TV&GER.GEM.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 18:19

caprice schreef:Inderdaad. 'Niet' door eigengerechtigheid, e.d., of bedoel je wat anders?

Dat 'God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd' wordt wel eens in de prediking gezegd over de prediking. Er wordt mee bedoeld dat het niet goed is om een zondaar nog een beetje op te lappen voor de mens. (Hij doet nog wel veel goede werken, en dit is wel bij hem in orde, etc.).

Volgens mij is dat niet de Leer tot zaligheid. (ook al is het waar)

Als jezus de weg is tot Zaligheid dan is de Leer der Zaligheid de manier hoe wij op de weg komen. En dan mogen we in de bijbel kijken, naar het aanbod van genade! zo vrij, voor iedereen geen voorwaardes.
Kom tot mij allen die vermoeit en belast zijn, en ik zal u rust geven.
Nader tot mij, en ik zal tot u naderen.
Geloof en u zal leven.
Geloof in de Heere Jezus christus en Je zult zalig zijn.
Volg mij!
en ga zo maar door, dat is het aanbod van genade. En deze leer der zaligheid mag naar mij gevoel niet ingedampt worden met: uitverkiezing, zijn genade, rechtvaardigheid, vernedering. Het is voor iedereen deze uitnodiging, en die Hem wil volgen zal Hem volgen!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 21 feb 2004 18:24

hijwel schreef:
caprice schreef:Inderdaad. 'Niet' door eigengerechtigheid, e.d., of bedoel je wat anders?

Dat 'God op het hoogst verheerlijkt wordt en de zondaar op het diepst vernederd' wordt wel eens in de prediking gezegd over de prediking. Er wordt mee bedoeld dat het niet goed is om een zondaar nog een beetje op te lappen voor de mens. (Hij doet nog wel veel goede werken, en dit is wel bij hem in orde, etc.).

Volgens mij is dat niet de Leer tot zaligheid. (ook al is het waar)

Als jezus de weg is tot Zaligheid dan is de Leer der Zaligheid de manier hoe wij op de weg komen. En dan mogen we in de bijbel kijken, naar het aanbod van genade! zo vrij, voor iedereen geen voorwaardes.
Kom tot mij allen die vermoeit en belast zijn, en ik zal u rust geven.
Nader tot mij, en ik zal tot u naderen.
Geloof en u zal leven.
Geloof in de Heere Jezus christus en Je zult zalig zijn.
Volg mij!
en ga zo maar door, dat is het aanbod van genade. En deze leer der zaligheid mag naar mij gevoel niet ingedampt worden met: uitverkiezing, zijn genade, rechtvaardigheid, vernedering. Het is voor iedereen deze uitnodiging, en die Hem wil volgen zal Hem volgen!

Je hebt gelijk, maar toch valt het samen:
- Iedereen die Christus volgt is uitverkoren in Zijn oneindige goedheid.
- Iedereen die Christus volgt doet dat enkel uit genade.
- Iedereen die Christus volgt is gerechtvaardigd.

Ik ben bang dat je de uitspraak niet helemaal goed begrijpt, maar het is eigenlijk meer een kenmerk van de ware prediking, en niet van de leer der zaligheid.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 18:50

caprice schreef:Je hebt gelijk, maar toch valt het samen:

Ik ben bang dat je de uitspraak niet helemaal goed begrijpt, maar het is eigenlijk meer een kenmerk van de ware prediking, en niet van de leer der zaligheid.

jha is waar, het valt samen maar ik zie het meer als een terugblik en niet iets wat bij het aanbod van genade in zit (de leer der zaligheid)

Verder is het dus gevaarlijk om te zeggen dat niemand volgens de Roomse leer niemand zalig kan worden. Dan moet je eerst duidelijk neerzetten wat die roomse leer precies is. Het kan zijn dat er ook door de roomskatolieke leer een opening is tot de Weg der zaligheid is. Ik vindt het moelijk.

caprice

Berichtdoor caprice » 21 feb 2004 18:55

hijwel schreef:
caprice schreef:Je hebt gelijk, maar toch valt het samen:

jha is waar, het valt samen maar ik zie het meer als een terugblik en niet iets wat bij het aanbod van genade in zit (de leer der zaligheid)

Verder is het dus gevaarlijk om te zeggen dat niemand volgens de Roomse leer niemand zalig kan worden. Dan moet je eerst duidelijk neerzetten wat die roomse leer precies is. Het kan zijn dat er ook door de roomskatolieke leer een opening is tot de Weg der zaligheid is. Ik vindt het moelijk.

Inderdaad misschien een terugblik, maar over het aanbod van genade: voor iedereen, niemand uitgezonderd. Iedereen kan nog zalig gemaakt worden door Christus' borgwerk.
Zalig maken is verlossen van het hoogste kwaad en brengen tot het hoogste goed.

Het is wel gevaarlijk ja, om een leer te beoordelen/veroordelen, maar er zijn genoeg bewijzen denk ik om de Roomse leer tot dwaalleer te verklaren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2004 12:51

Wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden staat er toch in de bijbel?

Daarnaast, je oude mens moet afsterven... en je nieuwe mens gaan leven.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 feb 2004 13:30

caprice schreef:Inderdaad misschien een terugblik, maar over het aanbod van genade: voor iedereen, niemand uitgezonderd. Iedereen kan nog zalig gemaakt worden door Christus' borgwerk.
Zalig maken is verlossen van het hoogste kwaad en brengen tot het hoogste goed.

Het is wel gevaarlijk ja, om een leer te beoordelen/veroordelen, maar er zijn genoeg bewijzen denk ik om de Roomse leer tot dwaalleer te verklaren.

jij zegt: iedereen kan nog zalig gemaakt worden door Christus borgwerk.
God zegt het iets anders en legt daardoor de verantwoordelijkheid bij jou en mij neer. Zoals jij het zegt, dan leg je de verantwoordelijkheid bij God neer. Geloof in de Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Als de verantwoordlijkheid bij jou ligt moet jij dus wat doen. Geloven. Het is niet echt een 'doen' iig niet zoals doen normaal in het nederlands wordt uitgelegd. Geloven is jezelf openstellen om iets te ontvangen. Geloven is je afhankelijk weten van een ander die alles voor jou doet en heeft gedaan.

Joh 1: 12 zovelen hem aangenomen hebben heeft hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in zijn naam geloven.

even over de RK kerk. Het is volgens mij ook een dwaalleer, maar het is voor mij niet uitgesloten dat je ook via deze leer tot Jezus kan komen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 feb 2004 13:32

Marnix schreef:Wie zichzelf vernedert zal verhoogd worden staat er toch in de bijbel?

Daarnaast, je oude mens moet afsterven... en je nieuwe mens gaan leven.

is ook waar!
kijk naar maria (?) die de voeten waste van jezus. Ze bukte neer om Jezus haar liefde te geven. Ze werdt daarna aangesproken door de disipelen. Maar, jezus zij dat hij het goed vondt. Ik denk dat je geen mooier compliment kan krijgen, dan een antwoord op jouw weder liefde naar Hem toe.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 feb 2004 15:10

Geen leer is helemaal goed Caprice, om de eenvoudige reden dat hij door mensen is samengesteld, het is dus wat naief om te denken dat de drie forumlieren van enigheid, of welk ander forumlier dan ook foutloos is, het zou kunnen, maar dat is iets heel anders.

Kijk dus uit als je een leer als dwaalleer bestempeld. Er zijn ook roomse mensen die heel vast in hun geloof staan. Waar de roomse mensen naar de ene kant doorslaan, slaan de reformatorischen vaak door naar de andere kant (de roomsen versierden bijvoorbeeld hun kekren te veel, reformatorischen helemaal niet, terwijl salomo's tempel ook gewoon versierd was).

Beetje balk splinter of pot ketel verhaal...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

cwvegmond
Verkenner
Verkenner

Re: TV&GER.GEM.

Berichtdoor cwvegmond » 23 feb 2004 11:17

Jack schreef:Best forum-ers,

Ben net nieuw hier maar volgens mij zijn de meesten hier ger.gemmer?

Wat een onzin... :lol: Wij in ieder geval niet...
Trotse moeder van 2 kids!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2004 22:06

Volgens mij zijn de gergemmers inderdaad in de minderheid...

caprice

Berichtdoor caprice » 23 feb 2004 22:09

Aragorn schreef:Volgens mij zijn de gergemmers inderdaad in de minderheid...

Er was toch ergens een poll hierover?
Ger.Gem. en Hervormd Ger. Bond zijn hier volgens mij sterk in de meerderheid.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 feb 2004 23:15

ik ben (van de):
Nederlands Hervormd (Confessioneel/Vrijzinnig)
6% [ 6 ]
Nederlands Hervormd (Gereformeerde Bond/Gekrookte Riet)
26% [ 26 ]
Christelijk Gereformeerd
7% [ 7 ]
Gereformeerd (synodaal)
1% [ 1 ]
Gereformeerd Vrijgemaakt
4% [ 4 ]
Nederlands Gereformeerd
3% [ 3 ]
Gereformeerde Gemeenten
29% [ 29 ]
Gereformeerde Gemeenten in Ned. (binnen- en buitenverband)
5% [ 5 ]
(Vrije) Oud Gereformeerd
3% [ 3 ]
Anders Reformatorisch (b.v. thuislezers)
0% [ 0 ]
Vergadering der Gelovigen
0% [ 0 ]
Vol Evangelisch
3% [ 3 ]
Anders evangelisch/Pinkstergemeente
5% [ 5 ]
Rooms Katholiek
1% [ 1 ]
Anders gelovig
4% [ 4 ]
Niet gelovig
1% [ 1 ]

Totaal aantal stemmen : 98

maar ja dat waren maar 98 stemmen... nu de rest nog...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 feb 2004 23:19

Hmm, de gergem heeft toch een substantieler aandeel dan ik dacht. Misschien worden de topics waar ik meestal zit door een bepaalde groep mensen bezocht. Maarja, het is natuurlijk wel een kleine steekproef. Misschien hebben gergemmers en hervormden wel eerder de neiging zo'n poll in te vullen oid.. :mrgreen: Hoe oud istie eigenlijk? (Want de samenstelling van de populatie kan in de loop der tijd natuurlijk ook veranderen)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 feb 2004 13:57

Waar staat die poll?

joepie

Berichtdoor joepie » 25 feb 2004 08:04

Er was een vraag hier op het forum van iemand die een tv gekocht had maar niet meer zenders dan 1,2,en 3 had. Of dat dan wel mocht.
Alsof er op die zenders geen rommel komt.
Maar goed ik vond het wel een goed antwoordt wat erop gegeven werd.
En ik moet eerlijk zeggen, zoveel bijzonders komt er niet op de tv.
Wij hebben hem tegenwordig meer uit staan dan aan.
Ik denk dat als hij bij ons stuk zou gaan wij er niet zo snel weer één zullen kopen.
Alleen het journaal en sommige progamma's van de E.O zou ik wat missen.

Terug naar “Archief”