten!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 06 feb 2012 15:47

schelpje3 schreef:M.i. is het een moderne theologie. Het slaat nergens op om je nogmaals te laten dopen. Het komt op mij "overvroom" over.
Niemand kan aan jou zo zien of je al dan niet gedoopt bent.
Gaat het nu om je eigen eer of Gods eer?
Ik heb een aantal malen een kerkdienst mogen bijwonen, waarin volwassenen werden gedoopt. Zelfs een keer een heel gezin, vader moeder en 8 kinderen! Heel indrukwekkend!
Maar deze mensen waren uit de wereld, stilgezet. Zoals dat zo mooi heet.
Als je de vreugde mag ervaren om moeder of vader te worden, vind je het juist fijn om je kindje ten doop te houden. Je mag er als ouders altijd op pleiten!

Ik pleit niet op de doop maar op de beloften die er in de Bijbel staan. U komt de beloften toe en uw kinderen .... Hand.2.
De beloften dat Hij geven zal als we iets bidden dat naar Zijn wil is, en Zijn wil is ons behoud want Hij heeft geen lust in de dood van zondaren en wil niet dat er iemand verloren gaat, dus ook mijn kinderen niet.
Al Zijn beloften zijn in Jezus Christus ja en amen, en daarom smeek ik Hem elke dag in Jezus naam om het behoud van mijn kinderen.
Dat is geen moderne theologie, dat is gewoon wat er in de Bijbel staat.

Overdopen vind ik ook verkeerd, maar besprenkelen is geen dopen. Dopen betekend babtizo onderdompelen.
Het gaat om Gods eer, en daarom wil ik doen wat Hij zegt. Spijt me als je dat overvroom vind.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2012 16:07

Besprenkelen is evengoed dopen. We hoeven echt niet koppie onder.
Zo werd dat in Bijbelse tijden gedaan, maar er zijn wel meer dingen die we heden ten dage anders doen. Dat komt door andere cultuur en een heel andere tijd.
En eenmaal dopen is echt genoeg! God vraagt van ons geen dubbele besprenkeling/onderdompeling.
Moet je volgens jou persé gedoopt zijn om naar de hemel te kunnen?
Mensen die vanwege bepaalde omstandigheden ongedoopt overlijden, gaan verloren?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2012 16:09

Je hoeft echt niet iemand letterlijk onder water te duwen om iemand te dopen. Het gaat om het symbool.
Het is net als met de uitspraak "Neem je kruis op en volg Mij". Christenen sjouwen toch ook niet de hele dag met een kruis op hun nek?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 feb 2012 16:58

Optimatus schreef:Marin, in Christus zijn diegenen verlost die Hem als Verlosser aangenomen hebben. Wie in Hem gelooft, zal eeuwig leven.

Mensen als Boer zijn blijkbaar te laf om een simpel vraagje te beantwoorden en komen dan met ranzige vergelijkingen met instanties van het Derde Rijk. Dergelijk smakeloos gepalaver hoort niet op een reformatorisch forum thuis.

derde rijk het respect geven door er hoofdletters voor te gebruiken is anders ook nogal smakelooos.Verder is je platte gescheld ook een aanfluitinng voor een christen.
Aangezien vervolging en lijden deel is van de gemeente door Jezus werd toegezegd, ga ik liever op de brandstapel, dan dat ik hem aansteek voor een ander.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 06 feb 2012 17:06

Matth 10:35:
Want ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen tegen haren schoonmoeder, 36 en zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
Wat vind je daarvan , schelpje?
De doop is een gedenkteken, evenals de beker en het avondmaal. GEDENK mijn lichaam en Mijn bloed, zegt Jezus.
Kun je je voorstellen dat iemand die als baby besprenkeld is dit niet als een volwaardig gedenkteken kan zien tussen hem en Diegene die het zo ingestreld heeft?
En dat die persoon zich pas wedergeboren acht , wanneer hij tot de leeftijd daaartoe is gekomen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 06 feb 2012 21:54

boer schreef:
Matth 10:35:
Want ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen tegen haren schoonmoeder, 36 en zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
Wat vind je daarvan , schelpje?
De doop is een gedenkteken, evenals de beker en het avondmaal. GEDENK mijn lichaam en Mijn bloed, zegt Jezus.
Kun je je voorstellen dat iemand die als baby besprenkeld is dit niet als een volwaardig gedenkteken kan zien tussen hem en Diegene die het zo ingestreld heeft?
En dat die persoon zich pas wedergeboren acht , wanneer hij tot de leeftijd daaartoe is gekomen?

Wat ik DAARvan denk? Die tweedracht herken ik heel goed!
En nee, ik kan me niet voorstellen dat je bezwaar hebt tegen het feit dat je ouders je ten doop hebben gehouden, ongeacht of je op volwassen leeftijd nu zelf gelooft of niet! Dat heeft te maken met het respect dat je hebt voor je ouders en hun geloofsbeleving. Ik moet er niet aan denken dat ik hartje winter kopje onder zou moeten in een praxis buitenbadje. :-&

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2012 22:20

boer schreef:derde rijk het respect geven door er hoofdletters voor te gebruiken is anders ook nogal smakelooos.Verder is je platte gescheld ook een aanfluitinng voor een christen. Aangezien vervolging en lijden deel is van de gemeente door Jezus werd toegezegd, ga ik liever op de brandstapel, dan dat ik hem aansteek voor een ander.

Volgens mij hanteer ik gewoon de normale Nederlandse spelling.

Jij hebt er een handje van om vrij snel anderen te veroordelen of in een categorie te plaatsen. Dat is net als het aaien van een kat in de verkeerde richting - dan halen ze uit. Dat zou jij als agrariër moeten weten.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 feb 2012 22:22

Ik moet er niet aan denken dat ik hartje winter kopje onder zou moeten in een praxis buitenbadje.

Er zijn er toch heel wat die een luxe ingebouwd doop-bad hebben en met verwarmd water hoor :lol: :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2012 22:29

Dat is natuurlijk uit den boze. In de Bijbel werd ook niet in verwarmd en overdekt water gedoopt! [-X

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 feb 2012 22:32

Dat is natuurlijk uit den boze. In de Bijbel werd ook niet in verwarmd en overdekt water gedoopt!

:lol: Was het klimaat niet heel anders toen?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Terug naar “Archief”